handdator

Visa fullständig version : Byggtråd Borlänge KK X quad



SteffeB
2011-11-10, 01:18
Har väl inte presenterat mig riktigt här på forumet. Jag är iallafall 31 år gammal, har hållit på med modellflyg rätt så länge. Var med i RFK Viggen i Borlänge för ~20 år sedan. Det var farsan som hade nån barndomsdröm om flygplan som gjorde att jag och brorsan började med det här. Har varit väldigt inaktiv några år, men nu är jag tillbaks! :)

Råkade se en länk till Rcexplorer.se på Locostsweden.se förra året. FPV grejorna skapade ett enormt habegär! Håller dock både på att bygga en Lotus Super Seven replica samt renovera ett 100år gammalt hus, så pengarna har inte riktigt funnits hittills. Sålde iväg lite onödiga bildelar för att finansera den här lilla satsningen. Har beställt rubbet: Fatshark glasögon, 5.8ghz videolänk, bygger cloverleaf antenner mm mm... ÄR väl uppe i runt 7000kr nu. Då anser jag att jag lyckats få med allt som behövs. Har småflugit med en Tricopter som jag byggde i våras, så jag har lite koll på flygningen. Har dock inte lyckats vända fanskapet än, utan kör bara med stjärten mot mig. Nån som har nått tips? Hur ska man markera modellen så att man ser vad som är fram/bak ? Eller behövs det kanske inte ?


Byggde vidare på min första quadcopter nu på kvällen (natt), det blir lätt så när man har ungar. :) Har beställt grejor till en hexa, men det verkar inte som att det kommer någon uppdatering till den. Har ju kommit en 4.7 till både quad och tri som ska vara riktigt stabila enligt vad jag läst på RCGroups.

Tycker jag fått till ramen rätt hyfsat. Den är fällbar samt med infällbara ben. 15x15mm bauhaus aluminumrör, kanske skulle ha köpt 10*10. Blir lite tungt. Klipper/slipar kolfiberark efter att ha ritat i autocad, använder numera gasmask. Fick ett bra tips om det.
243592436024361

UndCon
2011-11-10, 07:50
Jag använder 10*10mm till mina byggen och det räcker gott med det även till större maskiner.

//UndCon

MrOvanhill
2011-11-10, 10:46
Trevlig ram! Fällbara Quadros är inte det vanligaste.

SteffeB
2011-11-14, 00:25
Lite uppdatering!

Har slipat till ett fpv-kamerafäste och ett batterifäste. Väntar på några paket med delar för att få ihop det sista! :)

Ska iväg och leta på en "snygg" matlåda till elektroniken Helst skulle man ju haft en sån där gammal med snäppen. Nån som har nått tips ? Cd-caken har jag provat på tricoptern, känns som att locket bara vill lossna hela tiden.

24471

SteffeB
2011-11-14, 01:01
igår gick min ~5år gamla 42" plasma-tv sönder. sprang upp på övervåningen en stund, när jag kom ner var den helt svart.Bara ljudet fungerade. Plockade isär och hittade en trasig säkring som brann upp direkt igen efter att ha satt ihop tv:n igen och provat. Önskade mig iofs en ny tv, hähä...

...i morse när dottern skulle se på "Mamma mu" till vällingen fick hon kika på den bärbara datorn som står på tv-bänken (för att tv:n är trasig...). Tänkte dra fram fotöljen så hon skulle se något och råkade göra en repa likt ett dike i det 3 veckor gamla parkettgolvet...

MrOvanhill
2011-11-15, 10:02
Första repan i parketten är en traumatisk upplevelse!

Skönt att de lagade dina goggles i alla fall.

UndCon
2011-11-15, 10:37
Det var tur att det löste sig!
/UndCon

zablar
2011-11-15, 11:20
Det heter ju att olyckor kommer sällan ensamma och att det brukar vara 3 i rad... Nu har du ju kommit upp i 3st så då kan du vara säker för ett tag iaf. :)

Oskar Andreasson
2011-11-15, 18:45
Det där med TV börjar jag undra över, har hört _MÅNGA_ som gått sönder nu som är 5 år gamla sisådär. Bilden blir svart, möjligen lite inbränd bild som syns när backlighten är igång. Är det en LG du hade?

rfnoise
2011-11-15, 19:22
Det där med TV börjar jag undra över, har hört _MÅNGA_ som gått sönder nu som är 5 år gamla sisådär. Bilden blir svart, möjligen lite inbränd bild som syns när backlighten är igång. Är det en LG du hade?

Låter precis som en LG 42, fick en sån av en polare för att den var trasig. Det poffade tydligen till i TVn en kväll. Samma sak, säkring som gått, bytte och den small igen. Hittade kortet som det var fel på (sitter en stor svart kylfläns på det) och letade på nätet och hittade en i Holland som hade ett nytt för 500kr. Funkar fint nu!

SteffeB
2011-11-16, 11:18
Haha, jo man får hoppas att oturen är över nu! :)

Tv:n är en Fujitsu siemens Myrica 42". Lite synd att den gick sönder, faktiskt riktigt bra bild. Har dock 5m till tv:n nu, så jag tyckte den var lite liten ändå. Köpte mig en 55" Lg med "Cinema 3D", passiva 3d-glasögon. Helt otroligt! :D Det är absolut den bästa 3D effekten jag sett på någon tv. Inte ett flimmer! Den där Smart TV funktionen är också helt klockren. Kör stationära datorn som server över nätverket, filmerna kan visas på tv:n. Den hittar på "Film fodral" åt alla filmer med lite text och IMDB-betyg osv. Ser helt sjukt bra ut! Kan även köra youtube och allt möjligt annat. Lg stödjer "PLEX" mediacenter, det som jag har till filmerna. Var med nått annat Nero program på skiva som bara såg tråkigt ut, PLex var grejen!

rfnoise
2011-11-16, 11:26
Hehe, ingen nöd på dig inte! :)

SteffeB
2011-11-16, 19:11
En fråga: Har köpt RC-Timer 30amp (Hobbywing) fartreglage till mina projekt. Såg den där tråden om omprogrammering av dem, är det nått att satsa på ? Nån som provat ?

SteffeB
2011-11-16, 21:36
Nu var ett fartreglage flashat. Får se vad det här blir, var ett riktigt krångel då jag aldrig någonsin har funderat på sånt här. Phuu! :)

Löder på lite kontakter och meddelar resultatet imorgon!

SteffeB
2011-11-20, 11:46
Har inte fått ihop quadden för test av fartreglagen än. Glömt beställa 3,5mm kontakter till fartreglagen.

Har lite andra funderingar angående strömförsörjning: Såg en tråd på RcGroups där de använde Wago toppklämmor modell 222 till strömförsörjning av fartreglagen. Det verkar ju smidigt! De ska klara 4mm2 kabel /12awg) "Certifierad enligt ENEC certifikat nr 134401-01, för 400V/4kV/2, 32A", Hur många ampere innebär det i 12v ?

Idé nr 2: Hårdlöda ihop en stjärna med kopparbromsrör. Förtenna kablarna, stoppa in i röret och pressa fast. Värma med gas tills tennet smälter på kabeln.

Idé nr 3: Hårdlöda 3,2mm Tig-tråd i en stjärna, löda på 3,5mm kontakter på ändarna.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1315772

SteffeB
2011-11-23, 20:25
Nu har den flugit! :)

La in KK X quad 4.7 på HK-kK, och det verkar fungera väldigt bra! Grymt stabil! Betydligt bättre än Tricoptern med blåa kortet med nån gammal firmware!

Länken till firmwaren samt lite instruktioner hittar du här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1458663&page=5

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=19848086&postcount=1590 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1458663&page=5)

Observera att instruktionerna på RcExplorer inte stämmer med de här, Motorerna har bl.a. annan plats.


Fartreglagen jag programmerade har en grym respons, behövde inte kalibrera fartreglagen mot KK-kortet, de är låsta.

Dåligt var Propellerfästen på Rc-Timer motorerna. Helt värdelösa skulle jag vilja påstå. Såg att en propeller satt snett innan jag åkte iväg till jobbet, så jag tog med 2 extra fästen som även de visade sig vara helt slut. Skulle ha köpt den bättre varianten med skruvat propellerfäste...

MrOvanhill
2011-11-23, 21:54
Har du möjligen lite länkar till info om firmwaren till fartreglagen och hur du gick tilläga för att flasha om dem? Det där var intressant, minsann...

SteffeB
2011-11-25, 01:57
Jag följde anvisningarna på: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678

(http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678)Det som var krångligast var att hitta en drivrutin till AVR-Programmeraren...

Jag gjorde klädnypemodellen av sladd. Använde mig av vanlig data-nätverkskabel, den visade sig vara perfekt! Borrade 6st 1mm hål i klädnypan och trädde igenom trådarna, limmade sedan fast med smältlim. Ordningen på trådarna kommer jag inte ihåg, finns info i tråden. Kör du också med Rc-Timer 30amp så är de ju busenkla då alla kontaktytor sitter på rad, är nog värre på andra fartreglage.

Gjorde en .bat fil till de tre kommandoraderna. Lite lättare än att försöka klippa/klistra in texten hela tiden. Tar inte mer än 1 sekund att programmera fartreglaget. :)

SteffeB
2011-11-25, 02:00
http://img.tapatalk.com/02420a4c-e9f8-561e.jpg
http://img.tapatalk.com/02420a4c-ea16-aac8.jpg

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

SteffeB
2011-11-28, 18:47
Dags för nästa maskin! Den första fick brorsan i 30-års present. Han blev rätt nöjd! :)

Nu blir det en hexacopter med KK-kort, Rc- Timer 2830-750kv, omprogrammerade 30amp fartreglage. Har börjat lite smått med att borra hål för motorfäste i armarna. Blir 10x10 alu-armar ifrån bauhaus den här gången.

Hexacoptern blir lite modulbyggd med arm, motor, fartreglage i separat del. Ska vara lätt att byta ut. Kom på en liten grej angående fartreglagen. Jag lägger krympfilmen runt både fartreglage och alu-arm. Blir en suverän kylning samtidigt som det blir enkelt och snyggt! http://img.tapatalk.com/51eb006a-cadf-62e7.jpg


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

rfnoise
2011-11-28, 23:40
Tjena! Märker man skillnad på de omprogramerade fartreglagen? Har nya Turnigy plush och där har de dumpat den programerbara Atmegan numera..

Man är ju rätt sugen på att göra om göra bättre!

SteffeB
2011-11-29, 00:29
Du, jag har pinsamt nog inte provat skillnaden än. Skönt att bara slippa det där programmeringskortet. Jag tycker dock att de är jäkligt snabba upp till fullt varv, ingen mjukisstart alls. Behöver inte kalibrera fartreglagen då de här är låsta. Ingen varning för låg batterinivå, vilket ju är bra på en multicopter.

Har beställt det 6:e paketet ifrån hobbyking den här månaden, innehåller bl.a. kontakter som ska användas på den nya hexacoptern. Ska prova skillnaden och lägga ut på Youtube när det är ihoplött!

rfnoise
2011-11-29, 10:50
Lite uppdatering!

Har slipat till ett fpv-kamerafäste och ett batterifäste. Väntar på några paket med delar för att få ihop det sista! :)

Ska iväg och leta på en "snygg" matlåda till elektroniken Helst skulle man ju haft en sån där gammal med snäppen. Nån som har nått tips ? Cd-caken har jag provat på tricoptern, känns som att locket bara vill lossna hela tiden.

24471

Jag köpte en perfekt låda på Classe (den minsta): http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161151865

Den har tätning och snäppen för 29kr!

/Calle

SteffeB
2011-11-29, 23:35
Den där ska kollas upp! Tack! :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

SteffeB
2011-11-30, 01:32
Har ett litet verktygstips på lager! Använder mig ofta av ett omslipat skjutmått för att göra exakta ritsar på diverse material. Ta gärna ett skjutmått som går att låsa, det fungerar bäst. Även billiga skjutmått har härdade käftar.

Jo, hålet på alubommen är lite felborrat, men det beror inte på verktyget. :D

http://img.tapatalk.com/02450509-7c30-86af.jpg



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

SteffeB
2011-11-30, 15:10
Skickade mail till Rc-Timer om mina ocentrerade propellerfästen igår. Fick svar idag om att jag skulle få hiskeliga 2% rabatt på nästa order som kompensation... Härligt. Beställde nya propellerfästen precis, gick på 240kr för alla 11 motorer. Skulle då fått 5kr i rabatt om jag brytt mig...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

SteffeB
2011-11-30, 20:43
Kvällen tillbringas letande efter boxer-kortet som min på dagen 2-åriga dotter har ryckt ur boxen och gömt... Åhhhhh!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

SteffeB
2011-12-07, 21:57
Det här är endast en guide för RcTimer 30Amp fartreglage, för att programmera andra fartreglage är det inte alls säkert att ordningen på anslutningarna stämmer. Läser du på http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678 får du reda på hur du enkelt mäter dig fram till rätt anslutning.


Såhär flashar du om ditt RcTimer 30Amp fartreglage:

Ladda hem: http://tinkerlog.com/wp-content/uploads/2007/07/avrdude-5.4-win.zip

Ladda hem: https://github.com/downloads/sim-/tgy/tgy.hex



Skapa ett nytt textdokument som du döper till "flash.bat"

i det dokumentet som du öppnar med "anteckningar", INTE wordpad, klistrar du in följande:

avrdude -c usbasp -p m8 -U flash:w:tgy.hex
avrdude -c usbasp -p m8 -U lfuse:w:0x84:m
avrdude -c usbasp -p m8 -U hfuse:w:0xd9:m

Spara sedan textdokumentet i samma katalog som de andra filerna du laddade ner. Jag la mina direkt i c: bara för att det är enkelt när man ska in i kommandotolken.


Bygg ihop ett verktyg enligt bilden. Nätverkskabel, iallafall den installationskabel jag hade hemma, fungerar utmärkt! Koppla sedan sladdarna enligt bilderna. Lättast är väl kanske att använda samma färger osm jag använde.

När du fått ihop allt kopplar du i din programmerare i datorn, starta kommandotolken, skriv "cd\" (utan "), sedan skriver du "flash.bat". Det fungerar ju såklart bara om du lagt in ALLA filer direkt i C: !

på http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678 kan du se hur det ska se ut när det har fungerat!





Frågor ? Fråga!

SteffeB
2011-12-07, 21:59
24893248942489524896

SteffeB
2011-12-07, 22:12
Har förresten fått ordning på min Turnigy 9x radio! Fick inte till uppdateringen av mjukvaran förrens jag fick hem mitt programmeringskort ifrån http://www.smartieparts.com . Helt suveränt! Det lustiga är att jag antagligen hittat nån stenåldersmanual för programmeringen som inte alls stämde med verkligheten. Nu gick det på ett kick!



24901 24902

SteffeB
2011-12-08, 16:17
Beställt grejor ifrån Hobbyking igen... Accarna jag köpte till Hexacoptern hade 8awg kabel, så där gick mina 4mm kontakter bet. Såg att Hobbykings AVR-programmerare var "In Stock", så jag beställde 2 sådana med. Kanske är något för dig "Radioactive" ? På Hobbykings Avr-programmerare finns även 6 pinnars kontakten som passar direkt på KK-kortet! 5$ är ju som hittat!

Fick hem de nya prop-fästena ifrån Rc-Timer och kan bekräfta att de fina kolfiberförstärkta propparna ifrån multircshop.com passar på dem med, alltså 5mm axel! Det där kommer bli bra! :)

Använder självklart biltemas buntbandsverktyg till alla buntband! För er som inte sett det förut så går det att ställa kraften verktyget ska dra åt med, samt att den klipper av bandet när den inställda kraften är uppnådd. Ingen tång och avbitare här inte!

249252492624927

SteffeB
2011-12-09, 22:48
Har funderat lite angående balans samt vibrationer i hexacoptern. För det första tänker jag dela upp maskinen i två delar. Motorer, alu-armar, fartreglage blir en del. Batteri, styrsystem, kamera blir den andra. Armarna kommer totalt väga 1kg med motorer/fartreglage. Batteri/kamera/styrsystem beräknas landa på ca 2kg. De två delarna ska separeras med mjuka silikondämpare som jag tänker gjuta själv. Tänker mig hur det fungerar på t.ex. en bil där man eftersträvar låg ofjädrad vikt, dvs. att hjul, bromsar - allt som fjädrar ska hålla så låg vikt som möjligt för att inte påverka resten av bilen negativt. Här tänker jag mig att de eventuella vibrationer som uppstår ifrån motor/propeller ska försvinna helt ifrån kameradelen. Helst skulle nog fartreglagen ha varit på "kameradelen", men den suveräna kylningen de får genom att kläs av och placeras dikt mot aluminiumramen väger tyngre. :)

En annan idé är att placera accen högst upp på hexacoptern för att få jämnvikt ungefär i höjd med silikondämparna. Tänker mig att det blir mindre svaj i hexacoptern då.

24964

Nån som har synpunkter ?

Jode
2011-12-12, 14:38
Har tänkt göra samma på min inkommnde x468 HD. Har du gjutit några dämpare än? Stod och höll i en silikontub och ett par M4 igår, men kunde inte komma på hur jag skulle göra någon smart gjutform (kladdigt lär det bli).
Var lite inne på att göra viredämpare men hittar ingen massiv alustång att skära "puckar" av.
Har även tänkt silikon-dämpa motorerna ute på armarna.

SteffeB
2011-12-12, 17:36
Tänkte tillverka en gjutform för att göra ~4st dämpare åt gången. Har köpt på mig utrustning för att få det bra. vakuumpump o.s.v... Tänkte prova med RTV181 silikon som jag har hemma. Det känns som att den konsistensen kan bli perfekt. *Hur bråttom har du ? Vilken storlek tänker du dig ?

Tror du att det blir bra att dämpa varje motor för sig ? Borde inte rätt mycket av vibrationerna ta ut varandra om alla motorer sitter i samma ram ? Vill nog inte ha en mot förmodan obalanserad propp på motorn om den sitter mjukt monterad. Fast det är ju bara min åsikt! :)

Jode
2011-12-15, 18:03
Min tanke var att bli av med de högfrekventa vibrationerna redan i armarna. Alltså ganska stumt, ingen större rörelsefrihet.
Har en idé med profil i profil med silikon emellan. Började även bygga "vajer-dämpare" av akrylpuckar och rostfri 3mm vire (måste testa allt).
Kommer du köra "klassisk" rund form med typ en M4, 10mm utstick på varje sida, eller insatsgänga?
Allt beror ju också på vilken/a kamera/or man ska köra. Jag tänkte GoPro, HX9V, GH2 och kanske eos 600d.

SteffeB
2011-12-15, 20:14
Det blir "klassiska" runda silikonbussningar med 3mm skruv ingjutet i vardera ände. Ska fästa dem så att kameradelen hänger i dem, vill inte att de ska pressas ihop, inbillar mig att det blir bättre ?

Ska bara fixa nått smidigt material att svarva pluggar i innan det blir gjutning. Tänkte mig dem 15mm i diameter, 30mm höga. Får väl prova sig fram tills det blir bra.

SteffeB
2011-12-19, 16:22
Fick hem AVR-programmerarna ifrån Hobbyking, de fungerade perfekt! Bara att koppla på 6-pinnarskontakten direkt på KK-kortet. Inget krångel med en massa lösa sladdar.

fick även hem en DJI F-450 quadram. Helt underbart lätt att löda/bygga ihop den. Synd bara att den enligt de skriverier jag läst på RC-Groups ska vara alldeles för sladdrig. Det kan nog faktiskt stämma. Armarna går att vrida rätt så mycket. Inte direkt stumma. Ska inte blir något särskildt av ramen, plockar på fpv-grejor och lär mig flyga innan jag ger mig på Hexacopter med systemkamera. :)

Jode
2011-12-20, 10:55
Har lite ESC panik nu när jag beställt DJI WK-M och Naza.
Har du testat de "uppklockade"?

SteffeB
2011-12-20, 13:25
Ja, de fungerar utmärkt! Har ju lovat en film, men det verkar inte som att den kommer... :D

SteffeB
2012-01-01, 14:28
http://www.youtube.com/watch?v=U0o7PsGUK2k

Dji ramen

SteffeB
2012-01-05, 15:50
Nä usch vad less jag är på Dji-ramen samt motorerna! Har börjat bygga en ny ram igen. Den här gången blir det enligt http://www.ecilop.eu . Kan lova att den blev helt galet styv! Han vet vad han håller på med den där typen! :) Orkade dock inte krångla med en massa kolfibersnuttar och popnitar, utan la de två trianglarna ovanpå varandra istället, enkelt! :)
Kolfiberplattorna i hörnen är 1,5mm tjocka, klippta i plåtsax, endast limmade. Sitter som tusan. Skruvarna till motorerna kommer ju även att hålla ihop allt.

Provade att svetsa ihop en ram med Tig:en häromdan. Inte att rekommendera... Vid svetsställena blev ramrören som spagetti, samt att det bara ville slå sig.

25555

25556
25557

Palmen80
2012-01-05, 16:00
Är dji ramen inget att ha? Har själv sneglat lite på den.

SteffeB
2012-01-05, 16:16
Den är helt värdelös om man har minsta vibration i motorerna. Sladdrig som tusan. Ska tydligen finnas en variant som är stabilare ? Rekommenderar inte köp! Det enda som är bra är att den är enkel att sätta ihop.

SteffeB
2012-01-05, 17:01
http://img.tapatalk.com/51eb006a-c8df-3e43.jpgSåhär vek är ramen! :(



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

radioactive
2012-01-05, 19:28
Alla dessa fina, stylade och dyra kolfiberramar.... jag kör furulist. Enkelt, billigt och stryktåligt. :)

Lasse

Jode
2012-01-07, 04:48
Tänkte också ge mig på ram med hål i mitten för "passiv pendelgimbal".
Var hade du tänkt sätta FC? Skaplig storlek på stjärnhexan :)



Nä usch vad less jag är på Dji-ramen samt motorerna! Har börjat bygga en ny ram igen. Den här gången blir det enligt http://www.ecilop.eu . Kan lova att den blev helt galet styv! Han vet vad han håller på med den där typen! :) Orkade dock inte krångla med en massa kolfibersnuttar och popnitar, utan la de två trianglarna ovanpå varandra istället, enkelt! :)
Kolfiberplattorna i hörnen är 1,5mm tjocka, klippta i plåtsax, endast limmade. Sitter som tusan. Skruvarna till motorerna kommer ju även att hålla ihop allt.

Provade att svetsa ihop en ram med Tig:en häromdan. Inte att rekommendera... Vid svetsställena blev ramrören som spagetti, samt att det bara ville slå sig.

25555

25556
25557

SteffeB
2012-01-07, 08:16
Den är inte så jättestor, tunnan luras lite. Det är vår gamla 140l komposttunna den ligger på. Blir endast 71cm i "motor-diameter".

Det här blir ramen till ardupilot-projektet tänkte jag, du är väl med och sambygger? :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk