handdator

Visa fullständig version : Vilka esc:ar funkar bra i multicopters



Kaptenklister
2011-11-06, 22:16
Jag håller på och planerar ett hexabygge och började fundera på vad jag skall ha för escar.
Turnigy Plush funkar ju bra men dom är ju konstant på backorder...

Vad har ni övriga för erfarenheter? Vad funkar och vad funkar inte?

Jag har för mig att dom skall ha en viss uppdateringsfrekvens för att funka bra?

Har någon provat RC Timers escar tex?

Impulze
2011-11-06, 23:05
Jag använder vanliga turnigy basic esc till min tricopter. Dom som jag vet har varit lite struliga är turnigy simple series esc.
Använder KKblackboard 5.5.

//Matte

Malx
2011-11-07, 02:20
Jag tror att RCtimers ESC:s motsvarar ungefär turnigy basic. Har man lite tur och gillar att pyssla så kan man flasha om programvaran i RCTimers för att få ännu bättre resultat. Jag har hört att vissa rekommenderar att gå upp en storlek jämfört med turnigy plush, d.v.s. om du tänkt välja en plush 25, köp en rctimer 30... Jag vet dock inte om det ligger något i det.

Tråd för ny firmware:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678

henke2
2011-11-07, 10:59
Är det Hongkongsjukan när man kallar fartreglage för escar? :)

Malx
2011-11-07, 11:41
Är det Hongkongsjukan när man kallar fartreglage för escar? :)
Haha, beror ju på om man pratar fartreglage som produkttyp eller om man anger produktnamn ;)
(Jag hade tur och kan nästan komma undan med den bortförklaringen)

Kaptenklister
2011-11-07, 14:17
Jag tror nog att de flesta vet att esc & fartreglage är samma sak, men man kan aldrig var tydlig nog.

Vilka fartreglage funkar bra till multicoptrar?

kajakmannen
2011-12-07, 10:51
Turnigy Plush eller Hobbywing. 18 A reglage funkar till det mesta. Små multirotors så räcker det med 12 A på.

MVH / Kajaken

Kaptenklister
2011-12-07, 12:44
Rätta mig om jag har fel men hobbywing = Rctimer?

bjornez
2011-12-07, 13:36
I grund och botten är Turnigy Plush, Hobbywing och RCtimer samma reglage, men enligt vissa så ska programvaran i RC timer reglagen vara av en äldre variant.

Själv har jag använt både Hobbywing och turnigy plush i allt från10A till 30A i mina multicoptrar och det har alltid funkat klockrent.

radioactive
2011-12-07, 14:37
Ni som har pulat med att uppdatera, flashat om programvaran i ESC, skulle kunna berätta lite i enkla ordalag, på ren svenska, hur man gör... Vore kul att lära sig det.. :)

Lasse

SteffeB
2011-12-07, 17:54
Skumt, jag trodde inte du var intresserad? ;)

Jag skriver ihop en guide till dig i min tråd. Faktiskt busenkelt, i princip bara koppla programmeraren mot fartreglaget sedan klicka på en fil.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Ålänning
2011-12-07, 18:11
Vad är det för skillnad på Turnigy Sentry och Turnigy Plush? (har Sentry i min Tricopter)

kajakmannen
2011-12-07, 18:25
Om jag int emissminner mig så har väl Sentryreglaget en sensorkontakt som man kopplar in i balanskontakten på lipopaktet och reglaget har någon funktion som skall skydda lipopaktet.

MVH / kajaken

radioactive
2011-12-07, 18:34
Skumt, jag trodde inte du var intresserad? ;)

Jag skriver ihop en guide till dig i min tråd. Faktiskt busenkelt, i princip bara koppla programmeraren mot fartreglaget sedan klicka på en fil.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Jodå, jag är alltid intresserad av att lära mig något nytt.. :) Inget akut, men jag tänkte testa vid tillfälle. Kan ju vara bra att kunna. Tackar för guiden!

Lasse

rfnoise
2011-12-11, 12:39
Tja!

Kan det inte bli sommar snart? :) Värt att notera att uppdateringen bara fungerar på Atmel baserade reglage. De Plush jag köpte senast har annan processor.. Kan någon bekräfta skillnaden mellan ett flashat fartreglage och original?

MrOvanhill
2011-12-11, 15:36
Bland annat så har den firmware som man intallerar ingen kontroll för låg batterispänning. Det är eventuellt också så att den bättre hanterar högre uppdateringsfrekvens från styrkortet än originalfirmware. Sen tror jag att den har en jämnare trottelkurva också om jag inte missminner mig (vilket är lite olika mellan de olika typerna av reglage). Det är nog också så att de låst trottelintervallet (skillnaden på signalen mellan ingen gas och full gas) så att man inte varken behöver eller för den delen kan kalibrera sina fartreglage. Det är ju bra för oss som kör MultiWii åtminstone eftersom vi kan kalibrera signalen i mjukvaran till styrkortet.

rfnoise
2011-12-12, 11:25
Ok! Såg att jag slängt ur mig denna fråga på annat ställe också, börjar känna mig som professor Kalkyl..

Bra med att allt extra är borttaget, skulle vilja höra om någon märkt skillnad i flygning, stabilitet osv. Då skulle ju en kombo med omprogrammerade reglage alltid vara första alternativet så att säga! :)

Ha det gott,
Calle

Malx
2011-12-12, 12:49
Jag ser fram emot den dag då vi kan inhandla fartreglage som faktiskt är gjorda för multikoptrar. (Ja, MK har, men bara i2C vilket jag inte är något fan av)

Några på gång (Misstänker åtminstånde ett halvår innan något går att köpa):
Autoquad-ESC32
http://diydrones.com/profiles/blogs/autoquad-esc32-v1r5
OpenPilot ESC
http://forums.openpilot.org/topic/7537-openpilot-esc-flies/
Rock ESC (inte direkt påbörjat):
http://diydrones.com/profiles/blogs/rock-esc-a-new-open-source-high-performance-electronic-speed (http://diydrones.com/profiles/blogs/rock-esc-a-new-open-source-high-performance-electronic-speed#comments)

Rent vetenskapligt/tekniskt så ser jag OP:s som intressantast, dock tror jag autoquad både kommer att vara enklare att få tag på och mycket tidigare på marknaden.