handdator

Visa fullständig version : Hitec Flash 5 dålig räckvidd



Peterax
2011-11-12, 18:57
Hej!

Jag har en 10 år gammal Hitec Flash 5 35Mhz som plötsligt har fått dålig räckvidd. Jag har precis köpt ett nytt plan med fpv-utrustning och jag störtade efter cirka 100 meter.. gick dock bra med planet. Trodde att det kanske var fpv-utrustningen som störde men det va lika dålig räckvidd utan den, cirka 100-150 meter. Har provat med två olika mottagare med ungefär samma dåliga räckvidd. Har även testat med olika flygplan och fartreglage, lika dåligt.

Vad kan det vara? Borde ju vara sändaren som plötsligt blivit dålig?

Mvh Peter

bem
2011-11-12, 19:38
Hej,
Kollade i Allt om hobby nr 5 1996 där den testades. De nämner två gånger att "utförandet av elektroniken är av enklaste kvalitet" så frågan är vad man skall dra för slutsats av det, kanske att man inte kan räkna med att en sån radio kommer att håller så jättelänge, 10 år kanske börjar närma sig tänkt livslängd vem vet? Mottagaren HFD-07RA klagade de på mediokert lödarbete.
I alla fall gjorde de räckviddstest både med fullt utdragen antenn och med inskjuten antenn. Utskjuten antenn och 1,2 meter ovan marken med antennen horisontellt pekande mot modellen/mottagaren som också var 1,2 m över marken och då blev räckvidden åtminstone 1200 meter (de testade ej längre än så). Med inskjuten antenn blev räckviden över 100 meter, handboken anger 40 meter som acceptabel räckvidd i det fallet.

Accen i radion OK (nåtsånär nya accar)?
Gjort ren sändarantennen så ordentlig kontakt i alla delar?
Kristallen sitter i ordentligt och har kontakt i sin hållare i sändaren?

Kanske den bör skickas in på service om den inte varit inne nån gång sen den köptes, det kan det kanske vara värt om du trivs med radion.

/Bo

Peterax
2011-11-12, 20:46
Ok, där ser man :)

Accen är något år gammal och bara laddad ett par gånger, den va helt nyladdad när jag störtade.. Kristallen sitter bra men den kanske kan vara dålig? Ska prova att rengöra antennen. Sändaren funkade som sagt finfint i somras.

Var kan man lämna den på service? Butiker för radiostyrt? Vad görs med den då? Kostnad?

bem
2011-11-12, 21:20
Hej,
Tror http://www.baltechno.se kan serva den. Ring och kolla lite vad det kan kosta att se över din radio allmänt och räckvidden i synnerhet. Vad har du för acc i den? NiCd eller NiMh? I det förra fallet kan accen ev blivit kass om den bara legat oanvänd. Kan du prova med en annan sändaracc? Har du vanlig batterihållare för cellerna i sändaren så du kan sätta i nya lösa batterier, förslagsvis NiMh? NiMh kan ligga mycket längre utan att självurladdas (GP ReCyko och Sanyo Eneloope NiMh celler är bra men funkar med andra fabrikat också förstås).

/Bo

McRegor
2011-11-12, 22:01
Hej,
Annars kan du kolla med Autopartner i Torshälla för dom är numera svensk representant för Multiplex och Hitec.
Men att kosta på en genomgång av en sån gammal radiomodell som dessutom har ett inte helt fläckfritt förflutet skulle jag personligen tveka med att göra. Och sådant fel som ditt är inte jämt så enkelt att lösa.
Vill du fortsätta med 35 MHz så finns det säkert bra och billiga beg sändare att få tag i - t ex Graupner MX12 som var en populär, enkel och relativt billig radio.
Hälsningar
Roger

Peterax
2011-11-13, 12:49
Ok, tack för svaren. Jag tycker också att det känns dumt att kosta på en service på en sån gammal radio. Skaffar jag en ny så vet jag ju att det funkar, och man vill ju ha en tillförlitlig radio..

Eftersom jag har ett FPV-plan så har jag tänkt skaffa dragonlink(räckviddsförlängare) till denna sändaren eller en ny. Den kan kopplas in i trainer-uttaget och till det borde väl radion funka bra då man använder en ny sändarenhet och mottagare? Eller är det kanske bäst att köpa en ny radio för att sätta dragonlink på?

freddan_6
2011-11-13, 15:45
Det kan vara sändarkristallen som givit upp. Kan du prova en annan sändarkristall?

Peterax
2011-11-13, 17:18
Jag har bara mottagarkristaller att testa isf, men man måste väl ha en sändarkristall?

freddan_6
2011-11-13, 17:21
Sändarkristall är ej samma som mottagarkristall. Futabakristall passar inte utan det måste vara hiteckristall. Du kan högst gå två kanaler bort från ursprungliga frekvensen. Jag har en Hitec Flash 5X med kanal 66. Då är kanal 64, 65, 66, 67 och 68 användbara, men inte 73; och ja jag har provat. 64 och 68 är bäst till parkflyer, det märks kortare räckvidd (70 meter i stället för 90 meter med indragen antenn)
m.v.h. //Fredrik

pgrts
2011-11-13, 18:51
En gammal radio kan behöva lite omvårdnad. Jag har råkat ut för en skolradio som flugits med i många år som plötsligt började bli skum. Rengöring med T-sprit och mässingsborste samt omlödning av kontakter fixade problemet. Gammalt flussmedel på kretskort och kontakter kan ställa till underliga problem.

Peterax
2011-11-14, 21:01
Ok. Jag va på en hobbybutik och en kristall kostade 265kr, så jag funderar på att köpa en ny 2,4ghz radio istället. Skulle kännas bra att ha en lite nyare och stabilare radio.. Om jag skulle köpa en räckviddsförlängare,typ dragonlink, till den dåliga radion så borde det väl fungera eftersom man då har en helt ny sändarenhet med annan frekvens? Eller kan det bli problem ändå?

plutoorjan
2011-11-15, 12:21
Tja!
Släng eländet och uppgradera dig till 2.4Ghz...
Skulle rekomendera denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Re ceiver_Mode_2_v2_Firmware_.html

chrisvås
2011-11-15, 13:28
Den där turnigyn som det länkades till är ett skämt vad gäller kvalitet på pottar och lödning om du jämför med härket du redan har. Billig är den inte heller då du garanterat åker på moms + postens sköna hundring de tar för att de råkat tafsa på paketet.

Tipset är en begagnad känd radio (läs futaba eller jr) av 35mhz sort som du sedan kan konvertera med antingen modul eller hackning. Finns massor till försäljning runt en femhundring om du annonserar.

plutoorjan
2011-11-15, 18:29
Den där turnigyn som det länkades till är ett skämt vad gäller kvalitet på pottar och lödning om du jämför med härket du redan har. Billig är den inte heller då du garanterat åker på moms + postens sköna hundring de tar för att de råkat tafsa på paketet.

Tipset är en begagnad känd radio (läs futaba eller jr) av 35mhz sort som du sedan kan konvertera med antingen modul eller hackning. Finns massor till försäljning runt en femhundring om du annonserar.

Jaså, det säger du.
Det finns ju hur många som helst som intygar motsatsen...
Den är uppdaterad i mjukvaran, och den säljs under många namn.

Att köpa 35mhz idag känns ju rätt föråldrat, men visst kan en ett par år gammal JR vara ett bra val, men döm inte ut en produkt bara för att den är billig! Enligt dig så är det alltså bara Futaba/JR som gäller... Jaja... Valet är ju fritt. :)

Moms blir det knappast på det beloppet, men visst kan man åka på en hundring i adminavgiftt om man har otur.

Peterax
2011-11-15, 19:43
2,4ghz verkar ju vara att föredra. Ska jag köpa en har jag tänkt en sanwa SD-6G för 1700 hos den lokala butiken för radiostyrt.

Jag frågar åter igen: Skulle min gamla hitec flash 5 fungera bra med en räckviddsförlängare typ dragonlink trots att den har dålig räckvidd nu?

http://www.terranova.net/~winger/RCVideoStore/DragonLink/DragonLink.htm?id=site/DragonLink

McRegor
2011-11-15, 20:06
Hej,
Jag håller nog med Christian - sannolikheten att du får nån form av problem är nog klart större med en 50 $ radio än med en bra, begagnad märkesradio typ Futaba 9C ller motsvarande. Det är inte bara mjukvara vi talar om - det mekaniska är minst lika viktigt och jag är övertygad om att en dyrare, äldre radio är mera välgjord. Visst - man skall helst känna till historien på apparaten för allt kan gå sönder men nog skulle jag mycket hellre välja en välvårdad Futaba 9C framför en Turnigy och sen kosta på några hundralappar för en ny sändarmodul och nån mottagare. Visst blir det dyrare men fungerar inte sändaren så är det rätt allvarligt och jag personligen har klart större förtroende för etablerade märken jämfört med utpräglade lågprismärken från Kina - och då gäller det främst det mekaniska utförandet. Elektronik kan många göra och det är relativt billigt - det är mekaniken som kostar idag.
Sen tycker jag att du Peterax skall kolla in vilket regelverk som finns för FPV-flyg. Tror inte du behöver så lång räckvidd om du skall följa detta.
Hälsningar
Roger

senmathal
2011-11-16, 06:16
Här diskuteras Turnigy och det är väl både ris och ros men mest ros tror jag. Har själv byggt om en JR/Graupner MX 12 till Frsky 2.4 och tycker att jag har en bra radio utan att behöva betala 1000 kr för varje ny mottagare.

/Mats

chrisvås
2011-11-16, 07:16
Anledningen till att jag skrev överhuvudtaget i denna tråd var att just fpv och undermålig utrustning ger mig lite dåliga vibbar. Att ens fundera på fpv med en erkänt "svag" radio som en gammal hitac kan vara känns direkt olämpligt.

Skulle aldrig falla mig in att dissa nåt billigt bara för att det just är billigt. Är ett stort fan av både hk och biltema men det gäller att sålla bland varorna. Turnigy 9x har i mina ögon en helt klart undermålig mekanisk kvalitet vilket naturligtvis avspeglas av priset. Jag har arbetat med elektronik och mekanik ett antal år. Detsamma gällde även hitec en gång i tiden, deras gamla "guldradio", en ren futaba kopia. Ta isär en turnigy och beskåda de underbara lödningarna, den jag hade såg lödningarna ut att vara gjorda med ett stearinljus och en gammal tennsoldat, med lite kompletterande trådar som spretade... Peta lite på pottarna och känns den underbara metallen likt folie ge efter för minsta beröring. Obs detta är min upplevda erfarenhet och jag kan naturligtvis fått en dålig måndagsversion. Detta sagt utan nån som helst hänsyn tagen till ev mjukvaras förträfflighet, vilket är en helt annan sak.

Moms ska väl alltid betalas. Exempelvis är skyddsutrustning i England momsfritt där men ska momsas här om man ska gå efter boken. Tullavgift är en annan sak och där TROR jag att det finns ett schablonvärde. Den där billiga turnigyn kostade iaf hemma hos mig med alla avgifter nästan 800:- Jag studerar i vuxen ålder vilket innebär att vissa ekonomiskt intressanta aspekter är aktuella dvs jag är ekonomiskt medveten.

Tillbaka till ämnet så får du antagligen en beg 9c, en riktig 9x eller valfri annan märkesradio för en knapp tusing, dvs samma som en turnigy kan kosta. Sen beställer du ett frysky kit som är erkänt toppen och du är hemma. Att det råkar stå 35mhz på radion eller modulen är ungefär lika intressant som att turnigy har hackbar mjukvara, dvs helt oväsentligt. Däremot får du en schysst mekanisk grund att bygga på.

Sist men inte minst så är detta såklart mina egna funderingar och inga som helst pekpinnar eller lagar, däremot är jag så gammal att jag kan se längre än näsan räcker.

Hälsningar
Christian :)

plutoorjan
2011-11-16, 08:44
Christer:
Okej, jag håller med er alla på olika plan! :)
Jag håller verkligen med om det du säger om just FPV och undermålig utr.
Har man "råd" att införskaffa dylik utrustning ska man inte behöva diskutera att köpa en billig radio.

En Futaba 9c är självklart ett bättre val om man hittar den för rimlig peng, men problemet kan ju just vara att hitta en.
Har inte sett några säljas under 1500, men är då komplett med mottagare etc., och då är det rätt stor skillnad mot en Turnigy som kostade iallafall mig 450:- inkl frakt. Moms ska självklart betalas men beroende på vad som står i tulldokument etc. så blir det småpengar. Att du fick betala 800:- inkl allt låter mer som om du har haft otur med frakten.

Har öppnat min egen "meck-Turnigy" och visst är komponentkvaliten sämre jämfört med en nyare Futaba/JR, men just på min maskin så är lödningarna klanderfria till pottar etc. Tyvärr är det nog väldigt ojämn kvalite beroende på vem som lött ihop den.
Dock är det så att väldigt många köpt den, både i sverige och övriga världen, och när man läser övriga trådar/forum/omdömmen så är majoriteten nöjda även efter en längre tids använding, så prisvärd är den tveklöst, speciellt om man kan modifiera upp den själv, bättra på lödningar etc. om det behövs. MEN om man betänker att man är en total novis som inte har en aning om elektronik eller liknande så kanske man ska vara försiktig. Får man ett måndagsex. så kanske man inte har en aning om hur man ska åtgärda det...

Jag är också en "meck-person" med förkärlek för "udda" prylar som går mot strömmen, så visst är jag lite färgad av mina egna erfarenheter.

numnutchris
2011-11-20, 17:39
Har också en flash 5 (ej X) med enorma två modellminnen - satte in en $14 kines i den och så har den fått leva vidare som badradio (med ongarna vid sjön på sommaren har man inte behövt vara rädd om sändaren iallafall) :) Grym räckvidd etc. men jag skulle nog inte ge mej på nåt dyrare plan eller FPV med den...