handdator

Visa fullständig version : Dart Kitten



LIP
2011-11-22, 19:35
Har börjat lite smått på ett nytt projekt medans jag väntar på prylar till min ASK 18 som jag håller på att bygga.

Så här ser förebilden ut på det nya projektet 24601, kommer förmodligen bli många avbrott, jag försöker ta rätt på tiden när det blir avbrott i reparationerna av hemmet.

Hittade en ritning av D. Hogdes med en spännvidd av ca 2 meter.

Då jag har för avsikt att använda min ASP 160 FT Twin till den har jag låtit förstora ritningen 40% och då blir spännvidden ca 2,8 meter.
Det innebär att många av detaljerna måste konstrueras om för att få lämpliga grovlekar på plankningsmaterial, lister, spant osv. Men det gör jag eftersom bygget fortskrider.
Vingprofilen ändrar jag absolut, tycker att 18% Clark Y vingprofil är lite väl häftigt. Funderar på om jag skall använda en 15% Naca 2415 istället, eller rättare sagt från Naca 2515 i vingroten till Naca 2410 i spetsen, tror att det fungerar bättre i lite mer vind.

Har börjat lite smått med stabbe och höjd roder PB190002.jpg (43,2 KB) samt lite på kroppsformen.PB190002.jpg (43,2 KB) PB200003.jpg (60,8 KB)

bem
2011-11-22, 20:35
Hej,

Ja Dart Kitten det var en sån som Pär Lundqvist hade en byggartikel om i Allt om hobby 1981 nr 2. Hans var i skala 1:4 (spännvidd 244 cm). Han sålde (och kansle än idag säljer) ritning på den som var stort som ett lakan. Han nämner att det finns bra dokumentation på Dart Kitten i Aeromodeler okt 1950 och Aeroplane Monthly aug 1977. Om du vill läsa artikeln i Allt om hobby så kan jag skanna in den som PDF, bara att säga till så fixar jag det.
"Sött" litet flygplan är det, tydligen konstruerat 1937, som hade en liten Jap J-99 2 cylindrig boxermotor på 36 hk.

/Bo

LIP
2011-11-22, 22:12
Ja, det är riktigt att den har flugit med 36 hk motor men det fanns tydligen 2 versioner till, en lär ha flugit med 27 hk och en till med 40 hk med samma motorfabrikat.

Pär Lundqvist känner jag till, jag tittade in på hans hemsida men den enda ritning Per tydligen har kvar till försäljning är till Eastborn 1911, (har haft en sådan och den flög mycket bra, kan rekommenderas).
Därför blev valet den här ritningen och jag tycker att det inte spelar någon större roll när jag ändå skulle förstora upp den. För mig var det ytterkonturerna som var viktig, resten löser jag själv.

Självklart så är jag intresserad av artikeln från Allt om Hobby, jag tar tacksamt emot.

Michael
2011-11-23, 15:16
Om inte Pär längre levererar ritningen så går det bra att beställa den från Model Airplane News:

http://www.airagestore.com/plans/dart-kitten.html

LIP
2011-11-23, 15:26
Michael, jag misstänkte det men som jag skrev ovan så har det ingen större betydelse när jag ändå skulle förstora den.

LIP
2011-12-05, 11:32
Som jag nämde tidigare jobbar jag lite på Dart Kitten när det kört fast på mitt andra bygge, ASK 18.

Har precis fräst ut alla spryglar samt tillverkat vingstål i 4mm Dural-plåt.

Valde en profil med Naca 2415 i vingroten till 2410 i vingspetsen.

2483024831

LIP
2011-12-07, 19:57
Idag fick jag de delar som jag behöver till mitt ASK18 bygge, men innan dess hann jag göra vinginfästningen färdig till Dart Kitten.
Det blir uppehåll nu på Dart Kitten då jag nu lägger allt krut på ASK18.

24891

LIP
2011-12-24, 12:04
Har påbörjat mittendelen på vingen. Om det är någon som undrar vad jag limmat i framkanten så har jag planer på att testa ett nytt sätt att bygga torrisionnäsan och nosradien på. Har själv aldrig byggt på detta sätt på en sprygelbyggd vinge men jag har med framgång byggt på detta sätt på foamkärnor, det skall bli spännande. När det blir aktuellt så kommer jag att berätta hur jag tänker.

För övrigt får jag önska alla en riktigt GOD JUL

LIP
2011-12-26, 13:25
Har nu plankat torrisionsnäsan och den teknik jag har använt är vitlim och strykjärn. Måste säga att det gick riktigt bra, bara några småsprickor i nosen men inte mer än att det bara behövs lite spackel.

Passade på att filma, se nedanstående adress.

http://youtu.be/G6JEIDh5hMU

LIP
2011-12-26, 13:26
Har nu plankat torrisionsnäsan och den teknik jag har använt är vitlim och strykjärn. Måste säga att det gick riktigt bra, bara några småsprickor i nosen men inte mer än att det bara behövs lite spackel.

Passade på att filma, se nedanstående adress.

http://youtu.be/G6JEIDh5hMU

hjalleo
2011-12-26, 13:55
Har nu plankat torrisionsnäsan och den teknik jag har använt är vitlim och strykjärn. Måste säga att det gick riktigt bra, bara några småsprickor i nosen men inte mer än att det bara behövs lite spackel.

Passade på att filma, se nedanstående adress.

http://youtu.be/G6JEIDh5hMU

Hej Lasse!

Nu blir jag riktigt imponerad! Det är ingen dålig krök som du tar dig runt med balsan. Kan du berätta mer om det här sättet att planka? Låter du vitlimmet torka först så att du använder det som ett kontaktlim? Är det vatten som du sprutar på eller är det fönsterputs med ammoniak?

Mvh Olov

Thomas
2011-12-26, 14:05
Gammal välkänd, men kanske bortglömd metod!
Det såg ju riktigt fint ut, är det 2mm balsa? Vad sprutade du med? Vatten eller fönsterputs?

LIP
2011-12-26, 18:48
Javisst, en hyfsat gammal metod. För ca. 15-20 år sedan exprimenterade jag fram denna metod i samband med att planka de foamkärnor som jag skar i min dåvarande skärmaskin. Jag presenterade systemet i bla. Modellflygnytt.
Men det var första gången som jag testade på en sprygelbyggd vinge.

Det är bara vatten som jag spryar på när jag skall runt nosen.
Materialet är i det här fallet är 2mm balsa.

När jag plankar vingpanelerna kommer jag att använda typ fönsterputs som det är ammoniak i för att minska risken för sprickbildning i framkanten.

Jag hade också strukit vanligt vitlim på hela ytan på plankningsmaterialet med en fintandad spackel, jag inbillar mig att det är viktigt för att få lite "mothåll" från insidan av materialet när jag sprayar på utsidan, för då krummar sig balsan så att den har tendens att komma runt vingnosen själv.
Dessutom så är spryglar, lister osv. också bestruken med lim och allt lim har fått torka innan allt stryks fast med strykjärnet.
Strykjärnet har jag på högsta värme.

Thomas
2011-12-26, 18:59
Första gången jag använde samma metod nån gång på sjuttiotalet, har jag för mig att jag fick tipset från Model Airplane News...
och det var plankning på sprygelvinge!

LIP
2011-12-26, 20:21
Thomas, OK
Att det förekom då kände jag inte till.
Måste fråga, var det vanligt snickarlim då också?

Thomas
2011-12-26, 20:58
Thomas, OK
Att det förekom då kände jag inte till.
Måste fråga, var det vanligt snickarlim då också?

Jajamensan!
Stryk på vitlim på båda ytorna som ska limmas, vämta nån timme så limmet är "beröringstorrt", lägg plankningen på spryglarna och stryk över. Funkar bra på en tjocklek upp till ett par millimeter.
Däremot har jag aldrig krökt balsan så mycket som du gjorde i näsan, men det verkar ju fungera bra det också.

Fördelen är ju att man slipper nåla fast plankningen, bara man är noggrann med att få den vinkelrätt.

LIP
2011-12-26, 21:33
Jajamensan!
Stryk på vitlim på båda ytorna som ska limmas, vämta nån timme så limmet är "beröringstorrt", lägg plankningen på spryglarna och stryk över. Funkar bra på en tjocklek upp till ett par millimeter.
Däremot har jag aldrig krökt balsan så mycket som du gjorde i näsan, men det verkar ju fungera bra det också.

Fördelen är ju att man slipper nåla fast plankningen, bara man är noggrann med att få den vinkelrätt.

Då jag höll på med skumkärnorna så vågade jag aldrig stryka fast plankningen redan efter en timme då jag var rädd för att det skulle finnas fukt kvar som kunde förångas och förstöra foamen. Jag lät det alltid torka minst över natten men jag har också väntat en hel vecka och fungerar lika bra då.

LIP
2012-02-05, 22:27
Dags att uppdatera den här tråden.

Jag har lamellbyggt ramen till sidorodret som skall limmas in spryglar i.

26429

Alla spant till kroppen är konstruerat om och hoplimmade.

26430

Byggjiggen för kroppen har jag skruvat ihop, skall i nästa steg montera fast kroppspanten på jiggen. Spanten monteras på de tvärgående listerna.


26431

Har även börjat med vingarna, det skall bli intressant att se hur det går att planka runt vingnosen men först ska vinginfästning limmas på plats.

26432

kay.krut
2012-02-06, 07:13
Lasse !

Din kroppsgigg gillar jag skarpt. Ingen risk att det blir snett där inte.

Kay krut

LIP
2012-02-06, 07:37
Sådana kroppsjiggar har jag använt mig av ett antal gånger, det förenklar verkligen bygget.

LIP
2012-02-06, 22:14
Blev lite gjort i kväll också, som synes så har jag monterat upp spanten på kroppsjiggen.

Redan här passade jag på att montera motorspantet med sido och nedåtriktning.

Nästa steg blir att tillverka longeronger av furu för att sammanbinda spanten med.

26439

LIP
2012-02-11, 18:55
Har jobbat lite på kroppen, har kommit så långt att jag har kunnat förlösa den från jiggen.


26527265262652526524265282652926531

Pekkala
2012-02-11, 19:27
Se där! Det tar sig:applouse:
Får vi se den i luften till sommarn?

LIP
2012-02-11, 21:43
Nja, jag vet inte.
Reparationer av ett rum har startat så jag är rädd för att tiden inte räcker till.

Men man kan ju alltid hoppas.

Är det bra i Solberg?

Pekkala
2012-02-11, 22:00
Kanon!

LIP
2012-02-11, 22:04
Bra, passa på och njut.

LIP
2012-02-25, 15:54
Dags för uppgradering igen.

1 Visar hur jag pywwodförstärkt nosen över vingsadeln.
2 Har jag balsaplankat längs bak för att kunna fixera plaströr där styrvajrarna skall löpa till sidorodret. Det är nu klart för att planka hela kroppssidan med 2mm balsa.

3 Eftersom jag har valt att ha en monteringsbar stabbe så har jag i änden på stötstången valt att ha en kullink för 3mm förskruvning.
Hålet i kullinken skall ja stoppa på en 3mm axel som är förbundet med höjdrodret.

4 Stabbe med höjdroder.

5 Här syns 3mm axeln som är förbundet med höjdrodret och som skall träs i kullinken när man monterar stabben.

6 Stabbe och sidoroder monterat, den stång som syns inuti kroppen är stötstången till höjdrodret som är tillverkat av bågskyttepilar i aluminium.

kay.krut
2012-02-26, 09:32
Lasse !
Den där maskinen har du naturligtvis med dig till Optand till sommarn. Senast jag såg en Dart Kitten var på Havgård utanför Ljungbyhed någon gång på tidigt åttiotal. Det var Per Lundkvists stora kärra, dragen av en OS .60:a av tidiga versionen. Vi skojade med Per ibland och sa att den var så slö att han måste starta i medvind för att överhuvud taget få upp farten !
Den flög bra men motorstyrkan var i underkant för en så stor modell. Sedan dess har jag inte sett någon "Kitten"
Så det ska bli skoj att se din kärra. Och naturligtvis ska den väl bli silver och "faluröd" !?

Kay krut

LIP
2012-02-26, 13:26
Kay!

Kan inte lova att den är klar till Östersund men den skall med om den är klar.
Klart är att Pilatus Porter och Ask 18 skall med i allafall + eventuellt Spatzen.

Vi håller på med renovering hemma i huset så det är bara de avbrott som blir som jag bygger på Dart Kitten.

Klart att den blir i silver och röd, klädseln har jag redan hemma.

hjalleo
2012-02-26, 19:42
Dags för uppgradering igen.

1 Visar hur jag pywwodförstärkt nosen över vingsadeln.
2 Har jag balsaplankat längs bak för att kunna fixera plaströr där styrvajrarna skall löpa till sidorodret. Det är nu klart för att planka hela kroppssidan med 2mm balsa.

3 Eftersom jag har valt att ha en monteringsbar stabbe så har jag i änden på stötstången valt att ha en kullink för 3mm förskruvning.
Hålet i kullinken skall ja stoppa på en 3mm axel som är förbundet med höjdrodret.

4 Stabbe med höjdroder.

5 Här syns 3mm axeln som är förbundet med höjdrodret och som skall träs i kullinken när man monterar stabben.

6 Stabbe och sidoroder monterat, den stång som syns inuti kroppen är stötstången till höjdrodret som är tillverkat av bågskyttepilar i aluminium.

Hej!

Det där ser ju riktigt bra ut!

Stötstång av pilar låter ju som ett nytt intressant ämne för stötstång. Var får du tag på dom?

Mvh Olov

LIP
2012-02-26, 21:12
Hej Olov,

Jag var in på Hobbex i Birsta och köpte 2st bågskyttepilar som jag sedan skarvade till rätt längd.
svarvade till en plugg av aluminium som jag limmade in i skarven.

LIP
2012-02-27, 19:44
Har idag plankat torrisionsnäsan enligt ovanstående teknik med vad jag tycker bra resultat.

Plankningen är 2mm balsa, den sprack ca 150mm från spetsen och in längs fram i nosen, men det är lätt åtgjärdat med lite spackel.

Gjorde även en provmontering med delarna.

kay.krut
2012-02-27, 20:39
Hör du Lasse !

Du skulle inte få den färdig till Ope!! Det tror jag inte på en sekund. Med den takten så lär du stå på fältet i snöstorm och vänta på provflygning.

Fortsätt i den takten.

Kay krut

LIP
2012-02-27, 21:41
Nja, imorgon blir det förmodligen ingenting. Skall hjälpa ett företag med lite produktionslösningar, kommer förmodligen att ta några dagar.
Har också fått en förvarning om att det nu är dags för att börja en renovering av köket.
Dessutom är det rätt mycket kvar innan jag kan börja klä modellen, men hoppas ju förståss på många tillfälliga stopp med renoveringen.:)

LIP
2012-03-25, 21:52
Haft lite egen tid i helgen och kunnat börja klä på modellen men jag måste säga att kroppen var dryg att klä på.

Första gången som jag använder Gloss Tex, går ju hyfsat att klä med, men den är lite knepig på temperaturen, det gäller att lära om/nytt.
När jag klädde kroppen som är helplankad gjorde jag så att jag höjde järnet till max temperatur, lade en linnetrasa över klädseln och strök fast klädseln med trasan mellan järnet och klädseln och det gick aldeles utmärkt.

kay.krut
2012-03-27, 15:06
Lasse !

Skoj att du provar Glosstex. Jag gillar det skarpt för man slipper färgångorna. Kanske lite temperaturkänsligt som du själv skriver men man lär sig fort. Jag börjar med låg temperatur och sedan höjer jag lite om det behövs runt hörn och skarvar.
Ganska lätt att reparera om man behöver ! Tar man, som du själv upptäckt, en duk mellan järnet och modellen så slipper man eventuella märken från järnet och kan då använda lite högre värme.
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg, den modellen vill vi se på Optand. Så var det med det !

Kay krut.

hjalleo
2012-03-27, 17:35
Haft lite egen tid i helgen och kunnat börja klä på modellen men jag måste säga att kroppen var dryg att klä på.

Första gången som jag använder Gloss Tex, går ju hyfsat att klä med, men den är lite knepig på temperaturen, det gäller att lära om/nytt.
När jag klädde kroppen som är helplankad gjorde jag så att jag höjde järnet till max temperatur, lade en linnetrasa över klädseln och strök fast klädseln med trasan mellan järnet och klädseln och det gick aldeles utmärkt.

Hej!

Det där blev ju riktigt snyggt!:applouse: Räknar du med premiär till sommaren?

Mvh Olov

LIP
2012-03-27, 17:58
Kaj, ja det ser lite mer optimistikt just nu, det är väl bara att hålla tummarna.

Olov, avser absolut att flyga den i sommar. Hoppas ju att jag hinner till Östersundsmeetinget

Ska gå ner i källaren nu och se om jag kan klä lite i kväll.

LIP
2012-04-04, 21:11
Har kommit en bit längre med klädseln.
Men som vanligt har jag varit för snål med att köpa tillräckligt med klädsel, det räckte inte till mittvingen och stabben, men det är mer klädsel på gång.
Jag får börja att montera gångjärn och stötstänger så länge.

Lelle
2012-04-05, 07:00
Ser riktigt snyggt och välgjort ut. Snart dags, va´? :)

kay.krut
2012-04-23, 09:30
Lasse !

Din Dart Kitten ser jättefin ut. Och det blev ju riktigt bra med Glosstexen. Det ska bli skoj att återuppleva den maskinen igen, för det är ju ett tag sedan Pär Lundkvist flög sin maskin på gamla Havgård utanför Ljungbyhed. Du har två månader kvar till Östersunds meetinget så du lär nog klara av det. Lasse, du måste återkomma med bilder när den är provflugen.

Kay krut

LIP
2012-04-23, 13:14
Kay,
Jag har absolut som mål att få den färdig till Östersund. Har förhandlat med frugan att det blir inget mer reparationer hemma förrän Dart Kitten är färdig, men tyvärr så är det andra hinder som dyker upp.
Företaget som jag brukar hjälpa med olika produktionslösningar har hört av sig igen och måste prioritera det först just nu, men det är inte så många timmar som det handlar om.

Husbilen är också hämtad från sin vinterförvaring och den skall rustas inför säsongen. Den 3.dje maj åker Christer och jag till Laxå jetmeeting där Christer skall flyga med sin J21R och dit måste man naturligtvis hänga med.

Jag lovar att det blir bilder och eventuellt film från när jag premiärflyger Dart Kitten, jag har också en till premiärflygning som skall göras och det är ASK18.

LIP
2012-09-18, 16:05
Det har dragit ut på tiden innan det blev premiärflygning, men nu är den gjord och så här såg det ut.
Men först ett par bilder

32180

32181

Här har vi filmen.

http://youtu.be/IXPoWQs4_AU

Lelle
2012-09-18, 16:12
Grattis till premiären.
Såg väldigt trevligt ut.

Thomas
2012-09-18, 16:43
Snyyyggt värre!!!
Bara pilotgubben som fattas...
Grattis!

ewalds
2012-09-18, 17:10
Såg mkt trevligt ut.
Lugnt o behagligt..

Grattis!!

/Micke

hjalleo
2012-09-18, 19:01
Grattis till en lyckad premiär!

Den såg ut att flyga som en dröm.

Mvh Olov

LIP
2012-09-19, 20:53
Tackar, ja en gubbe med en rejäl halsduk skulle inte vara fel.

Har efter premiären belastat nosen med 250 gram och då blev den betydligt trevligare att flyga.
Upplevde det som så att skulle jag fått motorstopp så skulle den blivit besvärlig att glidflyga med men nu känns det bra.

Fluf
2012-09-20, 16:02
Jisses, lyfte på ungefär noll-komma-inget. Vackert bygge och intrresant plankning. Blir en härlig kontrast med slät framsida och spryglad mitt/baksida på det sättet.

Vackert.