handdator

Visa fullständig version : Byggtråd Dj Wookong multirotor



TommyzT
2011-11-02, 20:01
Ja då kör vi..
Har det mesta hemma nu tror jag.
24211
Dji stuffset
Motorer: Tiger motors MT2216 800kv
Fartreglage:FlYfun pentium 18 amps
Proppar: Graupner 10x5
Mottagare: Graupner Hott GR-12
Men har i skrivande stund fortfarande inte bestämt mig för vilken sorts ram jag skall ha.
Håller på att skissa lite på en Y-Sexa.
Men då jag var på bankomaten senast och råkade ut för liknande som på detta klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=19WulQUmBBg
Så har jag tid att fundera över vilken ram jag skall bygga.

cyberpete
2011-11-02, 20:25
Ska bli intressant att följa :)

Vart köpte du dina Graupner proppar ifrån och vilka prop adaptrar ska du använda till Tiger motorerna då propparna är 8mm om jag inte minns fel ? Eller medföljer det adaptrar från 8mm till 5mm med propparna ?

Jag kommer köra med 11x5 Graupner.

DrHanke
2011-11-02, 20:26
Dregel.... :)

TommyzT
2011-11-02, 20:45
Jag köpte propparna från http://www.hoelleinshop.com
Och jag glömde skriva i listan att 8-5 adaptrarna i bild ( lite gömda i lådan till höger i bild) svarvade jag i morse.

Malx
2011-11-02, 21:26
Ser mycket frestande ut!

Sidnot: Underliga kartonger tiger hade till sina motorer. När man har en kartong för flera modeller så borde man väl göra den mera abstrakt istället för att sätta dit bilder på "felaktiga" modeller. Lätt att bli lurad nu.

TommyzT
2011-11-06, 09:39
Jag provade att stoppa DJ i en avtjänad quadro för jag ville ju prova.
Första testet blev vi mest osams. Den blinkade bara i arga färger och ville inte göra något. Färgkoden betydde att den inte hade rx signal. Jag tänkte att den har du visst din gnälliga apparat. Såg ju hur fint jag kalibrerade spakrörelser och så.
Vi tog time out till dagen efter. Jag funderade och grubblade. Provade med Futaba radion som jag kan bättre än Graupnern så jag kunde utesluta vissa hjärnsläpp där.
Sedan märkte jag att kanalen för "switch" behövde trimmas ner i ändlägena. Sedan åkte Graupner på igen.
Har faktiskt hovrat på ett par meters höjd. Känns stabil som fan.
Men sedan landade den fort och blinkade koden "rött rött rött rött" Och jag tänkte: Men du flög ha haa!
Lägger inte så mkt mer energi på den krokiga gamla quadron som med multiwii i detta skick inte kunde flyga i närheten så bra som DJ lyckades, utan funderar vidare på vad jag skall ha för ram.

kajakmannen
2011-11-06, 15:16
Har skissat lite grann men inte hunnit så långt

24283

24284

MVH / Kajaken

Tokaz
2011-11-06, 18:18
Härligt Tommy. Hur tyckte du den var att ställa in? lättare eller svårare än mikrokopter?
Får min imorron och då är de bara motorerna som är kvar tills min är i luften.
Lägger upp några bilder på min ram jag knoppat ihop. Armarna är i 15x15 i trä. 40a reglagen gömde jag inne mellan ram halvorna. Fredde

TommyzT
2011-11-06, 19:31
Härliga ramar ni har pågång där båda.
Den är lättare att ställa in! Nu har jag ioffs bara skrivit in några mått och så provade jag och den stod still o luften. Så visst man är igång flera dagar fortare med Dj.
Skall bli intressant att se hur den beter sig när det blir lite åka av.

cyberpete
2011-11-08, 18:25
Följer det med propfäste till motorerna ? Om inte vars köper man dom ? Är Propfästet för 6mm proppar ?

TommyzT
2011-11-08, 20:10
Axeln på proppfästet som följde med mina tigermotorer är 5 mm:)

TommyzT
2011-11-17, 19:40
Så... Byggtråden blev som ett matlagnings program där allt är klart i skålar... Har nu provflugit lite mer. Har inte riktigt kläm på vad "Low volt protection" skall stå på för den larmade rött mest hela tiden så jag avaktiverade det för att kunna provflyga.
Flög med den äckligaste Quad jag har som inte är rak någonstans och med mjuka obalanserade proppar. Utan expo för det glömde jag bort att kolla upp.
Men den känns stabil!
Härnäst skall jag prova ett par heta tipps ang altitudehold jag fick idag av celebert besök som var här idag.
Har även prövat i Y-6 men det kändes inte bra. På tok för lite lyftkraft för att vara 6 motorer. Som om det försvinner minst 30% i bara blåsaluft.
att bli fortsättad...

http://vimeo.com/32278501

jugg
2011-11-17, 19:58
Quadden flyg jäkligt fint, och nästa gång har vi läst manualen ännu bättre så allt fungerar... såg på något forum att det kan ta 8+ min att få saterliter.. :O

Bara lyckas få bort "roling shutter" vibrationerna så kommer detta bli hel bra, gopro2 var det skillnad med.. kul!!

Kul att se grejorna, nu längtar jag till när jag kan tänkas leka med en.. !!!

jompab
2011-11-17, 21:35
Ser lovade ut Tommy
skall hämta mitt lilla paket i morgon sen är det väl bara att samla i hop sina tankar om ram och motorer tacksam för tips om motoralternativ då den skall klara av lite tyngre kamera

TommyzT
2011-11-20, 16:30
Coolt med fler små paket! Jag har inte så många tipps ang motor men jag är nöjd med mina Tigrar.
Så mitt tipps blir nog Tigers MT3506 650kv om du skall ha lite tyngre farkost. De tar enl listan med 4 cell och 12x6 propp nästan 1,5 kg/st
Jag flög lite till med DJi på äckelQuadden. Vibbar från krokiga motoraxlar så det kittlades i fingrarna när jag fångade in den en gång. Jugg kan intyga om hur ful och dålig den är.
Och så lite maiden film på Y6 i slutet av filkmen. Men det lutar nog åt en hexa till slut ändå...
Ingen gimballe på Y6 heller , GoPro direkt monterad.
(all film är rå film dvs ingen slowmo eller stabilisering etc)

http://vimeo.com/32401238
Åt Hanke kan jag tillägga att motorerna verkar dra lite ström. Hovrade 4,5 min inkl 3-4 land och startningar och laddade tbx 1100mAh. Min Y6 väger 2.5 kg startklar.

DrHanke
2011-11-20, 18:01
Tack Tommy :) Då är det väl bara att bita i det sura äpplet å handla... Frågan är bara nu Tiger, Avroto, Pulso, lågt KV eller lite hägre, så många olika så vad ska man gå på....

DrHanke
2011-11-20, 18:24
Jag köpte propparna från http://www.hoelleinshop.com
Och jag glömde skriva i listan att 8-5 adaptrarna i bild ( lite gömda i lådan till höger i bild) svarvade jag i morse.

HJÄLP Tommy... har nog syn fel, hittar bara Linkslauf, vart är den den "vanliga" proppen?

Jode
2011-11-20, 18:31
Är den sjukt mycket stabilare än allt annat?
Kan man låsa och lägga ifrån sig tx? Slänga på accar i luften, putta och sparka på den? ;)
Skämt å sido, testade du att autolanda?

jugg
2011-11-20, 18:40
Nicee Tommy...

Ja jag an verifiera att din quad vibrerar satan!

Ska bli kul att flyga lite själv snart..

TommyzT
2011-11-20, 18:59
Dr,H: Här är länkar som jag inte hittar själv om jag inte går via Siim´s sida.
"fel" (http://www.hoelleinshop.com/e-vendo.php?shop=hoellein_e&SessionId=&url=http%3A%2F%2Fwww.hoelleinshop.com%2FPRODUCTS%2 FAirscrews-spinner-cones-and-accessories%2FStarrluftschrauben%2FGRAUPNER-Starrluftschrauben%2FElektro-Prop%2FGraupner-Elektro-Prop-10-0x5-0-25x12-5cm-LINKSL-Nabenb-8mm-1328-25-12-5L.htm%3Fshop%3Dhoellein_e%26SessionId%3D%26a%3Dar ticle%26ProdNr%3DG1328.25.12%2C5L%26t%3D10%26c%3D4 2176%26p%3D42176)und "vanlig"



(http://www.hoelleinshop.com/e-vendo.php?shop=hoellein_e&SessionId=&url=http%3A%2F%2Fwww.hoelleinshop.com%2FPRODUCTS%2 FAirscrews-spinner-cones-and-accessories%2FStarrluftschrauben%2FGRAUPNER-Starrluftschrauben%2FElektro-Prop%2FGraupner-Elektro-Prop-10-0x5-0-25x12-5cm-Nabenbohrung-8mm-1328-25-12-5.htm%3Fshop%3Dhoellein_e%26SessionId%3D%26a%3Dart icle%26ProdNr%3DG1328.25.12%2C5%26t%3D10%26c%3D421 76%26p%3D42176)Vet inte om jag skulle uttrycka mig sjukt mycket stabilare.. Mikrokotern är sjukt stabil. DJi är åxå sjukt stabil.
Däremot är den sjukt mycket lättare att komma igång med även för en som mig som bara läser halva manualer. Några pekpinnar från Jugg så förstod jag nästan allt. När jag höll på med Hexan fick jag grått skägg.
Har inte slängt något på den eller puttat till den ännu. Och ännu så har jag inte fått den att stå mera stilla än min Hexa på position hold. Men jag är fortfarande i trimmnings stadie. Flyttade nyss över stuffset till Y6 sedan började det regna.
Har inte prövat autolanda heller måste lära mig min Graupner radio mer först. Vet vad jag måste göra men inte hur..

jugg
2011-11-20, 19:12
Det är lungt Tommy... vi löser detta tillsammans...

Tokaz
2011-11-20, 20:24
Ser jäkligt bra ut Tommy!!! verkar ju funka riktigt fint på "Äkel quadden" :)
Själv har jag byggt klart min. Bara ställa in allt i datorn sen blir det maiden. Fast de är lite jag undrar över ang monteringen och vad man ska skriva in för siffror i rutorna IMU X Y och Z och GPS X Y och Z. Min IMU sitter precis i mitten av hexan och gps:en på stolpen sitter bakom på bom 4. Se bild
Dags o träffas o flyga snart Tommy.. Köper Lasse en kan ju han oxå få vara med :sarcastic:

TommyzT
2011-11-21, 06:34
Tack Tokaz.
Ser ut som att du skall skriva in noll värde på imu ev lite +värde på Z (höjd från cg/vrid punkt)
Sitter gps antennen bakom imu i färdriktning skall du skriva ett - värde på X & + på Z tex:
X -9
Z 13
På sid 14 i manualen finns en text jag struntade i att läsa. En extra stor "Attention" text:

You must click [Default] button in first setup parameter,and subsequence firmware upgrade.





Den kändes vettig att följa efter att provat utan att göra så först...
(Led lampan skulle jag placerat så den syns inderifrån)
Och så skall jag tjata på Lasse en gång till :argue:

jugg
2011-11-21, 16:02
mitt paket har anlänt... när ska vi leka?

jompab
2011-11-21, 17:20
Tänka sig äntligen kom paketet :applouse: tog lång tid för att vara ett ems paket nu blir det bygga av:)

TommyzT
2011-11-21, 18:30
mitt paket har anlänt... när ska vi leka?
När du vill:)
Och grattis till dig med "jompab"

Tokaz
2011-11-21, 19:57
Tack Tommy. Då har jag lite bättre koll. Ska fixa lite mer imorron eller på onsdag. Kul att vi börjar bli några med den här nu. Fredde

Henrik_S
2011-11-23, 12:56
Det stämmer att de enheter som sitter bakom CG i färdriktningen ska ha ett - värde. På höjden är det däremot tvärt om. Om tex din gps sitter 10 cm upp från CG ska Z-värdet vara -10.

Henrik_S
2011-11-23, 13:01
Jag flyger också med DJI Wookong. Kör med en Droidworx AD8 HL. Det är bra att det börjar bli några användare så vi kan utbyta erfarenheter här.

TommyzT
2011-11-23, 15:06
Det stämmer att de enheter som sitter bakom CG i färdriktningen ska ha ett - värde. På höjden är det däremot tvärt om. Om tex din gps sitter 10 cm upp från CG ska Z-värdet vara -10.
Så ologiskt så jag såg det inte förrän nu när jag tittade noga... men så rätt. Tack Henrik!.
Jag skall pröva att byta gps´s värde på min...
Tokaz gör rätt (och inte som mig)

Tokaz
2011-11-23, 19:41
Jaha då fick man lite tid över ikväll för att se om man kunde göra det sista. Då får jag inte fram manualen :( Försökt på 2 datorer samt en kompis som prövat på sin och han får inte heller fram den, så nått konstigt är det. Ledlampan ska flyttas. Satte den där bara när jag drog alla kablar innan jag fick photoship one riggen. Hendrik..har du laggt upp nån film på din? :) Mvh Fredde

Henrik_S
2011-11-23, 22:44
Jaha då fick man lite tid över ikväll för att se om man kunde göra det sista. Då får jag inte fram manualen :( Försökt på 2 datorer samt en kompis som prövat på sin och han får inte heller fram den, så nått konstigt är det. Ledlampan ska flyttas. Satte den där bara när jag drog alla kablar innan jag fick photoship one riggen. Hendrik..har du laggt upp nån film på din? :) Mvh Fredde

Det verkar vara DJI som laddat upp en felaktig PDF. Läste på annat håll att den inte funkar för andra heller. Stod något om det i den här tråden tror jag.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1486386

Ni kanske redan varit inne i den. Det är i alla fall en tråd som börjar bli väldigt lång men där har det mesta kring Wookong-M disskuterats så om man inte få hjälp någon annanstans kan man alltid göra en sökning i den tråden efter sitt problem och hoppas på det bästa. :)

Har inte fixat någon film än men har tänkt att ta några bilder på den och ladda upp. Är på resande fot nu men kan ladda upp några bilder här när jag är hemma igen. Vad har ni andra som kör Wookong för riggar?

jugg
2011-11-24, 09:35
har manualen hemma, men vet inte hur jag skulle kunna ladda upp den...

kajakmannen
2011-11-24, 11:55
Trodde att jag skulle ha hunnit få min ram utskuren nu men århundradets magsjuka satte stopp för det :/

Får se om jag lyckas leverera material till firman innan helgen.

Snart så kan man vara med och leka dock :)

Nu kanske ni hinner reda ut problemen med manualen också innan jag skall fixa med den :) hehe

Tokaz
2011-11-24, 13:59
Nu funkar manualen iaf :) Fast jag känner mig jätte osäker ang setupen på den här. Tyckte MK:n var rena barnleken och ställa in och börja flyga med. Failsafe och vilken % fattar jag nada om. Nää ett wookong meeting snart tycker jag :D Fredde

jompab
2011-11-24, 15:33
Tokaz
det hakar jag gärna med på ett wookong meeting satt och läste tills jag somade i går men vart bara lite klokare :applouse:

Tokaz
2011-11-24, 19:21
Nu har jag testat min iaf :D Gick ju rätt bra när man väl började pilla med programmet. Flög faktiskt jäkligt bra oxå,drog lite höger med 3 klick på trimmen och den var stabil som in i!!! Men när jag slog i ATTI så sjönk den en bra bit för att sedan hålla höjden kanon. Är det bara att höja gainen då? Fredde

Henrik_S
2011-11-24, 20:08
Nu har jag testat min iaf :D Gick ju rätt bra när man väl började pilla med programmet. Flög faktiskt jäkligt bra oxå,drog lite höger med 3 klick på trimmen och den var stabil som in i!!! Men när jag slog i ATTI så sjönk den en bra bit för att sedan hålla höjden kanon. Är det bara att höja gainen då? Fredde

Det låter konstigt det där med att den sjönk för att sedan hålla höjden. Slog du över från MANUAL till ATTI eller från GPS till ATTI?

När vi är några som börjar få upp våra Wookongs i luften skulle ett meeting vara skoj. Beror ju på var folk befinner sig iofs. Själv håller jag till i Göteborg.

Tokaz
2011-11-24, 20:21
Får fasiken inte failsafen att funka. Har ställt ändlägen så att i läge 1 är den i normal och läge 2 atti och läge 3 gps atti och i programmet så lyser dom blått,men när jag fimpar sändaren så står den kvar i samma läge man var i? Nån som har koll vad att göra? Fredde

Tokaz
2011-11-24, 20:22
Oj såg inte du svarat Henrik, Slog över från manuel till atti

TommyzT
2011-11-24, 20:53
Coolt att den flyger Tokaz.
Min sjönk när jag gick från manuell till atti. Och tvärtom. Drog rakt upp som en häxpipa från atti till manuell. Höjde gain på atti och nu håller den sig i nivå helt ok. Vad har du för radio Tokaz? kanalen du har switchen på skall ställa sig mellan tex atti & manuell när du slår av radion. Dvs den kanalen skall ställa sig i ett av dig bestämt värde.
tex
0% = manuell
50% = atti
100% = GPS/atti
slå av radio ca 35% = failsafe
(Hmm lättare att förklara i verkligheten känns det som)
Det föddes en till DJi quad i TzT hangaren i kväll. Jag "tror" film och kort beskrivning kommer strax :)

jugg
2011-11-24, 21:25
Japp, provflög min hos Tommy idag/kväll, efter lite strul med att ställa in uppdatering och fail safe så flyger denna såhär utan att pillat så mycket i programet!

http://vimeo.com/32643314
(den är inte färdig än, men jag måste sova)

DJi är jäkligt lätt jobbat och trevligt upplägg, får se hur det fungerar när jag provar utomhus.

// Tim

Tokaz
2011-11-24, 21:29
Precis så som du beskriver Tommy gör min oxå när jag slår i atti. Ska pröva och höja gainen, har den på 100 nu.
Sändaren jag kör med är en jr dsx 9.

Henrik_S
2011-11-25, 01:16
Jag har inte tänkt på det där så noga faktiskt. När man har sändaren i mittläget i ATTI så ska den hålla sin höjd, oavsett rpm, men när man kör i MANUAL så anger mittläget ett vist rpm till propellrarna. Kan tänka mig att det skulle kunna vara fallet när ni går från ATTI till MANUAL vilket får det att öka hastigheten på propellrarna vilket får den att stiga. Svårt att förklara hur jag tänkte känns det som men hoppas ni förstår. Vad som däremot får den att sjunka när man går från MANUAL till ATTI förstår jag inte. Får testa det där när jag är hemma igen.

Tokaz
2011-11-29, 18:21
Nu jäklar har jag fått till failsafen. De var ett jäkla bindade hit o dit med JR radion,men till slut lyckades jag :D
Laddar upp en bild oxå på vilka värden jag skrivit in ang monteringen. Så kan ni som förstår kanske säga om de ser rätt ut. Har skrivit in - på dom här 2 värdena i programmet. Fredde

TommyzT
2011-11-29, 18:27
Ja det bör vara rätt enl mig...
dvs
GPS
X -11
Y 0
Z -13

(men jag har ju vetat fel förr) :)

TommyzT
2011-11-29, 18:51
Och nu blev jag motiverad att pröva att lära mig min Graupner Hott radio så nu har även jag failsafe funktionen igång.
Jättelätt nu när jag kan det :lollypop:

TommyzT
2011-12-03, 18:03
Blev ett oplanerat kort litet DJi meeting söderut idag.
Vi träffades och talade väder , tänjde våra hälsenor och berömde Wookong.
Film på nöjda män och deras maskiner:

http://vimeo.com/33075670

kajakmannen
2011-12-03, 18:27
Nice grabbar. Jag har snart byggt klart min quadframe. Blev riktigt bra: Saknas två stag samt långa kolfiberrör till medarna men annars blev den riktigt bra. Skall lägga upp några bilder ikväll.

När man ser filmen från DJIträffen så blir man ju ännu mer motiverad av att få ihop den. :D

Keep the film comming :D / Kajaken

jugg
2011-12-03, 21:03
Ja det var kul att prova maskinerna tillsammans..... här är en kortis från mig...


http://www.youtube.com/watch?v=i-1wNfc2NwY

Nästa gång ska jag ha kryssat i "return to home" så kankse den inte bara står still när man slår av radion... ;)

MrOvanhill
2011-12-04, 17:45
Hallå Tokaz! Vad är det som sitter på masten på din DJI-kopter? Är det gps-mottagare?

cyberpete
2011-12-05, 18:21
Längtar efter att få hem allt till min. Ramen är nästan färdigskuren samt camera gimbal ska skäras till innan helgen :)

Kommer lägga upp bilder här samt på min blogg. Har även beställt en bra kamera att hänga under Hexan :)

TommyzT
2011-12-05, 19:40
Ser fram emot bilder framför allt på gimbal. Något jag inte fixat ännu... Du valde en trevlig kamera!
(MrOvanhill det är gps/antennen som syns på Tokaz´s dji)

cyberpete
2011-12-05, 19:57
Slängde upp lite fler bilder på ramen på Bloggen.

http://rcaddiction.blogspot.com/2011/12/heavy-lift-hexa-pics.html

kajakmannen
2011-12-05, 20:22
Ser ut att bli bra det där Cyberpete :) Keep the pics comming.

MVH / Kajaken

TommyzT
2011-12-06, 17:41
Kommer mera viktiga prylar från DJi...
Länk (http://www.foxtechfpv.com/djinaza-multirotor-controller-preorder-p-399.html)

Tokaz
2011-12-06, 18:12
jo naza är man ju rätt sugen på oxå :D japp gps antenn är det på masten...usch de är mkt man är sugen på nu :(

jugg
2011-12-07, 13:37
jo naza är man ju rätt sugen på oxå :D japp gps antenn är det på masten...usch de är mkt man är sugen på nu :(

Skönt att dom är slut just nu... ;)

bjornez
2011-12-07, 14:22
Mer roligt ifrån DJI!
Vet inte riktigt vad det är men jag gissar att det är en markstation till deras waypoint system.

24877

cyberpete
2011-12-12, 18:34
En bild på camera gimbal nummer 1 :)

25048

TommyzT
2011-12-12, 19:47
Ser trevlig ut!

cyberpete
2011-12-13, 17:57
Var det 5 eller 6 mm prop adaptrar som följde med motorerna ? Det är kanske inte samma på 770 kv motorerna eller någon som vet ? Vet att Avroto har 4mm prop axel samt 6mm prop adaptrar...

TommyzT
2011-12-13, 18:48
På mina 800kv snurror är det 5 mm axel.

DrHanke
2011-12-13, 19:51
Tommy har du hunnit lufta tiger motorerna ännu ? Är nyfiken på hur de är... :)

TommyzT
2011-12-14, 19:03
Tommy har du hunnit lufta tiger motorerna ännu ? Är nyfiken på hur de är... :)
Ja lite,, Väldigt lite faktiskt. Men det lilla jag provat så "känns" dom väldigt bra kavalitéts mässigt. Tysta och balanserade. Och drar lite soppa.
Just nu kan jag tillföra i byggdaboken att jag rivit isär och väntar på delar. Blir en Hexa.
Oftast får man ju inte se filmer på mina flygsaker men det finns en papparazzi film när jag förflyttar Y6 ca 15 meter.
På filmen syns min Y6 med tofflor för den fastnade i springorna hemma på altanen hela tiden.
Filmfotograf här är "Sittin"

http://vimeo.com/33347694

jugg
2011-12-15, 20:17
Hexan klar!

2510025101

Tokaz
2011-12-15, 20:22
Snygg jugg :) Har du köpt en färdig modell eller byggt själv? Ser riktigt bra ut. Länka till alla grejjer vi ser på bilderna. Skulle sitta fint med en Hexa till :D

jugg
2011-12-15, 20:36
Snygg jugg :) Har du köpt en färdig modell eller byggt själv? Ser riktigt bra ut. Länka till alla grejjer vi ser på bilderna. Skulle sitta fint med en Hexa till :D

Här kommer specarna..

stommen kommer härifrån: http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?products_id=651&osCsid=0de732c6615a826c47de67d55d5cd650

Gopro gimball här: http://quadframe.com/products/g01k

Motorerna finns här: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1655

Reglagen här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9302__TURNIGY_Plush_18amp_Speed_Controller_DE_Wa rehouse_.html

det är specarna som den ser ut nu.

Kommer köra 4s nanotec accar på 3300mAh och hoppas på flygtid runt 10-12 min..

Vikten utan acc och gopro är 1511g.

cyberpete
2011-12-15, 20:58
Ser fin ut Jugg. Försöker själv hitta en liknande "hatt" till min oxå men har inte hittat ännu någon som säljer.

jugg
2011-12-15, 21:01
hatten följde med, har bara målat den.. nu ser den mest ut som ett plomon stop.. Nä nu ska ja inte hogga Tommys tråd mer..

TommyzT
2011-12-16, 08:49
Min tråd är skapad för att hoggas! :)
Den där såg ju onödigt fin ut Jugg.

Jode
2011-12-16, 11:06
1200$ för en uppdatering, och 550$ för en datalink.
12.100kr + frakt för att DJI M ska kunna åka till EN waypoint med hjälp av GPS..
Hmmm

jugg
2011-12-16, 11:32
Min tråd är skapad för att hoggas! :)
Den där såg ju onödigt fin ut Jugg.

onödigt fin.... smickrare där... lyckades även få min mac att leka windows som jag kan progga maskinen me... hehe..

TommyzT
2011-12-16, 18:00
Hexan klar!

2510025101
Vill inte vara glädjedödare Jugg men,, du bör inte snåla in på propellrar. Du måste tyvärr ha sådana insåg jag nu.

jugg
2011-12-16, 18:40
Vill inte vara glädjedödare Jugg men,, du bör inte snåla in på propellrar. Du måste tyvärr ha sådana insåg jag nu.

Hehe Tommy, klart jag har proppar!!

Här är beviset! hustrun glömde fokus... men det kommer.... :D




http://vimeo.com/33794864

cyberpete
2011-12-16, 19:38
Härligt o se en till flyga i Sverige :)

Jag kommer köra med Graupner 11x5 och APC 12x3.8 proppar :)

Vad väger din med allt utom kamera jugg ? Har du kamera gimbal på den ?

cyberpete
2011-12-16, 19:39
Glömde att säga detta:

jugg, vars e loopingen ? :)

jugg
2011-12-16, 19:42
den väger 1511g utan acc och kamera, men gimbalen sitter där.

jugg
2011-12-17, 21:17
Gjorde ett nytt försök idag med lite ändrade värden, men provade även gimbal funktionen och min Gopro2



http://vimeo.com/33838605

Mr J
2011-12-17, 21:32
Har du limmat fast barren med CA? :sarcastic:

jugg
2011-12-17, 21:40
Har du limmat fast barren med CA? :sarcastic:

man ska inte underskatta " the power of Zapp"... nä inte ett barr lossnade, men så är det en Kungsgran också!..

Tokaz
2011-12-17, 21:42
De ser riktgt bra ut jugg. Vad har du för inställningar i gimbalen? servo speed osv? skulle vara kul o pröva nån annans inställningar o se skillnaden. Kan lägga upp mina imorron när jag inte ligger i sängen o myser :D
Råkade beställa en Naza oxå..eller de vart 2 när jag ändå höll på :D Ska bli skoj o pröva den oxå. Fredde

jugg
2011-12-17, 21:45
sensitivity blev 50 på båda servona...

elev 1000 -800 -1000
roll 1000 0 -1000

Modellflygarn
2011-12-17, 21:59
Haha! Nu vet jag nån som inte behöver damma före Jul! :)

jugg
2011-12-17, 22:02
sant.... katterna for iväg med väldans fart!!... tror inte det var dammråttorna dom jagade!! :D

Modellflygarn
2011-12-17, 22:04
Stackars djur eller de kanske är vana? :)

jugg
2011-12-17, 22:48
"inga djur kom till skada under filmens inspelning" ja dom borde vara det...

Tomas
2011-12-18, 00:15
den väger 1511g utan acc och kamera, men gimbalen sitter där.

F'låt att jag förstör tråden nu och ni får ursäkta en novis på detta... men hur mycket kan en sån hexa lyfta? (Alltså hur pass stor/tung kamera kan man montera?)

jugg
2011-12-18, 07:34
F'låt att jag förstör tråden nu och ni får ursäkta en novis på detta... men hur mycket kan en sån hexa lyfta? (Alltså hur pass stor/tung kamera kan man montera?)

Finns säkert någon som har bättre koll på det än mig, men tigermotorerna ska lyfta nästan 1kg styck och man har 6st så om man drar av lite för säkerhetskull så skulle jag säga ca5kg... men då får man inte lika lång flygtid med samma acc.

Mera vikt betyder mindre flygtid...

TommyzT
2011-12-18, 08:04
Håller med Tokaz där! Det ser riktigt lovande ut med tanke på att "objekten" i bild är nära.
Och Tomas ingen kan förstöra denna tråd, bara förädla :)

Jode
2011-12-18, 13:02
Då kommer jag med lite objektivt gubb-gnäll ;)
Tycker den flyger ganska fladdrigt, är det för att den är olastad/lätt?
Min gamla MWC är betydligt lugnare.
Vilket läge är det där, helt manuell?

jugg
2011-12-18, 13:47
helt manuell, och den skopar mycket luft så det är därför den fladdrar lite..

Fladdrade lite extra för att prova gimbalen me.. ;)

Gubb-gnäll??? näää bara kul när folk har synpunkter!!

cyberpete
2011-12-19, 16:48
F'låt att jag förstör tråden nu och ni får ursäkta en novis på detta... men hur mycket kan en sån hexa lyfta? (Alltså hur pass stor/tung kamera kan man montera?)

Min som jag bygger kommer med kamera väga ca 4 kg med kamera och mina 6 motorer med 12x3.8 proppar kommer ha en lyftkraft på ungefär 9 kilo.

kajakmannen
2011-12-19, 16:59
kör du 4s då eller 3s?

/Kajaken

cyberpete
2011-12-19, 18:01
Jag kommer köra med 2st 5000mah 4s accar

jugg
2011-12-20, 08:01
igår vägde vi min med gopro och acc och totalt blev det 1940g RTR

så med ett lite större batteri så tror jag med en annan kamera kommer väga kanske 2100g totalt.. vet inte vad den drar än.

jugg
2011-12-20, 20:12
Sådär då lyckades jag prova hexan med DJI utomhus...

på 4min flygning ganska exakt så laddade jag 1080mAh och det var -1grad ute så det känns lovande!!

Fick ingen gps signal, ska prova montera antennen utanför plomonstopet, men här kommer resultatet..



http://vimeo.com/33985678

DrHanke
2011-12-20, 20:27
Det ser ut att bli bra det där Jugg :)

jugg
2011-12-20, 20:46
ja man får hoppas det,..

Jode
2011-12-21, 23:51
Så vackert! Man blir ju nästan tårögd. Sitter fast i Spanien med kraftfull multikopter-abstinens.
(Har bara en övermotoriserad HK mini-swift som jag försöker ta livet av.)
I januari kommer i alla fall två Wookonger födas i Hammarbyhöjden.

Tomas
2011-12-22, 07:41
på 4min flygning ganska exakt så laddade jag 1080mAh och det var -1grad ute så det känns lovande!!


Vad använder du för propellrar?

clas
2011-12-22, 09:24
Ska i med styrelektronik i min MK Hexa! DJ imponerar! Tyvärr ligger Wookong lite utanför min prisram. Hade jag inte trott att jag behövde GPS hade jag köpt deras nya "ca 2200kr" direkt. Efterlyser erfarenhet av MK egna prylar.

jugg
2011-12-22, 12:59
Vad använder du för propellrar?

Har APS 9x4,3 på nu...

jugg
2011-12-22, 13:01
Så vackert! Man blir ju nästan tårögd.


Tackar.. kul att du också ska Wookonga!!

TommyzT
2012-01-11, 18:11
Lånar tråden för en uppdatering.
27 November beställde jag en ram som var "available".
Ramen beställdes mot mina principer från Frankrike. Brukar säga "köp inte Franskt".
Men betalade och ställde mig vid brevlådan och väntade.
Efter ett par veckor..äh! för att göra en lång historia kort:
Tommy: Mondieu???
Maximus: oui oui next week!
Och nu har det passerat ca 6 st next week.
Så Y-sexan skall förr eller senare fortfarande bli flat-hexa.
Sedan kommer det filmer...

DrHanke
2012-01-11, 21:06
Oj Tommy, shit va trist! Har du betalat med PayPal ? gör en anmälan direkt, karl skryter ju RCG om sina nya octo ramar så nog verkar verkstan funka för en tillverkning till dig... Jag skulle inte vara mr nice guy här, gå på skicka ett final mail till karln anmäl han direkt om det inte kommer saker. Var lite fräck och kapa hans tråd på RCG också.

jugg
2012-01-11, 22:14
håller faktiskt med Hanke där Tommy..

TommyzT
2012-01-12, 18:17
Jag betalade med PayPal och inom 45 dagar kan man anmäla och dom 45 dagarna har passerat med råge.
Någon måste ju finansiera hans utveckling av okton :victorious:
Hade det inte varit vinter hade jag varit mindre tålmodig. Nu räknar jag med att han har goda själ att prioritera som han själv behagar. Och så kan jag skylla på honom och slipper flyga i regn och rusk.
Det har hänt att han har svarat på mail. En gång skrev han att han ritat en "even moore sexy bodyplate" Jag frågade efter ett par veckor hur sexig han tänkt göra den och tyckte han kunde skicka en bara. Senaste svaret var att vattenskäraren skulle få kolfiber nu i måndags.
Jag tror att varje tjat mail från mig genererar i en straffvecka till, Han är ju Fransk..

jugg
2012-01-12, 18:33
det är billigt med flyg ner till frankrike just nu...

hänger gärna me ner och ser till att få den levererad!

DrHanke
2012-01-24, 19:13
Några nyheter Tommy?

TommyzT
2012-01-25, 06:03
Några nyheter Tommy?
Ja faktiskt. Först svarade han inte på veckans mail från mig där jag ber om status. (dessa mail brukar jag skicka på måndagar)
Igår skrev jag ett till mail till denne lille fransman. Där jag förklarade att mitt goda tålamod börjar ta slut. Han svarade faktiskt inom några timmar.
Han bad som vanligt om ursäkt och skyllde ifrån sig artigt.
Men han lovade att jag skall få ramen nästa vecka och han hoppades att han inte lovat det tidigare. Och då tänkte jag på att han har aldrig lovat något förut. Men nu har han lovat, och håller han inte det då blir det no more "Mr Nice TzT".

DrHanke
2012-01-25, 06:31
:) låter bra det.

TommyzT
2012-02-03, 09:06
Inte helt oväntat så har jag inte fått ramen denna vecka heller. Tålamod är förbrukat och jag mailade just följande:
Hello Maximus.
You wrote:"You will have your hexa next week, no later."
"Next week" has passed and I think it has taken too long time now. Unless you already sent my frame today, then I want my money back please.
What do you think yourself?

Best retards
Tommy

jugg
2012-02-03, 16:47
bra skrivet, men lite för snällt tycker jag..

Hoppas det löser sig för dig grabben..

jompab
2012-02-03, 20:04
Tommy vet du var han håller hus ? jag har en del franska kontakter...
/Jompa

Tokaz
2012-02-03, 22:07
hahaha "Best retards"

Äh fan hoppas du får igen pengarna. Den ser ju skysst ut men de verkar ju inte vara nån mer än han själv som har en. Har inte sett en ända film från någon annan än han själv som flyger dom

TommyzT
2012-02-04, 08:35
Tommy vet du var han håller hus ? jag har en del franska kontakter...
/Jompa

Vore ju kanske bra om någon som talar Franska kan fråga hur han tänker..
Kopierat från hans hemsida:
http://www.maximus-racing.com/fr/maxicopters/
MAXIMUS-RACING
Microporos Sarl
BAT AAGIS
PAL ST ISIDORE
06284 NICE CEDEX 3
FRANCE
Tél: 0977 722 699

Eskil
2012-02-04, 11:34
Vore ju kanske bra om någon som talar Franska kan fråga hur han tänker..
Kopierat från hans hemsida:
http://www.maximus-racing.com/fr/maxicopters/
MAXIMUS-RACING
Microporos Sarl
BAT AAGIS
PAL ST ISIDORE
06284 NICE CEDEX 3
FRANCE
Tél: 0977 722 699


Det är nog läge att kontakta honom från flera håll via mail att skicka din ram.
Han finns ju på bild på sidan o kontaktinfo mm. Klart du ska ha ramen levererad.
Om han får flera mail från oss på forumet så kanske han får tummen ur.
Jag drog iväg ett mail på hans kontaktsida så han ser att fler är fundersam vad han håller på med.
http://www.maximus-racing.com/fr/maxicopters/contact.html

Vi håller tummarna. //Eskil

Eskil
2012-02-04, 12:24
TommyzT
Fick svar efter ngn timme.

"Hello Eskil,
I still have to deliver this hexa frame to Tommy of course. I have encountered many delays with supplier from the end of year. That also makes me becoming crazy !!! His frame has been cut this last night...finished at 3 in the morning !
I will send you pictures of cut parts this evening. I will send gift (gimbal) to him for sorry...
Best regards Maximus"

Hoppas du får den till slut :-)

TommyzT
2012-02-04, 13:13
Ha ha tack Eskil.
Jag läser "jada jada jada" och känner väldigt lite empati för honom och hoppas han sover dåligt om nätterna.
Men jag tror jag får den ganska snart. Mest klantigt av honom och skriva att jag skulle få den veckan som gått. För innan har han inte lovat något bara haft olika "delay storys" om varför inget händer. Får jag sedan en gimbal i muta så är jag glad igen money talks..
:lollypop:
Hoppas nu bara inte fler löper amok och mailar denne fransman så han inte kan jobbba alls..

Eskil
2012-02-04, 13:30
jag får kanske se dina tillkapade delar på bilder senare idag då???
Lite spanjorer över fransmännen. Låt vinet flöda o fixa det sen med en lite muta :-)
Hoppas den kommer till slut. Man vill själv inte vara med om strulputtar när man äntligen beställt och väntar på sina prylar.

Lycka till!!

TommyzT
2012-02-06, 06:30
Lättar på stämningen i tråden med en liten film på Jugg´s Hexa:

http://vimeo.com/36247950

jugg
2012-02-06, 08:05
morr!!!! WTF!!

hehe

Honk
2012-02-06, 20:32
Svårt det där med att landa när det tamejfan alltid ska komma missiler? :P Kul!

ironchefola
2012-02-12, 22:25
Hej på er alla.
Här har ni en till ny, som har tänkt att börja flyga DJI.
Har en Y6:a som sitter å väntar på en DJI Wookong M.
Och undrar därför, om det finns någon som kan ge en hint. Om vilka mixer värden som funkar bra ( att börja med ). Eller är det verkligen så. Att dom förprogramerade värdena är en bra utgångs punkt ? Mina prylar är följande.
Y6:a 33 cm från motor till center av ramen.
RC timer 850kv
Hobbywing 25A ESC
3S 5000mAh lippo
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Mvh, Ola S !

jompab
2012-02-12, 22:44
Hej Ola
jag har flugit med min quadra med grundinställningarna och det har funkat riktigt bra men andra har ändrat på inställningarna
men nu skall jag stoppa in det i en stor hexa då får man väl se om det behövs mixas
/J

ironchefola
2012-02-13, 00:28
Hej jompab å alla andra !
Vad flyger ni med för c rate på ackarna. Å vad tycker ni funkar bäst 3S eller 4S ?

TommyzT
2012-02-13, 07:38
Hej Ola!
Jag använde färdiga mixer för Y-6 och det funkar bra. Men jag ökade gains till ca 160 istället för default 100.
Själv var jag inte nöjd med Y-6 konfig och skall bygga hexa igen när jag fått ramen..
Kör med dubbla 4s accar och klarar mig på 30C. Har provat på 15-20c men de accarna blev bara varma och tog slut fort.
Provade med 3s men tyckte det kändes för "slappt". Så personligen tycker jag det känns bättre med lite mera varv och lite mindre propp.

jugg
2012-02-13, 08:29
håller me tommy där, provade 3s accar och då kändes den lite slö.. kör nu på 4s accar, mina är nano-tec 35-70c accar och dom blir inte ens varma.

Tommy: inget tracking nr på ens gimballen än?

TommyzT
2012-02-13, 09:27
:hahaha:
Tommy: inget tracking nr på ens gimballen än?

Nej. Han skall bara...
Fick ett par bilder i torsdags på blandade ramdelar från han som skär ut dessa. Visade sig att han är Italienare. Förklarar en hel del. Gepetto har inte bråttom...
(Gepetto har jag klippt in)
26598

ironchefola
2012-02-13, 10:39
Hej Ola!
Jag använde färdiga mixer för Y-6 och det funkar bra. Men jag ökade gains till ca 160 istället för default 100.
Själv var jag inte nöjd med Y-6 konfig och skall bygga hexa igen när jag fått ramen..
Kör med dubbla 4s accar och klarar mig på 30C. Har provat på 15-20c men de accarna blev bara varma och tog slut fort.
Provade med 3s men tyckte det kändes för "slappt". Så personligen tycker jag det känns bättre med lite mera varv och lite mindre propp.
Kör du me dubbla ackar, bara för att få längre flygtid ? Eller finns det någon annan fördel .
Kanske dumma frågor. Men är nybörjare på multi. Flög hellis förut. Har provat me FY91Q, men den funka inge bra tyckte jag. Svår att ställa in. Tyckte att det krävdes alldeles för mycket throttle, för att få den att hovra. Men de kanske berodde mer på inställning å propp storlek/pitch. En på acken ?

ironchefola
2012-02-13, 10:46
Rekomenderad propp 10.45 står det, till motorerna. Men kan jag köra t.ex 10.5 eller 11.5 i stället ? för att få mer lyftkraft. Eller brinner motorerna upp då ?

TommyzT
2012-02-13, 11:36
Rekomenderad propp 10.45 står det, till motorerna. Men kan jag köra t.ex 10.5 eller 11.5 i stället ? för att få mer lyftkraft. Eller brinner motorerna upp då ?
Fins inga dumma frågor..
10x5 är ingen fara. 11.5 kan vara värt att kolla med wattometer för att vara säker på att det är inom spec.
Har dubbla accar av utrymmes skäl för de är plattare (och för flygtiden)
Jag har provat FY90Q, Satan fångad i en liten ask.

jugg
2012-02-13, 12:49
denna fick jag av DrHanke. http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm

Mycket bra för att "torr" labba lite... miina mätningar visar sig stämma väldig bra av vad man får ut.

Tack DrHanke för länken.

ironchefola
2012-02-13, 13:04
Tack killar. Å för att ni är villiga att hjälpa till !
Som nybörjare kan man behöva all hjälp man kan få :-)
Ska försöka ta lite bilder på min copter, å ladda upp. När jag fått min Wookong å installerat den.
Kan tänka mig. att jag kan behöva lite hjälp med inställningarna ( trotts att jag läst manualen flera gånger om ).

ironchefola
2012-02-15, 13:48
Fick min Wookong idag :-)
Tur att man ä ledig i morgon å två dar framöver. Dags att installera.
Är det någon av er som flyger utomhus nu på vintern. Läste någonstans att den inte klarade av kyla så bra ?
Bor i Åre, å nu ä det inte så kallt. Men - grader ä det i alla fall.
Läste i manualen. Att man inte skulle täcka över ventilations hålen, på IMU´n. Men ser inga sådana. Hittar bara ett litet hål. Som jag antar är, för att känna av luft trycket. Har ni några venti-hål på era ?

jugg
2012-02-15, 14:18
flugit min i minusgrader, men aktar mig lite när det börjar närma sig -5

TommyzT
2012-02-15, 14:19
Grattis!
Stämmer bra det -5° - +60° är det specat men det går i kallare. Men kanske skönt att kunna ställa in den i en temperatur inom spec så man kan utesluta ev köld relaterat knas. Om du nu mot förmodan får knas :-)
Jag har ett litet hål i min.

ironchefola
2012-02-17, 17:34
Halloj.
gjorde min första test flygning idag. Gick riktigt bra tyckte jag. Stabil med original gain inställningarna.
Drev lite i gps mode. men det kanske berodde på, att jag inte kalibrerade kompassen ? ( fick inte till kalibrerings läget ute på fältet ). Vad tror ni ?
Tror att jag flög i gps mode, men är lite osäker. Om jag såg och kommer ihåg rätt. Så blinkade den blått hela tiden. Är det rätt ?
Förstår inte manualen riktigt. Sidan 45. Light Description, flight states ?

http://www.youtube.com/watch?v=pgzdkWG27yI

ironchefola
2012-02-17, 17:40
Ni får ursäkta att filmen ä åt fel håll :-) Är helt nybörjare på å ladda upp filmer. Vet inte hur man vänder på bilden.

jugg
2012-02-17, 17:51
Ser stabilt ut.. bara fortsätta ställa in och öka värdena tills den flyger som du vill.

Ett tips är att lägga 1 parameter på en pott, så du kan ställa in den när du flyger och på så sätt få den så bra som du kan få den.

jompab
2012-02-17, 20:26
sweet ser bra ut skall upp och hälsa på kompisarna i Åre när sportlovshysterin är över då kanske vi kan ett meeting och flaxa lite:applouse: en råkes....

ironchefola
2012-02-17, 21:17
sweet ser bra ut skall upp och hälsa på kompisarna i Åre när sportlovshysterin är över då kanske vi kan ett meeting och flaxa lite:applouse: en råkes....
Härligt. Jag kan säkert behöva lite hjälp med inställningar. På plats så att säga. Av någon som säkert flugit mer en vad jag har.
Håller mig än så länge till hovring å lite småutflykter en så länge :-))

SteffeB
2012-02-17, 21:26
Har lite problem med flygtiden på min Naza. Hur ska man ställa in Lipo-varnaren i Assist programmet ?
Jag kör med Zippy 40c 4S 5000mah. Om jag landar direkt efter att lampan börjar blinka rött snabbt så får jag bara i 1600mah och ca 5-7minuters flygtid. Har då ställt den på det förvalda 4S läget, inte ändrat volt själv.

Provade att flyga tills den skulle börja sjunka, andra lipo-läget, och kunde då flyga lika länge till utan att den började sjunka?? Fick då i 3400mah i acken vid laddning.

Hur ska jag tänka ? När är det farligt för acken ? Får man aldrig ur 5A ur en 5A acke ? Hur gör ni ?

ironchefola
2012-02-17, 21:27
Har ställt in 2 parametrar på två olika pottar. Så att jag kan ställa in gainen. Basic gain pitch roll, till att börja med.
Undrar, i vilket flygläge jag ska ställa in gainen i ? Manuell, atti eller gps. Eller spelar det ingen roll ?

jugg
2012-02-17, 21:44
du ska aldrig dra ur mer än 80% ur ett lipo... vilket är ca 4000mAh ur ditt acc

SteffeB
2012-02-17, 21:58
Ok. Hur har du ställt in din lipo-varnare ? Känns ju fånigt att den ska börja varna såhär tidigt som den gör nu.

Honk
2012-02-18, 00:33
Steffe: läs RC-groups i 3 veckor i streck... :) Kortfattat så kan man väl säga att mellan 4.2 och 3.0V går de absoluta gränserna för en lipo-cell. Multiplicera det med antal celler och lägg på 10-30% beroende på hur snäll du vill vara mot ditt lipo - ju mer du drar ur det / ju fortare du tankar på det desto fortare kommer det tappa kapacitet.

Fånigt att den börjar varna tidigt? 2 distinkta anledningar:
1: du har matat in fel värde helt enkelt (det värdet som står sist efter loss och allt skit dom gjort rutor för gäller, längst till höger)
2: ditt lipo börjar tappa riktig kapacitet eller är av jämförelsevis dålig kvalitet


Ola:
Undrar, i vilket flygläge jag ska ställa in gainen i ? Manuell, atti eller gps. Eller spelar det ingen roll ?
Läs manualen och RC-groups säger jag för en grundläggande koll. Men var du ska ställa in gainen? Ja, det beror på vad du flyger mest i såklart, men eftersom detta är en färdig produkt med smått bristfällig dokumentation (med tanke på PRISET!) så är det svårt att veta exakt hur dom programmerat allt och tänkt sig själva.

Det jag fått fram är att "Basic gain" är en generell gain FÖR ALLA lägen (vinkelhastighetsläge, vinkelhållningsläge och positionshållningsläge) medan "Attitude gain" endast är för spak-till-vinkel/positions-hastighet. Detta betyder förmodligen att vill man ha farkosten att stå så stilla som möjligt så skall man ställa in sin "Attitude gain" så lågt som möjligt då detta verkar vara en direkt skalning på sändarspaken och INTE ingå i en reglerloop internt, som Basic Gain gör.

Enkelt sagt: Basic gain gör att farkosten känns slapp eller oscillerar, attitude gain är precis samma sak som att ställa expo/dual rate på sändaren.

ironchefola
2012-02-22, 15:44
Hej på er igen.
Har gjort ytterligare lite test och inställnings flygningar. I stort sett, så är den riktigt stabil. Men undrar lite över gps´n.
Den hittar satelliter, och blinkar blått. Enligt manualen bra täckning. Men den värkar ha svårt att hålla positionen ? Kan det hjälpa att montera mottagaren så högt upp som möjligt kanske. För tillfället så är den placerad ca 8 cm från COG. Hur högt har ni era ?
Sen en sak till, om gain inställningarna. Vet inte om min engelska är dålig eller om jag inte bara förstår. Men vad betyder det här i manualen ?
( You must click Default button in first setup parameter, and subsequence firmware uppdate ) ?
I autopilot menyn. Ska jag trycka på default. Och sen göra en firmware uppgrade. Eller vad ?

Tack för all hjälp hittills och framöver, Ola !

TommyzT
2012-02-22, 18:06
Hej Ola!
Du har översatt rätt!
Mottagaren spelar ingen roll vart du placerar. Inte MC´n heller men IMU´n måste du skriva in vart den är placerad i förhållande till CG. Även gps antennen. Kolla värdet på antennen först så du har skrivit rätt. Och sedan kolla noga en gång till för det är lätt att vända på + och - där... Jag skrev tvärtom och min höll position dåligt första testet. När du ändå kollar så kolla även så att pilen på antennen pekar framåt.
Är du riktigt säker på att den blinkar blått? Det betyder "MC receiver connection lost" och då vill den bara landa.
Kör hårt!

ironchefola
2012-02-22, 18:38
Hej TommyzT.
Jag kanske är färgblind :-) Det är kanske lila som den blinkar. Coptern vill inte landa i alla fall. så jag tror att de ä rätt.
Är det lila som den ska blinka, när den har gps lock ?
Har flyttat gps/compas mottagaren 9cm bakåt och 18 cm upp från CG. Och skrivit in de som - värden. Om jag läst rätt, så ska de vara så. Eller ?

TommyzT
2012-02-22, 19:59
Du är nog inte färgblind , har man sett det blå så ser man större skillnad.
Lila enkelblink är ok och dubbelblink betyder att spakarna ej är i centrum. Dvs om du ger gas så den stiger eller sjunker så gör den dubbelblink. Samma gäller för atti mode med (gul blink)
- är rätt värde på den placeringen. Pröva att göra en ny kalibrering HELT utan magnetiska fält nära DJi´n T.ex. ingen mobil eller nycklar i fickan och utan radion runt halsen på ett tomt fält. För att utesluta sådana störningar.

ironchefola
2012-02-22, 20:28
Tror inte att jag är färgblind heller :-)) är säker på att det va lila. Blått såg jag när jag kalibrerade kompassen.
Ska prova ditt förslag i morgon å se om det går bättre.
Provade fail safe´n med go home and land. Å de gick inge vidare. Coptern flög åt alla möjliga håll, steg å sjönk. För å sedan krascha ner i en snödriva ( tur att den va mjuk ) för inga skador uppstod.
Läste någonstans, att någon använde kanal mixern. För att använda en spak som panik knapp, om han tappade orienteringen. Kunde han slå på fail safe och coptern flög hem.
Har gjort lika dant. Men som sagt, mitt första resultat blev inge bra ! Så jag vill gärna få till gps´n. Kanske inte bara för de :-)) Men de vore en cool/bra funktion.

ironchefola
2012-02-23, 15:46
Stort tack till TommyzT. Dina förslag gjorde susen. Va ute idag igen efter att ha gjort lite ändringar. Och nu höll den positionen mycket bättre, inte perfekt men ändå.
Gjorde som du sa, läst manualen tills ögonen blödde. För att försöka förstå färg å blinkningar och sökande på nätet. Bla. så gjorde jag ändringar på z axeln, tydligen viktigare en va jag trodde att de va. Och eftersom värdet på placeringen av IMU´n och gps´n mot CG är så viktigt. Så tycker jag att det är konstigt att man inte kan skriva in halva värden. Bara hela cm ?
Läste också på RCG, att någon hade använt " disturbed gain " parametern. För få bort sin så kallade toilet bowl. Tyckte att jag såg vissa tendenser på det, när jag flög.
Är det någon av er som har haft den effekten, och i så fall hur löste ni det ?
Disturbed gain ska tydligen vara en gain settings för gps´n.

Stiffe
2012-02-24, 20:23
2685126852


Hej

Det har kommit hem lite mans godis senaste dagarna från Spanien + Rc flight.se då jag sålt av lite andra hobbyprylar , så nu ska det snart flygas wookong och hexa i Malmö också är det tänkt

Fortsättning följer .......... Stiffe

TommyzT
2012-02-26, 17:35
Hej

Det har kommit hem lite mans godis senaste dagarna från Spanien + Rc flight.se då jag sålt av lite andra hobbyprylar , så nu ska det snart flygas wookong och hexa i Malmö också är det tänkt

Fortsättning följer .......... Stiffe
Härligt!
:applouse:

TommyzT
2012-03-01, 06:36
Jag skickade just iväg följande mail till min "vän" Maxumis. Ett mail jag borde skickat för länge sedan men får man löften varke vecka så... Men igår brann det i huvudet på mig när jag såg på rcg att Le retardo bygger en åt sig själv först.

Bonjour Michel Merle
Why do I see on rc groups that you built a frame for yourself without sending to paying customer first?
Now I've reached the point where I do not want or can wait no longer. This costs me too much time and I see no reason why I should be patient anymore.
It's like this now: if you do not send the frame to me this week, I demand my money back.
It's that simple. I've heard mixed excuses for 13 weeks now and it's getting spring here and I'm losing fly missions thanks to you.
To make you understand better as the story is: 30-11-2011 I asked after frame. You replied, "Only Vortex 6 XL is available now"
Naive as I was, I thought it was available and ordered one.
05-12-2011 I had asked a few times after frame.
You replied: I have drawn more sexy center plate for the hexa this weekend!
Cheers
Maximus
I realized here that something was badly wrong. There was no frame available.
Then the time has just passed, and week after week, I have hoped but not seen any frame.
I have understand that you had problems with subcontractors, but that's your problem, not mine as a customer who paid for an item.
I will make this letter to an open letter on rcgroups if nothing happens before the week is over.

TommyzT
2012-03-01, 07:02
Efter inte så lång tid fick jag svar. Han saknar några delar fortfarande, men lovade att skicka de delar han har idag så jag kan börja montera.
forts följer...

jugg
2012-03-01, 10:20
tycker du ska anmäla till paypal... omgående..

ironchefola
2012-03-01, 11:12
Om han vill vara en seriös försäljare. Så ska han ge dig pengarna tillbaks + ramen gratis, eller i alla fall till halva priset.
Tycker att du ska publicera på rcg redan nu.

ironchefola
2012-03-06, 00:44
hade lite tråkigt häromdagen, då ja va sjuk. Så jag satt å lekte lite med movie maker. Resultatet blev ett litet hopkok av mina första flygfilmningar. GoPro kameran sitter monterad direkt på ramen. Så det ä lite skakigt ibland :-)
Men nu så har jag beställt en gimbal, väntar även på en liten skärm. Tx/Rx har jag redan, så snart kan de bli riktig fpv flygning.
Vet ni om de finns några speciella servon, som funkar bra eller mindre bra me wookongens gimbal kontroll ?
Har kikat lite på Hitec HS65HB och Hyperion Atlas DS11SCB.


http://www.youtube.com/watch?v=Y3eYUutnGEg

TommyzT
2012-03-07, 09:48
Klipet har ju tagits bort av användaren :-/

ironchefola
2012-03-07, 20:30
Klipet har ju tagits bort av användaren :-/

Ja, jag vet. Ledsen för de. Fick lite panik. Fick ett meddelande från YouTube, där det stod att vissa inslag i mitt videoklipp. Berördes av upphovsrättslagen. De vill säga, musiken som jag lagt in. De stod att jag inte behövde göra nått. Men jag tyckte de va bäst att ta bort det. Man vill ju inte bli stämd.
Får försöka lägga upp ett nytt.

Jode
2012-03-09, 00:22
Det är lugnt, det händer inget. När skivbolaget inte vill att du skall använda musiken tar youtube bort den automatiskt.
Har fått det där medd. också och filmen är kvar.

UndCon
2012-03-09, 09:36
Filmen kan ligga kvar men den blir ofta utan ljud i vissa länder.
//UndCon

simonarvestrand
2012-03-09, 10:48
Jag fick flera sådana mail men hade inte rört youtube på ett par år så jag trodde det va spammail
det visade sig senare att nån hade hackat mitt konto och lagt upp upphovsrättat material och in ungefär
samma veva innan jag han ta bort klippen så blev jag avstängd från youtube och det va helt omöjligt att få tag
i nån där som kunde lösa det så nu har jag inte tillgång till uppladdning längre.

TommyzT
2012-03-09, 11:39
Vimeo!

simonarvestrand
2012-03-09, 12:01
Yes det är vad jag använder idag. och det fungerar bra så länge man håller sig till hd men har märkt att det blivit skumma fenomen när jag fört över ick hd klipp , kvallen kan bli riktigt usel ibland av nån anledning

TommyzT
2012-03-11, 17:12
Efter endast 14 veckor så fick jag lite delar så jag kunde börja enl Maximus.
Joda efter en timme var jag klar och väntar på mera delar..
27275
Jag fick 6 st armar och motorfästen. Fick även delar till en gimbal. Servon till den får jag hitta själv.
Jag skulle fått landing gears med denna sändning men Maximus hade inte fått delar så det räckte till så många. Dvs räckte inte till mig för hans egna nya Okto och Hexa samt hans nya tricopter måste ju självklart gå före. Och det kan jag förstå. Varför skicka till en kund som betalat när man kan behålla allt själv?

En med bra minne ser att jag köpt nya motorer. Gick upp en storlek och köpte MT2814 och så blev det 12" proppar istället. Och lite större ESC´s
27276


att bli fortsättad

Stiffe
2012-03-11, 18:01
Hexan klar!

2510025101

Hej

På bilderna på electronica är det Hex I men du har valt Hex V istället , kan du eller någon utveckla tankarna runt det

jugg
2012-03-16, 08:30
Hej

På bilderna på electronica är det Hex I men du har valt Hex V istället , kan du eller någon utveckla tankarna runt det


Valde "v" för att det känns som om då är bommarna minst i vägen för kameran. Och så har jag alltid flugit "V".

ironchefola
2012-03-16, 13:56
Flugit ännu mer, å kan säga att jag ä helt såld på Wookong. Sjukt stabil. Ska nu börja testa mina fpv grejor. Så att det kan bli lite längre utflykter.
Har inte vågat prova " go home and land " funktionen en, sen förra gången då det inte gick nå vidare.
Kanske ni därute kan hjälpa mig att förstå detta me blinkningarna ? Om jag förstått det rätt. Så är proceduren så här.
Slå på sändaren först ( naturligtvis )
Koppla på coptern ( normal mode ) Den börjar söka efter satelliter.
När den hittat tillräckligt med satelliter.
Lampan slutar blinka ( normal mode )
Lampan blinkar lila ( gps mode )
Betyder detta nu, att IMU´n har registrerat start positionen ? Dit den ska vid " go home ".

http://www.youtube.com/watch?v=zzowBKOY3rw&feature=youtu.be

TommyzT
2012-03-16, 20:09
Korrekt uppfattat av blink. Samt gult är höjdhållningsblink på ren svenska.. dubbla blink (gult eller lila) dvs -- -- -- -- betyder att du ger signal från radion att den skall förflytta sig tex gasspaken ej i mitten. Och alla spakar i mitten = enkelblink - - - -.

Positionen för "Home" är där du startar motorerna även om du startar i manuellt mode. Kom ihåg att om du slår på radion under en failsafe manöver så se till att spakarna står rätt. Dvs om du har dragit ner gasen när radion var avslagen så faller den givetvis när radion tar "kontrollen" igen.
Kör hårt!

ironchefola
2012-03-17, 23:33
Va ute å provade på, eller rättare sagt försökte prova lite FPV. Tänkte att jag skulle använda en liten skärm som jag satte på sändaren. Som bildvisare. Men insåg ganska snabbt, att detta va en ganska dum å hopplös ide. Pga solljus å att skärmen reflekterade allt som va framför den. Provade att sätta den i en liten låda. men fortfarande inge vidare.
Allt funkade som de skulle i övrigt.

Så. Om ni känner någon, eller vet om någon. Som har ett par video goggles till övers och som vill sälja dom. Så hör gärna av er till mig :-))

Stiffe
2012-03-20, 16:02
Valde "v" för att det känns som om då är bommarna minst i vägen för kameran. Och så har jag alltid flugit "V".

Misstänkte det med kameran , och tack för svaren , by the way är det stor skillnad i flygningen menar du mellan V och I

jugg
2012-03-20, 16:26
Misstänkte det med kameran , och tack för svaren , by the way är det stor skillnad i flygningen menar du mellan V och I

Nää, bara hur du set maskinen... tycker jag iafall.

jompab
2012-03-23, 08:47
Hello!! Är det ngn som kan svara på hur i hela friden setupen skall vara när man har en futaba fg8 super har prövat att reversera gasreglaget men då kan jag ej armera wkm jag kör med s-bus ingången men reverserar jag alla kanaler så går det bra men då blir hela kärran konstig när jag använde min aurora radio så var det inga problem alls.. plug and play liksom :)
Ha det gött i solen är det ngn som skall flaxa i helgen runt stockholmstrakten?

TommyzT
2012-03-23, 09:51
@Jompab:
Reverserar du i radion eller i Wookong programmet?
Futabas kanal 3 skall vara på "REV" i radion på tex 7C och 10C och jag "tror" att det är så på alla Futaba.
Efter det är det nog bara att reversera de kanaler som behövs i wookong programmet, dvs inte i radion.

jompab
2012-03-23, 23:01
Tack för tipset det blir en intressant lördagmorgon på gräsplan hemmavid :)

TommyzT
2012-04-03, 13:32
Så! 127 dagar efter att jag betalade så har jag nu fått ett tracking nummer. Får se om det innhåller det jag saknar dvs allt utom armarna.
Vive la France...:applouse: mondjö

Stiffe
2012-04-03, 21:01
Viva la france eller ??? :icon_butt:

jompab
2012-04-16, 07:27
Hallå där ute ... är det någon som testat att flasha om esc med Rapid esc ? http://wiki.openpilot.org/display/Doc/RapidESCs
/Jompa

SteffeB
2012-04-16, 08:19
Jag kör med flashade rc-timer 30amp fartreglage enligt en tråd på rc-groups. Fungerar utmärkt! Känns skönt att bara slippa kalibrera reglagen, man eleminerar en felkälla direkt. Kanske ska prova med den där mjukvaran också. Spännande! Bra tips! :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

SteffeB
2012-04-16, 08:26
Det kanske är den där mjukvaran jag kör? samma resultat iallafall. Mycket snabbare respons än standard.

Det här är ju inte samma sak som att ändra timingen som en del fått för sig. Bra video!

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

jompab
2012-04-16, 16:38
Steffe hur har du gjort kotakten såg det var ngn som satt en klisterklump med alla kablar men kändes inte riktigt tillförlitligt
skall försöka testa så att det blir lite bätrre med min ram och proppar (Cinestar6 13x65 )

SteffeB
2012-04-16, 17:02
Kolla en bit ner i tråden. På 30amp reglaget sitter alla poler på rad! väldigt bekvämt.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=30705

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

ironchefola
2012-04-20, 23:01
Blev intresserad av dessa, så kallade RapidESC. Så jag har beställt färdigprogramerade esc´n. Eftersom jag inte är hundra på hur man programerar.
Undrar om det är stor skillnad å flyga med sådana. Jämfört med vanliga esc ? Syns, märks å känns det ?
Enligt videon, så är det ju gigantisk skillnad. Så man tycker ju att de borde märkas.
Hoppas de i alla fall. Så jag vet, om jag fått dom programerade med SimonK´s firmware.

andv
2012-04-22, 19:20
Har köpt ett par stycken F-20A (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15202) som skall funka bra att flasha med SimonK firmware. Återkommer när jag prövat..

ironchefola
2012-04-25, 09:38
UFO Spaning :-)


http://www.youtube.com/watch?v=SCnsWcQsla0

Behöver hjälp me min gimbal, som ser ut å slutat funka.
Efter en mindre krasch. Så ser de ut som om tilt/pitch på gimbal har slutat funka. Roll funkar fortfarande som den ska men inte pitch. Lutar jag koptern bakåt så reagerar gimbal, men lutar jag den framåt så händer inget. Har provat med andra servon. Men samma resultat. Likaså laddat om firmware.
Någon annan som upplevt samma problem, och löst de ?

jompab
2012-04-26, 20:26
hello jo jag har oxå upptäckt detta men när jag satt på radion så ha det funkat bra då är det som vanligt
mvh jompa

TommyzT
2012-05-03, 10:04
Nu är något påväg.. Får se om det är resten eller om det saknas delar i paketet som Posten logistik så fint informerar om att "Försendelsen kan bli försenad". Ja faktiskt 158 dagar försenad idag.

Stiffe
2012-05-03, 20:44
Nu är något påväg.. Får se om det är resten eller om det saknas delar i paketet som Posten logistik så fint informerar om att "Försendelsen kan bli försenad". Ja faktiskt 158 dagar försenad idag.

Hoppas du får allt nu :dance3:
Kan man få adressen till snubben funderar på att köpa något av honom :sarcastic:NOT

jompab
2012-05-03, 21:44
Nu är något påväg.. Får se om det är resten eller om det saknas delar i paketet som Posten logistik så fint informerar om att "Försendelsen kan bli försenad". Ja faktiskt 158 dagar försenad idag.
Som sagt hoppas att du får i hop allt nu:boxing:

tvbcom
2012-05-04, 17:06
Jag har en hembyggd hexa, tyckte det alltid lät illa om motorerna (ett högt vinnande ljud) hittade tråden om ny mjukvara till ESC. Tryckte i den nya mjukvaran i mina 30 Amp RCtimer ESC. En helt ny hexa utan det vinnande ljudet. Om dom blev snabbare att reagera är lite svårt att se då Hexan funkade rätt bra innan. Man måste kanske sätta upp dom i en testrigg som videon visar för att se skillnad.
Jag kommer uppgradera min andra lite mindre Hexa som har Hobbywings 18Amp då jag är mycket nöjd med resultatet.
Jag tillverkade en adapter som man bara skjuter in över kontakterna på ESC, så det gick snabbt att programmera alla 6 ESC.
Progmodulen och progprogrammet hade jag sedan tidigare då jag pysslat mycket med att programmera 8 bits MPU.er.
I och för sig så använder jag Dji Naza, men det har nog inte med saken att göra.

tvbcom
2012-05-04, 17:36
Kollade just mina andra ESC (hobbywing 18Amp) och dom har en annan MPU="
SiLabs micro controller" som inte går att programmera om för tillfället enligt http://wiki.openpilot.org/display/Doc/RapidESCs
Det var ju synd.
Något att tänka på om någon ska beställa ESC och vill programmera om dom för bättre funktion med multikopter, titta då i databasen här:http://wiki.openpilot.org/display/Doc/RapidESC+Database#RapidESCDatabase-ESCSpreadsheetbyTomSn0w
om dom finns med och funkar att programmera om.

ironchefola
2012-05-06, 14:44
Halloj på er alla. Ville bara posta lite nya uppdateringar.
Byggt om min kopter lite. Nya armar, som gjorde de möjligt me snyggare kabeldragning och dom nya esc´na me SimonK´s firmware.
Å för er som undrar. De ä stor skillnad me nya firmwaren ! Snabbare respons å stabilare kopter. En fröjd att flyga.
Så om ni inte har SimonK´s firmware. Så kan ja bara rekommendera er att skaffa dom.
Mitt nästa projekt, blir å försöka få till flygning me hjälp av en joystick. Har kikat lite på den här lösningen.

http://www.flytron.com/programmers/56-compufly-usbtoppm-converter.html

Va tror ni ?

TommyzT
2012-05-07, 06:03
Nu har mitt paket legat hos posten i Malmö i 5 dagar. Det är som straff för att jag handlade inom eu och dom inte fick hitta på den vanliga straffskatten.
Jag mailade nyss posten för just nu går det inte att spåra pkt och jag ville veta varför. Fick detta svar tbx:
Det gick inte att leverera meddelandet till följande personer eller distributionslistor:

kundesupport@posten.se
Det gick inte att hitta mottagarens e-postadress i mottagarens e-postsystem. Det här meddelandet kommer inte att skickas igen automatiskt. Kontrollera e-postadressen och försök att skicka meddelandet igen manuellt, eller lämna följande text till systemadministratören.Då tänkte jag: Ja ja men då är ju allt som vanligt igen då.

@Ironchefola
Är inte dina nedre proppar väldigt nära marken? Minns att min Y-6 lätt blev en gräsklippare innan jag höjde benen på den.
Det där med flasha kort skall jag nog läsa mer om när det är dags,,,

DrHanke
2012-05-07, 07:46
Prova kundsupport istället, du har skrivit kundesupport...

TommyzT
2012-05-07, 09:28
Prova kundsupport istället, du har skrivit kundesupport...
:) Jo jag vet! Det är postens dystlektiker själv som skrivit exakt så på deras sida. Men det gick lika bra när jag ändrade och skrev kundsupport istället, det var ingen som kunde support!

DrHanke
2012-05-07, 09:39
Jo å malmö är ett stort svart hål, alla paket som passerar där har en tendes att spårlöst förvinna ett par veckor för att sedan plötsligt dyka upp...

TommyzT
2012-05-07, 13:24
Ja varje gång. Om det svarta hålet sorterat rätt från början så hade jag kanske fått allt redan..
Datum


2012-05-08 09:29
Posten Företag Storvreten, Sverige
Försändelsen har levererats till ett serviceställe





2012-05-08 09:10
Norsborg-1, Sverige
Försändelsen är överlämnad till lantbrevbäring för leverans





8 maj kl 08:28

Norsborg-1





8 maj kl 03:26

Stockholm, Sorterad



7 maj kl 08:58 Malmö, Sorterad
3 maj kl 08:40 Malmö, Sorterad, Försändelsen kan bli försenad
3 maj kl 08:38 UPK Malmö, Posten har tagit emot försändelsen

ironchefola
2012-05-07, 14:55
@Ironchefola
Är inte dina nedre proppar väldigt nära marken? Minns att min Y-6 lätt blev en gräsklippare innan jag höjde benen på den.
Det där med flasha kort skall jag nog läsa mer om när det är dags,,,

Tack för att du undrar.
Har inte upplevt några problem än. Men har ju bara flugit på välklippta områden än så länge :-)
Sitter å väntar på nya landställ från fpvpilot.com. Som ä högre å ser stabila ut. Alla andra som ja kikat på, ser så veka ut i konstruktionen. Pajar lätt vid en mindre krasch.
Men nu blir ja osäker om ja kommer å få dom. För de har tagit en väldans lång tid. Å nu så ser jag att deras sida ä borta :-(
Har ni några bra förslag på landningsställ. Så visa mig gärna. För personligen så vill jag gärna ha upp den lite till.
Har kikat lite på dessa.

http://www.aeroxcraft.com/index.php?main_page=product_info&products_id=20

Mvh, Ola !

TommyzT
2012-05-09, 07:11
Jag åkte raka vägen till det lokala postkontoret för att hämta min ram och där sa dom att dom inte visste vart paketet tagit vägen. Jag skällde ut alla jag såg och sa att det skall finnas där senast i morgon.
Jag åkte hem och då kom min granne med ett paket och sa att lantbrevbäraren häde frågat om han ville ta emot mitt paket.

Så nu har jag ramen. Den ser riktigt bra ut och jag har börjat pilla lite på den.
Fick lite blandade andra coola stuffs igår med. Fpv stuffs från HK och fin servon till gimball samt snask och strapons från Altigator.
29051
Jag började fundera på layouten för esc´s
Och monterade ett pdb :
29050
Det visade sig att jag kan göra flätor.
Så jag flätade motorkablarna för att minska strålningsskador:
29053
Här står den och bekantar sig lite med MK-Hexan:
29052
Jag har haft olika planer om hur jag skall smutskasta Maximus men livet är för kort för att slösa tid på att vara bitter. Så jag är glad åt att ha fått ramen efter 164 dagar istället.

jugg
2012-05-09, 08:10
ser jäkligt bra ut...

jompab
2012-05-10, 00:29
Ser superbra ut snygg satan :icon_pidu:

TommyzT
2012-05-10, 04:49
esc´s på plats.
29072

ironchefola
2012-05-10, 21:55
Coptern ser grym ut TommyzT. Kommer du å använda gimbal kontrollen på WKM´n, eller separat kontroll ?
Har tyvärr inte fått till min å funka igen. Efter mitt lilla missöde.
Va ute å provade nya firmwaren idag, å därmed " Home Lock ". Funkade klockrent. Kan nästan användas som fail safen.
Ser man dåligt var man har coptern, eller va som ä fram å bak. Slå om till home lock, dra styrspaken bakåt ( back ). Å den kommer tillbaks till startpunkten. Oavsett om nosen pekar framåt, bakåt eller åt sidan.
Funkade för mig i alla fall.
Har inte provat " fail safe go home and land " än. Frestande ä de. Men känns sådär, går något fel. Så ä de många tusenlappar som försvinner :-)
Ä det någon av er som vågat prova än, å hur gick de ?

http://www.youtube.com/watch?v=6W2xI_qMq-o

TommyzT
2012-05-11, 06:01
Tack! Ja den ser faktiskt riktigt bra ut men jag vill inte göra reklam åt Maximus..
Jag börjar med att koppla gimballen till wkm´n så får jag se hur det blir.
Och jag har bara läst om de där i nya fw. Precis de funktioner som jag saknade innan så det är ju kul att det verkar funka.
Tokaz och Jugg har provat fail safe. Här en film från i höstas när Tokaz prövade första gången:

https://vimeo.com/33075670

Igår byggde jag ingenting för Karin hade lovat att jag fick hjälpa till med att slå ner staketstolpar i ösregn.

jugg
2012-05-11, 10:41
va snäll hon är din sambo... :D

TommyzT
2012-05-12, 16:05
Så!
29113

ironchefola
2012-05-12, 17:07
Ser riktigt bra ut TommyzT. Ser att du har carbon proppar på. Funkar dom bra ?
Själv har ja funderat på å köra me lite större proppar på botten motorerna på min Y6:a. Efter att ha läst lite på RCG.
Den flyger kanon som den ä, men man måste ju prova :-)
Kör me T-motorer 800kv å 4S 5000mAh lipo. Enligt ecalc. Så kan ja inte köra me 10*5 proppar, när tempen ute ä under 25 grader.
Undrar därför. Ä de bara en rekommendation, å ja kan slänga på dom ändå ( 10 grader ute ). Eller kommer ja å bränna motorerna ?

Stiffe
2012-05-12, 19:08
Nice nu liknar det något ser grym ut


Så!
29113

ironchefola
2012-05-13, 15:32
Hej på er igen.

Hoppas att någon ( igen ) kan hjälpa, å förklara blinkningarna. Å då menar ja dom snabba gröna i slutet på min lilla film.

http://www.youtube.com/watch?v=eBnR4yZTnuw&feature=youtu.be

Har aldrig lagt märke till dom förut ?
Ja hoppas att de ä, enligt manualen. " Fast blinking ( grön ) Record forward direction or home point successfully ". Och inte " IMU data lost ".
För som sagt, har aldrig sett de förut. Kanske har me nya firmwaren å göra. Och att ja kopplat in " Home Lock " ?
Å varför ja undrar, ä på grund av detta.
Efter att ha placerat sattelitmottagaren direkt på en av kolfiber armarna. Så åkte ja ut å skulle flyga, startade upp allt som ja brukar. Å iväg. Uppskattningsvis en ca 20 - 30 meter ifrån, tappade ja kontrollen. Å fick ofrivilligt uppleva en " Fail Safe, Go home and land ". Me lyckat resultat :-))) ska också tilläggas. Provade igen, me exakt samma resultat ????
Hem, för å flytta på sateliten. Denna gång inte på något kolfiber material. Ut igen, Å samma resultat igen !!!!
Så gissa om ja sitter hemma å river mitt hår :-(
Tacksam för all hjälp, å framför allt om den gröna blinkningen.

TommyzT
2012-05-13, 18:07
Själv provade jag lite till med min idag. Kanske att det kommer en film förr eller senare. Provade att "autolanda" för jag tog ur det acc jag nyss flög med. Gick och skröt om hur bra den är , drack lite kaffe och tänjde mina hälsenor. Och så stoppade jag tillbaka samma acc jag flög med tidigare. Och fick då oväntat kort flygtid. = den landade av sig själv fort!

@ Ola har du skrivit in de nya värden för placeringen om du flyttat omkring gps mm? Kalibrerat om? och de gröna blinket betyder imu lost i gamla manualen som du var inne på. Jag har inte hämtat den nya manualen eller fw ännu så jag vet inget.

ironchefola
2012-05-13, 19:49
@ Ola har du skrivit in de nya värden för placeringen om du flyttat omkring gps mm? Kalibrerat om? och de gröna blinket betyder imu lost i gamla manualen som du var inne på. Jag har inte hämtat den nya manualen eller fw ännu så jag vet inget.

Tack för att du vill försöka hjälpa mig TommyzT.
Hoppas att din nya, flyger som du hoppats på ! Å bra att den landade av sig själv. Att inse att acken håller på å ta slut ä en otrevlig upplevelse. När flygmaskinen ä högt upp i luften :-)
Använder du WKM´s Voltage Monitor ?
Angående mitt problem. Så tror jag att den gröna snabba blinkningen, betyder " Record forward direction or home point successfully ".
Tog bort " Intelligent orientation control " i Assistent Software. Å den där snabba gröna blinkningen försvann. Så ja tror att blinkningen ä en bekräftelse på, att man har " Intelligent orientation control " påkopplad.
Annars så har ja kalibrerat om som man ska.
Me satellitmottagaren, så menade ja receiver mottagaren ( Spektrum DX8 ).
Mitt hopp står till, att min satellitmottagare fortfarande sitter för nära min kolfiberram. Och därför störs ut å tappar signalen till sändaren. Ska försöka göra en förlängnings kabel till den. så att ja kan flytta den ännu längre ifrån.
Om de är " IMU data lost " så borde väl inte Fail safen fungera. Eller ?
Men va vet jag. Är de någon annan som har " Intelligent orientation control " påkopplad. Och som kan bekräfta mina tankar ?

ironchefola
2012-05-14, 15:43
kan nog me stor säkerhet, bekräfta. Att den gröna snabba blinkningen i min video. Betyder att " Intelligent orientation control " är aktiverad i Assistent Software.
Lösningen på mitt problem ( Oerhört kort räckvidd mellan sändare/mottagare ). Och därför slog Fail Safe in.
Tidigare hade jag försökt å öppna min sändare, för å se om man kunde installera en Dragonlink. För å få längre räckvidd. Kunde inte riktigt förstå hur man fick bort bakstycket. Så jag lossade på antennen å drog lite i den. Efter lite letande på nätet idag. Fick ja reda på, att de faktiskt står i manualen. Öppnade upp den idag. Å såg att antennen lossnat från sändarmodulen. Nu ä den på plats igen och förhoppningsvis ska allt fungera igen.
De positiva, ä ju att ja fick veta att Fail Safe fungerar som den ska. Å tur att man har semester så man har tid å sitta å pula :-)))

Bert Nilsson
2012-08-12, 18:43
Ja lite,, Väldigt lite faktiskt. Men det lilla jag provat så "känns" dom väldigt bra kavalitéts mässigt. Tysta och balanserade. Och drar lite soppa.
Just nu kan jag tillföra i byggdaboken att jag rivit isär och väntar på delar. Blir en Hexa.
Oftast får man ju inte se filmer på mina flygsaker men det finns en papparazzi film när jag förflyttar Y6 ca 15 meter.
På filmen syns min Y6 med tofflor för den fastnade i springorna hemma på altanen hela tiden.
Filmfotograf här är "Sittin"

http://vimeo.com/33347694

Hej TommyzT,
ser att du är ganska het - ofta i mitten av många diskussioner - och lägger riktigt shyssta redigerade coptervideor ut på sajten, riktigt professionella. typ "Freezing cold morning".
Helt proffsigt, ävensom andra inlägg - alla riktigt coola och downtoearth alla med bra genomtänkta musikslingor. Riktigt njutbara - men jag behöver en gnutta hjälp med ovanstående "Freezing Cold Morning".. Jag borde veta vilken musik du lägger på, men min Mozart/Saglieri-rygga hjälper mig inte.. vilken - som jag gissar - Mozart körarrangemang - jag har dem i ryggraden - utan att klippa titeln - vilket också är typiskt för mig, jag bygger modeller, copters och annat, men när det kommer till musiken så står jag mig slätt. Berätta vad du lagt på för musik, det är helt härlig.
/bert

DrHanke
2012-08-12, 21:37
Bert prova "Mozart, Lacrimosa" :)

TommyzT
2012-08-14, 20:33
Förlåt Bert att jag inte svarar förrän nu. Jag har inte sett att du undrade över musiken i den filmen. Kanske för att det är inte jag som gjort den. Jag var nog lite otydlig och skrev bara "Filmfotograf här är "Sittin" Jag lägger nu till: och producent
Men Dr,Hanke har rätt!

ironchefola
2012-10-11, 16:45
Halloj allihop.

Länge sedan ja skrev något här.
Har byggt om en talon Tricopter frame, till en Y6:a. Å Den fungerar kanon. Ska försöka lägga upp lite bilder, om någon är intresserad.
Har däremot lite problem med en av dom senaste funktionerna i nya firmwaren till Wookongen.
De jag har problem med, är POI ( point of intresst ). Å Tydligen är det fler en jag, som har problem att få till den.
Allt fungerar som det ska i assistant software.
Men har märkt, att när jag skiftar snabbt mellan off och POI läget. Som man tydligen ska 3 - 5 gånger och avsluta i off läge.
Så hänger inte assistant software med ricktigt ? Och jag får ingen grön lamp blinkning. Rör jag spaken långsamt så hänger den med.
Någon mer som har detta problem. Eller vet, hur man ska få POI att fungera.

Tack, Ola s !