handdator

Visa fullständig version : Sk78



Bosse G
2011-11-17, 22:12
Började du lära dig RC-flyg med SK78?
Då tycker du nog den här artikeln är intressant:
http://www.bo.gardstad.se/sk78ny/sk78ny.htm

Bosse G

Michael
2011-11-17, 22:41
Jag är en av de ca. 3000 SK78-byggarna. Det var med detta flygplan jag lärde mig radioflyga på egen hand utan annan hjälp än Bosses bok "Radioflygskolan". Med boken i ena handen och radiosändaren i den andra så torrflög jag säkert ett par timmar innan jag vågade mig på det första flygförsöket som mot förmodan blev lyckat. Motorn var en Thunder Tiger 25 Mk1., den utan tvekan sämsta motor jag ägt. Mitt andra bygge blev en annan BG-konstruktion, Bingo!, som jag lärde mig grundläggande aerobatics med.

Tack Bosse för att du konstruerade SK78:an som utan tvekan gav svenskt modellflyg en rejäl skjuts framåt!

matbos
2011-11-17, 22:54
Sk 2000 var min start efter helikopter flyg....

zablar
2011-11-17, 23:24
Jag började mina första stapplande steg med en Kompis (den gamla platta kroppen), vidare sen till en SK78 och en QB20H :)

chrisvås
2011-11-18, 12:36
Hade en sk78 jag med. Började dock med en qb15h, -- lilljohanna -- sk78

Upplevde sk78:an som ganska seg även med b-vingen så den byttes mot en qb20l med en os40 i nosen, gick rätt bra :)

Iaf grattis Bosse till en lyckad kärra och en bra inkörsport för mååånga intresserade

Rille Stark
2011-11-18, 16:46
Jo, jag med! Byggde den ca -83. Här en bild från slutet på 90-talet, då försedd med elmotor.
Astro 25 med 12 NiCd celler:

24519

Du, Bosse, premiärflög mitt plan när det begav sig på 80 talet. Jag åkte ut till Vallentuna fältet för att vara säker på att allt fungerade som det skulle! :)

Bosse G
2011-11-18, 20:23
Hej alla som skrivit hittills....
Ni förstår nog att det är en glädje att läsa.
Och en förhoppning att hälsan står bi så att man kan få uppleva en tid till med RC-flyget.
"Hittills har det gått bra" sa han som trillat ner från skyskrapan när han passerade 36:e våningen. Det är den rätta inställningen!

/Bosse G

bem
2011-11-18, 21:58
Hej,

SK 78 är kul att se igen även om jag inte byggde en själv men den byggdes av åtminstone en medlem i den modellflygklubb jag var medlem i på 1970-talet. Kommer väl ihåg att jag var hemma hos killen som byggde den och såg hur den såg ut nästan helt träfärdig på hans skrivbord. Killen lärde sig flyga på modellen så den fyllde väl sin uppgift som nybörjarplan.
"SK78 - en nostalgitripp" som det står på Bo Gårdstads hemsida var kul att läsa. När man blivit lite till åren (själv är jag på 50:e året) och kan blicka tillbaka på ett och annat kan det nog bli några nostalgibyggen för att i tanke och handling förflytta sig tillbaka några ögonblick till en tid som flytt.
Hela Bos hemsida är som en guldgruva för den som vill lära sig om radioflyg och bygga från ritning, det är en imponerande samling flygplan som konstruerats av Bo, som han gjort tillgängliga för en bredare publik bl. a genom sina byggartiklar i främst Allt om hobby och numera även på hemsidan.
Jag har plöjt igenom alla Allt om hobby under det här året (köpte en komplett samling förra vintern - hade slängt mina någon gång på 1990-talet). Därför har jag just nu en ganska bra bild av det mesta Bo skrivit där. Man kan inte bli annat än imponerad av alla byggartiklar, testar av radioanläggningar, ”Flightlines” osv som har signaturen Bo Gårdstad i tidningen.
Det är en riktig nostalgitripp att läsa sig igenom alla Allt om hobby från nr 1 sept okt 1966 och framåt genom årtiondena till idag.
Själv började jag med radioflyg 1973/1974 och var med om som jag upplever det så här i backspegeln något av radioflygets guldålder under 1970-talet. Då växte radioflyget fram på bred front bl. a genom att en radiostyrning inte längre kostade en medelsvenssons månadslön och radioanläggningarna fick bättre kvalitet. Valter Johansson i Lammhult med Futaba radiostyrning (billig och bra) bidrog i stor utsträckning till detta. Att bygga sin modell antingen från ritning eller från byggsats på den tiden såg vi som helt naturligt men visst fanns ARF:er redan då. Men vi var många som var överens (i vår klubb) att de inte var så snygga och bäst blev det om man byggde själv och klädde men siden, nylon, japanpapper eller skyloft och lackade med Alcro polerlack, zaponlack och spände med Fabi spännlack. Och penselmålade (sprutaggregat hade vi inte ens sett) med Interlux eller Alcro 2-komponentfärg - lite tung men bränslebeständig. Plastfilm var mer sällsynt.
Oj, det blev en liten utsvävning utanför det egentliga ämnet SK 78 men ös på nu med SK 78 historier här - sitter bänkad nu...

Bo E

Anders Jansson
2011-11-18, 22:31
Lärde mig flyga med SK78 med skevrodervingen.
Flög den flitigt under ca 5års tid innan den blev stående i 90graders vinkel i åkerkanten.
Vingen klarade sig nästan, så troligen bygger jag en ny kropp så småningom.
Roligast tycker jag den blev när jag byggde om den till sporrhjul och satte i en 46:a i nosen.
/Anders

puggen
2011-11-18, 22:44
Jag har också kört SK 78 , båda varianterna av vinge, dessutom hade vi en sådan som skolkärra i klubben en gång i tiden :)

/Roffe

helmy
2011-11-20, 11:57
Mors Bosse.

Håller just på att byta till detta förbund.

/ eric K