handdator

Visa fullständig version : Ombyggnad PT17 till Super-Stearman

Sidor : 1 [2]

Lelle
2012-08-31, 08:26
Ser ju utmärkt ut.
Vad för sorts färg målar du med?

/Micke

Hej Micke.
Jag använder Beckers (halvblank) vattenbaserade servalac AQUA. Jag blandar den med 40% vatten för att få den sprutbar och den funkar perfekt. Jag väger all färg istället för att mäta upp mängd för att alltid få rätt inbladning. Färgen ska t.o.m stå pall för bränsle, men det återstår att se. :)

Hej!

Det ser ju förbaskat bra ut.:applouse:

Och åter igen har jag lärt mig något nytt genom att läsa på detta eminenta forum. Den här gången var det vad de olika färgerna står för på Tesas maskeringstelp.

Mvh Olov

Hej Olov.
Jo, jag gillar också det här forumet och vi lär ju av varann och det är ju det som är meningen. Bara kul att dela med sig. :)

ewalds
2012-08-31, 09:09
Intressant!
Såg att Christer även använt Servalack så det verkar ju vara väl beprövat. Bra tips!
Ska du klarlacka över, om man får komma med fler nyfikna frågor?? :)

/Micke

Lelle
2012-08-31, 09:32
Intressant!
Såg att Christer även använt Servalack så det verkar ju vara väl beprövat. Bra tips!
Ska du klarlacka över, om man får komma med fler nyfikna frågor?? :)

/Micke

Vet inte riktigt. Ska ta ett snack med Ivve och Bokis hur dom gör. Men vad jag vet så "tror" jag inte deras kärror är klarlackade, och isf då måste det vara en matt klarlack.
Kanske vi kan få en hint om det från någon som vet. Återkommer om det så småningom. :)

ewalds
2012-08-31, 09:41
Vet inte riktigt. Ska ta ett snack med Ivve och Bokis hur dom gör. Men vad jag vet så "tror" jag inte deras kärror är klarlackade, och isf då måste det vara en matt klarlack.
Kanske vi kan få en hint om det från någon som vet. Återkommer om det så småningom. :)

Du är så välkommen så!! :)
Klarlacken blir ju lite matt i sig om man inte polerar den. Så blev det på min cub iaf.
Har inte polerat den alls o den håller en skapligt matt finish. Om de kan vara till hjälp.

/Micke

Gazoline
2012-08-31, 10:48
Hej Basse.
Kul att du kikar in på den tråden. Hur går det med din egen flygning/ bygge? :)

Absolut, måste ju kika in å dregla lite under de trista regniga dagarna på jobbet ;)
Flygandet går bara bra, har lekt runt med en Reactor från greatplanes på sistone/hela sommaren. och har 2st projekt som väntar på att hobby rummet ska blir klart :)
1st P40 från topflite och 1st cap 232 från greatplanes på 2m spännvidd som jag tänkte stoppa i en 40-50 kubiks bensinare i :)

Lelle
2012-09-01, 08:11
Du är så välkommen så!! :)
Klarlacken blir ju lite matt i sig om man inte polerar den. Så blev det på min cub iaf.
Har inte polerat den alls o den håller en skapligt matt finish. Om de kan vara till hjälp.

/Micke

Hej Micke.
Alla tips är välkommna. :)

Ompa
2012-09-01, 08:45
Tackar Ompa. :)
(Ompa, bara till dej; Jag har talat med Mats. Han säger att det är tänkbart att sälja tillbaka till dej.)

Som vi pratade om igår Lelle, det låter ju hur bra som helst. Önskar bara att jag fick hem den bums :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lelle
2012-09-08, 19:33
Här kommer lite uppdatering.

Efter att ha målat de första fälten så var det nu dags att ta itu med insignian.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01835.JPG
Här är cirkeln maskerad och färdig för sprutning.
Tyvärr så glömde jag att ta en bild när det blå var sprutat men det går inte att göra ogjort, men det syns på följande bilder
Det är alltid ovisst om det skulle bli några genomsläpp på maskeringen och det skulle straffa sig direkt då fägen var så starkt blå. Dessbättre så var cirkeln helt perfekt vid avmaskning.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01840.JPG
Efter ett evinnerligt mätande så var äntligen stjärnan maskad. Nu ska den bli vit.
Lite kinkigt att måla vitt på blått.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01843.JPG
Här är den avmaskad. Fick lägga 3 tunna lager för att det skulle täcka.
Nu är den sista sprutning kvar, den röda mittcirkeln.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01848.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01849.JPG
Så var då övervingen klar. Det har tagit lite drygt 1 vecka att göra det här för jag ville ha minst 2 dagars torktid mellan dom olika sprutningarna så att underlaget inte skulle följa med tapen , men det har jag sluppit.

Nu ska jag göra detsamma med undervingen. Dessutom så ska lite bokstäver sitta där också.

I morgon blir inget gjort för då ska jag till Tranås flygdag och träffa likasinnade och flyga lite och ha skoj.. :)

Ha de´

qrt
2012-09-08, 19:40
Snyggt Lelle, ser fram emot att ses i Tranås:thumbup:
mhv/Kurt

Ompa
2012-09-08, 19:50
Verkligen urtjusigt Lelle.
Ser fram emot att träffa dig med fler likasinnade i Tranås i morgon :p

Per P
2012-09-08, 20:51
Tjuuusigt Lelle!! Videokameran är med till Tranås imorgon. Ett glatt humör och ett par modeller också (Ompa ska få flyga Bearcat, så han blir fast i Warbirdträsket igen)

lassebetong
2012-09-08, 20:58
Riktigt fint blir det Lelle.

Sweeper
2012-09-08, 21:18
Snyggt Lelle! Riktigt Snyggt!:applouse:

Göran

hjalleo
2012-09-08, 21:28
Riktigt tjusigt det där!

Mvh Olov

taygher
2012-09-08, 21:40
Supersnyggt!!!! :icon_pidu:

Vi ses i morgon på fältet.

Lelle
2012-09-10, 08:07
Hej boys och tack för alla positva omdömen.
Nu fortsätter jobbet med undervingen och jag återkommer med några bilder när det är klart, och det kommer att ta sin lilla tid i anspråk. Det är ju nästan bara en repris på jobbet med övervingen. Skillnaden är att U.S NAVY kommer att finnas i text på undersidan.

Jag var i Tranås igår på deras flygdag och det var rackarns trevligt. Bra väder, mycket publik och att träffa personer irl som jag bara haft kontakt med på nätet. Riktigt kul, men ändå missade vi varann Olov.

hjalleo
2012-09-10, 21:24
Hej Lelle!

Vi missade faktiskt inte varandra, vi hälsade till och med på varandra. Uppenbarligen får jag öva lite mer på min förmåga att presentera mig på ett begripligt vis.:) Jag var den långa drasuten som flög en gul och röd SU29 (bild nr 6 som du lagt in i Tranåstråden) samtidigt som Ompa flög (Jag tror att det var hans första start för dagen). Jag hoppas att jag får en ny chans att skaka hand och rätta till mitt misstag.

Mvh Olov

Lelle
2012-09-11, 08:23
Det är lungt Olov. Vi kommer att få flera tillfällen. Jag förstod i efterhand efter att ha läst din inlägg vem du var när vi kom att prata om motorn till mustangen, men jag hade inte hjärnan ordentligt inkopplad :sarcastic:.

Hade förståss varit trevligt att sitta ner en stund och snacka lite, men det går absolut flera tåg. :)

ChristerL
2012-09-11, 12:09
När det var klart så lacksäkrade jag alla skarvar så att inte underrinning skulle vara möljig.

Lelle,
riktigt snygga kanter du får! Så jag undrar naturligtvis vad du menar med "lacksäkra"?

Micke,
plöjt igenom din Cub-tråd men kan inte se att du skrivit vilken klarlack du använde. Nyfiken!

Lelle
2012-09-11, 21:47
Lelle,
riktigt snygga kanter du får! Så jag undrar naturligtvis vad du menar med "lacksäkra"?

Att lacksäkra är enkelt att göra och tipset har jag fått av Sweeper. :lollypop:

Efter att du maskerat det område som du ska spruta så bör du ha en burk färg i samma kulör som den underliggande färgen. Därefter så använder du en mycket fin pensel och målar lite försiktigt i skarven på tapen. Kladda inte på för tjockt utan det ska vara väldigt tunt. Jag brukar lägga 2 lager.

Om du kikar på stjärnan som jag maskat på det blå underlaget så ser du att det är lite blå färg på maskeringstapen, det är lackförsegligen. Om det skulle komma lite blå färg under maskeringen så kommer det inte att synas eftersom cirkeln är samma färg. Den vita färgen har nu ingen möjlighet att komma under när förseglingen torkat.

Avmaskningen är roligast, och linjerna blir knivskarpa. Det ska va roligt att måla, men inte så skoj om du får underrinnaingar. Det här tipset eliminerar det.

Lycka till. :)

ewalds
2012-09-12, 10:33
Christer!

Lacken jag använt är Randolph´s, tillhörande samma system som dopen jag målade med. Exakt vad den heter kan jag inte här o nu men kan ta reda på det, vid behov.
Dock torde väl resultatet bli detsamma oavsett vilken klarlack du använder? För att få finish på den måste den väl slipas o poleras oavsett vilken typ det är.. Har jag fått för mig, åtminstone?

/Micke

genland
2012-09-12, 21:10
Oj-oj denna Lelle!

Vilken lackering!
Crisp, knivskarp som en kall månljus vinternatt
i det inre Norrland....

MVH Kent

Lelle
2012-09-13, 08:21
Tack Kent.
Jo, Ibland får jag till det så t.o.m jag själv blir nöjd. :)

Lelle
2012-09-21, 17:22
Lite uppdatering i höstmörkret. Undervingen är nu helt klar, bara injustering av servon återstår nu.

Insingnian är gjord på exakt samma sätt som på övervingen, så den är inte mycket att orda om.

Nu ska U.S. NAVY målas. Det första jag fick göra var att skära ut scabloner i kraftig Colorit papp. Bara att bestämma vilken höjd det skulle vara på bokstäverna, sedan var det bara att börja rita. När det var klart fick skalpellen göra sitt.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01882.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01883.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01890.JPG
Jag fick ju både negativ och positiva (heter det så?) scabloner och här har jag lagt ut dom positiva.
Ritade sedan av bostäverna med en tunn blyertspenna från den negativa mallen efter att ha säkrat den på vingen. Se´n var det bara att ta fram taperullarna.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01887.JPG
Här är det maskat och klart, så nu återstår målning.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01888.JPG
Målat, avmaskat och klart.

Ytterligare en punkt att bocka av på "attgöralistan". Nu förpassas även denna vinge in i förvaringslådan. Nu är det måning av kroppen står nu på tur.

Ha dé :)

ewalds
2012-09-21, 18:12
Snyggt!

NickeL
2012-09-21, 18:53
Vackert Lelle :icon_pray:
Kommer alltid känna mig som nybörjare när man tittar på dina byggen...
Den där flyger du inne med i vinter va :icon_wink:

/Nicke

warben
2012-09-21, 21:02
Mycket slit! Å mycket stiligt!
Mvh
Tobbe

hjalleo
2012-09-21, 21:36
Hej Lelle!

Underbart snyggt! :applouse:

Mvh Olov

Lelle
2012-09-22, 08:25
Snyggt!

Tack för det, Micke. :)

Vackert Lelle :icon_pray:
Kommer alltid känna mig som nybörjare när man tittar på dina byggen...
Den där flyger du inne med i vinter va :icon_wink:

/Nicke

Tack Nicke. Jag tycker nog att du trots dina 15 år redan passerat nybörjarstadiet med alla dina byggen. Både trasiga och nykonstruktioner.
Och nej, det skulle nog bli ett jäkla liv om jag drog igång moki´n bland allt inomhusflyg i björkestahallen :sarcastic:

Mycket slit! Å mycket stiligt!
Mvh
Tobbe

Tack Tobbe. Du målar ju också alla nationalbeteckningar på dina byggen, så du vet att det är lite jobb med det. Skoj när det är klart.

Hej Lelle!

Underbart snyggt! :applouse:

Mvh Olov

Tack Olov, inte så mycket målning kvar nu, men dess mera maskering. 1 minuts målning och 1 timmes maskering/täckning. :) Nej, det räcker nog inte, det tar nog betydligt mycket mera tid att maskera. Puh!

Har just nu börjat att maskera lite på kroppen, så kanske det kan bli lite målning i veckan, så det kommer mera.

NickeL
2012-09-22, 09:37
Och nej, det skulle nog bli ett jäkla liv om jag drog igång moki´n bland allt inomhusflyg i björkestahallen :sarcastic:

Det är nog lungt, vi är vana efter att Tomas hade med sig sin Gräsklippare förra året, fråga Kludde vettja :sarcastic:

genland
2012-09-22, 20:54
Betyg Målning: + + + + +
av fem möjliga!

Denne Lelle....
Avundsjukan grasserar.......

Bästa Hälsningar Kent

Ompa
2012-09-22, 21:23
Jösses vad stiligt det blev Lelle :D

Sigun
2012-09-23, 02:18
Får bara hålla med samtliga tidigare påhejare, ruskigt snyggt Lelle

mvh Martin

Lelle
2012-09-23, 08:26
Betyg Målning: + + + + +
av fem möjliga!

Denne Lelle....
Avundsjukan grasserar.......

Bästa Hälsningar Kent

Jösses vad stiligt det blev Lelle :D

Får bara hålla med samtliga tidigare påhejare, ruskigt snyggt Lelle

mvh Martin

Hej Gubbs, och tack för alla välgångsönskningar. Den här bokstavskombinationen var egentligen ganska enkel att göra eftersom dom var så pass stora. Det är nu det besvärliga börjar med att göra sammaledes med dom små som ska sitta på sidan.
Funderar just nu lite på vilken teknik jag ska använda och får väl prova mej fram till något som funkar.

På den f.d Corsairen så skar jag ut dom direkt på kroppen när jag maskerat, men det går ju inte nu eftersom Stermannen är klädd med film, emedan Corsairen var plankad.

Tar gärna emot förslag. OBS, det blir inga dekaler utan det ska sprutas.

:):)

Sweeper
2012-09-26, 05:24
Hur i hela fridens namn har jag lyckats missa att du har målat vingen?

Det ser väldigt snyggt ut!:applouse:

Göran

Lelle
2012-09-26, 08:15
Tack Göran.
Ser på dina bilder att du har ett riktigt fint väder Over there, och av alla bilder jag sett genom åren så har du aldrig haft dåligt väder eller så låter du bli att att ta bilder då. Här hemma regnar det som vanligt. Det är inte utan att man blir lite avis. Kanske ska fundera på att emigrera. :sarcastic:

Jag följer ditt bygge med stor behållning, och vi kommer att diskutera mycket byggteknik när du kommer hem. :applouse:

Sweeper
2012-09-27, 04:46
Första veckan så kom det några skurar med regn och en hel del åska, men annars har det varit enbart fint väder. :)
Emigrera är något som har korsat mina tankar med mer än en gång. :)

De där diskussionerna ser jag fram emot att ha. Det är alltid roligt att prata modellbygge med dig. :applouse:

Göran

Lelle
2012-10-02, 13:08
Dom sista penseldragen och färgsprutningarna är nu nästan klara, så nu tar mekanisk och elektrisk montering vid, men först ska jag visa lite om det sista jag gjorde.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01891.JPG
Här är dom 2 sista blå färgfälten sprutade. Det enda som var lite besvärligt var att maska fenan eftersom den inte var avtagbar, men det gick bra ändå. Skyddspappret på stabben sitter fortfarande kvar eftersom jag inte ville göra om det en gång till när jag skulle spruta det sista på sidan.

Som jag skrev i förra inlägget så hade jag lite huvudbry hur jag skulle få till en ganska liten scablon att måla då det var ganska små bokstäver att maska på plats. Det gick ju heller inte att skära in dom på plats då kroppen är klädd med film, till skillnad från en plankad kropp då det går att göra det på plats, så det blev till att pröva mej fram och kom fram till följande metod.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01897.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01892.JPG
Jag använde mej av vaxat papper och la på masktape (blå denna gång) och ritade ut bokstäver och sifffor som skulle sprutas. Därefter tog jag skalpellen och skar ut dom.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01898.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01901.JPG

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01902.JPG
För att få bort mallen utan att den skulle förstöras eller klibba ihop när jag skulle ta bort den så använde jag mej av 3M:s appliceringstape som jag fäste över mallen. (Det syns lite dåligt, men appliceringstape är utlagd över siffrorna). Se´n var det bara att lyfta av alltsammas ta bort det vaxade pappret och applicera på kroppen med sedvanlig lacksäkring.
På den här bilden är det vita redan sprutat och det svarta står på tur.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01903.JPG
Här är resultatet.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01904.JPG
Har varit skoj men det har i vissa stycken varit riktigt "pilligt" att få till.
Här fick jag göra en kompromiss. Det var för smått för att kunna måla så jag fick skära ut (under lupp) från färgad folie istället.

Som överskriften i det här inlägget visar så får det bli det sista på ganska lång tid framöver. Nu vidtar det mekaniska- och radioutrusningen ska monteras. Det är inte så mycket att visa i bild om ett servo sitter på tvären eller längden så det blir ganska ointressant.

Det som egentligen är kvar är att spruta motor- och hjulkåpor. Jag var till den lokala färghandeln och bad dom blanda lite gul färg till mej, men inte f..n kunde dom det. Den första burken blev rosa och den andra blev grön, trots att dom hade receptet på färgprovet. Undrar hur dom läser, men personalen var helt oduglig på att blanda färg.
Jag tog med mej burkarna hem (betalade inte) och har mixat 3 olika gula själv och kommit riktig nära med lite träning.
Till mitt nästa projekt kommer jag att använda Warbird Colors, då vet jag att det blir rätt kulör från första början, även om det kostar lite mera.

Det kommer förståss lite bilder när allt är klart. Premiär i vår. Ett tack till er som bidragit med synpunkter och trevliga kommentarer under byggtiden.

Ha de´ :)

Per P
2012-10-02, 14:19
När får vi se den i luften =)

Att du ska provflyga i vår är en sak, men när visar du den så att en annan får möjlighet att se också :lollypop:

ewalds
2012-10-02, 15:33
Kan bara berömma ditt arbete.. Tycker du gjort ett jättefint jobb på denna maskinen o ser verkligen fram emot en filmsnutt från premiären.. Varit både kul o lärorokt att följa..

/Micke

hjalleo
2012-10-02, 22:22
Hej Lelle!

Det blir ju kanonsnyggt!:applouse:

Här märker jag att jag har massor att lära och jag hoppas att du inte tar illa vid dig om jag bombarderar dig med frågor.

Vad är masktape(maskeringstejp?) och appliceringstape och vad använder man dom till?

Mvh Olov

Lelle
2012-10-04, 08:35
När får vi se den i luften =)

Att du ska provflyga i vår är en sak, men när visar du den så att en annan får möjlighet att se också :lollypop:

Hej Per.
Om allt stämmer och byxorna sitter uppe så blir MFD ett ett bra tillfälle.

Kan bara berömma ditt arbete.. Tycker du gjort ett jättefint jobb på denna maskinen o ser verkligen fram emot en filmsnutt från premiären.. Varit både kul o lärorokt att följa..

/Micke

Tack Micke.
Jodå, jag ska se till att det finns en fotograf med när det blir dags för premiär, och filmen kommer att läggas ut för allmän beskådan. Nu ska det först komma en lång och tråkig vinter emellan.

Hej Lelle!

Det blir ju kanonsnyggt!:applouse:

Här märker jag att jag har massor att lära och jag hoppas att du inte tar illa vid dig om jag bombarderar dig med frågor.

Vad är masktape(maskeringstejp?) och appliceringstape och vad använder man dom till?

Mvh Olov

Hej Olov.
Bombardera på du. Det är bra trevligt att få hjälpa till, det är ju bl.a därför detta forum finns, och kan jag ge svar på någon fråga så gör jag det.

Det är Tesa´s tape. Helt suverän, den finns i rosa, gul och blå. Det som skiljer dom åt är hållbarheten, eller rättare sagt den tid den kan sitta utan att släppa klisterrester på underlaget. Själv använder jag bara blå och gul. Tycker att den rosa har för dålig fästförmåga, men jag kan ju ha fått en dålig rulle när jag testade den. (Jag har faktiskt fått byta en gul rulle på byggvaruhuset som lämnade kvar allt klister på underlaget, så se upp.)

Appliceringstape, är en tape som bl.a firmor för bildekor använder när dom dekorerar bilar. Jag har köpt en 30cm-rulle av den lokala firman och har haft stor användning för den.

Lätt att lägga över något som ska appliceras på din modell för att få det på absolut rätt ställe, och framförallt enkelt att få bort utan att dra bort sig det som är tänkt att sitta kvar. :)

Corsair
2012-10-16, 18:54
Kanon Lelle, den blir fin i lufthavet.....:angel::eagerness:

ChristerL
2012-10-16, 19:43
Du.... den blev riktigt snygg!! Och nästan klar redan på höstkanten, i god tid för premiär i vår!

Lelle
2012-10-17, 08:23
Kanon Lelle, den blir fin i lufthavet.....:angel::eagerness:

Tack Janne. Jo det ska bli skoj när nästa säsong drar igång. :)

Du.... den blev riktigt snygg!! Och nästan klar redan på höstkanten, i god tid för premiär i vår!

Tack Christer.
Jo, den är i det närmaste klar nu. Bara målning av hjul- och motorkåpa och så ska motorn monteras, men se´n är det klart. Bara att lägga över gonattmössan och vänta på vårvärmande solstrålar.

Du kan väl ana vem om ska hålla i kameran när re-maiden ska göras. :)

Sweeper
2012-10-19, 18:29
Snyggt!!!!! :applouse::applouse:

Göran

Lelle
2012-10-20, 08:28
Snyggt!!!!! :applouse::applouse:

Göran

Tack Göran.
Ja, nu är det inte mycke´ kvar så det är egentligen bara att vänta på bättre väder. Får inflika vad Christer sa att den kommer att vara klar i mycket god tid före re-maiden i vår.
Har precis böjt till och monterat stag på stabben. Dom är gjorda av "renstråd" (från Jula) på ung samma sätt som du gjorde på din Avia, fast med den skillnaden att jag inte har några spännjusteringar på mina stag, utan dom är skruvade direkt på kroppen med genomgående skruvar. :)

Ompa
2012-10-20, 09:48
Invänta bättre väder???
Menar du att det finns en möjlighet att kärran luftas redan i höst Lelle?

NickeL
2012-10-20, 20:24
Det fanns väll möjlighet till luftning idag redan, eller???
15+, 2m/s och skinande sol, hur mycket begär du? :hmpf: :fleng:

Kommer du förbi en sväng i morrn kväll?
/Nicke

Lelle
2012-10-21, 08:18
Invänta bättre väder???
Menar du att det finns en möjlighet att kärran luftas redan i höst Lelle?

Nej Ompa, det blir inget i år. Med bättre väder menar jag vårvindar sköna och sol i nacken. :)

Det fanns väll möjlighet till luftning idag redan, eller???
15+, 2m/s och skinande sol, hur mycket begär du? :hmpf: :fleng:

Kommer du förbi en sväng i morrn kväll?
/Nicke

Var har du suttit +15°? På den inbyggda altanen eller på något inomhusfik och kollat på brudar:sarcastic:

Om jag kommer ikväll. Nej, jag stannar nog i hobbyrummet, eftersom det är lite kvar att göra, fast nu går det i väldigt långsamt tempo. Ingen direkt brådska. :)

NickeL
2012-10-21, 15:37
Man får väll drömma :tongue2:

Jahopp, då får jag väll irritera Steffe och Ola i stället då :sarcastic:

/Nicke

Lelle
2013-04-12, 10:02
Det börjar bli dags att slutföra den här tråden så här kommer en liten uppdatering.

Idag så lotsade jag ut min Stearman för att göra en motorstart på Moki´n som inte varit igång sedan den oförargliga markkänningen i Eskilstuna 2011 då jag fick ett icke önskat motorbortfall.

Lite info.
Först så hade jag tänkt flyga med att köra alla servon (8st)direkt från mottagaren men tycke att 3 st Y-kablar kopplade till 6 servon var lite för mycket och enl mitt tycke osäkert, så det blev en powerbox emellan som styr ut alla signaler.
Det blev en hel del ädringar innanför kroppen med att flytta sidroderservot och löda om och crimpa om en massa kablar, men nu är det klart och motorstart gjordes igår.

Sedvanlig koll av allting, chockade motorn ordentligt, och på 3:je flippen så startade den. Går som en klocka i hela varvtalsregistret med en Biela 26x16 så jag är mer än nöjd.
Nu väntar jag bara på att den sista snön ska försvinna så att en remaiden kan göras.
Vill ha några flygpass med den innan jag tar upp den på MFD den 9 maj, men nu vet jag sen tidigare att den flyger helt underbart så det ska nog inte bli några problem. Nu får jag ju dessutom lite mer kraft så jag tror att det kommer att bli ett helt annat flygplan.
Jag har inga bilder på själva motorkörningen så dom här 2 bilderna få vara representativa.

Återkommer medrapport efter maiden.
http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01934.JPG
http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC01940.JPG

kjni
2013-04-12, 10:25
Grattis till en briljant ombyggnad. Den är verkligen något att vila ögonen på! Öronen också gissar jag...

MVH
Kjell Nilsson

klampe
2013-04-12, 10:30
Hej Lelle!
Ska bli kul att se maskinen live på MFD 9 maj :applouse:

/Stefan

ChristerL
2013-04-12, 11:29
Ytterst stilig!! :thumbup:

Du kanske skulle passa på att göra ett par skidor till MFD??..... :ahhhhh:

qrt
2013-04-12, 12:08
Härligt Lelle, ser fram emot att se den irl i Påldalen :thumbup: :thumbup:

mhv/Kurt

Lelle
2013-04-12, 17:18
Grattis till en briljant ombyggnad. Den är verkligen något att vila ögonen på! Öronen också gissar jag...

MVH
Kjell Nilsson

Hej Kjell och tack för ditt omdöme, men i jämförelse med ditt exellenta bygge står sig den här slätt. Du har rätt i en sak; Det är ett gött ljud imoki´n, och det finns nog knappast någon motor som slår det.

Hej Lelle!
Ska bli kul att se maskinen live på MFD 9 maj :applouse:

/Stefan

Blir kul att träffas igen. Du och tigern är så punkliga att det går att ställa klockan efter er. Då kommer det åtminstone en Yak 55 till.

Ytterst stilig!! :thumbup:

Du kanske skulle passa på att göra ett par skidor till MFD??..... :ahhhhh:

Nä nä Christer, nu ser vi framåt. Det ska bli +14° flera dagar i rad nästa vecka, så på lördag är snön borta.

Härligt Lelle, ser fram emot att se den irl i Påldalen :thumbup: :thumbup:

mhv/Kurt

Kan jag räkna med att du och Per kommer. Det går att byta blöjor ute hos oss kan du hälsa Per.
Välkomna allesammans :)

genland
2013-04-12, 19:21
Grattis Lennart!

Så j-kla fin...!!
Med Mokin, vilken maskin!

Jamen de rimmade ju!

Bästa Hälsningar från
Kent

Lelle
2013-04-13, 08:04
Hej Kent, och tack för det.
Nu väntar jag bara på att snön ska förvinna så att det kan bli premiär. Just nu så regnar det som attan, och det hjälper till att få bort möglet lite snabbare.

Hur blir det med din egen Stearman? Kommer den att få luftdopet i år? :)

Sweeper
2013-04-13, 08:20
Ett stort grattis Lelle! Snyggt jobbat. :applouse:

Som alla andra ser jag fram emot att få se och höra kärran i luften! :)

Göran

bokis
2013-04-13, 09:27
Kommer å tittar på den i Maj..
Måste avnjutas Live....

Lelle
2013-04-13, 09:37
Ett stort grattis Lelle! Snyggt jobbat. :applouse:

Som alla andra ser jag fram emot att få se och höra kärran i luften! :)

Göran

Kommer å tittar på den i Maj..
Måste avnjutas Live....

Hej Gubbs!
Jag hoppas också att så snart som möjligt få upp den i luften. Kanske redan nästa helg. Ska bara få med mej någon som är villig att filma, men det brukar inte vara någon svår övertalning.
Som jag skrev till Kent så är det bara snömöglet som är i vägen nu!.

Bokis.
Motorn låter lika gulligt som din 215. Du och gänget är som vanligt välkomna den 9 maj.

:)

NickeL
2013-04-13, 09:40
Hej Gubbs!
Jag hoppas också att så snart som möjligt få upp den i luften. Kanske redan nästa helg. Ska bara få med mej någon som är villig att filma, men det brukar inte vara någon svår övertalning.
Som jag skrev till Kent så är det bara snömöglet som är i vägen nu!.

Bokis.
Motorn låter lika gulligt som din 215. Du och gänget är som vanligt välkomna den 9 maj.

:)

*frivillig filmare* :ciao:
Tar kanske med "jossan" också :rolleyes: