handdator

Visa fullständig version : Batteri-/laddarhjälp, tack.



Danne K
2011-10-19, 13:59
Nu kommer noob-fråga nummer 2. :concern:

Var iväg och tog ut paketet idag innehållandes Multiplex Cockpit SX (https://www.autopartner.se/multiplex-cockpit-sx-7kan-mottagare-p-12542-c-105.aspx), X-Power B606D-laddare (https://www.autopartner.se/xpower-b606d-ac-12v220v-p-12401-c-113.aspx) och 2 st. DesirePower 2600mAh 3S 35C V8.

Problemet jag nu har, vilket säkerligen är en piece of cake för er, är med laddaren.. jag har ställt inn laddaren med dom inställningarna jag vet, 11.1V, men sen kommer jag till något jag måste ställa in vilket jag inte förstår något av.. det finns att välja mellan 0.1A - 6.0A och jag som hatar allt vad gäller ström är inge vidare haj på det här. Tittar jag på batteriet så står det 35C 91.0A Continuous,70C 182.0A är jag helt nollställd eller, för på laddaren kan man ju bara ställa in till 6.0. :(
Hjälp mig snälla, vill ju få igång sakerna. :banghead:

McRegor
2011-10-19, 15:12
Hej,
Börja med att ladda med 1C vilket alltså motsvarar 2,6 A för din ack som är på 2,6 Ah (=2600 mAh).
Kör i balanseringsläget och anslut kablarna enligt anvisningarna.
Hälsningar
Roger

Danne K
2011-10-19, 15:25
Okej, tack Roger, ska göra det för jag har suttit i 1000 instruktionsböcker och läst och läst och läst så man är lagom grötig i skallen.

Sen har jag en fråga ang. mottagaren. Från helikoptern så går det 2 korta (Sensor & B/D) sladdar och 3 långa som ska in i [1|2|3|4|5|6|7|8|B|B|B/D] på mottagaren men hur vet jag vilken som ska in i sensor resp. D/B? För det andra är väl mitt val av kanal va?

EDIT: Sitter på din hemsida och läser igenom allt..

mogge
2011-12-21, 23:13
Med en batteriexpert i ryggen, dristade jag mig att säga att batteribalancera varje gång måste vara fel. Då tar ju balanceraren hänsyn till lägsta resp högst värde oger ett medelläge. Dvs.sänker srarkaste cellen till förmån för den svagare O tvärt om.. Nog är mina ackar i bättre skick när jag balanserar var 10-25gång. Mogge

Joacim
2011-12-22, 10:33
Vi är alla nybörjare nån gång!

Värdet som står på din ack (35C/ 70C) talar bara om hur mycket ström du kan belasta batteriet med, 35C cont så kan du alltså enligt tillverkaren belasta med 91A konstant till batteriet är slut. 70C burst/ stöt 182A innebär att de skall kunna klara en peak/ stöt på upp till 182A utan att krokna/ ta skada, en sådan stöt brukar räknas som ca 3sek.

mogge- att acken skulle bli bättre av att inte balanseras förstår jag inte riktigt. Balanserare kan jobba på olika sätt det vanligaste är att laddaren "blöder" bromsar den eller de högsta cellerna så de andra kommer ikapp, och att alla skall ligga på samma nivå när önskad spänning är nådd kring 4,2v/cell. Lite mer avancerade balanserare kan både bromsa och fylla på med upp till ca 1A och jobbar då snabbare, men oavsett balansering så skall alla celler ha samma spänning när laddnigen är slut. Kör man inte med balanserare så ser laddaren bara den totala spänningen, då kan en cell ligga för högt och en för lågt men laddaren ser inte detta utan laddar på till den totala spänningen är nådd trotts att en cell då är för högt och över 4,2v/cell.

En bra ack skall dock inte behöva balanseras om cellerna är matchade och ligger lika i kapacitet och resistans, en sådan ack kan ändå hamna i obalans om man laddar ur den för mycket 90-110% tex.

mogge
2011-12-22, 13:11
Joacim.
Förstå mig rätt. Vad jag menade var att det kanske inte är av godo att balansera varje gång man laddar. Det som sagts var att den,de celler som ligger lägst kompenseras till viss del av att balanseraren håller tillbaka den, de celler som ligger högst. Detta innebär ju inte att jag inte balanserar men gör det någon gång då och då. Och som sagt, detta är vad jag hört diskuteras och ville bara höra åsikter om detta.

McRegor
2011-12-22, 15:14
Hej Mogge,
Nja - den håller inte tillbaka cellen utan den försöker ju faktiskt ladda ALLA celler till 4,20 V i motsats till om man INTE balanserar då laddaren avbryter vid t ex 8,40 V varvid en "frisk" cell troligen är överladdad medan den "sjuka" cellen då har motsvarande lägre spänning så jag kan liksom Jocke inte se vad som är bättre med en sådan laddning - den är tvärtom betydligt farligare om man har lite obalans mellan cellerna.
Hälsningar
Roger