handdator

Visa fullständig version : ESM modeller med flaps samt antal servon



Phonta
2011-11-02, 07:47
Får inte riktigt ihop det hela,
Det skall tydligen vara 9 st servon till min Stuka, manualen är helt kass i min mening .
1 st till trottel
2 st till flaps
2 st till Ail
1 st till Rudder
1 st till elevator

Om jag inte räknar fel så blir det 7 st servon.... blir inte fa... klok på var de andra skulle sitta ....................
Nån som är mer klartänkt än mig kan kanske tipsa om hur jag tänker fel ....

:)

millen
2011-11-02, 08:44
I manualen står det åtta servon och det går åt två servon till höjdroder.

Phonta
2011-11-02, 12:56
Och i en del manualer så står det 9 servon ............:)

Per P
2011-11-02, 13:01
Ja, det gör det i en del, men då oftast för att det är ett servo till landningsställsventilen också =)

Phonta
2011-11-02, 13:18
Hm... har aldrig sett en Stuka med infällbara ställ :)

Snickarjävel´n
2011-11-02, 13:53
Hm... har aldrig sett en Stuka med infällbara ställ :)

Nä just därför blir det 8

Phonta
2011-11-02, 16:30
Ok, det du vill säga eller menar är då att det är samma manual till samtliga Esm modeller........
Märkligt i så fall, men det förklarar ju varför den är skitdålig...

Snickarjävel´n
2011-11-02, 16:35
De e väl liksom en allmän monteringsanvisning som gäller för ESM´s samtliga maskiner. Den är ju inte sämre än att det blir en flygande maskin av det, sen finns det ju betydligt sämre anvisningar....

Phonta
2011-11-02, 16:43
Kanske min är sämre då, framgår inte alls hur höjdservot skall monteras , kan se ut som om det skall sitta i sjärten på kärran
Fö. Är de väl ganska hyfsadb, ruggigt fin är den annars i kvalitetoch finnisch

Snickarjävel´n
2011-11-02, 16:46
Va e där för fel på bild 48 då?

K-Å
2011-11-02, 17:22
Hej till stukan används ett servo till höjden, rodret påverkas via vajer,
Två till skev, klaff, ett till höjd, sida, gas, bombfällning om man så vill, åtta st

Så blev det i min stuka i vart fall

Mvh K-Å

bokis
2011-11-02, 18:12
Jag tror att det vore bättre att du ställde dina frågor om Stukan i en tråd istället för som nu..
blir konstigt annars när det blir en ny tråd för varje fråga om den..enklare o hjälpa dig om det är samlat..

Phonta
2011-11-02, 19:03
Då kan ju detta bli en tråd om som handlar om ESM modeller , min fråga blir då var detta servo till höjden sitter , ser ut som höjdroder skall köras via vajer , men sen är frågan om roder
Servot , monterade du detta i rumpan på bakroppen
Kan ju säga att jag byggt en del rc modeller , även rena plockepinnbyggsatser på skalamaskiner, och jag har faktiskt aldrig sett en ritning som saknar så här mycket info..

Och till Jhonny E , bild 48 i min manual visar trottelservot ensamt monterat i servoplatten , samt tre st tomma hål för övriga servon .....

K-Å
2011-11-04, 19:02
Sidroderservot monteras under en lucka nedanför stabben på vänster sida.

MVH k-Å

Phonta
2011-11-04, 21:09
Jo jag såg det till slut , lite märklig placering kan tyckas , lär ju få ha en meters extra kabel på det servot.:)
Men tack för ditt engagemang,

ewalds
2011-11-04, 21:19
Att servon är monterade under stabben, "i rumpan på modellen", är , mer elr mindre, vanligt på större modeller...
/Micke

Snickarjävel´n
2011-11-04, 21:55
Då kan ju detta bli en tråd om som handlar om ESM modeller , min fråga blir då var detta servo till höjden sitter , ser ut som höjdroder skall köras via vajer , men sen är frågan om roder
Servot , monterade du detta i rumpan på bakroppen
Kan ju säga att jag byggt en del rc modeller , även rena plockepinnbyggsatser på skalamaskiner, och jag har faktiskt aldrig sett en ritning som saknar så här mycket info..

Och till Jhonny E , bild 48 i min manual visar trottelservot ensamt monterat i servoplatten , samt tre st tomma hål för övriga servon .....


Då finns de väl troligen 2 eller flera manualer då då....

Här visar bild 48 servoplacering enligt ESM rekomendation.

24260

Phonta
2011-11-06, 07:58
Stort tack Johnny , nu blev det mer uppslag på bästa placering, många av dessa bilder tillex 48 finns ej med i min manual.
Nu tror jag ju i alla fall att det kan vara bäst att montera roderservot i sjärten , blir ju ett kortare linkage på det sättet
. Jag bygger lite varje dagv, men allt skall göras med eftertanke så att det blir till det bästa ...

bokis
2011-11-06, 09:31
På den här typen av modeller (för att inte tala om när de blir ytterligare lite större) så är mycket utelämnat till fantasin och egna lösningar..
Ett hett tips: så lite som möjligt i servoväg därbak... 50 gram där och du får blya den 300 i fram för att få C.G rätt..
Om jag har fattat det rätt så tänkte du ha en bensinmotor i den på drygt 30 cc,den borde väg 1300-1400 med acce,det kommer att behövas bly ändå därfram misstänker jag och för att hålla det till ett minimum,fram med allt så långt det går..

Snickarjävel´n
2011-11-06, 14:55
Precis, med min ringa erfarenhet så blir dessa maskiner oftast hyggligt baktunga ändå utan en massa servokrafs i arslet.

I min ESM Typfon sitter 2st zinkanoder á 430gram stycket vid motorbocken + 235grams spinnerkona + ca 250gram mottagare acce ovanpå motorn som i sin tur är en ASP 180FS á ca 1000gram och då väger Tyffen skapligt rätt med ställen inne, aningen baktung men fullt flygbar.

Idag råkade jag tappa en zinkanod under flygning....... spännande upplevelse, rörlig? Jovars lite grann...

Phonta
2011-11-06, 17:55
Jo det blir nog så att jag monterar trottel ,roder samt höjdservot i servoplattan som anvisningarna föreskriver. Jo det är korrekt, jag har 32 cc bensin som skall sitta i denna , 3,8 hk skall den ge , kanske lite mycket power....... Men upp lär den förmodligen komma.....Hoppas inte för snabbt ner bara ....:sarcastic:

bokis
2011-11-06, 18:48
He,he,bra roderrespons Jonny? :lollypop: Ingen som hade en kamera i närheten?
För att återgå till tråden,vad har du för radio? Det där med klaff är inte helt trivialt för du behöver 2 kanaler eller en servoreverserare om du inte gör om servoluckan på ena sidan,valfritt vilken..
Det har varit så fram tills nu att uttagen är som på skeven,d.v.s de kommer att gå åt varsitt håll med en Y kabel..Kan vara värt o titta på hur det är gjort på din modell..
En del prylar måste man vara lite förutseende med..
Vad det gäller motorval: smaken är som baken men för mig så skulle det inte vara ett förstahandsval,mycket beroende på att bensintvåtaktare på halvgas låter sisådär när de fyrtaktar och mycket av flygningen blir på halvgas med en sån motor..
Jag är personligen mer förtjust i en "lagom" stark motor som går rent under flygning..
Men det är en personlig åsikt....

Snickarjävel´n
2011-11-06, 18:49
He,he,bra roderrespons Jonny? :lollypop: Ingen som hade en kamera i närheten?



Man tänkte "höjd" så steg den kan man väl säga....

Phonta
2011-11-06, 20:25
Jag har en spektrum DX 8 , men jag tänkte faktisk inte använda mixerfunktionen, om man vänder servoluckan, då bör den bli reverserad , enda skillnaden blir väl att linkarmen skiljer lite i längd mellan hö & vänster vinghalva. Eller tänker jag fel nu . Tänkte kika på just detta i morgon kväll, för trött i huvet idag ........

Du skriver servoreverserare, hmmm.... Finns det såna som placeras mellan mottagare och servo, typ på kabeln? Radion kan ju reversera , dock inte ett av två servon på samma y kabel.
Kräver ju lite hjärngympa detta med att få till flapsfunktionen:stupido2:

Phonta
2011-11-07, 06:52
Kanske bättre att bygga om servoplattan , på så sätt så får man ju allt att sitta likadant .........:)

magnuswrang
2011-11-07, 18:08
Hej på er!
Lägger in ett inlägg som bokis hadde rätt om.Jag hadde en likadan kärra sätt grejorna som bilden tänk på att klaff behöver du två kanaler,jag har också spectrum DX8 så det är inga problem.Men det är för stor motor jag hadde Roto25 cc, var över motoriserat så du kommer väl få en messersmith 262 utav denna modell..hadde 18x8 Master Classic är snygg propp på den kärran.

Här har du min modell:

http://www.youtube.com/watch?v=muZojkk8AQk

magnuswrang
2011-11-07, 19:36
Lite Länkar.Till KMP/ESM

http://magnumrc.com/cockpit-kits-c-6.html?zenid=e0a10c56336697f0ea10b4e9dcc7a86e


http://www.ytinternational.co.uk/home.htm

http://www.ytinternational.co.uk/forum/index.php

http://www.vqwarbirds.com/

Phonta
2011-11-07, 19:52
Ett stort tack till Magnus , du gav mig mycket bra och värdefull info om denna Esm modell .
Precis så här bör ett bra forum fungera, kanon !

Tack till Er alla som svarar nytt folk på forumet på ett vettigt och informativt sätt :)

Phonta
2011-11-18, 20:03
Har monterat flaps samt skev nu, kan väl säga tt den lilla flapsdelen som skall bindas ihop med en stålvajer funkar skitdåligt. Väljer bort den funktionen och låter den vara i fixerat läge.