handdator

Visa fullständig version : Hjälp med val av styrkort



peterbat
2011-11-21, 23:04
Hej på er!

Har tänkt bygga en tricopter, och det känns ganska enkelt med det praktiska!

Mitt problem är vad jag skall köpa för styrkort??? Det verkar finnas massa olika mjukvaror o flashande osv som jag inte får riktigt begrepp om...

Ni som har lite erfarenhet kanske kan ge mig lite skjuts i ryggen för att bestämma mig?:)

Det kanske tom, finns ngn som har ett färdigt kort att sälja till mig som naturligtvis skall fungera till tricopter?

MVH Peter

Malx
2011-11-22, 00:10
Beror helt på budget och användingsområde. Har du bara tänkt "tokflyga" så är ett KK-kort det ekonomiskt bästa och tillräckligt bra. (Hittar du bl.a. på HK billigt). Sen drar det iväg uppåt, både i funktioner och prisklass.

Kaptenklister
2011-11-22, 07:44
Är det första multicoptern så skulle jag satsa på ett KK helt klart under 30 $ Hobbykings V2 kort är väl det mest prisvärda just nu tror jag, sen måste du väl ha en programmerare så att du kan trycka i tricopterprogramvaran.

Finns det någon speciell anledning till att du skall bygga just en tricopter? Personligen tycker jag bättre om quadar av 2 anledningar:
1. Dom är mer stryktåliga(inga servon och yaw-mekanismer som kan gå sönder)
2. Enklare att bygga - återigen ingen yaw

Enda anledningen till att välja tricopter är i min mening att man får snabbare yaw, fast jag har inte upplevt det som något problem på min quad.

Möjligtvis kan man tycka att det är lite enklare att se vad som är fram/bak på en tri men det fixar man lätt med lite olikfärgade LED stripar. Dessutom har det börjat dyka upp "asymetriska" quadar vilket ytterligare förenklar orienteringen.

Jag håller för tillfället på att bygga ihop nått sånt här:

24589

peterbat
2011-11-22, 17:28
Det var just det som jag tänkte undvika! Alltså att köpa ett kort som jag måste programmera osv... Finns det inget som är klart redan utan en massa usb, överföringar osv...???????

Jag har tyvärr för dålig erfarenhet av sådant vad gäller datorer kontra elprylar som skall omprogrammeras..... Det är just därför jag letar efter en färdig lösning som "bara" behöver kopplas in direkt!

Varför just tricopter? Vet faktiskt inte men inbillar mig att det räcker gott för mitt behov samt att körtiden borde rimligtvis bli kortare med en motor till som slukar ström i en quad... Eller tänker jag fel?

Jag jobbar som konstruktör/reparatör inom verkstadsindustrin, så vad gäller att tillverka delar finns inga begränsningar....

Så: om ngn har ett kort liggandes som inte används eller behövs till en tricopter så hör gärna av er...:)

Kaptenklister
2011-11-22, 17:51
Tror inte att flygtiden skiljer så jättemycket mellan en quad vs en tri men det finns säkert nån som kan komma med fakta på den fronten.

Här kan man köpa KK-Kort i valfri config till ett rimligt pris :)
http://www.multircshop.com/site/index.php?route=product/product&path=35&product_id=591

Jag har dock inte testat nått kort därifrån själv men det finns en ganska massiv tråd om det på rcg: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1445151

Malx
2011-11-22, 18:19
Flygtiden beror på så mycket annat men med allting annat lika och om man får välja valfritt batteri så borde du få ut en gnutta längre flygtid med en quad. Multicoptrarna jag sett som flugit längst (på batteri) har varit hexa. Att välja mellan tri och quad går ungefär på ett ut, mer vad man tycker om själv. (Trubblet med en yawfunktion och servo kontra trubblet med en extra motor och fartreglage)

Jag vet igentligen inte riktigt vad du tänkt dig när du inte vill konfigurera ditt kort. Du måste alltid ställa in gyron osv. Men KaptenKlisters länk är nog det "lättaste" om du bara vill använda skruvmejsel och vrida på potentiometrar istället. (Gäller ioförsig alla KK-kort)

radioactive
2011-11-22, 18:22
Här kan man köpa KK-Kort i valfri config till ett rimligt pris :)
http://www.multircshop.com/site/index.php?route=product/product&path=35&product_id=591


Jag har tre KK Plus-kort från nämnda säljare och ett av dem fungerar perfekt. De andra två har problem, bla med gyrorespons plus lite annat. Ett kort skickades tillbaka pga just därför utan någon förbättring.

Lasse

peterbat
2011-11-22, 19:25
Får förtydliga min önskan: Ha ha....

Jag menar att jag vill köpa ett färdigt kort med rätt program installerat till tricopter, vilket nu som är bäst till lagom pris, sen att man självklart måste kalibrera esc, riktningar på alla kanaler mm, det klarar jag av känns det som!!!!!

Jag tänkte mer på att detta med att koppla in sig mot datorn och testa andra förbättrade mjukvaror osv, det känns inte aktuellt, måste väl fungera bra med en som är installerad och färdig vid köp???? Eller hur har ni gjort????

Har läst massor på olika forum och ett flertal som fått bekymmer med att det inte fungerar tillförlitligt efter att ha labbat med mjukvaran... DET vill jag inte vara med om:concern:

MVH Peter

peterbat
2011-11-22, 19:31
Vill också passa på att tacka er för snabb respons, ett fantastiskt bemötande på alla sätt! Nu fattas bara ett bestämmande tips på vad jag skall köpa!!!! ;o)

Modellflygarn
2011-11-22, 20:22
Hej!
Jag var väl i samma läge som du i höstas och ville bara få ihop nåt enkelt att lära mig flyga med.
Jag köpte ett kort från Hobbycity och fixade ihop en quad i +konfiguration (man flyger med en bom rakt fram) då behöver man inte programmera om nåt heller. Bara att plugga i och börja testa. Man får skruva lite på pottarna för att få den att uppföra sig men sen funkar det.
Den blir väl kanske inte 100% stabil i alla lägen men funkar helt ok. Har väl haft en del annat strul men egentligen inget som har med kortet att göra.
Har lärt mig flyga rätt bra i höst och börjar titta efter bättre grejer men det är en annan historia.
Min idé för att komma igång lätt o billigt... :)

rfnoise
2011-11-22, 22:05
Köp ett KK kort v2 från Hobbyking och skicka till mig så kan jag programera det åt dig. Jag bor i Stockholm, du kanske bor i närheten.

Jag började med ett HK KK kort och programmerade det till tricopter programvaran och har bara gott att säga om det. Efter det så kan du skaffa tuffare saker om du vill. Det blir inte enklare än så..

/Calle

DeVille
2011-11-23, 08:31
KK kort är helt klart det lättaste att börja med Till och med jag som var RC-noob kunde ställa in det med lite hjälp.
Jag köpte mitt första kort av dyi.nu , sen dess har jag byggt några egna KK kort också.

Byggde en quad först, men den är svår att se hur den ligger i luften tycker jag.

Jag har också programmerare om du bor på framsidan av Sverige ;-)
Finns i Dalsland / Trestad med omnejd om det är närmare än Tokholm.

/DeVille

peterbat
2011-11-23, 22:36
Taack snälla för all hjälp, ni är snälla och vill hjälpa till så gott det går! ;o)

Har nu bestämt mig för tricopter för att ha ngt att börja med! Så vitt jag förstår så är det lättare att se tri i luften jämfört med en quad, det känns som att det är rätt att börja med en tri just av den anledningen!!! KK-kort köpt på dyi.nu, ringde upp honom o fick mkt bra service med mkt info mm om kort, motorer osv... Nu inväntas postgången sen skall det tillverkas grejjer.... :o)

MVH Peter

peterbat
2011-11-25, 16:23
En fråga till er som är experter! Kör ni alla esc med bec till kk-kortet eller tar ni bort + kabeln på 2 av esc:en??? Har läst runt lite och det verkar vara delade meningar om detta.....

MVH Peter

radioactive
2011-11-25, 16:30
En fråga till er som är experter! Kör ni alla esc med bec till kk-kortet eller tar ni bort + kabeln på 2 av esc:en??? Har läst runt lite och det verkar vara delade meningar om detta.....

MVH Peter

Det beror helt på om ESC är linjära eller switchade. Linjära ESC (vanligast) behöver du inte plocka bort +kabeln på någon av kontakterna. Det måste du däremot göra om ESC är switchad. Är du osäker på om ESC inte är linjär så kan du för säkerhets skull plocka bort alla +kablar utom en. Det ska stå på infobladet om ESC är linjär eller switchad.

Jag har linjära ESC till alla mina quads och har inte tagit bort några +kablar.

Lasse

peterbat
2011-11-25, 21:13
Linjärt är det! Tack för tipset, det gjorde min kväll.... ! :o)

Uipo
2011-12-20, 06:34
Hej jag är helt ny på det här så jag undrar är det svårt att programera korten själv? Måste man ha något dyrt program för att göra det? Är olika kort låsta för sådant eller behöver man olika program för olika kort?

berthrsd
2011-12-20, 08:19
Beror lite på vilket kort du väljer...

KK-kort: Kräver en programerare, typ usbasp. Finns att köpa på ebay för en struntsumma. Gratis programvara, enkelt att använda. Intrimning görs direkt på kortet med vridpotentiometrar.

Open Pilot: Inbyggt usb-gränssnitt, gratis programvara. Också enkelt att använda. Intrimning sker via mjukvaran.

Diverse olika arduino-varianter (quadruino, flyduino etc): Finns både med och utan inbyggt usb-gränssnitt, dom som saknar detta kräver ett FTDI-gränssnitt. Gratis programvara. Borde inte heller vara så svårt, men jag har inte testat själv... Har fått för mig att det är lite struligare än dom två ovanstående. Intrimning sker via mjukvaran.

Uipo
2011-12-20, 08:33
Ok men om man ska börja med det här så kanske man ska köpa ett lite enklare kort som är färdigt programerat från tex dyi.nu då ? Och sen när man byter upp sig skaffa en egen usbasp, eller vad tror ni?
förkortningarna kk-kort och hk-kort vad står det för och vad är skillnaden på dom?

berthrsd
2011-12-20, 08:39
"HK-kort" är helt enkelt KK-kort från Hobbyking... KK står för övrigt för "Kaptein Kuk", det var han som "uppfann" den typen av kort. Mer info på http://www.kkmulticopter.com/

Alla KK-kort är mer eller mindre lika, så när du väl ska byta upp dig så kommer du nog vilja göra det till Openpilot, arduino eller liknande. Skulle det vara så att du vill byta mjukvara på ditt första KK-kort så finns det nog flera här på forumet som kan hjälpa dig. Men som sagt, en usbasp kostar runt 6-7 dollar inklusive frakt på ebay, ingen jätteinvestering direkt...

Uipo
2011-12-20, 09:53
Ok tack nu har man lite meta kött på benen. :D

berthrsd
2011-12-20, 10:24
Har för övrigt ett HK-kort ligger hemma och skräpar... Aldrig använt. Levereras programmerat med valfri setup för 300 spänn inklusive porto.

Jode
2011-12-20, 10:49
En varning, KK kort med piezo-gyron är inget vidare i svenskt klimat om man hade tänkt flyga ute.
De driftar och är allmänt opålitliga i kalla eller föränderliga temperaturer. Men till busflygning då man inte bryr sig om kostnaden av propellrar och motoraxlar kan det ju funka.
(Tips: HK V2 (större minne) kostar 158kr + 21kr frakt från HK...)
Men som nybörjare skulle jag aldrig välja KK, inte om man vill ha kvalitativ flygtid.

rfnoise
2011-12-20, 11:00
En varning, KK kort med piezo-gyron är inget vidare i svenskt klimat om man hade tänkt flyga ute.
De driftar och är allmänt opålitliga i kalla eller föränderliga temperaturer. Men till busflygning då man inte bryr sig om kostnaden av propellrar och motoraxlar kan det ju funka.
(Tips: HK V2 (större minne) kostar 158kr + 21kr frakt från HK...)
Men som nybörjare skulle jag aldrig välja KK, inte om man vill ha kvalitativ flygtid.

Man av ordning undrar då - Vad rekommenderar du för kort till nybörjare?

berthrsd
2011-12-20, 11:08
Håller inte riktigt med om att KK-korten är så dåliga för nybörjare. Har flugit ganska mycket, både tri och quad, med ett par billiga HK-KK-kort, och har aldrig kraschat pga korten. På sätt och vis kan det nog vara bättre att lära sig flyga "på riktigt" med enklare kort, än att hoppa på något svindyrt helstabiliserat system. Inte mycket till utmaning kvar om man bara skriver in koordinater i datorn... ;)

Själv flyger jag med Openpilot Copter Control-kort, funkar riktigt bra till en rimlig peng. Men ack så svåra att få tag på...

Sänker priset på mitt kort till 200 spänn, räknade nog lite högt på dollarkursen.

SteffeB
2011-12-20, 11:23
Tycker KK-korten fungerar bra. Särskilt med den nya firmwaren. En annan sak att tänka på är ju att det är enkelt att hålla på med, den uppfattningen har jag inte fått av de andra nämnda alternativen.

Köp ett KK-kort så kan du flyga direkt utan en massa läsande på obegripliga sidor.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

peterbat
2011-12-20, 22:25
Hej! Kan informera om att kort köptes på:http://dyi.nu/?webshop_showproduct=142.. Fungerar hur bra som helst och bra service med snabb leverans... Kan glädja mig själv med att min tricopter nu har c:a 3 timmars flygtid utan någrasom helst missöden eller kraschliknande fadäser... Kvalitet för rätt pengar måste jag säga!!!

Har redan planer på FPV mm, då detta verkligen var helt rätt flygetyg för min smak.....
Tack alla som engagerat sig i ämnet, flyg så det ryker! ;o)

MVH Peter

SteffeB
2011-12-21, 01:42
Måste bara lägga in den här videon som finns i tråden för KK 4.7 firmwaren på RcGroups. Rätt säker kille, ser stabilt ut tycker jag. :) http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eVynj5ItlQU#!

Jode
2011-12-22, 01:05
Ja för priset är de ok, har själv tre stycken olika KK.
Men funkar era i kyla? Mina blir helt galna av tempförändringar.
Menade mer att tex. MWC (eller Open Pilot) med accelerometrar ger betydligt snällare
karaktär. Man hinner ju lätt titta på radion, trimma och ta det lugnt.
KK är ju mer som att flyga heli. Men iofs, kan man flyga KK, kan man flyga allt.

Mr J
2011-12-22, 17:09
Mitt KK-kort made by Dadde tycker till och med änu sämre om kyla än vad jag gör, det vill inte starta upp om det är för kallt, typ under +6 grader.

Det armerar öht inte fartreglagen, ibland inget av dom, ibland funkar en eller två motorer.
Kopplar man ur batteriet och på igen en 20-25 gånger så går det ibland.

Men det säkraste om man vill vinterflyga är att koppla in batteriet innomhus på en rumstempererad trikopter, och sen gå ut och flyga, då är det inga problem...

Tomas
2011-12-22, 22:57
Går det inte att isolera korten lite under vintern för att reducera temperaturändringar?

Mr J
2011-12-23, 00:09
Det går säkert att lösa, men jag bryr mig inte för jag tappar flyglusten när det är för kallt...

Malx
2011-12-23, 03:39
Beror med största sannolikhet på fartreglagen och inte KK-kortet. Kalibrera om "throttle range" på dem när det är kallt och de kommer fungera i både kyla och värme. Jag har haft motsvarande problem som satte igång redan när det var under +15 och det var rent kopplat till fartreglagen och inte kontrollerkortet (som var ett OpenPilot CC).

Det kan till och med räcka med att kalibrera om dem inomhus (dvs. när det är varmt).

Ett sätt att testa det är att gå utomhus och sedan värma fartreglaget med handen tills det sätter igång.

Mr J
2011-12-23, 09:50
Tackar för tipset. Jag ska prova det där med mina Plush reglage.

peterbat
2011-12-23, 11:11
Min kan också uppföra sig konstigt i kylan! Den kan nämligen vid fullt pådrag uppåt helt plötsligt tappa effekten på ett esc vilket medför att det är katastrof-läge på spakarna för att få ner tricoptern igen, fullt åt ena hållet för att ballansera upp den!

Tursamt har jag fått ner den hel i dessa tillfällen och lärt mig att inte ge fullgas uppåt, utan mjuka rörelser! Då flyger den galant...

MVH Peter

DrHanke
2011-12-23, 20:26
Jag har både Jakub kort och de två varianterna av KH korten och har inga problem med kyla. Det viktiga är att låta komponenterna aklimatisera sig. Ta aldrig ut sakerna från värmen och flyg direkt, utan låt de ligga i den temp de ska användas. Provflyger alltid ca 1min å sen landar, stänger av moterna och dra på gas igen då gyrona kalibreras varje gång man går från noll till lite gas. På det sättet får man bra kalibrerade gyron, kanske behövs nån klick på trimmen också... Jag flyger året runt och förra vinter trots -30 var det inga som helst problem.

Jode
2011-12-23, 21:22
Ska ge KK en chans igen, hört gott om 4.7
(kommer dock aldrig hänga på något dyrt på något med piezogyron)
Ursäkta mitt korståg med MEMS fanan ;)

DrHanke
2011-12-23, 21:58
Jo 4.7 är riktigt bra men tråkig, går inte att rolla å loopa med... Lärt oss den hårda vägen...

Jode
2011-12-24, 17:39
Haha! Det förklarar en del... bla. ett totalhaveri efter polarn gjort en flip som blev en loop med 10m diameter :)
Vems och vilken version ska man köra om man vill öva "Wathox style"?
Själv nöter jag bara stabila snygga kameraåkningar.

DrHanke
2011-12-24, 20:06
4.5 eller 4.6 funkar, i 4.7 har han ändrat till en PID kontroller (mkt stabilare) så pottarna ställer bara värdena på PID kontroller medans äldre versioner ställer gainen på gyrona. Ställ gyrona precis på gränsen till att de inte funkar då funkar aerobatiken bäst :)


http://www.youtube.com/watch?v=kmThL848fPo