handdator

Visa fullständig version : Flair DH82a Tiger Moth 1/4



Danneman
2011-11-03, 16:59
Då var det dax för ett nytt byggprojekt!

paketet anlände idag:lollypop:
24239

24240


Locklyftet väntar vi med lite... ;)

Förebilden blir givetvis den i världen äldsta flygande Moth, SE-ADF.
Den Fanns ju tidigare här på Ålleberg, (jag bor i Falköping) så valet var inte så svårt!
Nu finns den dock att se i Eskilstuna.

24241

bygget drar igång inom kort!

Mvh Daniel

NitroVein
2011-11-03, 19:26
Mycket fint plan, hoppas du kommer posta lite foton under bygget! :)

Thomas
2011-11-03, 20:07
Att paketet är ömtåligt är svårt att missa...

Fin byggsats! Lär bli skön att skåda i luften.

Vad är det för storlek?
Motorval??

Lycka till! Och kom ihåg byggbilder...

LIP
2011-11-03, 21:28
Tiger Moth, trevligt.

Den har jag trevliga flygminnen ifrån på 60-talet. Den första jag flög hade beteckningen SE-CGI, vi köpte den från Borås flygklubb 1966 om jag minns rätt. Den andra Mothen köptes från Kiruna flygklubb och hade beteckningen SE-ANL.

Håller på och skriver några självupplevda berättelser kring dessa maskiner. Vi håller på och startar upp en förening här i Ö-vik som kommer att heta Nolaskogs Flygveteraner där bla. sådana berättelser kommer samlas.

Har funderingar på att publicera några berättelser här på forumet om intresse finns bland medlemmarna.

Danneman
2011-11-03, 21:50
Självklart blir det bilder mm under byggets gång!!

Lite data:
Spännvidd: 2260 mm
Längd: 1840 mm
Vikt: 7-9 kg
Vingyta: 144 dm

Motor blir antagligen en Laser 120 eller 150.. men öppen för förslag:) härligt ljud är högst prio!

Det är ju en härlig kärra som man ska puttra runt med en fin sommarkväll..:lollypop:

Oskar Andreasson
2011-11-03, 22:11
LIP: självklart finns intresse, i alla fall från min sida! Har själv en gammal far som var pilot i 30-40 år och 30000+ timmar flygtid som dragit många gamla dåliga historier.
En personlig favorit är ett av hans första uppdrag när han flög runt med en fotograf i Sverige och plötsligt fick syn på vad han först trodde var skuggor som flög under honom, och sen insåg att det var en division Lansen i formation som flög mellan honom och trädtopparna när han själv låg på 150 meters höjd.

Får nog erkänna att det är därifrån mitt eget flygintresse kom :)

Men men, nu blev det lite off topic :)

ChristerL
2011-11-07, 13:02
Danneman,

Jag har några gamla nummer av RC Scale International, där artikelförfattaren pimpar modellen rejält. Vill minnas att det är med ritningar på instrumentering, navkapslar mm i "modellskala". Förutom en massa andra tips och bilder på Tiger Mothen på Old Warden. Om du är intresserad kan jag skicka kopior! (PMa mig din adress.)

Laser 150 är nog det vanligaste valet för Flairs Tiger Moth enlligt ovan tidning.

ewalds
2011-11-07, 15:58
Ska bli kul att följa detta bygge!!

/Micke

krokko
2012-09-19, 16:43
var köpte du tigern?

Danneman
2012-09-19, 19:19
Hej Kaj.

Såg ditt PM oxå men svarar här.

Jag köpte modellen från http://www.westwalesmodels.co.uk/ Frakten var DYR!! (78 GBP) för ganska så exakt 1 år sedan.
Anledningen till att jag köpte därifrån var att det var enda stället som hade den i lager. Ser att dom har i lager nu med på deras sida!

30 kubiks motor funkar kanon skulle jag tro. westwalesmodels säljer modellen i paket med antingen 20 eller 30 kubik bensinare, själv hade jag tänkt mig en Laser 120 el 150 till min.

Angående kvalité mm kan jag inte säga mer än att jag hört att dom ska va fina, har nämligen inte börjat på min än :concern:

Mvh Daniel

Extra_Mannen
2012-09-19, 21:27
Härligt Daniel!

Trevlig förebild!

Kikade på originalet i somras och den är så otorligt vacker!


Lycka till nu!!!!!

jocke1963
2012-10-11, 19:58
Hur har det gått med locklyft och byggande..?