handdator

Visa fullständig version : Detta är min FPV-setup!



flunk
2011-10-27, 11:01
Tänkte posta lite detaljer om min första FPV-setup som jag håller på att fixa iordning.
Grejerna droppar ner i brevlådan, det är som lilla julafton varje dag nu...
Bilder kommer när jag börjat bygga ihop det, förhoppningen är att jag inte ska förivra mig utan bygga allting snyggt och prydligt innan första flighten. Jag har även för avsikt att ta sändaramatörcert så att man kan flyga lagligt. FPV har jag varit intresserad av länge, amatörcert funderade jag på redan när jag var runt sju år... Nu är jag trettiofem, så det kanske är dags nu då.
Det jag beställt/köpt är följande:

FPVRaptor flygplan (Hobbyking)
OrangeRX 9Ch DSM2 RX med dubbla satelliter (Hobbyking/OrangeRX.co.uk)
1,3GHz vTX med weeantenn, dubbla vRX, diversitybox, dubbla patchantenner (Rangevideo)
SimpleOSD XL med GPS-modul (Flytron)
Fatshark Dominator (Hobbywireless)
Hama 62 tripodstativ

Kommer modda min DX7 med en extra booster som ger ca 30dBm effekt ut. Detta är inte helt, hrrm, ok men jag kommer endast använda denna vid longrangeflygningar på ensliga platser där jag vet att jag inte stör. Modden består i att ta bort originalantennen och byta till en SMA-kontakt så att jag kan koppla in boostern emellan. Kommer även internt montera en UBEC på 6V som strömförsörjning till boostern. Modden ska bli så "clean" som möjligt. Sedan kommer jag lätt kunna välja mellan att köra på originaleffekt eller genom boostern. Till DX7:an har jag även fixat ett LiFePO4 acc.

Skulle det visa sig att räckvidden vid test inte blir tillförlitlig kanske jag använder mig av en 35MHz radio som jag har liggandes. Isåfall ihop med en Corona mottagare med förlängd antenn. Funkar inte det kommer jag skaffa mig ett LRS på 435MHz.

Videosändaren kommer jag att testa med medföljande weeantenn. Beroende på hur den funkar kanske jag ger mig på att bygga en Clover Leafantenn, time will tell.

Videomottagarna och antennerna kommer jag montera på en hållare av akrylplast som ska fästas på tripodstativet. Tanken är att det ska bli så smidigt som möjligt. Ska försöka leta reda på lämpliga transportväskor till alla grejer.

Plocka ur bilen - sätt ihop -flyg.

UndCon
2011-10-27, 14:03
Har du en gammal router med WLAN kan du plocka isär den och använda kontakten från den.

23986

Funderar på att göra en välbalanserad rigg till 24BD antennen jag har för att kunna få tracking på den - men då ryms sakerna inte i bilen längre. Antennen är 1 meter bred och 60Cm hög :D

kamelkungen
2011-10-27, 14:48
Den antennen är så ruskigt riktningskänslig att det blir till att ha en bra tracking:)
Hur långt bort ska du flyga igentligen?


Har du en gammal router med WLAN kan du plocka isär den och använda kontakten från den.

23986

Funderar på att göra en välbalanserad rigg till 24BD antennen jag har för att kunna få tracking på den - men då ryms sakerna inte i bilen längre. Antennen är 1 meter bred och 60Cm hög :D

UndCon
2011-10-27, 15:36
Jag har en liten patch också som ger ca 4.5Km som kommer användas till de första testerna.
RSSI och RTH är grundläggande funktioner - radion piper på bra med FRSKY modulernas RSSI varningar och alarm kan triggas när man vill.

Jag kommer testa om videolänken når rakt över vattnet innan eventuell flygning kommer att ske...
Har planer på att flyga från Kalmar till Öland till sommaren... 5-6Km enkel resa vilket borde vara en barnlek för kärran då jag brukar flyga 15Km runt fältet på ett LIPO.

Om jag behöver använda 24dbi-antennen vet jag ej - det blir så mycket enklare utan den. Jag har en annan WLAN antenn på 7.5dbi med 3 meter sladd - den kan jag montera på en stolpe för att bättra på signalen.

//UndCon

flunk
2011-10-27, 16:22
Vad har ni for utrustningar?
Detta ar ju min forsta setup, men jag kanner pa mig att detta kan bli nagot som jag utvecklar vidare, i man av tid och pengar, smabarnspappa som man ar...
Har for mig att jag sett att iaf nagon av er ar sandaramatorer, har ni kanske koll pa examinatorer? Den jag varit i kontakt med verkar lite, hmm, slo. Det har inte hant sa mycket. Hur gar provet till, kan man gora det pa distans?

Boopidoo
2011-10-27, 16:50
Mitt personliga tips skulle vara följande:


Testflyg modellen utan FPV så att du vet att den fungerar bra
Börja med ett helt separat FPV-system med enbart kamera, videolänk och batteri
Gör räckviddstest så att du vet att FPV-utrustningen inte stör RC-länken
Testflyg utan FPV igen och spela in video, låt gärna någon annan titta i goggles eller på skärm
Testflyg själv via FPV

Mao, gå långsamt fram steg-för-steg.

flunk
2012-08-06, 11:43
Sååå... Äntligen har man fått tid och ro till att sätta ihop alla grejer. Fungerar över förväntan måste jag säga. Köpte för många år sen nån kass videolänk och experimenterade lite med flygfoto från helikopter, men detta är ju helt andra grejer.

Har noga räckviddstestat prylarna på marken innan, det lirar väldigt bra ihop med 1,3GHz och 2,4GHz.

Första flygturen med planka på tjugo år blev av häromdagen. Lillebror insisterade på att jag skulle tejpa fast hans sprillans nya GoPro så det gjorde vi. FPVRaptor är en väldigt snäll och lättflugen modell, eller så är jag en talang... Hade svårt att låta bli throttle i början bara, jag är van vid heli.

Dagen efter hade jag monterat all videoutrustning i planet, dags för första test med glasögon på skallen. Fantastisk känsla. Flög en acc och landade.
Ny acc, upp igen. Glömde helt bort tiden i euforin. Polaren som "flög med", vi hade dubbla brillor, noterar på OSD:n att accspänningen är nere på 8,8 volt och utbrister "du måste ner!!!". Jag bankar för att vända hemåt och i samma sekund slår ESC av motorn. Planet är för långt bort för visuell landning, det blir glidflykt ner och en supersnygg mjuk landning med glasögonen kvar på skallen. Förstår inte att folk kan tycka att det är svårt att landa med videoglasögonen?!

Jäklar vad kul detta är! Har hunnit med några accar till de senaste dagana.

Utrustningen jag använder är den som står i översta posten, med några små ändringar.
Har gjort nya antenner till OrangeRX-mottagaren. Dipoler till huvudmottagaren och satelliterna. Ökade räckvidden markant...
Videosändaren är komplatterad med ett lågpassfilter på 1,3 GHz.
Skaffat en patchantenn till DX7:an, kör nu med booster plus patch.
Till videomottagarna använder jag en patch och en rundstrålande whip.
Flygplanet har fått nya servon, och separat UBEC för strömförsörjning av mottagaren. Har även skurit ut de förberedda klaffarna.
Allt kablage är tvinnat och försett med ferritringar. Dessutom har jag tillverkat ett LC-filter som sitter före videoutrustningen.
Planet körs på gemensam 3S 4500mAh LiPo. Groundstation med 4S 4200mAh LiFe och DX7:an med 1800mAh LiFe.

Kameror jag använder är en Blackvue DR-380HD som spelar in i 720p samt en 470 linjers CCD-kamera med 150 graders lins, bägge donerade av en kompis. Är lite sugen på en GoPro Hero 2, men det får dröja lite...

bogieboy
2012-08-06, 23:14
Bilder? :D

Tapatalk 2

flunk
2012-08-12, 21:33
Jag är dålig på att ta bilder, tiden går åt till att flyga eller plöja igenom nätforum på information... När jag har "ledigt" från familjen, hehe. Dessutom är kameran på service.

Ska ordna lite bilder...

Har bytt ut SimpleOSD:n till en RVOSD v5 från Rangevideo. Fantastisk pryl. Testade den idag för första gången. Autopilotfunktionerna funkade fantastiskt bra.

flunk
2012-08-14, 14:16
Här kommer lite bilder...

Orangerx-mottagaren har två satelliter = tre mottagarantenner. Jag har gjort om antennerna till dipoler genom att löda dit jordplan i rätt längd. Satelliterna sitter under vingarna, huvudmottagaren mitt i kroppen. Antennerna sitter orienterade i olika riktningar.

DX7:an är moddad med 1W booster. Original antenn är borttagen. Jag har monterat en UBEC för 6V internt och dragit ut till en DC-kontakt. Jag har också dragit ut antennsignalen från det interna sändarsteget till en SMA-kontakt. På det viset kan jag välja att köra med eller utan boostern.

Samtliga kablage är tvinnade och försedda med ferritringar där det behövs. Basstationen ser rörig ut men är funktionell. Ska väl snygga upp kablaget och stoppa in diversitykortet i en låda när jag får tid.

Inte världens snyggaste kärra, men som någon sa, FPV flyger man inte för att glo på ett vackert flygplan...

31138311503114931148311473114631145311443114331142 31141311403113931151

Timtimtim
2012-08-15, 00:03
Vad är det för servon? Och kör du ingen dämpning till osdn?

flunk
2012-08-18, 21:51
Vad är det för servon? Och kör du ingen dämpning till osdn?

Servona är HXT900 och dämpningen till RVOSD:n är velcro. Funkar fint, jag verkar inte ha så mycket vibrationer i flygplanet.

flunk
2012-09-10, 13:59
Har nu bytt till GoPro Hero 2 kamera. Väldigt trevlig kamera. Vad gäller inspelning är det som de säger, den ger fantastiskt bra filmer.