handdator

Visa fullständig version : Fällpropp + lådkropp = sant ??



jocke1963
2011-11-22, 15:42
Håller på att snickra ihop en Gårdstads-Zipp som jag fick i present av frugan.
http://www.gardstad.se/zippny/zippny.htm
Med motorn jag använder http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=142&productname=
kommer det behövas minst 9x6 propp för att få lite kräm ur motorn.
Blir då ganska mycket "propeller-nedstick" och jag oroar mig lite inför landningar, att bryta propp eller torpedvägg. Inte alltid man lyckas pricka det där höga gräset vid landningar, ju... :sarcastic:

Så, funkar det med fällproppe med lådkropp eller kommer bladen ta i kroppskanterna?

24590

McRegor
2011-11-22, 17:18
Hej,
Jag har kört min mest flugna kärra någonsin - en E-Flite Mini Ultra Stick - med folding-propp under många år. Ett trasigt blad är totala propellerkostnaden men jag har slitit ut flera servon under tiden.
Så folding-propp är definitivt min favorit och sådana har jag i många kärror utan problem hittills.
Kör oftast MP Jet-spinner och Graupner eller Aeronaut-blad.
Hälsningar
Roger

pgrts
2011-11-22, 17:56
Hej,
Jag har kört min mest flugna kärra någonsin - en E-Flite Mini Ultra Stick - med folding-propp under många år. Ett trasigt blad är totala propellerkostnaden men jag har slitit ut flera servon under tiden.
Så folding-propp är definitivt min favorit och sådana har jag i många kärror utan problem hittills.
Kör oftast MP Jet-spinner och Graupner eller Aeronaut-blad.
Hälsningar
Roger
Jag har landningsställ på min M U S ;-)

McRegor
2011-11-22, 19:33
Jag har landningsställ på min M U S ;-)
Ja du patrik - det har jag också även om det blev infällbart när höjdservot gav upp efter 4 år...:) Men min foldingpropp höll hur fint som helst ! Det var under utgång ur en looping som det lilla servot behagade dra sin sista suck så då fick husse sucka sen istället..:)
Hälsningar
Roger

jocke1963
2011-11-23, 01:49
Jo, har ju inte tänkt ha nå´t ställ på min Zipp, så jag får väl testa med fällpropp då,
tack för hjälpen !!

MrOvanhill
2011-11-23, 08:44
Jag har flugit med BlåPhoenix med fällprop och det har funkat alldeles utmärkt.

anders79
2011-12-21, 23:12
Jag har en zipp jag med har fällprop på den funkar väldig bra har flygit mycket med den!
Gillar zippen går att flyga fort hur snäll som helst när man ska landa mycket nöjd med den

Kenneth E
2011-12-22, 16:02
Se bara till att du rundar av hörn och kanter med en så stor radie som det bara går.

jocke1963
2011-12-22, 17:07
Se bara till att du rundar av hörn och kanter med en så stor radie som det bara går.

Tyvärr för sent, redan klädd. Blir det avskavt får jag väl slipa ner kanterna då och klä om.

McRegor
2011-12-22, 17:57
Hej,
Jag har aldrig haft problem med att proppen skaver på lådkroppen på min Mini Ultra Stick så jag skulle bli förvånad om du råkar ut för nåt sådant.
Hälsningar
Roger

Zkeeter
2011-12-22, 21:42
Jag har oxå folding på min moddade BF och det med vassa kanter..
Det känns inte bra när man testar på marken , men funkar kanon i luften!
Så prova du! Misstänker att det inte blir några problem.

McRegor
2011-12-23, 07:42
Hej,
Det kanske bl a beror på hur lätt propparna sitter i navet. Mina sitter väldigt lätt och jag har som sagt aldrig märkt att dom tagit i kroppen - varken på marken eller i luften - och kärran har flugit väldigt mycket. Sen kan det ju givetvis också bero på hur långt framför kroppen som proppen sitter. På min M.U.S så sitter motorn monterad framför kropps-spantet och det underlättar givetvis.
//Roger