handdator

Visa fullständig version : Provbänk för motortest



radioactive
2011-10-28, 21:43
Då är min lilla provbänk för motorer och propellrar snart färdig. Det ska till ett par mätinstrument till. Wattmeter och varvräknare sitter på sidan. En våg, temperaturmätare och lite annat godis ska monteras när det dimper ner i brevlådan. Ett skydd ska också monteras, som är avtagbart samt ett galler på baksidan. Skyddet kommer tillsvidare att vara kartong, men kommer att ersättas med galler så att man kan observera motor/propp under körning. Eventuellt kan det bli plexiglas... jaja jag får se. Viktigt är iaf att man kan testa fullt ut utan risk för personskador.

Motorupphängningen drar i en tråd som sitter fast i vågens sensor som ska sitta i överdelen på "V' et" i bakkant. Mer om detta när det blir dags för första motorkörningen....

Lasse

Tobbepostis
2011-10-29, 08:17
Fina grejer.Att mäta är att veta!! Smart att kunna mäta dragkraften innan grejerna hamnar i ett flygplan
Tobbe:sarcastic:

freddan_6
2011-10-29, 09:14
Om du också mäter varvtal kan du få ut uteffekt, och därmed verkningsgrad.

kamelkungen
2011-11-03, 08:10
Seriöst bygge!
Bygg ett interface så att du kan lagra all data i textfil och sedan importera till Scilab(gratis). Då kan du utveckla enkla funktioner för att räkna på verkningsgraden.


Då är min lilla provbänk för motorer och propellrar snart färdig. Det ska till ett par mätinstrument till. Wattmeter och varvräknare sitter på sidan. En våg, temperaturmätare och lite annat godis ska monteras när det dimper ner i brevlådan. Ett skydd ska också monteras, som är avtagbart samt ett galler på baksidan. Skyddet kommer tillsvidare att vara kartong, men kommer att ersättas med galler så att man kan observera motor/propp under körning. Eventuellt kan det bli plexiglas... jaja jag får se. Viktigt är iaf att man kan testa fullt ut utan risk för personskador.

Motorupphängningen drar i en tråd som sitter fast i vågens sensor som ska sitta i överdelen på "V' et" i bakkant. Mer om detta när det blir dags för första motorkörningen....

Lasse

radioactive
2011-11-03, 10:01
Jag varken utbildad teknker eller dataprogrammerare, så någon automatik lär det tyvärr inte bli, annars hade det varit bra. Nä det får bli manuellt och manuell avläsning än så länge..:)

Lasse

radioactive
2011-11-17, 20:22
Nu har jag äntligen fått ordning på alla instrument och placerat dom överskådligt i skydd bakom plywoodsidan (skyddar mot flygande propellrar). Lite bilder....

24509
Testbänken

24510
Från vänster till höger; wattmeter, rpm/kv, motortemp, dragkraft och esc-temp.

24511
Dragkrafts-mätaren och esc-tempen, som även kan mäta motortemp.

24512
Dragkraftsensorn, motor och 12-tums prop färdig att testas och två temp-givare på baksidan av motorfästet (löper fram till framsidan och ligger an mot motorn).

I morgon hoppas jag att kunna publicera de första testvärdena på 8-9 motorer från Dys (Eliasmodellflyg).

Lasse

UndCon
2011-11-18, 08:26
Du förstår att vi nu måste skicka motorer och propellrar till dig för test va :D

Snyggt bygge.