handdator

Visa fullständig version : En medelålders quadflygares vedermödor.



Modellflygarn
2011-11-11, 22:41
Jag har hållit på med modellflyg i en massa år och har fått för mig att testa quadflygandet, mest för att ha som fotoplattform och ev. fpv.
Man måste ju lära sig krypa innan man kan gå så jag har totat ihop en billig quad för att lära mig flyga igen... :)

Jag tänkte berätta lite om höstens vedermödor eftersom det hänt rätt mycket. Det blir ingen direkt byggtråd för det finns det massor av här. Gör bara en kort beskrivning av flygetyget...

Jag köpte ett HK-kort och fartreglage från Kina. Fyra DYS-motorer från Elias, satte ihop en ram med alu-profiler och dubbla duralplåtar med skumgummi emellan. Jag har skurit ut fack och monterat alla komponenter mellan plåtarna. Den väger ca 1300g.
Den ser ut så här och jag också då...

24381

24382

Satte även på en stjärt för att ha en chans att se vad som är fram o bak!

Obs att den tråden inte är i realtid, inte än iaf. :)
Fortsättning följer...

Modellflygarn
2011-11-12, 11:45
Lite om monteringen...

Dax att hänga dit motorerna. Jag kopplade in motorer och fartreglage (Hobbyking 30A). På med radion och fartreglagen ett i taget. Piper på bra och allt funkar.
Sen kollar jag rotationsriktningen, kastar om två kablar på de motorer som ska vändas. Testar och motorerna går fortfarande åt samma håll! Kastar om andra kablar och testar, motorerna går fortfarande åt samma håll!
Har aldrig råkat ut för det förut...
Laddar hem manualen till fartreglagen och motorerna och lusläser. Om du vill ändra rotationsriktningen så byt plats på två kablar mellan motorerna och fartreglagen... Men vad fasen...
Lusläser beepmenyn till fartreglagen och "om du av nån anledning inte kan skifta kablarna så gör så här..."
Jobbar mig igenom alla beep och nu äntligen snurrar allt åt rätt håll!

Nu kopplar jag in kontrollkortet i med alla kablar och reglagen piper som de ska. Ger full höger sida och drar på gas. Det händer inget alls! Testar igen, händer inget... Bort med alla kablar och kollar så allt är rättkopplat. Testar... Fortfarande stendöd. Råkar ge full vänster sida i stället och då blinkar kortet till! Motorerna snurrar igång!
På med propparna och allt verkar gå åt rätt håll.

Nu är det bara att ladda fullt och invänta lugnt väder. :)

24388

24389

radioactive
2011-11-12, 14:01
En intressant design och lite annorlunda färg. Brukar ju mest vara svart, metallfärgat etc. Batteriet sitter lite vid sidan av centrum. Får du inte lite obalans av det, eller har du kompenserat med vikter i andra änden?

Lasse

Modellflygarn
2011-11-12, 14:34
Jo den är lite framtung men jag vill gärna att den går lite framåt av sig själv. Är ju inte nån helikopterflygare egentligen... :)
Verkar inte som det spelar nån större roll men stjärten i andra änden väger väl upp lite. Ska fixa det bättre på nästa design.

Färgen syns jäkligt bra bara därför. Är ju inte van vid såna här farkoster så jag tycker den är svår att se iaf.

Modellflygarn
2011-11-13, 19:39
Nu blev det ju inte så lugnt väder vid provflygningen men man är ju lite sugen på att se hur det fungerar så... :)

Ut med apparaten i trädgården, kopplar in allt och gasar på lite försiktigt. Den kränger och gungar vilt så det är bara att dra av igen. Skruvar ner gainen på allt och testar igen, upp på en halvmeter och den känns som en smörklick i en het stekpanna...
Skruvar på lite mer gain igen och nu börjar den bli flygbar. Känsliga saker det där tydligen... Skruvar lite upp och ner några gånger tills det känns som det inte går att få till det bättre.

Lyckas hovra några minuter utan att ha sönder nåt men tycker att roderharmonin är hemsk.
Superkänslig på roll och pitch men seeeeg på gir.
Ändrar utslagen på radion efter hand och hamnar till slut på 40% roll och pitch, 120% på gir.
Hade jag läst manualen till kortet så hade jag sett att de rekommenderar 50% roll, pitch och 100% gir... Jaja... :)

Lyckas flyga slut på 6-7 accar utan andra incidenter än att jag krockade med en torkställning, kostade mig en propeller...
Hade väl hjärtat i halsgropen ett antal gånger men det känns som jag börjar få lite koll på vad jag gör iaf.

Nu var det dax att åka till flygfältet och flyga på de stora vidderna!
Upp med maskinen i luften, nu ska man ju kunna börja flyga lite på allvar men fy fasen vad den var svår att se. Höll på att krascha flera gånger pga att jag inte såg läget.
Åkte hem igen och rotade runt i verkstaden, hittade en aluremsa som jag monterade dit som ett slags stjärt.
Åter till flygfältet och nu går det lite bättre. Flyger runt nån vända och det känns rätt ok. Lite darrigt iof men ändå. :)
Landar och byter ack. Upp igen och nu vill jag testa att flyga lite fortare så jag tar upp den på ca 15m höjd, drar på gasen till 75% och skjuter fram spaken.
Helt plötsligt stannar allt! Ackvarnaren tjuter vilt och kärran bra trillar ner! Kollar acken och den verkar helt ok.
Bara att åka hem och byta motorfästen och propellrar. Men vad fasen var det som hände egentligen?

Fortsättning följer...

Impulze
2011-11-13, 20:04
Har du ändrat om voltage cutoff till Nimh/Nicd? Nu låter det ju som att du hade ett nytt batteri så det borde ju inte varit en cutoff om ni inte det är nått fel på accen.

//Matte

radioactive
2011-11-13, 20:48
Ett bra tips som sparar propellrar medan man lär sig hantera multikopters är att förlänga (eller bygga från början) armarna så att dom skyddar propparna om man skulle slå i marken alternativt krocka med föremål typ vägg. Det har sparat många proppar för mig.

Lasse

Modellflygarn
2011-11-13, 21:42
Jag har cutoffen på 3V och ackvarnaren på 3,5V, det ger mig ca en minut att landa på. Funkar så länge jag flyger nåt så när i närheten. Får väl öka på marginalen när jag blir varm i kläderna.

När jag fixat ihop kärran igen så spände jag fast den i byggbänken och kopplade på Volt och Amperémeter. Drog på gas sakta och nånstans runt 50-55A stannade allt. Spänningen rasade tvärt men hämtade sig efter några sekunder.
Ackarna kom från "lagret" men är helt friska. 2500mAh och 20C... Nån som anar nåt? :)
Man tänker inte på att en quad drar så mycket ström, det är ju inte så stora motorer...
Ackarna klarade helt enkelt inte att leverera så mycket ström.

Det blev en ny order från HK. Turnigy nano-tech 4000mAh och 35-70C, borde räcka och bli över.

Gjorde om samma test med de nya ackarna och det var inga problem alls! :)

Det skulle nog kunna spara en hel del propellrar om man hade längre armar men för det mesta har den hamnat på rygg när det gått åt helsike. Oftast har alla fyra gått sönder.

Modellflygarn
2011-11-14, 19:20
Hade lyckats göra ett tiotal starter utan några större problem när jag råkade ut för nästa incident.

Hovrade i godan ro på nån meters höjd när allt tvärstannade, ingen ackvarning eller nåt. Den bara trillade ner.
Det blev inga skador och allt funkade när jag testade den men jag tog av locket iaf.

Inkilad på kretskortet hittade jag en aluminiumbricka som jag använder som distans under locket...
Det är ju inte så bra att flyga med en bricka som trillar runt på kretskortet liksom.
Sånt kallar vi FOD på jobbet...
Numera är alla brickorna fastlimmade! :)

24475

radioactive
2011-11-14, 19:25
Dubbelhäftande fästkuddar brukar vara bra att fästa kk-kort med eller brickor av plast, ex centrumdistanser till propellrar som man har i överflöd... :)

Lasse

Modellflygarn
2011-11-14, 20:26
Kortet sitter med tape men hela quaden är hopskruvad och där har jag såna brickor som distans.
Sånt här borde inte hända hos mig eftersom jag jagar såna grejer på jobbet mest hela tiden...
Får väl hålla käften på jobbet annars blir man väl trackad. :)

Impulze
2011-11-15, 20:29
På mitt jobb finns det FOD åxå :)

//Matte

Modellflygarn
2011-11-15, 21:29
Det SKA inte finnas FOD på jobbet men det finns ju alltid ändå...
Hoppas vi inte levererat några till dig! :)

bogieboy
2011-11-16, 19:44
Det SKA inte finnas FOD på jobbet men det finns ju alltid ändå...
Hoppas vi inte levererat några till dig! :)

FOD?

Skrivet på min underbara sgs2 genom Tapatalk ;-)

Modellflygarn
2011-11-16, 20:33
Förlåt det blev visst lite för mycket facksnack här. :)
Foreign Objekt Damage. Skador orsakade av främmande föremål på svenska.
Jobbar man med flygplan så får det absolut inte finnas nån skit kvar när man är klar.
Vare sig det är verktyg, skruvar eller metallspån.

Off topic men ändå inte...

bogieboy
2011-11-16, 22:17
Förlåt det blev visst lite för mycket facksnack här. :)
Foreign Objekt Damage. Skador orsakade av främmande föremål på svenska.
Jobbar man med flygplan så får det absolut inte finnas nån skit kvar när man är klar.
Vare sig det är verktyg, skruvar eller metallspån.

Off topic men ändå inte...

Aha... ;-)

Skrivet på min underbara sgs2 genom Tapatalk ;-)

Modellflygarn
2011-11-18, 18:46
Nu har jag lyckats göra ganska många flygningar med quaden. Det mesta har gått bra men jag har klantat till det ett par gånger.

En gång när jag hovrade lyckades jag "landa" på ena benet. Den hade vridit sig på nåt sätt så jag drog åt fel håll. Blev inga skador men gjorde ont...

Nästa grej som jag klantade till var att jag lyckades krascha mot bilen, rätt surt... Pajade ett par propellrar och fick några fula repor på bilen. Tur att det var min egen bil annars hade det blivit rätt jobbigt...
Jag var säkert 50m från bilen när det strulade till sig. Såg inte läget på quaden och styrde åt fel håll ett par gånger. Envis som man är så ska man ju inte ge sig och dra av gasen. Jaja...

Känns iaf som jag börjar få hyfsad koll på vad jag håller på med numera och har väl gjort ett 40-tal flygningar.
Har haft ett par tekniska problem sista tiden som resulterat i ett par rejäla smällar men mer om det senare.

MrOvanhill
2011-11-18, 23:39
Du har inte funderat på att märka ut fram/bak/höger/vänster med lite lanternor? Det finns riktigt starka lysdioder monterade på klisterremsa (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F8941%5F%5FTurnigy%5FHigh%5FDensity%5FR%5FC%5 FLED%5FFlexible%5FStrip%5FRed%5F1mtr%5F.html) som bara är att kleta fast på ramen och koppla in i passande strömkälla. Det är ganska bra faktiskt för att undvika orienteringsproblem. Även dagtid.

Modellflygarn
2011-11-18, 23:54
Har faktiskt inte tänkt på det. Börjar väl få hyfsad kolla på läget men visst är den svår att se.

Modellflygarn
2011-11-21, 19:31
Åter till tekniska problem då...
Jag gjorde en flygning i rätt blåsigt väder, körde i motvind och motorerna fick jobba rätt hårt. När jag stannade till och hovrade flippade quaden plötsligt över på rygg och trillade ner på åkern utan nån som helst förvarning.
Hem till den kära byggbänken igen, tog bort all lera och satte på nya proppar. Spände fast den i bänken och drog på försiktigt på gas. Först verkade allt ok men efter en liten stund började en motor hacka och låta konstigt.
Jag kände på motorerna och just den motorn var glödhet! De andra var bara lite lätt varma.
Kollade fartreglagen men alla var lika inställda. Tydligen har det hänt nåt med motorn...
Jag skickade efter en ny motor och satte på lite mindre proppar 10*45 i stället för 10*6.
Provkörde några starter och nu verkar allt ok.

MrOvanhill
2011-11-22, 16:20
Har du mätt hur mycket du belastar motorerna? Amperemetern är elflygarens bästa vän! Ovärderlig för att veta vilken propeller man ska välja.

Modellflygarn
2011-11-22, 19:41
Den drar 67A med 10*6 proppar vid fullgas fastbunden vid bordet så det är ju absolut maxbelastning. Det blir ca 200W per motor. Motorerna ska tåla 210W så det ligger lite på gränsen men den drar ju aldrig så mycket i luften.
Vinner nog lite på att ha något mindre proppar iaf.

Modellflygarn
2011-12-05, 19:40
Fortsättning på mitt Quadäventyr...

Efter senaste incidenten så bytte jag till 10x4,5 proppar i stället för 10x6 så går motorerna lite lättare.
Flög ett par starter och allt känns ok. Maskinen känns lite piggare på nåt sätt.
Jag tog med mig quaden när jag var i Vetlanda på besök och tjuvlånade fältet för ett par starter.
Vid andra flygningen såg jag nåt som lossnade och maskinen satte sig som ett spjut i marken. Vid närmare inspektion såg jag att en propeller hade gått av i luften! Jag har aldrig nånsin råkat ut för att en propp gått av i luften på mina över 30 år som modellflygare...

Är tydligen inte helt ok att köra med slowflypropellerar här trots rätt måttliga effektuttag. Det blev en rejäl smäll med krökta armar, propelleraxlar och en rätt skev maskin.
Så om Vetlandagrabbarna hittat massa mystiska propellerester i soptunnan så är det jag som är skyldig...

Jag har fixat ihop kärran igen och bytt tillbaka till de gamla pålitliga 10x6 kina snurrorna. Den flyger helt ok men är lite väl svajig i blåsigt väder.

Jag har flugit en hel del nu och det börjar kännas rätt bra men tyvärr så börjar väl maskinen bli rätt sliten efter alla äventyr och en motor bär sig fortfarande konstigt åt vid riktigt hög belastning, är väl kanske nåt strul med fartreglaget.

Jag har även mot bättre vetande gjort två korta och väldigt försiktiga flygningar med min Gopro och filmerna bekräftar väl bara hur sliten den är.
Det rasslar och låter riktigt skumt och på vissa varvtal verkar det som hela kärran kommer i självsvängning trots att allt är balanserat.

Det känns som jag har kommit till vägs ände med den här maskinen. Den är fortfarande fullt flygbar och jag kommer väl att nöta en hel del med den än men nu letar jag nya objekt... :)
Känner mig hyfsat säker på mig själv så nu ska jag sätta ihop nåt som verkligen funkar till foto och FPV!