handdator

Visa fullständig version : Skumt servofel



Thomas
2011-10-20, 22:45
Häpp!
Jag har kopplat in två st TowerPro MG995 till höjdroder, ett till varje sida.
Ja, jag vet, vissa anser att det är skitservon...

Iaf, jag har dom kopplade via en Y-kabel, och med båda servona inkopplade så rycker sidoroderservot så in i hel***e när jag kör TowerPro-servona. Kopplar jag ur det ena höjdroderservot, spelar ingen roll vilket, så upphör ryckningarna. har oxå provat med annat sidoroderservo utan framgång.

Hade tänkt att ha likadana servon som skevservon, men f-n vet om man vågar...

Nån som har nåt förslag på lösning??

PatrikE
2011-10-21, 00:08
De drar rätt saftigt med ström.
Det brukar märkas om man har för klen BEC t.ex.
Om inte strömmen räcker till så kan det mesta spöka.

Jag sänkte ett plan i älven en gång för att servon drog ner så att esc gick i failsafe...:concern:

Thomas
2011-10-21, 08:35
Iofs, men strömförbrukningen ska väl inte generera störningar till andra servon??
Nu sitter servona i en metanolkärra, så BEC är inte aktuellt.
Ska testa med ferritringar på kablarna och se om det hjälper.

Kenny
2011-10-22, 09:53
Iofs, men strömförbrukningen ska väl inte generera störningar till andra servon??

Tror nog att Patrik är inne på rätt spår där, har råkat ut för det samma i två fall. Inte med just Towerpro servon men med liknande som kräver mycket ström. Du får spänningsdippar i matningen som i sin tur påverkar mottagaren och övriga sevrvon.

Ett sätt att testa är med en ackvarnare. Flimrar det i dioderna så är det med ganska stor sannolkhet så att du har problemet där.

Eller koppla in två andra servon för att testa.

Thomas
2011-10-22, 15:26
Jag har kommit runt bekymren genom att byta ut TowerPro MG995-servona mot två gamla trotjänare, Futaba FP-S 128. Nu är det inga problem längre.
ETT TowerPro 995-servo sökter nu sidorodret - heller inga problem. Sen har jag TowerPro 5010 (budgetservo!) till skev och klaff, funkar finfint!

Men jag tycker fortfarande att det är skit att man inte kan koppla två TowerPro MG995 på en Y-kabel utan att få sådana störningar...

Tack iaf för alla tips!

En "icke trådlös" bild:
23887