handdator

Visa fullständig version : Trebladig propp



Phonta
2011-11-02, 17:46
Om man normalt har en tvåbladig propp 18 x8 och tänker att en trebladig skulle passa bättre , kan det fungera bra med en 15 x 6

radioactive
2011-11-02, 18:32
Man brukar säga att om man går från en 2-bladig till en trebladig och behåller samma pitch, så kan man minska diametern med 10%, dvs 1.8 tum i ditt fall, så 16 i så fall och behålla 8 i pitch annars får du en försämring. Men det beror också på vilken typ av propp du har. Vissa säger 15% andra mindre, så.... testa.

Lasse

Phonta
2011-11-02, 19:15
Ok , låter då som om jag skall hittaven träpropp 16x8 , för träpropp vill jag ha:)

radioactive
2011-11-02, 19:30
Ja, du ska nog inte gå under 16x8 om du ska bibehålla prestandan (dragkraften). Kan tyvärr inte säga hur mkt du skulle förlora på att köra med en 15x6, men förmodligen tillräckligt för att märka det.

Lasse

Emil
2011-11-02, 21:40
Prova inte mindre än16x8, eventuellt något större, eller högre pitch, kan fungera. Enda sättet att veta är att testa.
På Master Airscrews hemsida står det:

"To convert from 2 blades to 3 blades you want to decrease thetotal blade area and increase the angle of attack (or pitch) to
overcome the increased drag of the third blade.
The general rule is to DECREASE propeller diameter by 1-2”,
and INCREASE by 1-2” the propeller pitch. It is all right to keep
the same pitch when going from 2 blades to 3."

Fiala har de billigaste 3-bladiga träpropparna jag har hittat, om de är de bästa vet jag inte. De finns bl.a på aircpro.com. Om du flyger som mig kommer du att se att de är en smula känsliga om man står på näsan, men rackarns vad snyggt det blir:).

Phonta
2011-11-27, 20:35
Skiter sig med en trebladig propp, dom är för klena i propcentrum, räcker inte till för att borra fästbultarna