handdator

Visa fullständig version : Placering av Tändsystem????



tedeman1998
2011-11-09, 20:46
Hej! Jag undrar var man skall placera tändsystem bäst har en ide om att sätta "boxen" bakom motorn i metall fästena på motorn med buntband sitter hårt som f.. när jag testat men hur har ni gjort? Mvh visa gärna bilder hur ni gjort.

Magoozi
2011-11-09, 21:06
Halloj!

Du måste fästa på en hyffsat plan yta, sedan bör det vara något skumgummi eller liknande under. Sedan är det bara att sätta fast med buntband, gärna som ett kors så att den inte kan röra sig varken i sidled eller höjdled.

Fyhren
2011-11-09, 21:08
24356

Så här har jag gjort på en Spitfire med inverterad motor. Tändsystemet sitter under motorn ( blir ju över i detta fallet med inverterad motor) på en aluminiumhållare som bockats till. Det är väl så att det är tändkabelns längd kanske som avgör var o hur tändboxen kan sitta.

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Magoozi
2011-11-09, 21:24
Innan jag glömmer! Vissa tändboxar har öglor så att man kan skruva fast dem. Min erfarenhet av sådan är att det kan spricka. Jag föredrar att sätta med buntband eller kardborre.

tedeman1998
2011-11-09, 22:55
Nä denna har inga öglor det är en rcgf 32cc men det går alltså att sätta den där om man tar skummgummi och buntband.
Men tändkabeln till tändstift något man bör tänka på där?
Hur stor tändnings acc rekomenderar ni har en 4,8v nimh än så länge vad säger ni?
MVH:Tedeman
ps tack för bra svar!!:applouse:

Phonta
2011-11-10, 07:01
Min motor kräver 7,2 -7,4 Volt , har nu en 3000 map Nimh acc till detta . lite stor kan tyckas, men då slipper jag förhoppningsvis blya ner min ESM-Stuka i fronten , kan då använda acken för att balansera tyngdpunkten rätt .Räcker verkligen
4,8 volt ?

Fyhren
2011-11-10, 09:56
Hej

Beträffande tändkabeln så måste man trycka den hårt på stiftet så den verkligen får fäste. Man kan ju även säkra den med en bit ståltråd så den inte kan lossna. Detta gäller speciellt vid inverterad motor. Onödigt med plötsligt motorstopp i luften.

Jag kör med 5 celler 1,2 V NiMH "Instant" 2350mAh (Kjell o Co) så jag har 6 V till tändningen - detta är ok för MOKI. Skall man ha "killswitch" så monteras denna istället för en manuell strömbrytare till denna acc. På stora modeller är "killswitch " att föredra.

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

tedeman1998
2011-11-10, 14:19
ok men ska jag ha mer än 6 v?

Phonta
2011-11-10, 16:51
Vad står det på din tändsystemdosa? På min står det 7,2 -7,4 volt

tedeman1998
2011-11-10, 18:30
4,8-6 v mvh Ted

Phonta
2011-11-10, 19:52
Då skulle jag skaffa en Nimh acc som ger 6 volt, efter vad jag hört och läst så kan du annars få problem med att motorn inte vill gå korrekt på fullgas

tedeman1998
2011-11-10, 21:21
Jätte tack!!:applouse::applouse:
Ps ska jag test starta motorn först i bänk eller montera direkt i kärran?

Fyhren
2011-11-10, 22:04
Hej

Jag råder Dig testa i bänk. Det handlar ju inte bara om att få motorn att gå hyfsat utan det är mycket en fråga om att bli "kompis" med grejorna - dvs få lite erfarenhet av hur motorn reagerar vid olika lägen på nålarna mm.

Själv drabbades jag av att min MOKI sotade igen stiftet väldigt snabbt eftersom det var högre oljeprocent i inkörningsbränslet som rekommenderades i manualen. Det tog lite tid innan jag begrep mig på detta.

Jag fick även problem med igensatt nätfilter i förgasaren och behövde då lära mig hur man öppnar denna o gör rent filtret.
Jag visste ju från början inget alls om Walbroförgasare och fick leta på nätet för att lära mig hur den funkar och ser ut inuti.

Sen med motorn inverterad i modellen visade det sig att jag måste skruva bort tändstiftet mellan flygningarna eftersom oljan rinner ner på stiftet så det är kass till nästa flygning.

Detta är lite exempel på inkörningsproblem där man som nybörjare just på denna motor behöver "träna" för att så småningom ha lärt sig motorns egenheter så man slipper problem när motorn väl sitter inbyggd och svåråtkomlig i planet.

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

tedeman1998
2011-11-10, 22:25
Tack för hjälpen!! ang bensin hur e olika blandningar? mvh

Phonta
2011-11-11, 07:25
jag kommer att köra in min motor med normal oljeinblandning , kör med Aspen bensin samt 2 dl olja på 5 liter bensin 1:40 blir det väl .... (tror jag) Ta ingen skitolja... jag kör med delsyntet av bra fabrikat

tedeman1998
2011-11-11, 09:36
ok men 100% castrol olja hel syntetisk?

Fyhren
2011-11-11, 10:20
Hej

Nu får vi skärpa oss och räkna rätt.

2 dl olja + 48dl ren bensin blir inte några 1:40, utan blir 1:24 eller i procent 4,17 %.

Alkylatbensin från macken (tvåtaktsbensin) håller 2% motsvarande 2 delar olja på 98 delar bensin vilket blir 1:49 (1:50)

Jag kör MOKI:n enligt manualen på 2,5% motsvarande 2,5 delar olja på 97,5 delar bensin vilket blir 1:39 (1:40)

Bäst att blanda i är ett mätglas på en liters volym gjort i plast. Man fyller då först i bensinen upp till exempelvis 97,5 eller 9,75 dl om man så vill, och fyller sen i oljan upp till liters-strecket. Om man börjar med oljan är det svårare att se rätt volym eftersom oljan kletar på insidan och således en del stannar kvar på vägen. Häller man däremot oljan ner i bensinen så löses den direkt när man rör om lite med en ren pinne.
Som jag nämnde innan fick jag problem med stiftet när jag hade lite för hög oljehalt så vill man undvika dylika problem skall man blanda nogrannt så man inte får för mycket olja i .

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Phonta
2011-11-11, 12:42
Verkar ju vara vettigt :)