handdator

Visa fullständig version : inkörning bensinmotor



Phonta
2011-10-26, 13:14
Har köpt en billig DLE 32 cc motor , efterssom jag är motor och teknikkunnig så vet jag att inkörning är oerhört viktigt , billigt brukar normalt sett innebära mycket inkörning och även att allt måste slita in sig på bästa sätt.

Inblandning av olja 50/1 innebär då att jag skall ha 1 cl olja på 50cl bensin. Vilken bensin kör ni på samt vilken olja (tvåtaktsolja) , kör ni på aspen eller vad skall man köra på för bästa resultat.

MVH Phonta

Carl
2011-10-26, 13:22
Hej!

Jag kör nya motorer på 2-takt mineralolja ( Biltema ) och bensin 95 okt. 3%, när jag anser motorn är inkörd fortsätter jag köra på 2-takt syntetolja ( Biltema ) 2-3 % och det har fungerat mycket bra för mej med 30, 50, och 55 cc motorer!

Mvh. Roger.

LIP
2011-10-26, 13:24
Jag kör alltid på Aspen fyrtaktsbränsle som jag blandar racing 2-taktsolja i.

Varför jag kör på Aspen beror på att jag först och främst kan ta in modellen i huset, jag tror inte att det blir någon sämre effekt på Aspen kontra mackbensin.

Phonta
2011-10-26, 14:36
OK , bra info tack grabbar , kanske Aspen är bäst då , kör ju en del känsligare maskiner röjsågar mm hemma i trädgården på Aspen . Vanliga macksoppa har en tendens att djäklas med förgasarmembranen , verkar som att aspen miljösoppa är snällare mot många olika material , kanske även mot en del legeringar , lager mm. vad vet jag , detta med olika bensintyper är knepigt .

PHonta

AmRi
2011-10-28, 11:54
Så fort motorn går tillförlitlig och förutsägbar skall den i luften för på backen drar den in en massa dammpartiklar och går onödigt varmt. Det enda viktiga är egentligen att inte hänga på för stor snurra.
Aspen är bra för man slipper den starka bensinlukten i bilen och hemma plus hört att den skall vara snällare mot slangar och membran.

Phonta
2011-10-28, 13:19
Funderar faktiskt på om man skulle kunna sätta dit nån form av dammfilter på insuget, får ju inte vara för tätt för då
chokar man ju motorn.

jaka
2011-10-30, 13:49
Hej!
Helt rätt!

Själv kör jag på Biltemas helsyntetiska tvåtaktsolja och 95okt soppa i min MVVS 45cc motor.

bokis
2011-10-30, 14:41
Då kan jag också ha en idé om detta.. En filterklunk!
Walbro gillar inte skräp,det är smått därinne..
Sen är jag av den sorten som köper Alkylat färdigblandat,funkar det till motorsågar och annat så ser jag ingen anledning varför det inte funkar på vår motorer som inte direkt är HighTech..
Kör allt från små Roto till Mokin på Aspen färdigblandat och jag har aldrig haft problem..

Vanlig handelsbensin vill inte jag ha,det är mycket stänk o kladd från tid till annan och just bensin är det i särklass giftigaste ämne man får köpa utan licens eller som en farbor sa på en ADR kurs för några år sen:
-Skulle man börja sälja bensin idag istället för 100 år sen så skulle man nog behöva recept o tillstånd att hantera det..