handdator

Visa fullständig version : Tester av propellrar



radioactive
2011-11-10, 20:13
Jag tänkte så smått börja förbereda att testa lite propellrar parallellt med motortester. Svårigheten är dock att hitta en gemensam propellerdismension, ex 8x4 eller 9x5 osv. som finns i alla typer och fabrikat, samt finns för både 2-, 3 och 4-bladiga proppar. Det skulle vara intressant att jämföra alla dessa olika fabrikat och typer (form o design) med ett par motorer (hög, mellan, låg kv), så att man på det sättet kunde få fram skillnader i prestanda.

Lite input på detta?

Lasse

jaka
2011-11-10, 20:19
Hej!
Om du ska testa statiskt...så säger det väldigt lite om hur propellern fungerar i luften.

radioactive
2011-11-10, 20:23
Hej!
Om du ska testa statiskt...så säger det väldigt lite om hur propellern fungerar i luften.

OK, utveckla lite. Eftersom du påpekar det som bör du ha koll på vad som skiljer ett statiskt prov och dynamiskt, dvs i luften på en flygande maskin.

Lasse

Tobbepostis
2011-11-11, 10:55
Ökar inte effekten eller varvtalet med ca 10 % i luften p.g.a ny luft som strömmar förbi?

Michael
2011-11-11, 15:51
OK, utveckla lite. Eftersom du påpekar det som bör du ha koll på vad som skiljer ett statiskt prov och dynamiskt, dvs i luften på en flygande maskin.
Lasse

Det var visserligen inte jag som skrev svaret, men jag håller med om att statiska propellerprov inte ger så mycket information av värde annat än just den statiska dragkraften.

Här är en länk till en tidigare tråd om ungefär samma ämne:

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/16774-VAD-%C3%A4r-Verkningsgraden-p%C3%A5...Propellern-som-du-anv%C3%A4nder

radioactive
2011-11-11, 15:56
Tackar för länken. Det har jag missat. De flesta tycks inte bry sig, så då tar jag och petar ner det på prio-listan, eller kanske rent av struntar i det. Jag kanske kör lite för egen del, för skojs skull.. :)

Lasse

jaka
2011-11-12, 15:12
24390243912439224393Hej!
Eftersom jag har flygit pylonracing i många år(ca 30) så har man av naturliga skäl varit väldigt observant på vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra när det gäller propellrar. Och det har jag lärt mig att det finns inget som slår en bra två bladig propeller när vi pratar mindre modeller (upp till 2m spännvidd)! -Jo! kanske en en-bladig prop! Men sådana får man inte köra med i R/C sammanhang (Tävling).
När det gäller komersiella propellar ( I internationell pylonracing kör man med hemmatillverkade kolfibersnurror) som Graupner ,RAM, APC , Master Airscrew ,Zinger,Top-Flight, Kyosho osv, finns det propellrar som är bättre än andra. APC anses av många tillhöra de bättre fabrikaten, men även RAM och Graupner,speciellt deras "Cam-Prop" serie räknas dit.

Master Airscrew har tyvärr väldigt dåliga propellrar när det gäller prestanda och ljud. De har emellertid en propeller som fungerar bra och det är deras Scimitar serie.

Träpropellrarna från Zinger ochTop-Flight kan fås att att fungera bra de också med lite filning, men i standardutförande så är de inte likvärdiga med RAM ,APC och Graupner .
Nu ska man komma ihåg att inter heller RAM,APC och Graupner snurrorna är lika bra i alla sammanhang.
I t.ex Q-500 pylon där vi kör med 6,5cc motorer och 10x6propellrar, så har en APC ingen chans mot en RAM eller Graupner snurra.
Tvärt om är det I Super Q-500, där är APC alenarådande, men det beror mer på att de andra fabrikaten saknar passande storlekar
(8,75x8,75N", 8,8x9,0")

radioactive
2011-11-12, 16:08
Du ser ut att gjuta dina egna propellrar, stämmer det? Vore kul att få lite insider info om hur man gör. Plastmaterial, värme, tips och trix etc.

Lasse

Cox
2011-11-20, 20:50
Det finns en Excel-fil ifrån MMVS som har med olika faktorer för olika propeller fabrikat. Den är baserad på testdata ifrån motorer så där kanske du kan spara lite tid: Power-prop-calculator (http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls)

radioactive
2011-11-20, 22:11
Tackar för länken! Det var intressant... Jag får kolla närmare efter jobbet och sömnen imorgon.

Lasse