handdator

Visa fullständig version : EPP på väg från Tyskland



radioactive
2011-12-02, 18:50
Jah, då har vi beställt lite EPP från Tyskland. Det ska nog bli två stycken 3D-kärror, oförstörbara, eller näst intill, och det passar en bedrövligt pilot som jag... :) Förövrigt första gången jag handlar av EPP-Versand, och första gången jag ska ge mig på att bygga en kärra av det maetrialet. Det ska bli spännande.....

Några tips utöver gott om kolfiberförstärkning? Funkar smältlim?

Lasse

PS! Någon som har en ritning på en enkel men väl beprövad design?

jocke1963
2011-12-02, 19:07
Mycket kolfiber, ja. Smältlim, epoxy, uhu-por funkar bra. CA funkar oxå men blir sprödare.
Vad blir det för kärror?

radioactive
2011-12-02, 19:18
Vad blir det för kärror?

Tack för tips. Ingen aning vad det ska bli mer än 3D av något slag. Spännvidden ska nog inte ligga högre än 90-100 cm. Alla tips på bra design tas emot med tacksamhet. Den bör ju vara lättflugen eftersom vi ska träna 3D, men inte för avancerat. Men det bör väl vara mittvingat typ Yak-54 eller liknande.

Lasse

radioactive
2011-12-02, 19:43
Jag hittade en ritning på nätet av en 3D EPP-Yak, så vi tar väl den....

Lasse

jocke1963
2011-12-02, 19:51
Jag har en massa ritningar på epp-kärror, men tyvärr på servern på jobbet och är pappaledig nu fram till februari... :(
Men sök på RCGroups, där finns MAASSOR...
T.ex:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=851608
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1523181&highlight=epp+yak55

radioactive
2011-12-02, 20:04
Ja just det, där borde ju finnas ett och annat. Ska kika där. Ritningen jag hittade var på en depron-kärra, men det går ju att använda i nödfall. Men jag ska kolla RCGroups. Tack för tipset!

Lasse

Pumpe
2011-12-03, 15:40
http://www.parkjets.com/ultimate/
den här bygger jag sakta men säkert, (mest sakta)
Hade hoppats att den skulle vara klar nu men det har inte gått längre än att delarna är utskurna.
köpte du block för att skära själv eller färdiga skivor?

köp en burk med spraylim och klistra fast ritningarna på tunn kartong så blir det betydligt lättare att skära.
Använd ingen kraft när du skär, låt bladet jobba sig igenom materialet själv. Byt blad eller slipa direkt när det börjar bli slött. Håll alltid kniven 90grader mot materialet så ska det nog gå bra.
På den här modellen skär man ut vinghalvorna var för sig, det var riktigt trixigt att limma ihop dom med uhu-por eftersom det biter direkt och epp har en tendens att böja sig. Ska jag göra om det så skulle jag nog testat pu-lim

radioactive
2011-12-03, 15:46
Tackar för tipsen! Den kärran ser intressant ut, men går kanske lättare sönder iom vingstöttorna? Jag köpte flak, 900x580mm både 10 och 8 mm. Sedan får jag åka ut till Jan på Skånehobby o köpa en bunte kolfiberstänger... lär gå åt några st.


Lasse

Pumpe
2011-12-03, 15:53
Tjuvlånar en bild från konstruktören som illustrerar crashtåligheten
24777

radioactive
2011-12-03, 15:58
Tjuvlånar en bild från konstruktören som illustrerar crashtåligheten
24777

Hmmmm... får inte upp någon bild.

Lasse

Pumpe
2011-12-03, 23:10
http://static.rcgroups.net/forums/attachments/7/0/1/4/2/a1021985-83-bendyfus.JPG

Nu då?

radioactive
2011-12-04, 15:08
Jo, den där bilden såg jag i någon av RCGroups-trådarna. Jag har hittat ett antal youtube-videos med rena kraschtester med EPP-flyg. En kille som flyger rakt in i väggar och träd med en EPP-3D-kärra utan några synliga skador. Imponerande. Jag får väl testa själv när de blir klara :)


http://www.youtube.com/watch?v=MixBFBxvN6Y

Lasse

radioactive
2011-12-08, 15:29
Då kom paketet med byggmaterial från EPP Versand i Tyskland. Snabbt och synnerligen väl paketerat! Så nu ska det byggas oförstörbara 3D-kärror.

Lasse

24924

Elia
2011-12-11, 20:27
Bygger ni något?

radioactive
2011-12-11, 21:45
Bygger ni något?

Nej, vi har inte kommit så långt ännu. Jag har haft fullt upp, så det lär dröja ett tag innan vi kommer igång. Förmodligen blir det väl en Yak-54 eller liknande. Vi får se... många modeller att välja mellan. VI ska bygga två, så det kan bli två olika för skojs skull. Jag tänkte i alla fall använda dina Dys-motorer så det ska bli spännande :)

Lasse

Elia
2011-12-12, 11:19
Nej, vi har inte kommit så långt ännu. Jag har haft fullt upp, så det lär dröja ett tag innan vi kommer igång. Förmodligen blir det väl en Yak-54 eller liknande. Vi får se... många modeller att välja mellan. VI ska bygga två, så det kan bli två olika för skojs skull. Jag tänkte i alla fall använda dina Dys-motorer så det ska bli spännande :)

Lasse

Ja gör det, jag håller lite koll här så ser jag om det händer något =)

//Elia.

radioactive
2011-12-14, 22:41
Nu har jag nog bestämt mig för vilken kärra det ska bli, i alla fall den ena, det blir en Yak-54 på 90 cm spännvidd, Gene Bonds design/ritning. Den passar exakt för de EPP skivor jag har fått. Motorn blir sannolikt en Dys CF2812-14 (1534kv). Den motorn har bra dragkraft med 2S och 3S utan att överbelasta motorn med 8- eller 9-tums propp. Men det vet vi först när ekipagets vikt är klar. Snabbkalkyl pekar mot 330-350 gr inkl 2S-lipo och 375-400 gr med ett 3S-lipo. Med 2812-motorn så blir det 2:1 i dragkraft.

Lasse

25094

radioactive
2011-12-17, 15:34
3D-kärra nummer 2 blir en Ultimate (Slowfly Labs). En lite Pitts-inspirerad dobbeldecker. Den lär flyga bra, så det passar oss nybörjare på 3D. Kroppen blir i 8mm och vingarna i 10mm EPP.

25147
Ritningen utklippt.

Yaken är redan utskuren, så det blir en tur till Skånehobby för lite kolfiberstänger o gångjärn på måndag. Ultimaten lär bli utskuren idag eller imöra, så ihopsättning på tisdag...

Lasse

radioactive
2011-12-19, 21:52
Då är EPP-kärran numero ono färdig, nja nästan. Stötstängerna ska på plats och den ska målas lite. Men i övrigt så är den i princip flygfärdig. Motorn blev en Dys 1534kv, proppen en 9x47 och två st. 2S 1000mAh + en Dys 20A esc. Batterier, esc och rx är fastsatta med kardborre så att man lätt kan justera tyngdpunkten beroende på ex. vilket batteri man använder. Annars inga konstigheter. Snabb- o lättyggd.

Lite bilder...

25165

25166

25168

25169

25170

25176


Lasse

lekman
2011-12-21, 12:31
Hej
Det här du bygger, 3D, innebär det samma som aerobatic-plan? Jag har själv testat några enkla modeller med stora roderytor o stora utslag, men för mej blir det väldigt instabil flygning. Är det att rekommendera nån form av progressiv funktion på tex skevroder, eller är det bara till att träna o bli duktigare på att hantera planet? Själv har jag bara radioutrustning a la leksaksprylar o har inte möjlighet till nån progressivitet.

/Lars

radioactive
2011-12-21, 12:52
Ja, det kan man nog säga att det är mera som ett aerobatic än vanligt flyg. Att du misslyckats med enklare modeller kan ha att göra med att de kanske är ganska små och därmed svårare att kontrollera. Min kärra har 90 cm spännvidd och en stark motor, så förhoppningsvis ska den vara lite lättare att flyga.

Jag är osäker på vad du menar med progressiv funktion? Om du menar att du har logaritmiskt utslag på rodren åt kanterna, dvs lugnare mitt i och ökande mot max utslag, som typ expo-funktion på en sändare? Nej, det har jag inte, utan bara att träna och träna. Just därför som jag valt att bygga kärran i EPP.

Lasse

lekman
2011-12-21, 14:07
Ja, det var så jag menade, lugnare i mitten o sen mer utväxling på utslaget en bit ut. Jag har en Techone Rainbow som jag flugit med några gånger, inga katastrofer ännu, men å andra sidan har jag lagt den åt sidan för att spara på den. Jag satte kanske länkagen till servona lite väl optimistiskt, men jag vågar knappt ta i skevroder-spaken. Får träna med enklare o lite lättare (billigare) plan så länge.

/Lars

jocke1963
2011-12-21, 14:24
...Är det att rekommendera nån form av progressiv funktion på tex skevroder....?


Absolut, speciellt på inomhuskärror! Och på alla roder. Det kallas Expo, står för exponentiella utslag.
Ska du fortsätta inom denna fantastiska hobby rekommenderas en bra radio.

lekman
2011-12-21, 19:02
Är det överhuvudtaget rimligt att man kan lära sej att hantera en sån typ av maskin utan den funktionen på servona? Eller är det lika bra att investera på en gång?
/Lars

radioactive
2011-12-21, 19:14
Ja, det är inga problem... bara lite träning som behövs. Det finns ju dom som flyger helikopter UTAN gyrostabilisering och det är sannerligen inte lättare, så... no problem. Men det finns inga genvägar, utan bara tålmodig träning som ska till. Inte bli för ivrig och testa manöverar som man inte klarar, för då blir det allt som oftast en hård landning.

Lasse

JAJ
2011-12-21, 21:00
För 3D flygning så är EXPO på alla rodren och "dualrate" en mycket stor fördel och enklare att flyga med.

Här kanske fins lite tips om bygga

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=230627&page=&CurrentMainTopic=11&replypage=99