handdator

Visa fullständig version : Low-voltage på nytt lipo acc??



jesse78
2011-11-22, 14:48
Hej!

Just fått några helt nya Turnigy 2200mAh 3S lipos, och efter att jag använde en av dem får jag felmeddelandet på min Team Orion Advantage Charger "low voltage" på ett helt nytt lipo acc. Har aldrig hänt tidigare och tyvärr är inte manualen till någon större hjälp.
Vad har hänt?
Jag har försökt att gå igenom all program, men inget verkar fungera, och ja jag balanserar accar varje gång jag laddar dom.

Kenneth E
2011-11-22, 15:09
Hej,

Det är säkert en cell som har mycket låg spänning, vanligt med Turnigy LiPo, normalt sett är batteriet kass.

Skall du ladda upp spänningen, välj Nmh Nickel Metall Hybrid, till spänningen har höjts(Cirka 9,0v), slå sedan över till LiPo laddning.

jocke1963
2011-11-22, 15:22
Kolla att inget av blecken i balanseringskontakten på acken sitter löst. Har hänt mig, då fick jag problem vid laddning.

McRegor
2011-11-22, 17:23
Hej,
En dum fråga kanske men det är inte din matning TILL laddaren som har låg spänning ? Vill minnas att min laddare säger nåt sånt när mitt drivbatteri börjar tröttna...:)
Annars kan du mäta cellspänningen i balanseringskontakten med en multimeter men var extremt försiktig så du inte kortsluter några celler under mät-övningarna. Jag brukar sätta tunn krympslang över stiften i "mätpinnarna" för att skydda dom från kortis.
Hälsningar
Roger

Arrow 60
2011-11-30, 23:17
Detta har hänt mej några gånger, även med nya lipoaccar... Då brukar jag ge dom 12 volt från fältbatteriet i några sekunder, sen tar dom laddning igen....

jesse78
2011-12-01, 07:27
Detta har hänt mej några gånger, även med nya lipoaccar... Då brukar jag ge dom 12 volt från fältbatteriet i några sekunder, sen tar dom laddning igen....

hmm.. låter som en plan, trodde accen va trasiga. Men hur ser den kopplingen ut? Krokodilklämmor i ena änden och accens motsvarighet i andra?

freddan_6
2011-12-01, 13:55
hmm.. låter som en plan, trodde accen va trasiga. Men hur ser den kopplingen ut? Krokodilklämmor i ena änden och accens motsvarighet i andra?
Ja det går bra, men jag tror det är matningen till laddaren som är för låg. Vad har du för laddare, vad har du för spänning?

radioactive
2011-12-01, 14:27
Om laddaren vill ha 12V in, så plocka en PSU från en gammal dator. Har du tur så ligger det några st i en tekniksopbinge någonstans. De brukar kunna leverera 30A minst. Jag har ett antal PSU som driver all sköns härligheter hemma. Perfekta med både 12V och 5V. och strömmen tar i stort sett aldrig slut.

Lasse

henke2
2011-12-01, 18:20
En li-po acke som varit urladdad för lågt blir ALDRIG sig själv igen. Är den trasig när den är ny så åk tillbaka till handlaren med den så får du en ny på garanti. Att ge acken 12v från fältbatteriet antar jag är ironi.

mogge
2011-12-01, 20:23
Tja, inte vet jag men nog har jag haft många Li-pos i begynnelsen o inte för att det är att rekommendera i dagens säkerhetstänk men nog har jag skrämt igång Li-po:s med en dutt 12 volt. Om nån minns salig Valter Johansson så fick jag en prov-elkärra att testa nångång 71 o det var minsann inget vidare ös. Långt ifrån Li-pos.

rfnoise
2011-12-02, 11:53
Inga problem att trycka i 12v via laddarens NiMh läge om man håller koll på vad som händer. Så fort cellen håller de volt som krävs för att Lipo läget ska fungera så stoppar man laddningen och byter laddmetod till den rätta.

Detta har ryckt igång några batterier för mig. Sändar-lipo accen tex. Cellerna är inte svullna men håller inte riktigt lika mycket som när det var nytt.

Kör förövrigt med lipo-bag, brandvarnare och keramikkruka när jag laddar så jag har inte helt lämnat säkerheten åt sitt öde.. :)

/Calle

jesse78
2012-03-28, 15:17
funkade kanon att ge lipot en liten kyss! vi får dock se hur batteriet håller :) tack för svaren!

bem
2012-03-28, 16:20
Tänkte även passa på att nämna att man kan få problem att trycka i det sista upp till 100% också i ett LiPo batteri. Jag har en 6 cell LiPo pack som har lite problem att bli uppladdad till 100%, ofta stannar det på 98% och där står det i evigheter. Ibland får jag den att gå upp till 100% genom att koppla bort batteriet ett tag och sen ladda igen, ibland flera gånger. Ute på fältet behövs egentligen inte upp till 100% laddning, vid 95-97% brukar jag avbryta för det är ändå de sista 5% som tar lång tid då det skall balanceras och donas med cellerna av laddaren. Men är jag hemma och skall ut och flyga senare vill jag gärna ha i 100% och få "End" i laddarens display att laddningen är klar.

/Bo

Bonanza
2012-03-28, 16:46
Ett tips är att köpa en liten batterimätare som visar alla celler separat.
Då kan man se exakt vad alla celler mätar både före och efter laddning.

Ett nytt batteri är ju heller aldrig fulladdat, låter som om det användes direkt utan att ladda upp det.