handdator

Visa fullständig version : Meister Scale 1/4-skala Fw 190D9 (102")



Sidor : [1] 2

ChristerL
2011-11-01, 18:18
Redan innan mitt Tempestbygge är klart är det nu spikat vad nästa blir.

Jag kunde inte tacka nej till Sweepers erbjudande att ta över hans Meister Scale Fw190 D9 han hade där bort i Alabama. Så sagt och gjort, glasfiberkroppen fick följa med honom hem, och några dagar senare dök materialet till vingar och stabbe upp. (Lister och flak får man köpa hemma!)

Fakta om modellen:
Wingspan: 102"
Wing Area: Over 1,750 Square Inches
Wing Loading: 35-38 Oz./Sq Ft.
102" to 100" span
CG Location 5-3/4" from LE
Fuse length 98"
Weight: Approximately 28-35 Lbs. Powerplant: 3.8-4.4 Cu. In. Engine
http://www.meister-scale.com/FW190D9/fw190d9.html

Motor kommer troligen bli en Zenoah 62 och landställ från Sierra.

Med min byggtakt kommer kanske modellen påbörjas i vår men planeringen är redan i fullgång så klart. Delbar vinge kommer det bli, och troligen likaså med stabben. Hur allt ska lösas får framtiden visa!

Så här kommer lite bilder så länge. Och en del av alla målningsscheman som finns att välja på, många "coola" att välja bland!!

24158

24159

24160

24161

24162

24163

24164

24165

24167

24168

24169

ChristerL
2011-11-01, 18:22
Och lite film är aldrig fel!!


http://www.youtube.com/watch?v=fSvm6wlTE1M

ewalds
2011-11-01, 19:00
Riktigt fin modell..
Vad va det för motor i den?? Underbart ljud!!

/Micke

bokis
2011-11-01, 19:47
Se där ja Christer! Nu får du banne mig se till så den kommer i luften oxå! Den där vill jag se där den hör hemma!
D.v.s en bit upp från jorden räknat.. Läckert!
En undran bara: är den i kvartsskala?

ChristerL
2011-11-01, 20:23
Riktigt fin modell..
Vad va det för motor i den?? Underbart ljud!!

/Micke

En Zenoah G62 enligt Youtube kommentaren!

ChristerL
2011-11-01, 20:28
Se där ja Christer! Nu får du banne mig se till så den kommer i luften oxå! Den där vill jag se där den hör hemma!
D.v.s en bit upp från jorden räknat.. Läckert!
En undran bara: är den i kvartsskala?

Den kommer i luften Bokis, du kommer inte att vara ensam i Luftwaffe längre!

Meister kallar väl sina konstruktioner för "Fun Scale". Byggda med träkroppar är de väl så där... Men desto bättre de med glasfiberkroppar.
Fw190D9 har enligt Wikipedia 10,5 m spännvidd, modellen 102"/259cm, vilket ger skalan 1/4,05. Hur det är med resten av modellen vet jag inte. Te.x. vingprofilen är förenklad med platt undersida, lättbyggd och lättflugen!

Bokis, vad skulle du rekommendera för servon till en sån här kärra?

Lelle
2011-11-02, 06:58
Läckert Christer!

Många fina byggen på gång nu. Kanske jag skulle lägga upp min ...:)

bokis
2011-11-02, 17:52
Tack Christer ,fick för mig att 100 tummar var nåt helt annat!:stupido2:
Servon ja,jag lever i Futta-bubba-världen så jag får nog hålla mig till dessa..
Lite beroende på hur det ser ut med höjdrodret och hur det är tänkt att funka:
Futaba 3305 till skev,klaff och höjd (om det är dubbla höjdroderservon),sidroder är jag förälskad i bumseservot 3306,billigt och hur starkt som helst,kan verka tramsigt men sporrhjulet tar en del när kärran står still..
Är det enkelt höjdservo:varför inte 3306 där med för vikten är inget problem..
Till choke och throttel så använder jag vanliga 3003 standardservon och fiskevajer till gasen,jag låter förgaseriets returfjäder sköta återgången..Många olika åsikter här men jag gillar det för en sak:det blir precist..
Och klipp ALDRIG av fjädern till returen på densamma,då glappar spjällaxeln upp på nolltid på Walbros hightech förknasare

ChristerL
2011-11-04, 11:26
Tack för alla tipsen Bokis! Jag kommer garanterat med fler frågor senare.

Du har ingen erfarenhet av Hitecs HS-645MG (7,7 kg/4.8V) förresten? De är ju betydligt billigare är Futabas....

Sweeper
2011-11-06, 14:50
Tack för alla tipsen Bokis! Jag kommer garanterat med fler frågor senare.

Du har ingen erfarenhet av Hitecs HS-645MG (7,7 kg/4.8V) förresten? De är ju betydligt billigare är Futabas....

Jag har erfarenhet av Hitecs HS645MG servon. Den erfarenheten är bara bra. Det är stabila servon som jag anser vara något av slitvargar. :)


Göran

ChristerL
2012-06-10, 10:51
Inget vidare flygväder.... Så lite byggbilder från Focke Wulf fabriken!

- Stabben skulle byggas upp stående på bakkanten. Inte så lätt att få det rakt när det skulle plankas. Markerade ut centrumlinjen på fram och bakkanterna och limmade dit exakt lika långa stödben. När ena sidan plankats, bröts benen loss och monterades åt andra hållet och andra sidan plankades. Ritningen visar två gånjärn per höjdroder, jag använder fyra.
- Ritningen visar höjdroder med enkla spryglar på bara ena sidan, de måste bli lite mer skalaenliga än det!
- 0,4 mm plywood utskurna enligt fullskala, limmas på rodren när de slipats till rätt form. Stabben helt färdigbyggd, bara framkant och spetsar behöver slutslip.
- 99,9% att det blir den här förebilden, Oblt. Hans Dortenmann's "Schwartz 1". Profilbilden har jag fått av Claes Sundin (http://luftwaffeinprofile.se/) och printat ut på SRA3 som motivationsboost över byggbordet!

Lelle
2012-06-11, 08:35
Trevligt med lite byggbilder från FW-fabriken. :)

Flygsmurfen
2012-06-11, 17:49
Myyysigt mannen!!
Gläder mig att du e på g med bygget.
Skall följas...
(Önskar att jag också hade tid att bygga).

Mvh

Grannen.

Sweeper
2012-06-11, 19:46
Härligt att se att du har kommit igång igen med den här kärran. :)


Göran

hjalleo
2012-06-11, 22:25
Hej Christer!

Vad skoj att se att det händer lite här också. Jag ser fram emot fortsättningen.

Mvh Olov

ChristerL
2012-06-12, 10:49
Tack alla!


Som ni kanske misstänker har Tempesten ännu en gång hamnat på hyllan.... Fw190an borde snabbt bli klar eftersom jag inte ska tokdetaljera den, utan ha den som en STOR och välflygande modell. Delmål 1 är att stjärtpartiet ska vara klart till Warbirdsmeetinget i Nyköping 7 juli!

bokis
2012-06-12, 19:31
Ahh! Förevisning av projektet! Ska försöka komma Christer!

ChristerL
2012-06-13, 18:53
Påbörjat sidorodret, till det fanns det inget utskuret i materialsatsen. Lika bra var väl det eftersom glasfiberkroppens sidoroder bör vara 10 mm högre än träkroppens (=ritningens)!? Kopierade upp ett från skalaritning, på köpet fick jag rätt form.


Idag kom det ett litet paket i brevlådan: Ett höjdroderlinkage av högsta kvalité! Naturligtvis var det Sweeper som ställde upp och fixade ett på bara ett par dagar. Tusen tack!! :love:

ChristerL
2012-07-05, 15:49
Lite gjort senaste veckan...

Öppnat upp kroppen för stabben, sidorodret börjar ta form.

Nu står Fw190F2 på laddning inför Warbirdmeetinget i Nyköping på lördag!

Sweeper
2012-07-05, 17:36
Lite gjort senaste veckan...

Öppnat upp kroppen för stabben, sidorodret börjar ta form.

Nu står Fw190F2 på laddning inför Warbirdmeetinget i Nyköping på lördag!


Det börjar likna något! :)


Göran

Corsair
2012-07-05, 19:02
Najs Christer..Spännande..:fans::cheerful::cheerful:

Ompa
2012-07-17, 10:51
Jag skäms Christer, såg din tråd först idag. Hur kunde jag missa??? :scared:

Ser verkligen fram emot resten av tråden med längtan :icon_pidu:

ChristerL
2012-07-30, 18:02
Välkomna ombord Corsair och Ompa! Och bättre sent än aldrig Ompa!!

Tja, då var man tillbaks på jobbet och den vanliga lunken. Kanske man kan få lite mer byggtid nu? Lite fnul har det ändå blivit på semestern:

- Bakkanterna på fenan ditlimmade, ca 6 mm in från kanten så jag får en liten "shroud". Redan här kom lindlisterna som Sweeper sågat till mig till nytta. Senare kommer de bli vingbalkar!
- Med hjälp av några klädnypor, tvingar, tejp och klämmor limmades 0,4 mm plywood dit. Obs klossar för gångjärn, roderhornen samt att jag sågat lätthål.
- Sidroder på plats, lite mer puts så är det dags för Solartex.
- Idag hittade jag en bild på min förebild, Schwartz 1 och Oblt Hans Dortenmann.

Sweeper
2012-07-30, 18:56
- Idag hittade jag en bild på min förebild, Schwartz 1 och Oblt Hans Dortenmann.

Jag hoppas att du inte skall vara alltför nitisk i ditt skalabyggande?!? En tall som växer upp ur vingen är inte så snyggt och det kan störa flygegenskaperna en aning!:sarcastic:


Det ser snyggt ut Christer. :)


Göran

Ompa
2012-07-30, 20:33
Håller inte riktigt med Göran här. Tycker det skulle ge lite mer liv åt kärran med en tall på/igenom vingen. För att inte tala om det realistiska camoflaget vid statisk bedömning :sarcastic:

Skämt åtsido, det ser riktigt bra ut Christer och det är alltid lika roligt att följa uppdateringarna :icon_pidu:

ChristerL
2012-08-01, 13:22
Tycker det skulle ge lite mer liv åt kärran med en tall på/igenom vingen.

Hoppas det inte är ett dåligt omen bara...... :scared:




http://www.youtube.com/watch?v=6NYGXOdN6ZU

bokis
2012-08-01, 13:26
Christer,min flyger riktigt skapligt,Tobbe o jag hade kul med våra ialla fall nere i Arboga.
Så ligg på nu!

ChristerL
2012-08-02, 08:04
Christer,min flyger riktigt skapligt,Tobbe o jag hade kul med våra ialla fall nere i Arboga.
Så ligg på nu!

Jag har sett filmerna Bokis, gör mig mer sugen! Och efter att ha flugit min Fw190F2 på Warbirdmeetinget i Nyköping är jag än mer sugen på på en större Focke Wulf. Så jag ligger på allt jag kan!!!

Ompa
2012-08-02, 10:07
Hoppas det inte är ett dåligt omen bara...... :scared:




http://www.youtube.com/watch?v=6NYGXOdN6ZU

Hmm, var nog en liten lätt missbedömning av avståndet där... :blink:

ChristerL
2012-08-22, 18:41
Lite framsteg i FW-fabriken!

- Likt Tempesten ville jag ha ett snygg och tunn avslutning på stabben. 10 mm av bakkanten slipades ner ca 0,5 mm, och en list av 0,4 mm glasfiber limmades dit. Slipningen gjordes med en 10 mm bred remsa slippapper som sattes dit med dubbelhäftande tejp under min lilla geringslåda!
- Stabben i sin helhet, endast vänster höjdroder saknar sin plywood. Lätthålen kommer snyggas till med Dremeln.
- Höjdroderlinkaget kommer limmas mot stabben med två fästen gjorda i 2mm glasfiber. Kommer att bli kul att försöka få dit allt i kroppen sen....
- Fjädrande nosställ inköpt och lämpligt hjul hittat på lagret. Kommer naturligtvis bli ett sporrställ!
- På väg från www.inzpan.com (http://www.inzpan.com) är en 1/4-skala cockpit! Valde "byggsatsversionen" av två anledningar: priset och att färgerna är fel på den färdigbyggda. Fw190D9 hade hela cockpiten i RLM66 (Schwarzgrau) utom instrumentbrädan som var RLM02 (Grau).

Sweeper
2012-08-23, 05:35
Lite framsteg i FW-fabriken!

- Likt Tempesten ville jag ha ett snygg och tunn avslutning på stabben. 10 mm av bakkanten slipades ner ca 0,5 mm, och en list av 0,4 mm glasfiber limmades dit. Slipningen gjordes med en 10 mm bred remsa slippapper som sattes dit med dubbelhäftande tejp under min lilla geringslåda!
- Stabben i sin helhet, endast vänster höjdroder saknar sin plywood. Lätthålen kommer snyggas till med Dremeln.
- Höjdroderlinkaget kommer limmas mot stabben med två fästen gjorda i 2mm glasfiber. Kommer att bli kul att försöka få dit allt i kroppen sen....
- Fjädrande nosställ inköpt och lämpligt hjul hittat på lagret. Kommer naturligtvis bli ett sporrställ!
- På väg från www.inzpan.com (http://www.inzpan.com) är en 1/4-skala cockpit! Valde "byggsatsversionen" av två anledningar: priset och att färgerna är fel på den färdigbyggda. Fw190D9 hade hela cockpiten i RLM66 (Schwarzgrau) utom instrumentbrädan som var RLM02 (Grau).

Snyggt jobbat Christer! :)

Det där med geringslådan och sandpappert var en fin idé! Den lånar jag av dig...idén alltså...när behovet uppstår. :)


Göran

ChristerL
2012-08-28, 06:51
Igår kom det ett paket från Tjeckien, lilla julafton!! :love:

ewalds
2012-08-28, 07:02
...och Vad döljer sig bakom plasten?? :)
Nu blidde man ju nyfiken..

/Micke

Lelle
2012-08-28, 07:03
Hmm. Vad månde detta vara ? :concern:

taygher
2012-08-28, 08:20
Ett litet tips - det börjar troligen på I och slutar på nzpan... :)
Trevliga pryttlar det där...

Flygsmurfen
2012-08-28, 16:12
Jasså ! Det var i Nyköping du höll hus i Lördags??
Tänkte väl det.
Jag var på jakt efter dig på morgonen för att få sällskap i Påldalen.
Jag var där mellan 14.00 och 18.30.
15 starter i kanonväder!!
Får komma över vid tillfälle och klämma på dina prylar.

// Mats the neighbour

ChristerL
2012-08-28, 21:42
Jasså ! Det var i Nyköping du höll hus i Lördags??
Tänkte väl det.
Jag var på jakt efter dig på morgonen för att få sällskap i Påldalen.
Jag var där mellan 14.00 och 18.30.
15 starter i kanonväder!!
Får komma över vid tillfälle och klämma på dina prylar.

// Mats the neighbour

Alla förnäma piloter var och flög i Nyköping i lördags, du får väl hänga på nästa gång!
Klämma på mina prylar?? Du menar Focke Wulfen hoppas jag?? :huh:

ChristerL
2012-08-28, 21:47
Ett litet tips - det börjar troligen på I och slutar på nzpan... :)
Trevliga pryttlar det där...

Helt rätt Taygher!!

Här är prylarna lite snyggare upplagda. Till min glädje är de målade i rätt nyans, RLM66. Inzpans hemsida visar cockpiten i helt fel färg.... Prylarna kom snyggt förpackade i bubbelplast, inklusive bättringsfärg och en firma-kulspetspenna!

Nej, nu är det dags att avsluta jobbet med stjärtpartiet så man får börja grotta ner sig i cockpiten!!

Ompa
2012-08-28, 22:07
Fina grejer det där. Hade själv ett Inzpan kit i min ESM FW190.
Kan bara säga att det är superbt :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lelle
2012-08-29, 07:17
Christer.
Jag säger som bagarlärligen som bakar lingongrova; "Häftigt" . (den har väl dom flesta sett) :)

ChristerL
2012-09-05, 12:03
- Och nu är stabilistatorn helt glasad. Ska få sig ett lager primer för att se ev. skavanker.
- Sidrodret klätt med Solartex. Utsmyckades med ett trimroder i 0,4mm glasfiber och ett litet positionsljus!

Fortsetzung folgt!

Ompa
2012-09-05, 12:56
Stiligt Christer :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sweeper
2012-09-05, 17:23
Riktigt tjusigt Christer! :)


Göran

Lelle
2012-09-06, 07:14
Härligt Christer.:applouse:
Nu börjar dom stora grejorna se dagens ljus. Kanske dags för ny hobbylokal, eller slå ut väggen till dotterns rum? :concern:

ChristerL
2012-09-06, 11:26
Tack tack grabbar!



Kanske dags för ny hobbylokal, eller slå ut väggen till dotterns rum? :concern:

Det har faktiskt kommit ett förslag från frun. När Anna kan flytta upp en våning (dvs när 21 åringen flyttar hemifrån) så tar vi ner väggen mellan hobbyrummet och Annas nuvarande rum. Så får vi ett STORT gemensamt hobbyrum!!
Frågan är om frun gillar att få balsadamm i symaskinen......

hjalleo
2012-09-06, 21:07
- Och nu är stabilistatorn helt glasad. Ska få sig ett lager primer för att se ev. skavanker.
- Sidrodret klätt med Solartex. Utsmyckades med ett trimroder i 0,4mm glasfiber och ett litet positionsljus!

Fortsetzung folgt!

Hej!

I och med att det börjar dra ihop sig för mig att för första gången glasa en modell så har jag funderat lite på hur man får glasfibern att ligga an mot exempelvis framkantslisten. Här kommer lösningen på den lilla funderingen som på beställning!

Vad snyggt det blir när klädseln har lite struktur!:)

Mvh Olov

ChristerL
2012-09-26, 19:37
Liten rapport från Focke Wulf-fabriken. Det står inte helt stilla.... Letat runt i Kungl Hufvudstadens hobbyaffärer, men ingen har Solartex Vit eller Naturell som jag behöver. Beställt från ÖMH, får se när det dyker upp.

- Stabben har i alla fall grundats, spacklats och slipats.
- Det fjädrande nosstället börjar ta form till ett fjädrande sporrhjul. Försöker få till lite skalautseende med offsetplåt, balsa och lite plast.
- I brist på annat tog jag en liten titt på vingen. Visade sig att två spryglar saknas.... :( Mailat Dino på Meister Scale så får vi se vad det blir. Snabbast är väl att göra nya själv, men trist när man betalat dollars för att få dom gjorda.

Fortsetzung folgt!

Sweeper
2012-09-27, 03:41
Liten rapport från Focke Wulf-fabriken. Det står inte helt stilla.... Letat runt i Kungl Hufvudstadens hobbyaffärer, men ingen har Solartex Vit eller Naturell som jag behöver. Beställt från ÖMH, får se när det dyker upp.

- Stabben har i alla fall grundats, spacklats och slipats.
- Det fjädrande nosstället börjar ta form till ett fjädrande sporrhjul. Försöker få till lite skalautseende med offsetplåt, balsa och lite plast.
- I brist på annat tog jag en liten titt på vingen. Visade sig att två spryglar saknas.... :( Mailat Dino på Meister Scale så får vi se vad det blir. Snabbast är väl att göra nya själv, men trist när man betalat dollars för att få dom gjorda.

Fortsetzung folgt!

Snyggt jobbat Christer! :)

Göran

ChristerL
2012-09-27, 10:54
Snyggt jobbat Christer! :)

Göran

Danke schön!

Dino ska på bröllopsresa, så han passade snällt vidare mitt mail till en kille som bygger en Meister Fw190A. Har lite funderingar på hur allt ska byggas ihop i vingen.

Men idag har 3 mm plywood inköpts, så nu är det bara hem och figursåga!
(Göran, när du träffar Dino kan du kräva honom på en sån där snygg Meister Scale keps till mig. För sveda, värk och saknade spryglar!)

ChristerL
2012-10-02, 18:58
Pysslat lite vidare med vingen. Tillverkat två nya spryglar, fixat till dom fyra där flapsen ska vara (ritningen visar inga flaps), limmat ihop 3 mm balsa till plankningen på undersidan mm mm. Filat och putsat och passat, snart kanske jag kan börja limma!!

ChristerL
2012-10-16, 18:51
Nu är ena vingen ihoplimmad. Försiktigt som tusan så man inte limmar fast den grova "vingbalken", vingen kommer ju bli delbar.

Lite svettigt innan man kunde prova att dra ut balken och se att man inte gjort något dumt. Nu kommer det limmas webbar av 3 mm ply innerst på vingen så det skapas en kanal för balken. Men först ska plattan för ställen limmas dit och det görs inte förrän jag har landställen, och de ligger just nu i en stor kartong i en hobbylokal i Nyköping!

Solartex dök upp till sist, nu börjar höjdrodren ta form.

Nästa moment blir att limma spant i kroppen och att göra plats för cockpit!

Lelle
2012-10-17, 07:15
Bra jobbat Christer.
Det där med att vissa roder inte finns med på ritningen känner jag igen, men det är bara att bita ihop, och du har ju stor byggvana så det blir väl inga problem. Det här ser ju riktigt bra ut. :applouse:

Sweeper
2012-10-19, 17:33
Det finns en hel del "småplock" som väntar på dig här i Nyköping! :sarcastic:


Göran

Ompa
2012-10-20, 08:12
Härligt att se Christer. Gött med framsteg :lollypop:

ChristerL
2012-11-12, 18:43
Tja, hög tid att rapportera om senaste tidens framsteg.
Här har Dremlats glasfiberkropp. Öppnat upp för cockpit och "gun hooden". Den senare som kommer att vara gångjärnsförsedd i bakkant á la originalet. Under kommer tank och alla brytare, luftpåfyllning mm få plats.

Gjort om spant F4, sågat upp och limmat på tunn glasfiber. Spantet för att fästa gun hoodens gångjärn har sågats till. Tanken är att jag ska få ur hela cockpiten från undersidan, ev kommer instrumentpanelerna vara limmade i kroppen. Får se hur det går!

Sen senaste uppdateringen kom Sweeper hem med massa roliga saker till mig. Bl.a. dessa underbara Sierra retracts 1/4-skala ställ. Det är väl bara JLo som kan konkurrera med dessa spiror!!??!!

Stort tack till Sweeper för hjälpen!! :icon_pai:

Flygsmurfen
2012-11-13, 15:09
Vilket mysbygge!
Du e duktig du...
Här borta råder totalt stiltje p.g.a total brist på inspiration.
Den kommer säker vad det lider.
Vi ees.

// Mats W

Sweeper
2012-11-15, 19:07
Sen senaste uppdateringen kom Sweeper hem med massa roliga saker till mig. Bl.a. dessa underbara Sierra retracts 1/4-skala ställ. Det är väl bara JLo som kan konkurrera med dessa spiror!!??!!

Stort tack till Sweeper för hjälpen!! :icon_pai:


Det var så lite så Christer! Man måste ju hjälpa till så gott det går med att se till så den här kärran blir byggd! :applouse:


Göran

Lelle
2012-11-16, 07:19
Härligt Christer.

Ser att det sker framsteg i FW-fabriken i Rönninge, och som vanligt ser det välbyggt ut.
Ser fram emot nästa uppdatering. :)

(ps. Snart lusse-fika, eller?)

ChristerL
2012-11-16, 09:55
Vilket mysbygge!
Du e duktig du...
Här borta råder totalt stiltje p.g.a total brist på inspiration.


Men du har ju en massa plastiga ARFer att bygga i vinter!?! Bara å sätta fart!!



Härligt Christer.
Ser att det sker framsteg i FW-fabriken i Rönninge, och som vanligt ser det välbyggt ut.
Ser fram emot nästa uppdatering. :)
(ps. Snart lusse-fika, eller?)

En gör så gött en kan! Bäst att mala på om den ska stå i depån på Modellflygets Dag 2013. Nej, inte helt färdigbyggd men i alla fall på alla hjul. Lussefika hoppas jag också på, har lite leverenser till Sweeper!

Sweeper
2012-11-16, 23:12
Lussefika blir det i år igen och vill herrarna komma förbi på en liten inspektion i verkstaden så är nu hjärtligt välkomna. :)


Göran

Ompa
2012-11-16, 23:18
Är det lussefika i Sweepers lokal, eller hos Nyköpings klubben??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sweeper
2012-11-16, 23:20
Är det lussefika i Sweepers lokal, eller hos Nyköpings klubben??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det är i klubblokalen. Men du är lika välkommen för det till båda ställena. :) Jag kan skicka över tiderna för fikat. :)


Göran

Ompa
2012-11-17, 00:08
Man tackar :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ChristerL
2012-12-16, 14:04
Liten statusuppdatering på Fw190D9-bygget!

- Gun hooden har fått sig ett par gångjärn.
- Jag har gjort egna canopy rails av fyrkants mässingsrör. Skär enkelt ett spår med Dremeln och filar upp resten med små filar, tar inte mer än ca 10 minuter. Rörets dimension är valt så en M2-skruv kan löpa fritt.
- Railsen inlimmade i kroppen.
- Lite detaljer bakom piloten: pansarplåten bakom stolen och "bagageluckan" gjort i offsetplåt (lithoplate), gångjärn smalt aluminiumrör som skars i korta bitar. Luckans form fick jag fram genom att borra/fila hål i glasfiberkroppen, limma dit plåten och sen göra fördjupningarna med en rundstav!
- Inzpan-cockpiten passar inte till 100%, den är lite för bred. (Egentligen är det nog kroppen som är för smal!) Har kortat sidopanelerna med ca 1 cm. Instrumentpanelerna passar ganska bra, utom den översta som får göras om rejält.

Jobbar vidare med inpassningen, sen ska airbrushen och HÅRSPRAYET fram!!

jocke1963
2012-12-16, 14:36
.....sen ska airbrushen och HÅRSPRAYET fram!!

Hårspray??
Till dig själv, så du inte får hår i det nylackade..? ;)

Ompa
2012-12-16, 14:40
Hårspray, vad fick du i ditt kaffe i torsdags... :sarcastic:

Förutom det så ser det ju väldans bra ut. Litho plåt ser ju väldigt intressant ut.

Flygsmurfen
2012-12-16, 16:59
Hej Grannen, fasiken vad du e duktig tycker jag.
Måste komma in och kika snart.
Härborta gör jag lite framsteg med min Sbach men det går trögt.
Kineserna och jag är oense om hur saker och ting skall monteras men det löser sig sakta men säkert.

Höres.

// Mats W

Lelle
2012-12-17, 07:09
Nu måste jag nog sätta mej på skolbänken i FW-fabriken i Rönninge och lära mej hur man gör canopy rails. Kommer förmodligen att behövas framöver till nya projekt. :lollypop:
Jäklar vad snyggt Christer. Hatten av för dej! :applouse:

ChristerL
2012-12-17, 14:58
Litho plåt ser ju väldigt intressant ut.

Offsetplåt är mycket användbart för att simulera luckor, huvsargar mm. Finns i lite olika tjocklekar, då pratar vi runt 1 mm tjocka plus/minus några tiondelar. Prata med din lokala tryckare som kanske fortfarande använder dom. Om man inte får dom gratis tar de nog bara några tior. (Eller prata snällt med mig, Sweeper fick hälften av min senaste leverans!!)

Så hårsprayen var det ingen som luskade ut vad jag skulle ha till?!! Eftersom det var VAB idag kunde jag inte låta bli att prova lite på förarstolen.
Hårsprayen används flitigt i plastmodellsvärlden för att vädra modeller, det gör att översta lagret släpper ganska lätt med en pensel och lite varmt vatten. (Sök på Youtube: weathering + hairspray) OBS att färgen behöver vara vattenlöslig för att det ska fungera.

- Stolen i original.

35108

- Lagt till lite nitar och några hål för fästen av selen och i botten av sätet. (Där piloterna sätter fötterna när de stiger ner.) Sen ett lager Tamiya RLM66.

35109

- Ett lager Tamiya Aluminium, lite rödbrunt här och där och sen ett par lager hårspray, låt torka. Täck allt med RLM66.

35110

- Sen går man på ytan med en hård pensel och varmt vatten. Lite "torrborstande" (ytterst lite färg längst ut på penseln) och försiktigt slipande med en Scotch Brite. Voila!
Hur mycket slitning det ska vara? Upp till var och en antar jag, men i cockpiten blev nog allt ganska slitet. Min förebild hängde med länge också...

35111

- Sen senast har Tomten kommit med två nya böcker, utgivna av Valiant Wings Publishing (http://www.valiant-wings.co.uk/). Båda är nog för plastmodellbyggare men alltid kul att förkovra sig! Lite ritningar, profiler, historia och tips om plastmodeller. Tempestboken kanske ändå är bäst, inte bara för att drygt 50 av mina egna detaljbilder på RAF Museums Tempestar PR536 och NV778 finns med. Men kul!!

Flygsmurfen, hur många av dina bilder har du fått publicerade?? :sarcastic:

35112

Flygsmurfen
2012-12-17, 15:23
Mors tempest-guru, fick en bild publicerad men den renderade också silver i en fototävling.
Hoppas länken fungerar??
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2286730.htm?set=mp
Grattis till publiceringen, det måste väl kännas gött?
Du måste visa nästa gång vi ses.

Lelle! Tar du dig till Örnstigen kan vi väl ha ett gemensamt "flyg-fika".
Alltid kul att surra lite, vi har ju en förmåga att missa varandra på fältet.
// Mats W

Lelle
2012-12-18, 07:18
Lelle! Tar du dig till Örnstigen kan vi väl ha ett gemensamt "flyg-fika".
Alltid kul att surra lite, vi har ju en förmåga att missa varandra på fältet.
// Mats W

Det vore kul, och tar det som ett löfte. Kanske i mellandagarna?
Vi får höras av på luren.:)

ChristerL
2013-01-07, 18:18
God fortsättning!

Bygget fortsätter i normal långsam takt. Instrumentpaneler har modifierats för att passa i kroppen, smådetaljer limmats på sin plats, ett cockpitgolv gjorts i offsetplåt, limmat i en bit Sullivanstång i styrspaken så den kan skruvas fast mm mm. (Tanken är att spaken skruvas och stolen sätts fast med kardborrband. På så sätt kan jag få ut det mesta ur kroppen om det behövs senare.)

Även bottenramen till huven har sågats och slipats till. Fw190-huven är lite jobbig då kroppen smalnar av bakåt. På originalet löste man det med gångjärn i överdelen av huven, här kommer förhoppningsvis ramen flexa tillräckligt!

Corsair
2013-01-09, 08:31
Hej Christer, snyggt bygge...:sarcastic::sarcastic:

ChristerL
2013-01-29, 16:59
Hej Christer, snyggt bygge...:sarcastic::sarcastic:

Tack Janne!

ChristerL
2013-01-29, 17:11
"Några timmar" har nu lagts på cockpiten som idag limmades in i kroppen. Passningen i höjdled blev inte helt hundra men inte mycket att göra åt. Instrumentpanelerna var lite för höga. Helhetsintrycket tycker jag blev OK ändå! Kvar att montera är pedaler och lite detaljer på sidorna, men det tar jag senare.

Min tanke att jag skulle kunna få ur det mesta ur kroppen för service fick skrinlägas. Nu kan jag ändå plocka ur stol och spak, så ev. justeringar kommer jag ändå åt. Och det är nog bäst att detaljerna är så bra limmade som möjligt, hoppas allt sitter kvar när kärran börjar skaka!

För den som undrar, jo kartan som sitter i facket på högra konsolen ÄR en tysk karta över Tyskland anno 1945! Hittade den på en rysk webbsida.

Äntligen lite sågande i balsa och plywood. Vänster landställ med fäste limmades in i vingen, snart dags att ta tag i högra.

Motor? En DLE111 som är till salu var för stor.. Så kanske det blir den nya DLE85an? Eller något annat! :lollypop:

Fortsetzung folgt!

Thomas
2013-01-30, 05:46
Skrisnygg inredning!! Hade jag varit pilot hade jag gillat arbetsplatsen!

Men, inte för att vara Mezzerschmitter på något sätt, infästningen av landställsmekanismen ser väldigt klen ut i mina ögon. Är det dubbel plywood där islagsmuttrarna sitter?
Jag skulle istället limma in en rejäl hårdträbalk mellan spryglarna för att fästa mekanismen i. Allt för att ta upp brytkrafterna vid start och landning.
Bara sådär i all välmening...

ChristerL
2013-01-30, 10:15
Tomas, du är absolut ingen Mezzerschmitt, bara kul med input!

Det är dubbel plywood där muttrarna sitter, 2 x 6 mm. Senare kommer en "subleading edge" och webbar vid balkarna limmas som förstärker fästet (3 mm ply). Jag kommer även limma dit trekantslister mot spryglarna. Känner jag minsta tvekan därefter kommer jag lyda ditt råd. Det här är området man inte vill ska vara klent!

Flygsmurfen
2013-01-30, 12:12
Schaise!! Es är ju Ybershnygg gewesen.

// Mats the neighbour.

Thomas
2013-01-30, 15:29
Tomas, du är absolut ingen Mezzerschmitt, bara kul med input!

Det är dubbel plywood där muttrarna sitter, 2 x 6 mm. Senare kommer en "subleading edge" och webbar vid balkarna limmas som förstärker fästet (3 mm ply). Jag kommer även limma dit trekantslister mot spryglarna. Känner jag minsta tvekan därefter kommer jag lyda ditt råd. Det här är området man inte vill ska vara klent!

* Puh *....:applouse:

hjalleo
2013-01-30, 18:09
Hej Christer!

Det där blev ju riktigt, riktigt ursnyggt! Det är bara att ta av hatten och bocka och buga för ett väl utfört arbete!:applouse:

Mvh Olov

ChristerL
2013-02-01, 10:32
Schaise!! Es är ju Ybershnygg gewesen.

// Mats the neighbour.

Danke schön!


Hej Christer!

Det där blev ju riktigt, riktigt ursnyggt! Det är bara att ta av hatten och bocka och buga för ett väl utfört arbete!:applouse:

Mvh Olov

Tack tack! Jag kanske skulle byta förebild, ta en med metallren undersida på vingen. Så skickar jag den till dig för att lägga på FM. :lollypop:

Fluf
2013-02-01, 16:44
Riktigt vacker cockpit där :)

Själv skaffad ejag en lite EPO FW190D för busflygning och snubblade på detta färgschemat för närskydd, härliga kontraster.

http://www.asisbiz.com/il2/Fw-190D/Fw-190D-JV44-Red-3-Wubke/images/Artwork-Focke-Wulf-Fw-190D9-JV44-Red-3-Waldemar-Wubke-Germany-1945-0B.jpg

Ompa
2013-02-01, 17:55
Blev ju en riktigt snygg cockpitt Christer :applouse:

hjalleo
2013-02-02, 10:26
Danke schön!



Tack tack! Jag kanske skulle byta förebild, ta en med metallren undersida på vingen. Så skickar jag den till dig för att lägga på FM. :lollypop:

Hm, då bör du nog skicka hela modellen, dvs även kroppen. Hoppas bara att jag kan hålla ordning på returadressen för det vore ju synd om den blev kvar här...:lollypop:

Mvh Olov

Sweeper
2013-02-03, 16:50
Cockpiten blev verkligen snygg Christer! :)

Olov, se upp för en dag när du kommer hem så ligger det kanske ett 20-tal paket hos dig med projekt från hela landet....."Kan du klä den här med FM? :sarcastic:


Göran

Lelle
2013-02-04, 07:14
Cockpiten blev verkligen snygg Christer! :)

Olov, se upp för en dag när du kommer hem så ligger det kanske ett 20-tal paket hos dig med projekt från hela landet....."Kan du klä den här med FM? :sarcastic:


Göran

Vilken skön tanke att bara skicka iväg till experter som gör det svåra jobbet.

Riktigt snygg cockpit, Christer :)

ChristerL
2013-02-06, 09:36
Själv skaffad ejag en lite EPO FW190D för busflygning och snubblade på detta färgschemat för närskydd, härliga kontraster.



JV44 (http://en.wikipedia.org/wiki/Jagdverband_44) hade verkligen speciell målning på undersidan. Inga problem med att se den i luften!!


Hm, då bör du nog skicka hela modellen, dvs även kroppen. Hoppas bara att jag kan hålla ordning på returadressen för det vore ju synd om den blev kvar här...:lollypop:

Mvh Olov

Hmm... jag tror jag avböjer då!! :sarcastic:

ChristerL
2013-02-19, 18:37
Bygget av vingen har gått långsamt framåt. Nu är vänstervingen så pass klar att det är dags att starta högervingen!!

Fortsetzung folgt!

Ompa
2013-02-19, 19:35
Du Christer, det ser bannemig bra ut iaf :lollypop:

Flygsmurfen
2013-02-19, 21:36
Bra jobbat mannen!!
Ses i morgon.

// Mats W

Lelle
2013-02-20, 07:10
Bra jobbat Christer.
Uppställd på MFD, eller hur.

Sweeper
2013-02-20, 14:02
Snyggt jobbat! :)


Göran

ChristerL
2013-03-15, 21:44
Inga större framsteg att rapportera de senaste veckorna.

Är nu på kurs i Webster (NY, USA) och hittade på nätet innan jag åkte en lokal hobbyaffär, Performance Hobbies (http://www.performance-hobbies.com/index.html). Jag mailade en beställning och igår var jag förbi affären. Halva priset på servon!!!!

Så till Fw190D-9an inhandlades 6 servon (enligt Bokis rekommendation!), bränsletank, gångjärn och en Heavy-duty switch. Troligen gör jag ett besök nästa vecka också! Otroligt trevlig ägare Tom: "Gå runt som du vill, det är ok bakom diskarna också".

Lite off-topic: Mellanlandade i Chicago och hittade en F4F-3 Wildcat och lite historia om varför flygplatsen heter Chicago O'Hare. Den är döpt efter Lieutenant Commander Edward Henry "Butch" O'Hare (http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_O'Hare), US Navys första Ace i WW2!

Sweeper
2013-03-16, 05:53
Inga större framsteg att rapportera de senaste veckorna.

Är nu på kurs i Webster (NY, USA) och hittade på nätet innan jag åkte en lokal hobbyaffär, Performance Hobbies (http://www.performance-hobbies.com/index.html). Jag mailade en beställning och igår var jag förbi affären. Halva priset på servon!!!!

Så till Fw190D-9an inhandlades 6 servon (enligt Bokis rekommendation!), bränsletank, gångjärn och en Heavy-duty switch. Troligen gör jag ett besök nästa vecka också! Otroligt trevlig ägare Tom: "Gå runt som du vill, det är ok bakom diskarna också".

Lite off-topic: Mellanlandade i Chicago och hittade en F4F-3 Wildcat och lite historia om varför flygplatsen heter Chicago O'Hare. Den är döpt efter Lieutenant Commander Edward Henry "Butch" O'Hare (http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_O'Hare), US Navys första Ace i WW2!



Då har du hittat det viktiga under den här resan?!?! :sarcastic:



Göran

Flygsmurfen
2013-03-18, 20:36
Mors Christer, hoppas du får en härlig vistelse därborta.
Har du bra väder?
Här drunknar vi snö just nu.
Du får sova lite på lektionerna så att du har ork kvar till det väsentliga :-)
Höres,

// Mats the neighbour

ChristerL
2013-03-18, 23:51
Mors Christer, hoppas du får en härlig vistelse därborta.
Har du bra väder?
Här drunknar vi snö just nu.
Du får sova lite på lektionerna så att du har ork kvar till det väsentliga :-)
Höres,

// Mats the neighbour

Hello the Neighbour!

Bara bra här! Lite snö här idag och runt nollgradigt, men lite längre söderut är det busväder. I helgen var det kanonväder, perfekt väder för det väsentliga! Dvs träffa modellflygkompis med familj från Canada, Niagarafallen, hockey och Canadian Warbird Heritage Museum! Ett litet axplock av bilder följer...

Ha det bra allihopa, hemma nästa söndag!

ChristerL
2013-04-24, 18:12
..så var högervingen i samma status som den vänstra. Fy vad tråkigt att göra samma sak två gånger!!

Flygsmurfen
2013-04-24, 18:55
Skönt att se att någon i grannskapet producerar :-)
Härborta är det båt/ fullskala som gäller just nu.
// Mats W

ChristerL
2013-04-24, 20:50
Härborta är det båt/ fullskala som gäller just nu.


Det måste ju vara tråkigare än att bygga vingar!

ChristerL
2013-05-07, 07:41
- Förstärkningar runt landställsfästena med kvartsstav. Även framdelen av saknade sprygeln på plats igen efter att fixats till så luftcylindern får plats.

- Började planka bakkanten av vingen, blev inte nöjd. Så jag rev bort det och testar så här.... To be continued!

- Provmontering på husets största fria yta!

Flygsmurfen
2013-05-07, 20:37
Det måste ju vara tråkigare än att bygga vingar!

I alla fall när härket läcker och blir kvar på land.
Vi tar nya tag på Fredag (hoppas jag).

Ses på MFD.

// Mats W

ChristerL
2013-06-25, 17:45
... sen sist har skev och klaff-servon kommit på plats i vingarna. Monteras på en 3 mm plylucka som skruvas (försänkta) i en ram av detsamma.

Klaffarna har gjorts i 0,8 mm och 0,4 mm glasfiber. Botten av 0,8 mm, balsa som framkant och spryglar, och överst 0,4 mm glasfiber som Dremlats likt originalet.

Rör för servokablar av vanligt papper som rullats, tejpats och limmats fast.

Nu börjar det bli dags att planka ovansidan av vingen!

ChristerL
2013-10-06, 09:39
Det var inte igår!

Men får skylla på en bra sommar och ännu en kurs via jobbet. Den senare denna gång till Schweiz i 2 1/2 vecka. Men i Schweiz finns både Air Force Center i Dübendorf (http://www.airforcecenter.ch/) och Pilatus Bahn (http://www.pilatus.ch/), 2131 möh, så helgerna var räddade!!

Tyvärr missade jag Jet World Masters 2013 i Meiringen med några dagar, platsen låg bara ca 2 timmar från där vi bodde/kursade.... :banghead:

Tillbaka till Fw190D9 och de senaste små framstegen. Nu är båda vingarna färdigplankade förutom på undersidan. Plankningen från balken till framkant tänkte jag göra när hjulbrunnarna har fått lite glasfiber. Sen är bara skevroder och vingspetsar kvar. Jag har även gjort ett lås till "gun hooden", den öppnas genom att trycka in kulsprutorna.

Just det, med en cockpit från Tjeckien är det väl inte fel med nitar från Serbien? Mer om detta senare!

Thomas
2013-10-06, 10:22
Oförskämt fina bilder!!

flygrc
2013-10-06, 13:15
Snyggt överlag, gillade lösningen med kulsprutorna speciellt :)

Lelle
2013-10-07, 07:14
Kul att du kommit en bit på vägen med FW. Bara att hålla med Thomas, fantasiska bilder och kameran gör väl inte full rättvisa. :)

senmathal
2013-10-07, 08:11
I alla fall när härket läcker och blir kvar på land.

// Mats W

Träbåt?

/Mats

qrt
2013-10-07, 08:44
Snyggt Christer, din fiffiga lösning med låset har sparats i "kan vara bra att ha"-filen.
mhv/Kurt

ChristerL
2013-10-09, 17:57
Tack Thomas, flygrc, Lelle och Kurt!

För att fortsätta lite off-topic. För att ta sig upp till Pilatus finns det tre alternativ. Antingen går man i 3 timmar, tar linbanan eller så tar man världens brantaste tåg med kuggdrivning. Jag tog det senare! På tuben finns en film därifrån tagen ca en månad innan mitt besök:


http://www.youtube.com/watch?v=_73vQeWq7HM


Tillbaka till ämnet:
Nu har hjulbrunnarna fått lite glasfiber och tunn plast, och vingen har plankats igen på undersidan!

ChristerL
2013-10-17, 18:08
Såga, skära och slipa framkanter och vingspetsar är ju så där kul..... Hoppas det blir fint väder i helgen så man kan sitta ute och slipa!!

ChristerL
2013-11-01, 12:35
Inpassning av vinge mot kroppen. Börjar kännas som om mitt hobbyrum/skrubb är lite litet.....

För att passa in i bakkanten fick jag såga bort en bit. För att få ner vingen i rätt läge gick det inte ha "plywoodtungorna" kvar i framkanten, dessa sågades av med viss vånda. De kommer ersättas av rundstavar och nya hål i spantet framför vingen. (Det är därför jag ännu inte limmat in motorspantet.)

Men passformen kroppen-vingen ser ut att bli bra!

Lelle
2013-11-01, 15:58
Vi är nog flera som behöver större hobbyrum, och ditt tillhör väl ett av dom mindre och nu har du väl snart svårt att få plats själv.

Riktigt snygg inpassning på vingen. Den satt som en smäck!:)

Thomas
2013-11-01, 18:02
Hobbyrumssyndromet känns igen!! Får väl börja med peanutskala istället...
Men det blir riktigt grant, Christer!

Flygsmurfen
2013-11-01, 18:18
Arma människa! Rummet är fullt och ändå fattas ½.a kroppen!! På planet alltså..
Kan du inte gräva ut en liten bit under uteplatsen? Då kunde du sticka in kroppen där :-)
Själv bygger jag om mitt rum just nu för at få mer bygg-yta.
Det gäller att slänga skräp utav bara den.
Bra jobbat, skall bli kul att se den klar så småningom.

// Mats the neighbour

ChristerL
2013-11-12, 18:52
Angående mitt begränsade hobbyrum fick jag ett snällt förslag av Flygsmurfen, jag skulle kunna få bygga i hans matsal!! Jag uppfattade inte riktigt vad Mrs Flygsmurfen hade att säga om saken. Kanske kommer jag tacka ja till erbjudandet när det är dags att sprutmåla.

Men nu blev det istället att röja lite i rummet och få till några extra kvdm golvyta och bänk. Sen har jag roat mig med att slipa framkanter och vingspetsar. Ett skevroder har också blivit till.

2,6 meter vinge vänder man inte runt hur som helst i mitt kryp in!

Lelle
2013-11-13, 08:29
Angående mitt begränsade hobbyrum fick jag ett snällt förslag av Flygsmurfen, jag skulle kunna få bygga i hans matsal!! Jag uppfattade inte riktigt vad Mrs Flygsmurfen hade att säga om saken. Kanske kommer jag tacka ja till erbjudandet när det är dags att sprutmåla.



Då kommer nog fru smurf att vilja flytta någon annanstans. :sarcastic:

Flygsmurfen
2013-11-13, 09:19
Nä inte sprutmåla tokstolle!!
Men provmontera för att mäta mm går bra.
Fast "fru smurf" är ganska luttrad :-)

// M

ChristerL
2013-11-20, 18:36
Nä inte sprutmåla tokstolle!!
Men provmontera för att mäta mm går bra.


Tänk att jag kunde missuppfatta erbjudandet så väldans........


Skevroder har varit på tapeten sista veckan. På ritningen visas en helt oskalaenlig infästning, inte alls likt Fw190ans. Måste ändras!

Så Robarts pinngångjärn fick förlängas med mässingsrör. Framkanten på rodret byttes ut mot 20 x 20 mm balsalist som slipades rund (som en kvartsstav). Gångjärnen limmades in i vingen med leden ca 18 mm ut från bakkanten. Nu kan jag montera rodret någon mm från bakkanten, men ändå få rejäla utslag!

190ans skevroder är precis som höjd- och sidorodren dukklädda. Men jag "orkade" inte bygga upp dom som jag gjorde med de andra.
Så jag har gått ner från 3 till 2,5 mm balsaplankning. Sen kommer jag lägga 0,4 ply ovanpå som jag gjorde med höjd och sida, åååå tillsist klä med Solartex. Hoppas det blir bra!

Lelle
2013-11-21, 07:11
Snyggt jobbat, Christer.
Tar du med någon del till lussefikat?:lollypop:

ChristerL
2013-12-05, 21:17
Snyggt jobbat, Christer.
Tar du med någon del till lussefikat?:lollypop:

Man vet aldrig, har du plats i bilen??!!


Så har vänster skevroder fått på sig sin 0,4 plywood. Det var riktigt trist (fick blåsor av skalpellen!) att skära ut plywooden till höjd och sidroder, så nu blev det en annan approach.

Nu gjorde jag en "ram" som limmades fast, av resterna skar jag till 5 mm breda remsor (som redan var i rätt längd) vilka limmades på med CA. Gick betydligt fortare den här gången och utan blåsor!

Både över- och undersidan av vingen fick ett avslut av 0,4 mm glasfiber!

Ev. kommer jag ta bort lite balsa "i hålen" innan rodren kläs med Solartex, sparar väl några gram. Sen ska jag fundera om Rib tapes ska beställas från Mick Reeves Models eller Pink-it. Någon som har erfarenhet av dessa?

Ompa
2013-12-05, 21:36
Det ser verkligen mycket bra ut Christer.
Trotts en liten hobby skrubb, ja du har ju åtminstone en, så får du till skapligt stora och fina kärror.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

ChristerL
2013-12-05, 21:41
Tack Ompa!

Ja, finns det hjärterum..... :)

Ompa
2013-12-05, 22:06
Tack Ompa!

Ja, finns det hjärterum..... :)

Så sant :-)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

ChristerL
2014-01-08, 19:33
God afton och God fortsättning!

Fw190 har lunkat på under jul och nyårshelgerna, efter nyår tyckte jag att det var dags för lite KROPPSarbete. Så gjort sen senast är:

- Lättat skevroder.
- Fixat vingfastsättningen, vilket jag tydligen missat att ta bild på....
- När det var gjort kunde jag börja med motorfästet. Jag har gjort en "ring" av 12 mm plywood som limmas ordentligt i kroppen. På den skruvas sen motorn med sitt spant fast med M6-skruvar och islagmuttrar. Allt för att jag ska kunna komma åt utrymmet innanför/bakom motorn.
Eftersom jag är tvungen att montera min motor en bit in i kroppen fick jag mäta mig fram hur spantet skulle se ut, gjorde en grov mall i wellpapp. Sen var det bara att plocka i och ut plyspantet 30-50 ggr och putsa på det för att få en riktigt bra passform.....
- "Kylklaffarna" är markerade på motorkåpan, men jag har valt att såga ur dom och kommer ha dom i ett mer öppet läge. Vinner minst 3 saker på det: Mer yta för den varma luften att komma ut, mer plats för motorn (tajt visade det sig) och det ser coolare ut! :cool: Jag kommer senare att limma klaffarna i rätt vinkel med en mall.
- Byggt upp kanten runt den öppningbara luckan på kroppen för snyggare passning lucka/kropp.

I morgon ska jag inhandla material för infästningen av motorkåpan!

Snickarjävel´n
2014-01-09, 07:34
Snygg passning av motorspantet, som handen i handsken..

Lelle
2014-01-09, 08:14
Bra jobbat Christer. Ser att du anammat tayghers ide´när du passat in motorn, fast Lars hängde hela sin Yak på altanräcket.

Gött jobb! :applouse:

ChristerL
2014-01-09, 21:37
Snygg passning av motorspantet, som handen i handsken..

Tack för det! Det var som sagt lite pyssel då kroppen svagt smalnar av mot nosen och spantet måste sitta exakt rakt (Warben har rekommenderat 0 graders motorvinkel). Även läget/djupet är kinkigt för att få lagom avstånd mellan motorkåpa och spinnerns bakkant. Är det för litet kan jag alltid shimsa med ply bakom motorn, är det för mycket är jag tokrökt......


Bra jobbat Christer. Ser att du anammat tayghers ide´när du passat in motorn, fast Lars hängde hela sin Yak på altanräcket.
Gött jobb! :applouse:

Tack Lelle! Kanske det var där jag såg det först? Men jag även sett det i trådar på RCSB. Skönt med några extra hjälpande händer som håller i!

ChristerL
2014-01-27, 19:41
Arbetet med kroppen fortsätter.

- Ett 3 mm ply spant har limmats in i motorkåpan.
- Efter att ha studerat ett antal bilder och böcker visar det sig att D9ans högra klaff ALLTID är i stängd position! (Detta troligen för att inte störa luften in i "superchargerns" luftintag.)
- Jag dremlade ett spår i "leden" på varje klaff på kåpan, men sparade ca 5 mm i varje kant. Värmde kanterna med lödkolv och kunde försiktigt böja dom till ungefärlig rätt position. Gjorde vinkelmallar till alla klaffarna och på insidan la jag på epoxi och glasfiber. Nu håller de sig i rätt vinkel!
- Tanken var att inte ha några synliga skruvar till motorkåpan. Ändrade detta till inga ej skalaenliga skruvar. Övre plåten på motorkåpan sitter med 6 skruvar på förebilden, tre av dessa kommer hålla motorkåpan i överkant. Nedre delen hålls med två stycken M6-insexskruvar som skruvas i framifrån. (Senare kommer jag montera bafflar framför motorn, då blir de inte så synliga.)
- Limmat ihop luftintaget till "superchargern", monterade på en ram av glasfiber och limmade på kroppen.
- Med motorkåpan på plats kunde jag sikta in motorn med sitt spant i mitten och fästa den med fyra M6-skruvar.
- Enda aber just nu är att högra tändstiftet/kablaget gör att den klaffen sticker ut lite extra. Antingen böjer jag ut resterande klaffar lika mycket (vilket blir lite för mycket i min smak) eller gör ett hål i klaffen så det får sticka ut några millimeter. Kanske inte alltför iögonfallande med lite färg?

Flygsmurfen
2014-01-27, 20:26
Jämrans iller, fasen vad du ligger i!!
Bra jobbat.
Tur att kroppen var ½, annars hade det fått bli hål i golvet :-)
Dessa moment kräver koncentration, annars blir det inge bra. Tur at du är noggrann.
Själv har jag handla plywood hos Svensk modellproduktion i dag.
Leif berättade att försäljningen av balsa-satser går strålande.
Kul att höra i dessa Prefab-tider.
// Mats W

Snickarjävel´n
2014-01-29, 07:38
Christer, varför inte använda en bussning till tändstift hålet så du ex.vis kan köra med 1/4-32 tändstift? Då borde du väl kunna få i mindre tändstift som inte sticker ut ivägen för kåpan.

Lelle
2014-01-29, 08:24
Måste hålla med smurfen. Jäklar vad du gnor på!!

Jättestort grattis på födelsedagen

:icon_pidu::icon_pidu::icon_pidu::1wav:

Flygsmurfen
2014-01-29, 15:25
Instämmer här borta!!!
Va fick du??? Skall vi vara avis ?? :-)
// Mats W

ChristerL
2014-01-30, 17:57
Tack Mats och Lelle!!

Fick? Bl.a. en flaska god whiskey och en "stainless steel 2 into 1 muffler" från Fighteraces/Toni Clark. Passar som handsken på Zenoahan!! :dance3: Snäll fru jag har, eller hur??!!



Christer, varför inte använda en bussning till tändstift hålet så du ex.vis kan köra med 1/4-32 tändstift? Då borde du väl kunna få i mindre tändstift som inte sticker ut ivägen för kåpan.

Tack för tipset!!! Jag är helt nybörjare på bensinare, så utveckla gärna lite mer. Men det är alltså bara gängorna som skiljer om jag skulle byta till 1/3-32 stift, kablar skulle passa?

Jag har nämligen på min tråd på RCSB fått tips att använda CM-6 stift, som om jag förstår rätt passar i motorn, men jag behöver annat kablage? (http://www.justengines.co.uk/acatalog/Other_Ignition_Systems.html#aJW11004)

Snickarjävel´n
2014-01-30, 18:14
Tack Mats och Lelle!!

Fick? Bl.a. en flaska god whiskey och en "stainless steel 2 into 1 muffler" från Fighteraces/Toni Clark. Passar som handsken på Zenoahan!! :dance3: Snäll fru jag har, eller hur??!!




Tack för tipset!!! Jag är helt nybörjare på bensinare, så utveckla gärna lite mer. Men det är alltså bara gängorna som skiljer om jag skulle byta till 1/3-32 stift, kablar skulle passa?

Jag har nämligen på min tråd på RCSB fått tips att använda CM-6 stift, som om jag förstår rätt passar i motorn, men jag behöver annat kablage? (http://www.justengines.co.uk/acatalog/Other_Ignition_Systems.html#aJW11004)

Där finns adapterplugg för både 14 och 10mm tändstift hål där du får 1/4-32 gänga för ex.vis runtronic tändstift.

Snickarjävel´n
2014-01-30, 18:35
http://www.singahobby.com/?q=node/34314

hjalleo
2014-01-31, 20:11
Hej Christer!

Vilket bygge! Jag har visserligen varit inne och tjuvkikat nån gång, men nu var det länge sedan. Det ser superbra ut.

Mvh Olov

Ompa
2014-02-01, 08:12
Ser mycket bra ut Christer. Beundrar vad du kan åstadkomma i ditt lilla kryp in. Respekt 😃

ChristerL
2014-02-03, 08:51
Tack för länkarna Snickarn! Det får nog bli en sån där adapterplugg.

Å tack Olov och Ompa!

Nu har ljuddämparen kommit på plats. Hade måtten i tanke när jag gjorde fästena till kåpan, men dämparen såg väldigt stor ut.... Trodde nästan jag skulle få ta hål under kåpa och kropp, men.... Den passade perfekt, fick bara dremla ur spantet i kåpan en aningens. Själva avgasröret kommer jag nog kapa en bit senare.

Huven nästa!!

Lelle
2014-02-03, 09:43
Snyggt där, Christer. Blev ju perfekt med dämparen. Hade varit rackarns synd om du hade fått dremla upp kåpan.
Ser fram mot att se jobbet med huven. :applouse:

hjalleo
2014-02-03, 21:28
Gösses, det ser ju ut att vara precis att den fick plats. Jag ser också fram emot huvmotering.

Olov

Sweeper
2014-02-09, 17:36
Det ser ju ut som om den kan komma och visas upp på Lundafältet i sommar. :)

Snyggt jobbat! :)


Göran

ChristerL
2014-02-28, 10:15
Lite huv- och cockpitarbete... Nitar, skinnklädsel, sikte, huvramar i 2 mm glasfiber, nackstöd i balsa (glasad) och lite annat.
Huven glider väl inte så lätt som jag egentligen vill, behöver nog lite justering. Näst på programmet blir huvram i offsetplåt!

Snickarjävel´n
2014-02-28, 10:25
Christer, hur löser du det att canopy railsen inte är parralella?

Blir det samma lösning som Evan har på sin D13?

ChristerL
2014-02-28, 15:01
Ja, jag stal hans idé!!

Lödde dit M2 skruven på en mässingsbit, som är löst fastskruvad och kan vrida sig när man drar huven fram och tillbaka. Jag är inte helt nöjd med hur det blev, ev. gör jag plåtbiten lite kortare och monterar den lite längre fram på huven. Kanske jag provar med 2 mm glasfiber istället för mässing.

hjalleo
2014-03-01, 23:36
Hej Christer!

Det där ser ju fantastiskt bra ut, framför allt instrumenteringen. :applouse:

Mvh Olov

ChristerL
2014-03-04, 21:14
Det ser ju ut som om den kan komma och visas upp på Lundafältet i sommar. :)

Snyggt jobbat! :)


Göran

Tack! Mnja....flyga blir det nog inte i år, men kanske uppställd?


Huven går framåt. Kunde korta ner mina beslag till huven och det blev perfekt, puh, slapp nya lödarbeten. Arbetet med huvramar i offsetplåt har tagit sin början!

ChristerL
2014-03-11, 18:47
Lite småpyssel den här veckan, åker till Paris på söndag. Tredje kursen i den här byggtråden.... Kommer förlora 3 1/2 veckas byggtid. :( Positivt är att de hade +20 grader och sol i dag!!




http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-11_132234_fw-154.jpg

Nackstödet i cockpit gjordes av skinnet från min gamla plånbok och locket till en kontaktlinsburk!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-11_132244_fw-155.jpg

Limmat på plats, lite mer detaljer och färg saknas.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-11_132253_fw-156.jpg

Huven klar vad gäller offsetplåt! Tror jag.... Kan inte bestämma mig om jag ska klä bakre delen (tungt!) eller bara måla. 0.4 mm glasfiber fick bli de förstärkningar på kroppen som Fw190D9 har.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-11_132306_fw-157.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-11_132321_fw-158.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-11_132330_fw-159.jpg

Nitar på den här modellen kommer från Mirce i Serbien! (http://www.nsmodelers.rs/home/mirce-finish-set) Börjar testa på huven...

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-11_132339_fw-160.jpg

... insidan kommer kläs med 0,25 mm styrene och Mirce's nitar. Men först ska det målas RLM66 innan det limmas fast!


Här är en liten film hur Don Rice applicerade nitarna på sin Thunderbolt:


http://www.youtube.com/watch?v=9ZHobsAqdR8

Snickarjävel´n
2014-03-11, 19:18
Tänk så mycket byggmaterial man egentligen kastar för att man inte hur och på vilket vis det kan användas inom modellbygge!! Skamligt egentligen.

Lite synd att dom inte har vridit skruvskallarna lite på alla håll på dom där dummisarna, ser lite konstigt ut när alla just råkar landa exakt likadant. Nitarna däremot kan det ju nästan kvitta på.

Snyggt byggt på alla sätt.

Johnson
2014-03-12, 06:41
Man får väl inte klaga på Paris och 20+ :)

Riktigt trevligt bygge detta också, alla är så galet duktiga!!


Tänk så mycket byggmaterial man egentligen kastar för att man inte hur och på vilket vis det kan användas inom modellbygge!! Skamligt egentligen.

Lite synd att dom inte har vridit skruvskallarna lite på alla håll på dom där dummisarna, ser lite konstigt ut när alla just råkar landa exakt likadant. Nitarna däremot kan det ju nästan kvitta på.

Snyggt byggt på alla sätt.

Nee det är synd, å ta en i taget orkar man inte heller :)

ChristerL
2014-03-14, 06:36
Lite synd att dom inte har vridit skruvskallarna lite på alla håll på dom där dummisarna, ser lite konstigt ut när alla just råkar landa exakt likadant.

Så ni tror inte de tyska mekarna drog alla skruvar lika??!! :sarcastic: Nej, lite får man nog ta för enkelhetens skull...

Här kommer de sista byggbilderna på några veckor. Nitning och målning av insidan av huven klar! Ryggstödet klart, ska limmas dit när jag kommer hem. Och näst på programmet blir att slutföra vingarna, blir ett projekt utomhus i aprilsolen!

Au revoir!
http://3.bp.blogspot.com/-BA65_oeBqaQ/Tiqkg28MXDI/AAAAAAAABSY/p8hrldn9-Cg/s1600/french-french-paris-france-smiley-emoticon-000584-large.gif


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-13_130241_fw-161.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-13_130253_fw-162.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-13_130302_fw-163.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-03-13_130311_fw-164.jpg


(Om jag springer på något intressant är det inte omöjligt att det dyker upp några "franska kort" här. Oh là là!! )

Thomas
2014-03-14, 07:49
Det blir zå übergrannt, Christer!

ChristerL
2014-03-28, 06:40
Så var det slutet på andra veckan i Paris. Har ännu inte fått användning för kortbyxorna och de kortärmade skjortorna, kallt.....

Fick dock till ett besök på det trevliga museet "The Musée de l'air et de l'espace" (Le Bourget) förra helgen. Otroligt bra museum, många många märkliga franska kärror, lite WW2, svenska J35 och SK37 samt två Concorde.

Ett museum väl värt ett besök om man har vägarna förbi!

ChristerL
2014-03-28, 06:43
Några fler "franska kort"...

Lelle
2014-03-28, 07:16
Härliga bilder Christer.
Undrar just om alla flygplan kunnat flyga? Här finns massor av idéer för skalabyggarna.

Vadå, inga kortbyxor? Nu får du väl visa att du är en Viking, eller åtminstone gå på paraden som Mauritz Chevalier med stråhatt och galanta damer med sommarparaply i armkrok. :)

Thomas
2014-03-28, 07:19
Jääklarr, vilka läckra byggprojekt!
Nu frestar det byggtarmen, problemet är att man vet inte ens vad hälften av planen heter...

ChristerL
2014-03-28, 22:10
Kanske blir det kortbyxor i morgon? Ser ut att bli bra väder!

Håller med dig Thomas, många intressanta projekt. Kolla deras hemsida, http://www.museeairespace.fr/expositions/ , men den är nog bara på franska. (Så klart....)

Blev själv lite kär i den röda dubbeldäckaren och den metallrena kärran (Dewoitine D.530) som står under.

ChristerL
2014-10-24, 16:04
Då var det höst och över ett halvår sen tråden uppdaterades....

Efter Parisresan gick luften ur, och sen kom sommaren....
Spenderat mycket tid på att göra om min "The Hawker Tempest Page" till Joomla, http://www.hawkertempest.se/ . Sen köpte jag sex propellerblad som suttit på svenska S31 Spitfire, ett till mig och fem till Peter Arnold och hans Spitfire Mk. 22. (http://forum.keypublishing.com/showthread.php?132247-Sweden-A-source-of-Spitfire-stuff-Surely-not)

http://img.photobucket.com/albums/v634/Mark12/Mark12097/22-PK519NewPag7October2014PeterArnold393A9470a_zps7e5 a3198.jpg



Så nu sätter vi fart på Fw190an igen!!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-05-07_115203_fw-165.jpg

Gjutit landställsluckor. Det blåa är Solarfilm som "släppmedel".


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-10-24_094052_fw-167.jpg

Utfyllnaden vid vingens bakkant.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-10-24_094106_fw-168.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-10-24_094211_fw-169.jpg

Slipat/spacklat skarvarna på glasfiberkroppen (3M). Börjat med detaljering....

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-10-24_094224_fw-170.jpg

Första gången jag använder Eze-Kote. Så långt fungerar det jättebra!!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-10-24_094239_fw-171.jpg

Undersidan glasad. Inte synligt, men jag har lagt in en furulist i bakkanten där klaffen ska sitta. Lite mer stöttåligt!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-10-24_094252_fw-172.jpg

Första vingen glasad, dags för nästa!

Lelle
2014-11-01, 07:02
Snyggt Christer.
Man ska aldrig ha för bråttom, lagom är bäst. :applouse:

ChristerL
2014-11-09, 10:36
Snyggt Christer.
Man ska aldrig ha för bråttom, lagom är bäst. :applouse:

Alldeles rätt Lelle! Det gäller att njuta av bygget!!


Bygget rullar framåt:

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-09_042553_fw-173.jpg

Glassat kanten runt öppningen vid gun hooden.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-09_042603_fw-174.jpg

Var inte helt nöjd med passningen mellan kroppen och gun hooden. Löstes med ett litet spant som "klämde ihop" gun hooden några mm.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-09_042615_fw-175.jpg

Spackla, slipa, spackla, slipa.... Detaljer av offsetplåt, glasfiber och styrene. Gångjärnen simuleras av 2 mm halvrunda styreneremsor som senare kommer bli "ritsade" med ca 5 mm mellanrum.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-09_042625_fw-176.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-09_042635_fw-177.jpg

Märker att kroppens panellinjer inte helt stämmer med 3-plansritningarna jag har.... En del har jag fyllt igen, men att göra helt nya blir för mycket jobb. Blir nog ett ändå övertygande slutresultat när de x0.000-tals nitarna har kommit på plats!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-09_042647_fw-178.jpg

Flygsmurfen
2014-11-09, 20:22
Sicken dårfink du är :-)
Men fint blir det.

// Grannen

ChristerL
2014-11-19, 19:16
Sicken dårfink du är :-)
Men fint blir det.

// Grannen

Tack!!

Fortsätter sakta framåt med lite detaljer innan det är dags att limma på stjärten med resten av kroppen. Den blir lång....

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-19_130251_fw-180.jpg

De "shrouds" som sitter framför avgasrören gjordes med tre lager glasfiber och epoxi, över en plugg i balsa som klätts med Solarfilm. Med lite övertalning gick det lätt att få loss glasfibern när den torkar...

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-19_130306_fw-181.jpg

Gjorde en liten ram på insidan innan de limmades på kroppen. Mer limyta!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-19_130316_fw-182.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-19_130329_fw-183.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-19_130339_fw-184.jpg

Fäste för antenn på bakkroppen, lite grov antenn, ska göras om i bättre material.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-19_130351_fw-185.jpg

ChristerL
2014-11-30, 16:29
Innan det är dags att limma ihop kroppsdelarna är det kanske bästa att fixa till sporrhjulet. (Blir lättare att komma åt att limma spantet.)

Så med lite pianotråd, balsa, styreneplast, skruvar & muttrar, microballonger/epoxi och ett par lager sprutspackel blev det så här. Inte superskala, men duger gott till mig!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-30_101614_fw-186.jpg

Provmonterat i kroppen, ska lägga på ett par lager RLM02 innan spantet och hjulet limmas in.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-11-30_101629_fw-187.jpg

Ålänning
2014-12-01, 18:40
Woah! Är den där bjässen ett sporrhjul??

ChristerL
2014-12-07, 16:25
Woah! Är den där bjässen ett sporrhjul??

Det är ju bara ett litet 3" hjul! :sarcastic:


Lyckades skaka liv i airbrushen, så det blev både RLM 02 und 66 på ställ och hjul innan det limmades in i kroppen.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2014-12-07_102110_fw-188.jpg

ChristerL
2015-01-28, 19:12
Båda vinghalvorna är nu glasade och jag hade hoppats på att lägga lite filler på dom... Men trädgården är full av snö och garaget kallt, så det får väl vänta några veckor..

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-01-28_124122_fw-189.jpg

Pinking tape från Mick Reeves anlände efter fyra veckor. Var tvungen att testa på sidorodret, stygnen simulerade med droppar av Titebond. (På Fw190 går stygnen längs spryglarna, och är knappt synliga på originalet...)

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-01-28_124134_fw-190.jpg

Skevrodren blev klena när jag hade öppnat upp dom, löstes med ett gäng små spryglar.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-01-28_124144_fw-191.jpg

Utrymmet ovanför klaffarna fick lite spryglar av 3 mm plywood. La på några lager Eze-Kote på balsan först.


Lite detaljerna i hjulhusen. Spryglarna sitter inte i skalaposition, men jag har försökt att få det likt originalet ändå. Lite mer styrene ska i, sen kablar och rör.
Helt skalaenligt är det också svårt att göra det, då originalet hade en del av sin motor, en Junkers Jumo 213, som tittade ut i hjulhuset!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-01-28_124153_fw-192.jpg


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-01-28_124202_fw-193.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-01-28_124239_fw-194.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-01-28_124248_fw-195.jpg

Flygsmurfen
2015-01-28, 19:25
Ha, ha vilken nörd du är kompis :-)
Bra jobbat.

// Mats W

ChristerL
2015-01-29, 06:29
Ha, ha vilken nörd du är kompis :-)
Bra jobbat.

// Mats W

Tack, det tar jag som en komplimang!! :crazy_pilot:

Lelle
2015-01-29, 06:48
Smutt Christer!!
Ser kanonfint ut, nu väntar väl bara att göra hjulbrunnarna färdiga.

ivve
2015-01-29, 17:04
Snyggt jobbat. Lycka till med lackningen. / Ivve

ChristerL
2015-02-04, 15:46
Smutt Christer!!
Ser kanonfint ut, nu väntar väl bara att göra hjulbrunnarna färdiga.

Lite fler detaljer har kommit i nu, men resten får vänta till vingarna är grundade. Håller på med det sista på högervingen, går fortare med den nu när jag har en vänstervinge att kika på!


Snyggt jobbat. Lycka till med lackningen. / Ivve

Tack! Med experttips ska det förhoppningsvis bli bra!!

ChristerL
2015-04-08, 10:43
Ytterligare framsteg...

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-04-08_042604_fw-196.jpg

Skevrodren klara att kläs.


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-04-08_042630_fw-197.jpg

Simulerad rib stiching sen på med Pinking Tape från Mick Reeves. Tack till Flygsmurfen för lånet av strykjärn!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-04-08_042643_fw-198.jpg

Vår!! Och vad skönt att kunna jobba ute. På med några lager Hagmans Sprayfiller, 3M putty, slipa, sprayfiller, slipa osv osv.... Men oj vad skönt att slippa slipdammet i byggrummet!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-04-08_042653_fw-199.jpg

Undersidan!

Väntar nu på ett litet paket med delar från Fighteraces. Behöver lite småsaker innan jag kan limma ihop kroppsdelarna. Ska jag hinna så modellen kan stå utställd på MFD i Södertälje den 14 maj??

mrfxcoupe
2015-04-08, 12:37
Jäkligt snyggt bygge.. Jag har full shå att montera ihop en ARF jag.. Önskar jag hade denna kunskap och energi..
Men en dag kanske. :-)
Följer detta med stort intresse.

Lelle
2015-04-09, 06:31
En månad kvar Christer, så visst hinner du.

ChristerL
2015-04-09, 11:04
Jäkligt snyggt bygge.. Jag har full shå att montera ihop en ARF jag.. Önskar jag hade denna kunskap och energi..
Men en dag kanske. :-)
Följer detta med stort intresse.

Tackar! En dag grejar du det, byggtrådar lär man sig mycket på, mitt andra hem är www.rcscalebuilder.com (http://www.rcscalebuilder.com). Å sen bygger man i den takt man själv vill och är nöjd med.



En månad kvar Christer, så visst hinner du.

Puh, en gör så gött en kan!


Igår kom paketet från Fighteraces:


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-04-09_043935_fw-200.jpg

Stötstångsändar för 10 mm kolfiberrör. Allt rengörs ordentligt innan det limmas ihop med epoxy. Jag borrade också ett 2 mm hål på tvären och limmade i en bit kolfiberstång. Rekommenderades av leverantören!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-04-09_043946_fw-201.jpg

Jag har inte hittat tillräcklig långa servoarmar till skev- och flapsservona. (Om man inte vill köpa dyra blå/rosa/gula i aluminium som aerobatickillarna använder...) Dessa hittades också hos Fighteraces med förmonterad M3-kullink.

ChristerL
2015-05-13, 18:41
Tyvärr inte utställningsklar till Modellflygets Dag i Nykvarn imorgon... Men lite framsteg senaste månaden:

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-05-13_121434_fw-202.jpg

Stötstången till höjdrodret behövde förlängas. Tog ett kolfiberrör, storleken mindre och ca 8 cm lång, och skarvade med. Även här säkrades det med 2 mm kolfiberstav på tvären.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-05-13_121446_fw-203.jpg

Främre delen av kroppen förberedd för ihopfogning. En annan Fw190-byggare gjorde ett antal hål där tanken är att limmet ska kunna fästa bättre i. Jag kopierade idén....

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-05-13_121457_fw-204.jpg

På en bit bänkskiva måttade jag och skruvade fast ett antal vinkeljärn och ett par rundstavar. Allt för att kroppsdelarna inte skulle kunna röra sig och för att det skulle bli helt rakt. Även anfallsvinkel kollades.

Köksbordet lånades, lim på och allt fick torka över natten tills det var dags för frukost! Hu va lång kroppen blev!! :-)

Thomas
2015-05-13, 20:45
Snyggt hobbyrum! Nära till kaffebryggaren....
Snygg modell också, förresten!

ChristerL
2015-06-08, 18:56
Snyggt hobbyrum! Nära till kaffebryggaren....
Snygg modell också, förresten!

Tack Thomas!!

ChristerL
2015-06-08, 19:08
Det har inte varit så lätt att jobba med modellen i trädgården under maj, regn nästan varje dag. Så det har blivit innepyssel istället!


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-05-25_125316_fw-205.jpg

Spackla och slipa kroppsskarven. Får bättre på panellinjerna senare.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-05-25_125513_fw-206.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-08_124826_fw-210.jpg

Så var det dags att limma fast stabben!!! Kunde inte låta bli att tillfälligt montera på roder, huv och motorkåpa.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-08_124838_fw-211.jpg


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-08_124851_fw-212.jpg

Tänkte montera höjd- och sidroderservona så långt fram i kroppen som möjligt. Pga vinklar och cockpit går det inte att dra stötstängerna i en rak linje. Så jag gjorde två 180 graders armar i 3 mm glasfiber, och klubbkompisen Jim Davy gjorde två bussningar i aluminium. (Tack Jim!!) Armarna kommer monteras ungefär mitt under cockpit.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-08_124901_fw-213.jpg

Vill man manövrera chocken på en GT80 med ett servo får man trixa lite. Ett 90 graders OK.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-08_124910_fw-214.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-08_124922_fw-215.jpg

...och choke- och gasservon fästa bakom motorn.

Snickarjävel´n
2015-06-08, 20:22
Snygga lösningar :icon_pidu:

ChristerL
2015-06-26, 16:10
Sakta framåt....

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-26_033954_fw-216.jpg

Stötstänger till gas och choke på plats.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-26_034008_fw-217.jpg

Lite uppehåll i regnandet och jag kunde lägga på sprutspackel på kroppsskarvarna.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-26_034103_fw-218.jpg

På originalet satt det plåtar runt stabilisatorn (som man kunde justera anfallsvinkeln på). Här blev det 0,4 mm glasfiber för snygga kanter...

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-26_034115_fw-219.jpg

Och först finishing resin/microballonger, sen lite 3M putty.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-06-26_034133_fw-220.jpg

Kroppsskarven efter 2 x spackla/slipa. Behövs nog minst två till för att bli bra....

Flygsmurfen
2015-06-26, 19:11
Ja, så där kan det inte se ut.
Bra jobbat mannen.
Klar nästa vecka ?

// M

ChristerL
2015-06-26, 20:22
Tack Smurfen!
Nej, nästa vecka är den inte klar för då har jag annat för mig. Men den blir klar en annan vecka.

ChristerL
2015-09-18, 06:54
Så har det gått några månader och en sommar.... Inget stort har kanske hänt, men lite smått här och där..

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-09-17_122035_fw-221.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-09-17_122048_fw-222.jpg

Vingutfyllnaden klädd med packtejp och en mix av epoxi och microballonger på vingen. Allt för att få en snygg övergång.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-09-17_122102_fw-223.jpg

Oken i kroppen på plats.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-09-17_122114_fw-224.jpg

Elevator joiner på plats. Ett riktigt pyssel att limma dit den med sina fästen i glasfiber.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-09-17_122126_fw-225.jpg

Antennen på fentoppen är inne på sin andra lagning... Lagt ut panellinjstejpen på stabben, sen ska 3-4 lager med primer på innan tejpen tas bort. (Primer bara närmast tejpen.)

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-09-17_122136_fw-226.jpg

Började med motorkåpan för att testa panellinjerna och nitarna från Mirce i Serbien. (http://www.nsmodelers.rs/home/mirce-finish-set)

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-09-17_122150_fw-228.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-09-17_122201_fw-227.jpg

Ja nu är det bara resten av kroppen som ska nitas. Och vingen.....

Snickarjävel´n
2015-09-18, 07:03
Snygg som faaan blir den :applouse:

Lelle
2015-09-18, 07:13
Bra jobbat, Christer. Mycke´nitar blir det. :applouse:

mrfxcoupe
2015-09-18, 07:14
Otroligt vackert bygge.. Kommer att bli mycket intressant att se den när den är färdig målad.
Följer med spänning. :-)

Ompa
2015-09-18, 09:00
Ruskigt snyggt Christer, beundransvärt 😊👍

ivve
2015-09-18, 14:08
Ete blir ju så fint så man blir tårögd !!:man_in_love::man_in_love::man_in_love:

Flygsmurfen
2015-09-18, 16:57
Respekt mannen :-)

Kommer förbi och gör okulärbesiktning vid tillfälle.

// M

ChristerL
2015-09-24, 12:36
Tack för alla glada tillrop!!

Hemma med dunderförkylning, men kan inte låta bli att sätta på några nitar då och då... Har nu förbrukat första arket med nitar (av tre), inser nu att jag kommer få beställa fler!!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-09-24_062842_fw-229.jpg

Flygsmurfen
2015-09-24, 20:01
Det där börjar ju se ut som fullskala !!!
Tjusigt.
Själv meckar jag avgaskrök just nu...klurigt.

Ses// Mats W

Lelle
2015-09-25, 07:04
Ibland kan det vara bra att bli förkyld med hemmaläge, då blir det lite gjort. Kommer du att lacka den innan installationen börjar, eller blir det sista jobbet? Skitsnyggt förresten ! :applouse:

ChristerL
2015-09-25, 12:19
Det där börjar ju se ut som fullskala !!!
Tjusigt.


Mmmm... lite det som är meningen! ;-) Kröka inte för mycket nu bara!!


Ibland kan det vara bra att bli förkyld med hemmaläge, då blir det lite gjort. Kommer du att lacka den innan installationen börjar, eller blir det sista jobbet? Skitsnyggt förresten ! :applouse:

Tack Lelle!

Om du menar radioinstallation så blir det nog innan lackning. Å det är ju inte så fasligt mycket att göra, höjd och sidroderservon. Sen ska jag bestämma mig om jag ska behålla luftställ eller bygga om dom till el. Pratat med LADO och de tycker att jag ska skicka ner mina till dom för ombyggnad, men det blir 1000 kr dyrare....

Lackning.... kan inte bestämma mig för vilken förebild jag ska ta. Dortenmanns "Schwartz 1" har varit mitt förstahandsval, men tycker den är lite väl prålig med hela fenan och sidoroder i gult. Just nu är det dessa jag väljer mellan:

http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal8/7501-7600/gal7536-Fw-190-Roach/01.jpg


http://www.hyperscale.com/2011/features/p7hg_img_39/fullsize/D-9eleni_008m_fs.jpg

http://www.hsgalleries.com/gallery04/images/fw190d9jt_title.jpg

http://i1004.photobucket.com/albums/af164/duncanjblack/Fw190D9%20Hans%20Ulrich%20Rudel/image3.jpg

Flygsmurfen
2015-09-25, 16:34
Röstar på näst sista med gult på bakkroppen.
Hel-cammo är ingen bra idé annat än soliga sommardagar.
Lite färg har ingen dött av :-)
// M

Elgstrand
2015-09-26, 06:43
Tjenare!

Håller med föregående talare, den näst sista är riktigt fin :)

Mvh

ChristerL
2015-10-20, 17:35
Har fått på ett antal nitar sen sist. Huven har fått primer på sig och blev riktigt bra.
Jag har snart gjort slut på ark 2 av 3 med nitar, kommer att behöva beställa mera!!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-10-20_113204_fw-230.jpg

Lelle
2015-10-20, 18:05
Snart är du väl uppe i samma antal nitar som Sweepers B25:a . Fortsätt så det blir snyggt.

mrfxcoupe
2015-10-20, 23:01
Jag röstar också på Gul 11. Den var snygg och lite udda. .

Sweeper
2015-10-21, 06:32
Min röst faller också på Gul 11. :)

Snyggt jobb i övrigt! :)


Göran

ChristerL
2015-10-21, 06:55
Tack alla! Ska försöka hålla räkningen på alla nitar, kan vara kul att veta om någon frågar! :crazy_pilot:


Eftersom jag ställde frågan så kanske det blir "Gelb 11" trots allt. Jag hade tänkt hålla nere på antalet nyanser (=färgkostnad), men det är väl ändå en spott i havet om man tänker på hela projektet.

Förutom vanlig "latexfärg" har jag nu blivit rekommenderad Jotuns Supreme Finish (ska tåla bensin, metanol och nitro) eller Jotuns Demidekk. Den senare kräver nog en klarlack för att tåla metanol och nitro. Jag har sett exempel på en Bf109 målad med Demidekk och klarlackad med matt Deluxe Aerokote. Mycket snygg....

http://www.hsgalleries.com/gallery04/images/fw190d932jt_4.jpg


http://www.hsgalleries.com/gallery04/images/fw190d932jt_8.jpg


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/12079899_622369834532052_4591959686195114134_o.jpg

Lelle
2015-10-21, 12:52
Glömde rösta. GUL 11, är snyggast ! :)

kjni
2015-10-21, 14:52
Passar också på att puffa för Gul 11. Skulle bli riktigt vackert på ett kanonfint bygge!

Mvh
Kjell Nilsson

ChristerL
2015-11-07, 11:08
Ca 12.000 nitar på plats, nu ska väl 25.000 sättas på vingen!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-11-07_044632_fw-231.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-11-07_044647_fw-232.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-11-07_044657_fw-233.jpg

And the winner is......... GELB 11!! Er önskan är så klart min lag! Inom rimliga gränser!! ;-)
Nu finns det lite tveksamher hur den var målad. Profilen nedan som jag har i en bok stämmer ganska säkert inte med originalet. Kanske jag väljer att måla den med en av plastmodellerna som förebild. Ja, jag ska ju ändå inte tävla med den!!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-11-07_044708_fw-234.jpg


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-11-07_045005_fw-237.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-11-07_044729_fw-236.jpg


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-11-07_044719_fw-235.jpg

Ålänning
2015-11-07, 17:27
Är det upphöjda "nitar" du klistrat på? Vad är de för material? Plast?

ChristerL
2015-11-08, 16:01
Är det upphöjda "nitar" du klistrat på? Vad är de för material? Plast?

Tillverkaren kallar materialet "Oracal silver self adhesive film", så det är en tunn plast utskuren i valfri storlek/diameter. Det ska efterlikna försänkta nitar (flush rivets). Vill man göra upphöjda nitar får man använda sig av droppar av vitlim eller liknande.

Mer att läsa om nitarna hittar du här: http://www.nsmodelers.rs/home/mirce-finish-set

Här är en P47-vinge som ett exempel på hur nitarna ser ut efter målning och vädring.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/drice/images/2013-05-05_211523_Weathering_22.jpg

ChristerL
2015-11-08, 16:06
Efter att ha postat frågan i min byggtråd på RC Scalebuilder fick jag bra tips om hur Yellow 11 troligen var målad:

"Christer,
I have some info that might help you. I have Vol I & II from Jerry Crandall on the FW-190 Doras. One of the definitive guides I feel for the D series. There is a section on your Yellow 11 with additional pictures. I'm not sure how detailed you want to get for your chosen subject but I'll give you what I have and you can decide what you want to do.

Yellow 11 was a Weserfluhbau produced aircraft so it had a 400 series wk number.
It had a bulge high on the rear of the gun hood (type 2) which you can make out in the photo you have. So the gun hood in your Sist is the wrong type. It has the bulge on the bottom edge (type 4).

You are correct that it has a undersurface base of RLM 76 and RLM 75 on the front half under the wing and gear doors. I have a picture that shows the RLM 75 under the front wing clearly. So the profile you are referencing is incorrect. For the fuse, the starboard side is heavy sooted from a fire. Perhaps from an earlier fire which is why they replaced the engine cowl. Some say it has RLM 81 but my sources indicate this was probably mistaken for the soot.

This werk number A/C had RLM 75 and 83 Dark green. Like I said earlier, the cowl of the plane was replaced with one from another airplane. That is why the RLM 75 changes abruptly from the forward cowl and the rear part of the fuselage in the photograph. So when you paint you should mask off the engine cowl and paint that 75 and not get any of the darker RLM 83 on it when you paint the gun hood and forward cowl. Heavy soot can be seen from the exhaust as well.

Plane would have had the blown type canopy

Upper Wings were RLM 75 with RLM 83 Dark Green. You can make out the contrast in the photo and it has the same saturation color as the fuselage color.

Here's a pic of the profile I have.
I hope this helps. This is a very attractive color scheme and one of my favorites. "

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/Dowmer/images/2015-11-07_085514_image.jpeg

ChristerL
2015-11-10, 17:29
Det inte alltför betungande jobbet att konvertera gun hooden till "type 2" har börjat. Passning kropp-vinge börjar bli OK. Kan jobba med kropp och en vinghalva i taget i mitt lilla hobbyrum....


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-11-10_111136_fw-239.jpg

För två veckor sen beställde jag Tamiya Model Magazine Int. 101, där det byggs en av modellerna jag visat tidigare. (http://tamiyamodelmagazine.com/blog/2012/09/24/hasegawa-fw190-d-9-hasegawas-132-focke-wulf-fw190-d-9/) Dom anger att kroppssidorna KAN ha varit målade i RLM81, dvs brunviolet. På min modell får jag väl försöka få till någon svart-brun-sotig färg på kroppen!!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-11-10_111426_fw-240.jpg

ChristerL
2015-12-22, 17:09
Senaste månaden har det gått långsamt framåt, fler nitar har dock hittat sin plats. Varit på inspirationsresa till Sotarns Paradis. Köpt lite "hårdvara" som behövs till radioinstallationen. Ska försöka hitta "lite fritid" på julledigheten..... Hur som helst:

God Jul och Gott Nytt År!!


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2015-12-22_110005_fw-241.jpg

Flygsmurfen
2015-12-22, 18:40
Tjusigt Christer!

ses.

// Mats W

mrfxcoupe
2015-12-23, 10:14
Vackert bygge.. Önskar dig en riktigt God Jul och Gott nytt år.. Följer bygget med glädje. :-)

ChristerL
2016-01-07, 18:24
http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-01-07_115246_fw-242.jpg

Utfyllnaden vinge-kropp börjar bli klar, men jag skulle vilja lägga på ett lager primer till för att kolla att allt ser bra ut innan jag börjar med panellinjer och nitar. Å vädret är ju inte det bästa just nu....

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-01-07_115324_fw-243.jpg

Blev rekommenderad en RC-100X på RCSB som kill switch till min motor. Eller snarare för att "jorda" den, magnettändning!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-01-07_115348_fw-244.jpg

Ja för att göra någon nytta under jul och nyår blev det tank och radioinstallation istället. Tanken på tyngdpunkten!

Diskuterat alternativ med Sweeper ang. switch, blev tillsist en från Powerbox (https://www.powerbox-systems.com/produkte/powerbox-systeme/powerbox-sensor.html), batterityp väljer jag senare. Tryckmätare och påfyllningsventil från R/C Scale Products (http://rcscaleproducts.com/), via Sweeper Hobby Center!!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-01-07_115403_fw-245.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-01-07_115416_fw-246.jpg

Inte 100% klart, men gott om plats för radion! Mottagarbatterierna hamnar i den långa nosen!

Flygsmurfen
2016-01-29, 18:50
I dag gratulerar vi till att ha samlat ihop 2 X 25 poäng i livets långa spel.
Grattis kompis! Hurra, hurra !!

"The Wingman" next door.

ChristerL
2016-01-31, 17:13
I dag gratulerar vi till att ha samlat ihop 2 X 25 poäng i livets långa spel.
Grattis kompis! Hurra, hurra !!

"The Wingman" next door.

Tack Flygsmurfen!!

Blev många fina presenter, en hel del i flytande form. Men finast var denna, längtar till den varmare säsongen nu!!: http://www.upplevelsepresent.se/sv/product/2294/Flygning-med-Veteranflygplan

http://www.upplevelsepresent.se/file/product/955_big_upplevelseakuten.jpg


Status Fw190D9? Har varit låg fart under januari. Jag har varit borta 2 veckor på kurs, drar iväg på nästa om två veckor.... Men ska försöka rycka tag i bygget så snart som möjligt!!

Flygsmurfen
2016-01-31, 21:34
Niiiiiice mannen :-)
Ring om du behöver fotograf.
Obs! Det fanns en klausul i villkoren om att inte kombinera vissa födelsedagspresenter.
Mackmyran får stanna hemma.

// M

ChristerL
2016-02-09, 17:34
Ja, inte har det blivit mycket gjort senaste månaden... Två veckor kurs i Paris, fyllt år, jobbat och på söndag bär det av till Schweiz... Sen hoppas jag att jag ska kunna sätta fart i hobbyrummet igen!!

MEN jag hittade Philipp Amann (Österrike) på Facebook. Han 3D-printar delar till Fw190D9, än så länge bara kylaren i nosen. Senare kommer bl.a. propellerblad och hjulnav.

Jag hade tänkt göra kylaren själv, men de timmarna var lätt intjänade på att beställa en från Philipp! Man skickar honom mått på motorkåpan och spinner, sen printar han efter det. Den behöver monteras på 3 mm plywood, och hål för kylning tas upp, sen limmas den fast i kåpan. Skitsnyggt tycker jag!!


http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-02-09_112025_fw-247.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-02-09_112035_fw-248.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-02-09_112044_fw-249.jpg

Sweeper
2016-02-09, 17:44
Den kylaren ser verkligen snygg ut! :)


Göran

Flygsmurfen
2016-02-09, 18:34
Doping!!! Fusknisse!
Var skall detta sluta??
Ja e int bitter...

// M

ChristerL
2016-03-30, 15:10
Har nog petat på Focke Wulfen varje kväll de senaste veckorna, men inga GIGANTISKA framsteg.
- Mer nitar på kroppen där jag missat.
- Limmat om allt i cockpit med Zap-A-Dap-A-Goo plus lagt in lite balsastöd bakom. Förhoppningsvis ska inget skaka loss!
- Stöd på mitten för höjdroderstötstången.

Gun hooden är nu "Type 2". Med en balsaplugg, Evergreens 0,5 styreneplast och Flygsmurfens varmluftspistol "drog" jag några blisters till huven.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-03-30_084258_fw-251.jpg

På plats...

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-03-30_084353_fw-252.jpg

Jag har letat efter en passande pilotfigur. Även om vissa pilotfigurer kallas för kvartsskala är de alldels för små. Valet blev en från Premier Pilots som ser godkänt bra ut och rätt storlek. Jag ska tillverka en "seat cushion" till sätet (skala!) som lyfter piloten kanske 10 mm så ser det ännu bättre ut.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-03-30_085256_fw-253.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-03-30_085306_fw-254.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-03-30_085319_fw-255.jpg


Nu är det vår i luften. Dags att släpa ut vingen på baksidan för att göra panellinjer. Sen ska mer nitar på!! :lollypop:

ChristerL
2016-04-03, 15:50
Blev lite mer gjort i fredags, dagen som började med snöfall och slutade med ett underbart slipväder på eftermiddagen. Så ut med vingen i trädgården, den låga vårsolen avslöjar allt. Men jag börjar bli nöjd nu!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-04-01_092035_fw-256.jpg

Gjorde en "kudde" till pilotstolen av 10 mm cellplast, kläddes med nåt rödbrunt tyg jag hittade i fruns lager. Inte riktigt skinn, men man anar bara kudden... Kanske jag gör om den senare.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-04-01_092047_fw-257.jpg

Piloten är nu fastspänd ordentligt i stolen. Har använt blandade delar från Premier Pilots och inZpan. Låset är upplåsbart och det är möjligt att spänna alla remmar. Stolen själv fäste jag i golvet med kardborrband.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-04-01_092058_fw-258.jpg

Flygsmurfen
2016-04-03, 16:21
Styrman på plats...så skall det se ut.
Bra jobbat.

// M

Sweeper
2016-04-10, 14:17
Riktigt snyggt och prydligt. :applouse:

Skall du även vädra pilotens utrustning?


Göran

ChristerL
2016-04-10, 18:00
Riktigt snyggt och prydligt. :applouse:

Skall du även vädra pilotens utrustning?


Göran

Tackar! :)

Ja absolut, så här ren och snygg får han inte vara!!

ChristerL
2016-05-16, 20:14
Ena veckan snö, nästa högsommarvärme! Dags att ge sig ut i trädgården och skapa panellinjer.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-05-16_140808_fw-259.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-05-16_140905_fw-260.jpg

"Wing gun covers" limmade på vingen och utmärkningen var nitarna ska sitta påbörjat. Så, de första hundra på plats, nu är det bara 2x.000 kvar!!

ChristerL
2016-05-31, 18:31
Nitandet fortsätter, höger vinge nästan klar. På ovansidan....

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-05-31_121242_fw-261.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-05-31_121251_fw-262.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-05-31_121324_fw-263.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-05-31_121337_fw-265.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-05-31_121359_fw-266.jpg


I lördags var det dags att lösa in födelsedagspresenten, en flygning i SK15/Klemm 35! Å det här var banne mig det roligaste jag gjort på mycket länge! Inte sämre blev det när jag fick hålla i spaken 3/4-delar av flygningen, allt avslutades med några tryckare över fältet.

Hmm... har jag inte en Saito 120 liggandes? Kanske en Klemm 35 som nästa projekt??!!

Flygsmurfen
2016-05-31, 19:28
Ja, du såg ju jäkligt nöjd ut efteråt :-)
Bilder kommer på USB nu i kväll.

"Fotografen"

ChristerL
2016-08-16, 15:19
Lite framsteg i sommar. Snart, snart dags att slänga på lite färg!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-08-16_085451_fw-267.jpg

Nitar och skruvar på översidan klar, undersidan kvar..

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-08-16_085546_fw-268.jpg

Beställde en intake tube från Toni Clark. Fick modifiera motorspantet och servotrayet. Där sitter nu RC-100X (dvs min "killswitch"), trottel och chokeservon. Allt körs via en sladd och S.Bus.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-08-16_085756_fw-269.jpg

Trottellinkaget blev nu en flexig Sullivan stötstång, funkar kanon!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-08-16_085900_fw-270.jpg

Jag ska ju limma in "radiatorn" i fronten på motorkåpan så kommer inte åt de fästskruvarna längre. Så jag limmade in två blind nuts i kåpan...

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-08-16_090113_fw-271.jpg

.. och kommer nu åt skruvarna enkelt genom de öppna kylklaffarna.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-08-16_090213_fw-272.jpg

Frontrutan fått lite detaljer, avisningssystemet. Inte helt skala i utförandet men...

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-08-16_090446_fw-273.jpg

Årets semester gick till bl.a Norsk Luftfartsmuseum i Bodö. Ingen Fw190D9, men en Fw190A3!! :)

Flygsmurfen
2016-08-16, 15:46
Imponerande!!
Man blir ju stolt bara över att man bor i samma område.
// Mats W

ChristerL
2016-08-16, 16:31
Imponerande!!
Man blir ju stolt bara över att man bor i samma område.
// Mats W

Tack! Å jag tror faktiskt värdet på våra hus stigit med några hundratusen tackvare det här bygget!

Lelle
2016-08-17, 06:48
Jag var hemma hos Christer igår kväll och kikade på FW´n irl. Bilderna ljuger!! Jobbet med alla nitarna är otroligt snyggt gjort och kommer nog i upp i Sweeper´s antal på hans B17.
Jag fick försöka att gissa var kroppen var hopsatt, men misslyckades totalt. En helt osynlig skarv. Snyggt jobbat Christer.

Mitt besök bestod av lite spionerande på hur han hade gjort med canopyöppningen. Nu ska jag sätta dremeln i Corsairen, Puh!

Skott
2016-08-17, 19:30
👍

Skickat från min D5503 via Tapatalk

bokis
2016-08-17, 20:47
Mycket nitar blev det....Bra jobbat Christer!

ChristerL
2016-09-14, 19:16
Jag var hemma hos Christer igår kväll och kikade på FW´n irl. Bilderna ljuger!! Jobbet med alla nitarna är otroligt snyggt gjort och kommer nog i upp i Sweeper´s antal på hans B17.
Jag fick försöka att gissa var kroppen var hopsatt, men misslyckades totalt. En helt osynlig skarv. Snyggt jobbat Christer.

Mitt besök bestod av lite spionerande på hur han hade gjort med canopyöppningen. Nu ska jag sätta dremeln i Corsairen, Puh!

Tack, man gör så gott man kan!




Skickat från min D5503 via Tapatalk

:)


Mycket nitar blev det....Bra jobbat Christer!

Tack Bokis! Å nåra fler blir det....

ChristerL
2016-09-14, 19:19
Så där, nu är kylaren/radiatorn limmad på plats i motorkåpan. "Bafflingen" av motorn gör jag lite senare.
Nu tillbaka till vingens undersida för de sista x0.000 nitarna!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-09-14_130825_fw-274.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-09-14_130836_fw-275.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-09-14_130847_fw-276.jpg

Flygsmurfen
2016-09-14, 19:29
Det är i alla fall skönt att se att du gör nytta medans jag får cykla omkring ensam i höstmörkret :-)
Tjusigt blir det.
Hur tusan skall du våga flyga med den där juvelen sedan?
// Mats W

Thomas
2016-09-14, 20:17
Ja, JAG hade inte vågat flyga med ett sådant mästerverk....

Ursnyggt!

ChristerL
2016-09-15, 14:03
Det är i alla fall skönt att se att du gör nytta medans jag får cykla omkring ensam i höstmörkret :-)


Jag får passa mig så jag inte blir FÖR vältränad!


Några whiskey innan provflygningen kanske? Tja, kvaddar jag den här får jag väl köpa mig en 50 cc ARF Sbach-YAK!

Ålänning
2016-09-15, 20:19
Oj jäklars! Fin!! Och spinnern snurrar så fort så man ser inte ens propellerhålen? ;-) Gör du spinnern själv?

ChristerL
2016-09-16, 06:37
Oj jäklars! Fin!! Och spinnern snurrar så fort så man ser inte ens propellerhålen? ;-) Gör du spinnern själv?

Tack!

Spinnern är köpt av Meister Scale. Man kan ana spår av tejp på den, det är rester efter ett hittills misslyckat försök att gjuta av den innan jag tar upp hål för propellern. Vill få till en spinner med skalaprop.

Men ev. kommer de som gjort kylaren även att göra en skalaspinner med propeller, så då slipper jag det problemet!!

ChristerL
2016-10-06, 13:47
Så var undersidan på vänster vinge mer eller mindre klar med nitar, skruvar och lite luckor/plåtar. Jag börjar få slut på nitar så de sista kommer att jag ev. lägga på när högervingen är klar. (Men jag kommer inte snåla, behövs det skickas efter fler så gör jag det!!)

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-10-06_073313_fw-277.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-10-06_073322_fw-278.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-10-06_073331_fw-279.jpg

Landställsbenet jämns med vingens undersida, blir perfekt när luckorna ska på!!

Flygsmurfen
2016-10-06, 15:57
Skall bli kul att se den stå på egna ben.
Kan du inte gjuta av spinnern med gips?
Det borde fungera för at göra en bra form.
Hojta om du beställer nitar.

// Grannen

ChristerL
2016-10-07, 06:37
Skall bli kul att se den stå på egna ben.
Kan du inte gjuta av spinnern med gips?
Det borde fungera för at göra en bra form.
Hojta om du beställer nitar.

// Grannen

Hmm.. ja gips kanske skulle fungera....

Försökte vara lite smart innan jag började med undersidorna. Räknade nitarna som jag hade kvar och skulle kolla om jag hade minst hälften kvar efter en vinghalva. Men enligt mina uträkningar förbrukade jag bara några hundra på vänstervingen.... Vete f-n hur jag räknade! Jag gör klart resten så får vi se om VI behöver beställa mer!!

Lelle
2016-10-07, 06:58
Hmm.. ja gips kanske skulle fungera....



Christer.
Det är nog enklare att göra en friggoplugg, klä den med ett antal glasfiberlager/spackel och slipa till en len och fin yta. Jag har gjort fler stycken på det sättet och det blir riktigt bra. Som alltid är det underlaget som ger slutresultat, men det har ju du inga som helst problem med.
Keep up the good work. /L

ChristerL
2016-10-07, 10:27
Lelle,
Också ett alternativ. Men lat som jag är tänkte jag försöka slippa slipa fram skalaformen. Jag har ju redan en hård form att utgå ifrån. Kanske det skulle fungera att ösa på Biltemas släppmedel på spinnern och sen gjuta rakt på?

Lelle
2016-10-07, 17:57
Tror du får problem med att få ut den då det brukar sitta som f...n. Verkar som om plasten krymper lite i härdningen.
Men prova vetja, annars är det väl bara att såga upp ett litet spår med dremeln så att du kan bända isär den.
Mycke´ vax, säkert 10 omgångar och sedan en massa släppmedel kan kanske gå..

ChristerL
2016-10-12, 06:35
Mycke´ vax, säkert 10 omgångar och sedan en massa släppmedel kan kanske gå..

Hmm... då låter det lättare med en friggoplugg!! :)

Kenneth E
2016-10-12, 08:58
Tipset är att värma pluggen och på så sätt mjuka upp vaxet. Har gjutit spinnrar i storlekar allt från 3" till 12".

ChristerL
2016-11-22, 18:27
Tipset är att värma pluggen och på så sätt mjuka upp vaxet. Har gjutit spinnrar i storlekar allt från 3" till 12".

Bra tips, testar det kanske! :thumbup:

ChristerL
2016-11-22, 18:36
Så har några veckor gått och höger vinge är nu också i prinicip klar med nitning. Och som det ser ut kommer mina nitar räcka!!

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-11-22_121253_fw-282.jpg

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-11-22_121403_fw-283.jpg

I hjulbrunnarna ville jag göra förhöjda nitar. Har fått en spruta av Sotarn och testat den tidigare men tycker att man får ta i så mycket för att få ut limmet. Och att nålen lätt sätter igen sig...
De här småflaskorna har blivit över på jobbet och var perfekta att få ut små droppar av lim (Canopy Glue). I ena flaskan lim, i den andra vatten för att göra rent "nålen".

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-11-22_121847_fw-284.jpg

Några nitar, några sekunder innan de torkar och blir osynliga. Gjorde några hundra i hjulhuset. Blir förhoppningsvis bra med färg och vädring.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/uploads/ChristerL/images/2016-11-22_121952_fw-285.jpg

På en sån här stor modell ser det tomt ut utan detaljer i hjulhusen. Slangarna till ställen får bli rör, lite luckor, elkablar, en 20 mm kanon å lite annat... Inte helt skala men alltid något. En Fw190D9 är svår att göra helt skalaenlig i hjulhusen då en del av motorn syns!!

PGAstrom
2016-11-23, 10:02
Snyggt, beundrar ditt tålamod och detaljarbete.

Flygsmurfen
2016-11-23, 19:09
Men seriöst!!
Nitar i hjulbrunnen??
Du är i en klass för sig.
Beställde nitar fr din polare.
De skickades omg.
Mailade honom länk till ditt bygge.
Han gillade det :-)

// M