handdator

Visa fullständig version : Motortester - Dys brushless



radioactive
2011-11-18, 17:32
Jag tänkte bjuda lite på de testresultat som jag hitintills fått fram på de Dys-motorer som jag fått från http://www.eliasmodellflyg.se/

Det rör sig om preliminära dragkraftstester kontra wattåtgång med lite olika propellrar och volt. Jag saknar ännu vissa dimensioner av propellrar, men de är på väg.

Jag kommer att göra temperaturtester på alla motorerna, dvs hur varm en motor blir vid maxvarvtal och vilken dragkraft/watt-uttag som kan göras vid ex. max rekommendabel temperatur (65 grader). Det är synerligen viktigt vid stort wattuttag vid ex. hovring. Mer om detta senare.

Det är ganska tidskrävande att testa motorer eftersom det är många parametrar, propellrar och värden att ta hänsyn till. Jag befinner mig i ett uppbyggnadskede så det har tagit lite längre tid än jag räknat med.

Testresultat hitintills:

* Editerar och lägger in de data som finns från säljare/tillverkare under varje graf. Datan är alltså inget som jag angivit, utan de som står i bekrivningen.

24520
A2812-14, en liten men kraftfull motor som kan ge dubbla dragkraften mot vad som anges.
Kv:1600
Watt:97
Weight:22 gram
Lipo:2-3S
Size:28*11,5mm
Rec. prop:6030/7040
Max pull: 200 gram


24521
A2822-12 är en bra motor, men når i testerna (hitintills) inte riktigt upp till den agivna dragkraften. Vidare tester ska genomföras.
Kv: 1800
Watt: 180
Weight: 38 gram
Lipo: 2-3S
Size: 28*22mm
Rec. prop: 8040, 7030
Max pull: 660 gram


24522
A2822-17 har bra potensial och når upp till angivna dragkraften med lite mer än maxwatt. Fler tester ska genomföras.
Kv: 1100
Watt: 102
Weight: 38 gram
Lipo: 2-3S
Size: 28*22mm
Rec. prop: 8060, 7040
Max pull: 520 gram


24523
CF2805-14 är också en mycket bra motor som ger nästan dubla dragkraften. Testet gjort med 2S.
Kv: 2840
Watt: 128
Weight: 32 gram
Lipo: 2S
Size: 28.7*26.7mm
Rec. prop:6040/7030
Max pull: 200 gram


24524
CF2822-12/14 är en bra motor, men där jag ännu inte nått full dragkraft på 900 gram. Dock ska jag göra nya tester med andra proppar, så förhoppningsvis ska den kunna ge lite mer.
Kv: 1534
Watt: 206
Weight: 50 gram
Lipo: 2-3S
Size: 28.7*32mm
Rec. prop:8038/8040
Max pull: 830 gram


24526
A2830-11 är en stark motor som ger nästan 1 kg's dragkraft med lite överwatt. Motorn är inte färdigtestad, så värdena är än så långe preliminära.
Kv: 1000
Watt: 210
Weight: 52 gram
Lipo: 2-4S
Size: 28*30mm
Rec. prop: 1070, 8040
Max pull: 890 gram


Mer info hittar ni under "Motor tests" på http://www.radioactives.se/rc
Ni hittar också motorerna hos http://www.eliasmodellflyg.se/


Lasse

Modellflygarn
2011-11-18, 17:52
Ska bli kul att se vad då får för resultat, särskilt när du mäter temperaturen.

radioactive
2011-11-18, 18:59
Ja, temperaturen är det riktigt kritiska värdet och är förmodligen det som sätter begränsningen för wattuttaget.... jag har gjort ett snabbtest på en motor som visar att den överhettas vid max watt med en "för stor" propp (9x47SF). Så hovring med den på maxvarv med en 9x47-propp lär ganska snabbt orsaka motorhaveri....

24537

Lasse

henke2
2011-11-18, 22:12
24523
CF2805-14 är också en mycket bra motor som ger nästan dubla dragkraften. Testet gjort med 2S.

Lasse

Kanonfina tester och som vanligt är det lätt att bara hitta fel :-P Du får inte ta det som kritik utan som input... mycket bra motor säger du om denna, den ger dubbla dragkraften, men jag förstår inte vad referensen är? dessutom behöver denna dubbelt så många watt som övriga för att nå sina 350gram. Är det verkligen så bra?

Du skulle kunna lägga till ett mått på verkningsgrad genom att även ange watt/gram dragkraft eller så. :-)

Modellflygarn
2011-11-18, 22:39
Ja, temperaturen är det riktigt kritiska värdet och är förmodligen det som sätter begränsningen för wattuttaget.... jag har gjort ett snabbtest på en motor som visar att den överhettas vid max watt med en "för stor" propp (9x47SF). Så hovring med den på maxvarv med en 9x47-propp lär ganska snabbt orsaka motorhaveri....

24537

Lasse

Jo det är väl egentligen inte effektuttaget som knäcker en motor utan värmen antar jag.
Kunde man bara klara av att kyla motorn så borde det gå att plocka ut bra mycket högre effekt än databladet anger...

radioactive
2011-11-18, 23:39
Kanonfina tester och som vanligt är det lätt att bara hitta fel :-P Du får inte ta det som kritik utan som input... mycket bra motor säger du om denna, den ger dubbla dragkraften, men jag förstår inte vad referensen är? dessutom behöver denna dubbelt så många watt som övriga för att nå sina 350gram. Är det verkligen så bra?

Jag varken vill eller kan försvara varje motor från graferna ovan, det får ni vänta med tills alla data presenterats och testerna är klara. Så återkom gärna då....http://www.rcflyg.se/forum/images/smilies/smile.png


Du skulle kunna lägga till ett mått på verkningsgrad genom att även ange watt/gram dragkraft eller så. :-)

Det finns ju redan watt/gram i grafen.... :)


Jo det är väl egentligen inte effektuttaget som knäcker en motor utan värmen antar jag.
Kunde man bara klara av att kyla motorn så borde det gå att plocka ut bra mycket högre effekt än databladet anger...

Värme är ju resultatet av för mycket watt, för hög belastning, eller hur man nu uttrycker det...

Jag har börjat klura lite på kylning av motorer... jag ska bara testa först lite, så vi se om det fungerar i praktiken och inte bara i tanken och teorin

Lasse

SteffeB
2011-11-18, 23:40
Det här är ju jätteskoj! Bra initiativ! :)

Får man lägga in ett önskemål? Rc-timer 2830-14 750kv, kolfiberförstärkta 1045 proppen (du vet vilken jag menar), 3 och 4:a celler.

Det är ju den setupen jag har köpt till mina 2 projekt.

Sen en helt annan fråga: hur många % av propellrarnas dragkraft kan/bör man ha i vikt på multikoptern ? 50%?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

radioactive
2011-11-18, 23:52
Jag har ett antal 750 av den sorten, så den ska jag testa när Dys-motorerna är avklarade. Du bör helst ha 2.5x dragkraft mot hela quaddens totala flygvikt, gärna 3x om du kan. Bästa är att kunna hovra vid 1/3 gaspådrag.

Lasse

radioactive
2011-11-19, 14:29
Nu har jag lagt in motordata under varje graf. Det är de data som medföljer beskrivning till varje motor, så inget som jag räknat fram eller angivit. Se första inlägget.

Lasse

cyberpete
2011-11-19, 20:52
RcTimer 2830-14 750 kv är exakt samma motor som DYS 2830-14. Dom görs i samma fabrik så :)

SteffeB
2011-11-20, 00:42
Nu testades ju en dys 2830 1000kv motor.

Har inte riktigt koll på hur en borstlös motor fungerar. Hur mycket ( om alls) påverkas maxvarvtalet av olika belastning t.ex? 750kv motorn kan väl inte ha lika bra dragkraft som 1100kv motorn med samma propeller?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

radioactive
2011-11-20, 02:37
Generellt så ju lägre kv desto mera vridmoment och desto större propeller kan den dra. Dragkraften är också ofta högre i en motor med lågt kv. En motor med lågt kv är som en traktor, långsam och stark, medan en motor med högt kv, kan vara stark, men är framförallt snabb. En motor med högre kv kan vara starkare än en med lägre, men generellt är det oftast tvärtom.

Lasse

SteffeB
2011-11-20, 11:27
Du har inte lust att testa skillnaden på ett omprogrammerat 30amp Rc-timer fartreglage mot ett standard ? Om det är någon. :) Du kan låna mina nån dag om du vill!

radioactive
2011-11-20, 14:17
Tror inte att det är så stor skillnad. Vad är det du har programmerat om?

Lasse

SteffeB
2011-11-20, 14:42
Följt anvisningar på RcGroups och lagt in en annan mjukvara på fartreglaget. Enligt andra på RcGroups ska man slippa det höga motorljudet, samt få en kallare motor. Skulle vara intressant att se vad som händer bara! :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

radioactive
2011-11-20, 15:01
OK, så du har ändrat timing till low. Jag ska själv göra lite tester med att ändra timing. Jag väntar dock på ett programkort som är kompatibelt med de ESC som jag ska testa. Så även om du skickar ner ESC'n, så måste jag kunna ändra timingen, annars vet jag ju inte vad som är skillnaden.. :)

Lasse

SteffeB
2011-11-20, 15:12
Kanske inte är så lätt att prova i en bänk iofs. Läste nått om lägre temp på nån sida tyckte jag.


http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678)

radioactive
2011-11-20, 15:31
Jo, låg timing ger ju en något kallare motor vad jag förstår och hög timing, tvärtom, en varmare. Vissa har 3 andra har 4 timinglägen beroende på vilken mjukvara som ESC'n har. Jag kommer att testa med Hobbywings mjukvara (3 lägen). Jag har även ett pgm-kort med fyra, men det funkar inte till några av mina ESC, tyvärr...

Lasse

henke2
2011-11-21, 18:19
Det finns ju redan watt/gram i grafen.... :)

Lasse

Jepp, men mer lättläst om varje motor fick en färdig siffra som är snittet av din graf eller så. Men spara absolut graferna också.

radioactive
2011-11-21, 19:04
Jepp, men mer lättläst om varje motor fick en färdig siffra som är snittet av din graf eller så. Men spara absolut graferna också.

Dom lata ska tuktas och inte få allt serverat... :)

Lasse

freddan_6
2011-11-23, 22:03
Om du lägger upp testerna lite mer som Fredrik Wegerland och bungymania så kommer du garanterat få fler läsare.
Jag behöver veta maxeffekt, effektivitet, vikt, strömförbrukning och propellerval vid ett antal spänningar för att kunna avgöra hur bra en motor är

http://esomodels.wz.cz/download/The%20Great%20Electric%20Motor%20Test.pdf
http://www.bungymania.com/bmdb.php (http://esomodels.wz.cz/download/The%20Great%20Electric%20Motor%20Test.pdf)

radioactive
2011-11-23, 22:29
Jag behöver veta maxeffekt, effektivitet, vikt, strömförbrukning och propellerval vid ett antal spänningar för att kunna avgöra hur bra en motor är


Ja, jag ska nog kika lite på tabell parallellt med grafer. Jag kommer även att ha både dragkraft och motortemperatur. Lite märkligt att ingen har med motortempertur. Jag kommer även att köra lite tester med olika ESC timing för varje motor

Lasse

Jode
2011-11-29, 07:33
Low, Mid och High timing är inte riktigt samma sak som SteffeB menar med uppklockad processor i ESC'n.

radioactive
2011-11-29, 11:37
Nä exakt, jag förstod det sen att det nte hade med timing att göra.

Lasse