handdator

Visa fullständig version : Hobbyking kanske dags att se upp



K-Å
2011-12-02, 20:44
Snackade idag men en gammal bekant i Österrike som känner till vår hobbybransch mycket väl och han hade lite intressanta saker att berätta om HK.

Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.

Detta är som sagt lite insider iformation men jag vet inte hur långt det har gått, det som tullen gör i tyskland har pågått en tid och det har drabbat köpare.

I fall nr 2 är det tydligen grejor på gång och frågan om detta förfarande kan gälla inom hela EU?

VARNING

OBS OBS, ovanstående kan vid läsning göra så att vissa blir oroliga och börjar må dåligt, syftet med texten är att sprida information, tycker man inte om innehållet kan man sluta läsa texten och bortse från hela innehållet.

OBS OBS, författaren är INTE hobbyhandlare eftersom det verkar viktigare budskapet om ni läser inläggen
MVH K-Å

Krille
2011-12-02, 20:59
En annan grej med HK är att de säljer 2cells hardcase lipo till bil som är EFRA märkta och "tävlingsgodkända" dock finns inte dessa med på EFRAS lista och är därför inte tävlingsgodkända så skulle man köra en sådan ack på en tävling och något skulle hända står man utan försäkring.

HK må va billiga men dom har inte rent mjöl i påsen...

rfnoise
2011-12-02, 21:06
Tyskland blundar för världens globalisering. Låter lite Stasi och kommunism detta? Urk. Multiplexägare till vänster resten till höger!!?

henke2
2011-12-02, 21:37
HK må va billiga men dom har inte rent mjöl i påsen...

Exakt! Det roliga i kråksången är att det är förmodligen importören i fråga som åker dit eftersom det är för långt att åka till HK-land. Extra intressant blir det när dem börjar sälja turbiner, alltså någonting så pass dyrt att det lönar sig att reklamera...

nåväl, den som lever får se.

henke2
2011-12-02, 21:39
Tyskland blundar för världens globalisering. Låter lite Stasi och kommunism detta? Urk. Multiplexägare till vänster resten till höger!!?

eeh? dem som fuskar med patent, upphovsrätt och tulldokument till höger, resten till vänster. Det är väl i sin ordning va?

McRegor
2011-12-02, 21:39
Hej,
Nog känns det som en rätt rejäl "binge" med dubbelmoral. För sen importerar säkert dessa företag samma grejor från Kina men med annan märkning och då är det helt OK - skulle jag gissa... Och det säljs antagligen till ett betydligt högra pris dessutom.
Bara mina egna spekulationer men jag skulle inte bli förvånad om det är på det sättet.
Att konfiskera enskilda kunders pengar direkt från deras kontokort för att HK inte betalar ett skadestånd låter väldigt märkligt - kan detta verkligen vara sant....
Hälsningar
Roger

henke2
2011-12-02, 21:49
Hej,
Nog känns det som en rätt rejäl "binge" med dubbelmoral. För sen importerar säkert dessa företag samma grejor från Kina men med annan märkning och då är det helt OK - skulle jag gissa... Och det säljs antagligen till ett betydligt högra pris dessutom.


Att importera något som inte är oracover och sälja det som inte oracover måste väl vara okej? Sen kan man tycka det är lurendrejeri att sakerna kostar mycket mindre från hobbyking, men å andra sidan om man räknar med tull och moms så blir det ju ungefär samma pris som "hemma". alternativt en smula billigare eftersom man kapat bort en grossist till bekostnad av garantiproblem (returfrakten kostar mer än prylen)

Så egentligen är det inget kostigt och inte så stora prisskillnader om man gör rätt för sig.

eller har jag fel tänk?

mogge
2011-12-02, 21:56
Tja, Henke. Du har så rätt i ditt tänk. Det är en av anledningarna till att jag köpte en radio av MFT idag. Läser man ex.vis resumen av HK:s nya radio så var 80% helnöjda 20%, Dead, Dead, shit osv. Då får dom väl åka dit o klaga. Visst, har köpt en del nu o hitills, peppar peppar ganska nöjd. Men det är klart utan att generalisera, en barnarbetare i Kina tjänar väl inte som en tekniker i Tyskland o man får i regel vad man betalar för.

Thomas
2011-12-02, 21:58
Om jag handlar något från icke-EU-land och står för eventuell tull och moms, då borde väl saken vara ur världen.
Tüsklands förfarande låter lite som på sjuttio-åttiotalet, då alla radioanläggningar skulle ha en liten godkännandeetikett från kungliga Televerket för att få säljas i Konungariket Sverige. Likadant med trådlösa telefoner, dom var inte "godkända" för användande i svenska monop.... f'låt, telenätet!
Tack&lov har vi en friare marknad idag.

Mr J
2011-12-02, 22:17
Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.

Detta är som sagt lite insider iformation men jag vet inte hur långt det har gått, det som tullen gör i tyskland har pågått en tid och det har drabbat köpare.

I fall nr 2 är det tydligen grejor på gång och frågan om detta förfarande kan gälla inom hela EU?


MVH K-Å

Det här måste vara ren fantasi och europeiska hobbyhandlares våta dröm... Om en en enskild stat skulle kunna stjäla medborgarnas internetöverföringar av pengar så kan vi lägga ner all sorts webhandel.
Om Hk har gjort fel är det HK som ska straffas, inte deras kunder.

K-Å
2011-12-02, 22:35
Icke fantasi med tanke på att min kamrat i Österrike känner herr Oracover personligen, och när pengarna lämnat kontot kan det säkert anses vara HK´s egendom och då kan den konfiskeras på vägen misstänker jag eftersom de inte gjort rätt för sig.

Bara en tidsfråga innan svenska tullen tuffar till sig ytterligare rörande dokumentation mm, det hotar arbetstillfällen och skatteintäkter inom EU och det anses säkert som mycket allvarligt. Så det kan säkert hända en och annan sak på den här fronten framöver. Vet att importörer här i Sverige också fortlöpande tipsar tullen om varifrån paket ska kollas lite extra. Men tullen har säkert händerna fulla på annat håll. Den Tyska marknade är stor med stora aktörer som vill ha kvar sin bit av kakan och som är en faktor att räkna med i sammanhanget.

MVH K-Å

K-Å
2011-12-02, 22:38
Det här måste vara ren fantasi och europeiska hobbyhandlares våta dröm... Om en en enskild stat skulle kunna stjäla medborgarnas internetöverföringar av pengar så kan vi lägga ner all sorts webhandel.
Om Hk har gjort fel är det HK som ska straffas, inte deras kunder.

Kundernas betalning är HK´s egendom och kan säkert utkrävas/stoppas för att ta in skadestånd mm, sen är det upp till HK att leverera oavsett om de fått pengar eller inte vilket jag inte tror de skulle göra, det är långt dit bort.

MVH K-Å

Mr J
2011-12-02, 23:38
Icke fantasi med tanke på att min kamrat i Österrike känner herr Oracover personligen, och när pengarna lämnat kontot kan det säkert anses vara HK´s egendom och då kan den konfiskeras på vägen misstänker jag eftersom de inte gjort rätt för sig.

Bara en tidsfråga innan svenska tullen tuffar till sig ytterligare rörande dokumentation mm, det hotar arbetstillfällen och skatteintäkter inom EU och det anses säkert som mycket allvarligt. Så det kan säkert hända en och annan sak på den här fronten framöver. Vet att importörer här i Sverige också fortlöpande tipsar tullen om varifrån paket ska kollas lite extra. Men tullen har säkert händerna fulla på annat håll. Den Tyska marknade är stor med stora aktörer som vill ha kvar sin bit av kakan och som är en faktor att räkna med i sammanhanget.

MVH K-Å

Jo, det är helt klart fria fantasier, ett kortköp är ett avtal mellan säljare och köpare och en av hörnstenarna i världsekonomin. Om du på fullt allvar att tror att klagomål från hobbyhandeln som knappt är en piss i Siljan i sammanhanget skulle förmå en nationalstat att ägna sig åt kortkapning så är du nog rejält ute och cyklar...

Jag tror det skulle ta hus i helsike om Visa, American Express, Paypal och andra ekonomiska aktörer plötsligt inte skulle kunna garantera att deras kunders pengar hamnar på rätt ställe.
Pengar är makt här i världen, och kortföretagen hanterar väsentligt mycket mer pengar än hobbyhandeln...

Sen tycker jag att det är en ganska snedvriden logik du presenterar, jag har handlat mycket från HK, och betalat mycket pengar i MOMS för dessa köp. Vad är det för fel på detta?

Sist jag var i en hobbyhandel så bestod en stor del av sortimentet av prylar från HK och andra egna importer, men du tycker alltså att det är fel att jag som privatperson importerar hobbyprylar medan det är helt ok att handlarna gör det?
Det ser jag som en hyfsat vinklad dubbelmoral.

chrisvås
2011-12-03, 06:50
Betalar allt med paypal eller visa och båda har bedrägeriskydd. Dvs får jag inte det jag beställt anmäler jag det som bedrägeri och får tillbaka pengarna, efter ett tag.. Inbillar mig att både visa och paypal har ett gäng advokater som knappast tillåter ett förfarande likt det som nämts. För övrigt så finns Ebay och hur många andra ställen som helst att handla ifrån. Vi lever i en globaliserad och föränderlig värld vilket kan vara svårt att förstå och acceptera både för lagar och den enskilde individen.

K-Å
2011-12-03, 07:56
Jo, det är helt klart fria fantasier, ett kortköp är ett avtal mellan säljare och köpare och en av hörnstenarna i världsekonomin. Om du på fullt allvar att tror att klagomål från hobbyhandeln som knappt är en piss i Siljan i sammanhanget skulle förmå en nationalstat att ägna sig åt kortkapning så är du nog rejält ute och cyklar...

Jag tror det skulle ta hus i helsike om Visa, American Express, Paypal och andra ekonomiska aktörer plötsligt inte skulle kunna garantera att deras kunders pengar hamnar på rätt ställe.
Pengar är makt här i världen, och kortföretagen hanterar väsentligt mycket mer pengar än hobbyhandeln...

Sen tycker jag att det är en ganska snedvriden logik du presenterar, jag har handlat mycket från HK, och betalat mycket pengar i MOMS för dessa köp. Vad är det för fel på detta?

Sist jag var i en hobbyhandel så bestod en stor del av sortimentet av prylar från HK och andra egna importer, men du tycker alltså att det är fel att jag som privatperson importerar hobbyprylar medan det är helt ok att handlarna gör det?
Det ser jag som en hyfsat vinklad dubbelmoral.

1, har inga synpunkter på din Import det är ditt val, har bara sagt att det kanske är dags att se upp. Har inget att vinna eller förlora på detta inlägg, jag är ingen hobbyhandlare.
2, Kanske inte momsen som är problemet om du tar dig tid att läsa vad som står istället för vad du tror.
3, Kalla det vad du vill, och att försöka skjuta budbäraren här vinner du inget på..
4, Det finns ett gammalt ordspråk som säger "en dåre och hans pengar går snabbt skilda vägar"
5, Jag kommer i vart fall att hålla ögonen öppna på utvecklingen på den tyska marknaden.
6, Beträffande den snedvridna Logiken så kan du gärna utveckla detta vidare.......
7, Fattar inte hur du tolkar information, har jag någonstans sagt att privatimport är fel på något sätt?

K-Å

Snickarjävel´n
2011-12-03, 08:29
Undrar hur dom europeiska hobby handlare ställer sig till att att generalagenter mm stoppar försäljning mellan 2 EU länder då, detta borde väl vara lika illa som HK´s försäljningsätt.
Vem vill som privat person prova beställa en ESM flygmaskin från Lindinger tex?
Varför FÅR INTE Lindinger sälja till Sverige pga Minicars?
Det ska väl vara fri handel mellan 2 EU länder eller?

Här hörs inget gnäll från "dom goda"!!

Varför är det så här då?


Jo för att "dom goda" (i detta fallet före detta hobbyhandlare och goda vänner till dom inom branschen) som själva vill större del av kakan och slippa HK konkurrens bla vill tjäna storkovan på oss hobbyutövare. När lågkunjukturen kommer och folk handlar från billiga ställen får dom euroleiska handlarna hicka för att gå under pga för höga priser.
Då måste "någon" ta tag i problemet med "skrämselpropagande" om destruerande elektronik prylar och kapade betalningar.


Detta är min högst personliga teori om fallet.

Oskar Andreasson
2011-12-03, 08:38
Hade varit intressant att få se lite källor till det här ryktet? Finns det inte nämnt i någon nyhet/blog/etc på nätet så har jag svårt att tro att det är sant.

Snickarjävel´n
2011-12-03, 08:44
Oftast borde man väl kanske rensa sin egen stuga innan man klagar över andras.


Frågan är väl bara var man ska börja. Att folk importerar saker ifrån HK och europeiska handlare får damp är väl egentligen inget märkligt.
Om man med en snabb blick kollar ÖMH sida söker efter CMP corsair, gör samma sökning på HAB, vad hittar ni?
Jo att ÖMH är nästan 2000spänn dyrare med samma maskin!!

Vad är problemet? Tar ÖMH ut orimliga priser eller kör HAB med lockpriser?
Red ut detta?

Är det så jävla konstigt att folk shoppar från HK och får det billigt (om än kanske inte till bäst kvalité)?


Undrar just vilken marknad som är "ful"!

K-Å
2011-12-03, 08:51
Ser inte dirket kopplingarna, jag köper själv från HK och detta var ett sätt varna andra om att det kan hända saker, men mår man så illa av denna varning är det nog bäst att tråden raderas och vi stoppar huvudet i sanden, det är ett utmärkt sätt att stänga ute verkligheten.....................

Men som sagt take it or leave it........

Och du Jonny pratar om storkovan, välkommen till handlarens verklighet du kommer att bli grymt besviken, så går det när man tror utan att ha fakta på bordet.

Vad gäller varningen så är det så att destruktionen redan har inträffat och det planeras för åtgärden med överföringarna men återigen är det säkrast att borra huvudet lite längre ner i sanden eller hur????????

K-Å

Snickarjävel´n
2011-12-03, 08:54
K-Å är inte storkovan 2000kr per flygmaskin? Som jag skrev, red gärna ut det!

K-Å
2011-12-03, 08:58
Oftast borde man väl kanske rensa sin egen stuga innan man klagar över andras.


Frågan är väl bara var man ska börja. Att folk importerar saker ifrån HK och europeiska handlare får damp är väl egentligen inget märkligt.
Om man med en snabb blick kollar ÖMH sida söker efter CMP corsair, gör samma sökning på HAB, vad hittar ni?
Jo att ÖMH är nästan 2000spänn dyrare med samma maskin!!

Vad är problemet? Tar ÖMH ut orimliga priser eller kör HAB med lockpriser?
Red ut detta?

Är det så jävla konstigt att folk shoppar från HK och får det billigt (om än kanske inte till bäst kvalité)?


Undrar just vilken marknad som är "ful"!

Har svårt att fatta din koppling till ÖMH och HAB, inget i denna tråd har handlat om dem och om du försöker misskreditera mig i sammanhanget så kommur du att misslyckas kapitalt, ÖMH såldes till nya ägare redan för 6 år sedan, men det tar väl lite tid att hänga med i de snabba kasten......

Har ingen som helst påverkan vad gäller prissättning mm för hobbyhandlare, och ligger du sömnlös över detta med prissättningar så ta telefonen och ring till hobbyhandlaren och fråga vad skillnaden beror på.

Återigen: Företaget såldes för många år sedan.

K-Å

K-Å
2011-12-03, 09:02
K-Å är inte storkovan 2000kr per flygmaskin? Som jag skrev, red gärna ut det!

Har inget som helst intresse att reda ut detta, äger inte företaget i fråga, kontakta företaget istället för att sitta här och gnälla över ett felaktigt pris.

K-Å

Snickarjävel´n
2011-12-03, 09:16
Har svårt att fatta din koppling till ÖMH och HAB, inget i denna tråd har handlat om dem och om du försöker misskreditera mig i sammanhanget så kommur du att misslyckas kapitalt, ÖMH såldes till nya ägare redan för 6 år sedan, men det tar väl lite tid att hänga med i de snabba kasten......

Har ingen som helst påverkan vad gäller prissättning mm för hobbyhandlare, och ligger du sömnlös över detta med prissättningar så ta telefonen och ring till hobbyhandlaren och fråga vad skillnaden beror på.

Återigen: Företaget såldes för många år sedan.

K-Å


De va ju på inget vis riktat åt dig personligen men om du tar det så så föreligger där väl kanske nån orsak vad vet jag, som du sa.
"Kopplingen" är väl den att folk troligen handlar utifrån ex.vis från HK pga den svenska prisättningen.

Ingen vill väl misskreditera någon, inte ens utländska handlare.

Thomas
2011-12-03, 09:35
Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.



Är det någon i Sverige som blivit drabbad av liknande myndighetsförfarande som du påstår att tyska myndigheter sysslar med??
Som sagt, en säker källa hade varit på sin plats, inte bara att "jag har hört" detta. KOM MED FAKTA!
Så länge ryktet är obekräftat är det bara ett rykte, och det är livsfarligt att sprida sådant, det kan skapa större panik än man tror...

Snickarjävel´n
2011-12-03, 09:39
Och har man nått problem med priser eller förfarande så kan man enligt uppgift "kontakta företaget och klaga" i detta fall då hobbyking.

K-Å
2011-12-03, 09:45
Tror inte detta skapar panik, kanske eftertanke, allt man gör är förknippat med mer eller mindre risk.

Källan är att betrakta som mycket säker med direkt insyn i branschen men återigen forska vidare själva om ni vill veta mer, det har inte jag gjort utifrån som jag upplever källans tillförlitlighet. Vissa delar i varningen kommer från 2 av varandra oberoende källor i Tyskland och Österrike vid 2 olika tillfällen.

Jag kommer i vart fall vara försiktig framöver och inte satsa mer än jag kan förlora.

K-Å

K-Å
2011-12-03, 09:47
Och har man nått problem med priser eller förfarande så kan man enligt uppgift "kontakta företaget och klaga" i detta fall då hobbyking.

Nu lyfte du ett svensk exempel så det är väl smartast att börja där?

K-Å

K-Å
2011-12-03, 09:49
De va ju på inget vis riktat åt dig personligen men om du tar det så så föreligger där väl kanske nån orsak vad vet jag, som du sa.
"Kopplingen" är väl den att folk troligen handlar utifrån ex.vis från HK pga den svenska prisättningen.

Ingen vill väl misskreditera någon, inte ens utländska handlare.

Jag tolkade det som så utifrån "föredetta hobbyhandlare och deras vänner", vilket stämmer jag kan omöjligen förneka att jag startade Östersunds modellhobby 1999.

Var tydligare i fortsättningen om du vill nå fram rätt med dina inlägg.

K-Å

Thomas
2011-12-03, 10:07
Källan är att betrakta som mycket säker med direkt insyn i branschen men återigen forska vidare själva om ni vill veta mer, det har inte jag gjort utifrån som jag upplever källans tillförlitlighet. Vissa delar i varningen kommer från 2 av varandra oberoende källor i Tyskland och Österrike vid 2 olika tillfällen.

K-Å

Ok, då forskar vi vidare.... Vem/Vad är källan?? Namn osv. Allt för att reda ut ryktesspridningen!

damaen
2011-12-03, 12:02
Ha ha festligt! Detta är ett återkommande inslag på forum om att handlarna tipsar tullen om vilka paket de ska kolla
:-)

plutoorjan
2011-12-03, 13:27
Ha ha festligt! Detta är ett återkommande inslag på forum om att handlarna tipsar tullen om vilka paket de ska kolla
:-)

Ja, visst är det smått komiskt om man tror att svenska tullen har en direktlinje, där hobbyhandlare och
andra ringer in och skvallrar!? "Ja, hej.. kan ni kolla alla paket som kommer från bolag xx, för jag tror att det ligger en radiostyrd helikopter där..." mmmm.. troligt...
Kan ju bara, utan att säga för mycket, att Tullverket har lite striktare rutiner än så. Finns inte resurser för att stoppa all illegal knarkhandel och liknande, och ni tror på allvar att tullen bryr sig om specifika paket från vissa avsändare (såvida det inte handlar om just knark och liknande) Man använder stickprov och ett "taktat flöde" i de vanligaste fallen, dvs släpp igenom paket 1,2,3,4,5,6 och tulla nr7,sen börjar man om.

Sen så säger jag inte att allt som skrivits ovan är påhitt.
Kan säkert ligga något i att handlarna gör allt dom kan för att stoppa importen, men glöm det där med att dom kan konfiskera betalningen från en privatperson till ett företag! Det fungerer inte så helt enkelt... Enda gången det kan ske om transaktionen sker inom EU, från en privatperson till ett företag som ligger i konkurs. Normalt sett så stoppas alla betalningsflöden, men detta tar ett par dagar, och i det "fönstret" så kan faktiskt pengarna gå förlorade då dom upptas i konkursboet.
Att en "stat" eller företag som "tredjeperson" skulle kunna "konfiskera" betalningen mellan två personer är bara rent strunt och faktiskt fantasier. Kan vara farligt att sprida liknande rykten då dom kan få större konsekvenser än vad man från början annar... (gissa vad som är meningen med att sprida dessa rykten från början... jo.. att bromsa importen...)

radioactive
2011-12-03, 14:19
Lite tråkigt att det blev en massa pajkastning mellan medlemmar. Ingen av oss sitter med alla fakta, så jag föreslår att vi backar allihop tills dess att vi verkligen vet vad det rör sig om.

Lasse

Carl
2011-12-03, 14:28
Snackade idag men en gammal bekant i Österrike som känner till vår hobbybransch mycket väl och han hade lite intressanta saker att berätta om HK.

Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.

Detta är som sagt lite insider iformation men jag vet inte hur långt det har gått, det som tullen gör i tyskland har pågått en tid och det har drabbat köpare.

I fall nr 2 är det tydligen grejor på gång och frågan om detta förfarande kan gälla inom hela EU?

VARNING

OBS OBS, ovanstående kan vid läsning göra så att vissa blir oroliga och börjar må dåligt, syftet med texten är att sprida information, tycker man inte om innehållet kan man sluta läsa texten och bortse från hela innehållet.

OBS OBS, författaren är INTE hobbyhandlare eftersom det verkar viktigare budskapet om ni läser inläggen
MVH K-Å

Hej!

Man tycker att det borde stå spaltmetrar i Tyska modell forum om detta, är det någon som har kännedom om detta! Kunder borde bli riktigt förbannade om det är på det viset som påstås!

Mvh. Roger.

Snickarjävel´n
2011-12-03, 15:18
(gissa vad som är meningen med att sprida dessa rykten från början... jo.. att bromsa importen...)



Precis så ser min teori ut, general agenterna (i första hand) är skiträdda för att deras monopol och kassako ska försvinna inom vår hobby. Varför skapas annars mindre företag som anstränger sig till max för att få tag på hobby prylar sidan om generalagenter till rimligare pris?
Som en använder på Rc-Flyg skriver "***** fördyrar vår hobby", inte ligger där mycket lögn i det inte....


Jag kan hålla med om att HK kanske inte sköter alla kort rätt och där finns säkert baggar i mjölet men innan man går utomlands och kollar & gastar ska man nog slå ett öga runt hörnet och begrunda närmare problem i omgivningen.

numnutchris
2011-12-03, 15:35
Lite fakta har jag, blir en hel del beställningar eftersom det oftast är jag som beställer även om grejjorna är sambeställningar med några andra - har röd lampa i tullen, dvs. vi åker i princip alltid på alla avgifter och har även fått ett antal brev om innehållet.
Har heller inte hittat några belägg för trådens ursprungliga påstående i tüskspråkiga forum mm., däremot de vanliga gnällomålen om HK-garantin. Men inget om att saker uteblir pga. påstådd utmätning hos leverantören - Är det HKs tyska varhus det gäller eller vad; verkar inte finnas något underlag för sådant?

Vi handlar också en hel del från europa, och undrar hur det blir om svenska tullen skulle börja jaga momsen; vi har alltid betalt i resp. land utan pålaga av de sista procenten - speciellt de stora handlarna bör ju komma upp till beloppsgräns för redovisning av moms mellan euländer. Och de säljer ju själva flera "samma" kinaprylar bland övriga produkter, men ofta ommärkta antingen av dem själva eller av mellanhand/grossist (och några är ju både och själva).
Enda anledningen till ryktestråd är väl handlarnas panik, mellanhandens kaka krymper ju vid direktimport.
Och, jo - vi handlar en del på hemmaplan också, men då handlar det om garanti, leveranstid och vettiga handlare...

rfnoise
2011-12-03, 17:38
eeh? dem som fuskar med patent, upphovsrätt och tulldokument till höger, resten till vänster. Det är väl i sin ordning va?

Nja, nu var det väl Tyskland vi pratade om? Kinas ställning som "skurkstat" är allmänt känd men att Tyskland skulle blivit det igen låter lite märkligt?

jugg
2011-12-03, 18:24
nej nej nej... kina är inte en skurk stat!!;) Det är bara världens största kopiator.. hehe

K-Å
2011-12-03, 18:34
Eftersom han ringde mig, och varnade mig för detta utifrån omtanke så har jag i vart fall ingen anledning att fundera allt för mycket sen får övriga göra sina bedömningar i detta, se det som ett tips och agera därifrån.

Detta är också sista gången jag lägger ut en varning till övriga med tanke på hur ömma tår som verkar finnas här.



K-Å

jugg
2011-12-03, 18:44
jag tycker inte det är fel att lägga ut varningar... sedan får var och än bedömma och fatta sina egna beslut..

numnutchris
2011-12-03, 19:12
Håller med, men hellre med lite belägg/referenser än som lågprisrykten - tex. är ju HK-garantin rätt väldokumenterad på div. forum och man får vettiga träffar om man söker på tuben också.

Silverfisk
2011-12-03, 19:39
Gud vad trött jag blir! Detta är ingen varning detta är ett simpelt försök till ryktesspridning...

Mig skrämmer du inte...

/S

jugg
2011-12-03, 19:52
Gud vad trött jag blir! Detta är ingen varning detta är ett simpelt försök till ryktesspridning...

Mig skrämmer du inte...

/S

Ja det kanske det är, men var och en har rätt till sin åsikt, vi är juh alla vuxna och kan besluta om vi ska tro på saker du hör... rätt vad det är så kan det vara bra varningar som kommer fram...

Om det är uppenbart fel, borde det anmälas till admin och tråden låsas eller tas bort, inte bara kasta skit på varandra... usch!!

Bakerman
2011-12-03, 20:22
Hej allihopa

Ni som har konton på HK logga in på forumet så kan ni läsa där!!!! under news and alerts!!
More German anti-competetive behavior!!!!

Ha det bra allihop! PEACE....


/Håkan

Sigun
2011-12-03, 21:05
Direktlänk till forumet där tråden ligger http://www.hobbyking.com/hobbyking/forum/forum_posts.asp?TID=23141&PN=1

UndCon
2011-12-03, 21:28
allt är som vanligt... mao avundsjuka...

Rivvern
2011-12-04, 07:50
Själv drar jag väldigt fina paralleller till musikindustrin och deras hot och fula spel. Detta skall vi dock inte diskutera nu.

Jag tror det är lugnt för dig att handla på Hobbyking K-Å.

numnutchris
2011-12-04, 10:16
Drog den parallellen själv när man läste HK-forumet - för bara ett par år sen laddade grabbarna ner en hel del film och handlade media därefter. Nu laddar de inget och handlar heller ingen media (musik/ film); pengarna går till annat de exponerar sej för, på gott o ont...

AM
2011-12-04, 12:13
Bara en tidsfråga innan svenska tullen tuffar till sig ytterligare rörande dokumentation mm, det hotar arbetstillfällen och skatteintäkter inom EU och det anses säkert som mycket allvarligt. Så det kan säkert hända en och annan sak på den här fronten framöver. Vet att importörer här i Sverige också fortlöpande tipsar tullen om varifrån paket ska kollas lite extra. Men tullen har säkert händerna fulla på annat håll. Den Tyska marknaden är stor med stora aktörer som vill ha kvar sin bit av kakan och som är en faktor att räkna med i sammanhanget.
K-Å
Svenska tullen verkar ha samma effektivitet som svenska polisväsendet..... 4% uppklarade fall. Nej, tyvärr slinker allt för mycket igenom tullen utan att vare sig tull eller moms betalas. Tråkigt om det skulle bli dyrare för konsumenten förstås. Men är det inte rimligt att lika villkor ska gälla för alla? Eller vill man handla billigt måste man väl också acceptera att flytta till Asien och tycka att en månadslön på 2000 - 3500 kr är OK. DÅ kan man handla billigt. Men vi Europeer har valt att via avgifter och skatter höja levnadsstandarden för innevånarna och då får man väl rätta in sig i ledet och acceptera att varor och tjänster blir dyrare. Eller är det OK att några skiter i det och åker snålskjuts på oss andra? Konkurrens på lika villkor är i alla fall vad jag tycker ska råda. Vad händer den dag DU blir arbetslös pga att ett annat företag inte gör rätt för sig?
Din månadslön på 20.000 - 40.000 kr skapas av att företaget som anställt dig kan sälja sina produkter och tjänster till dubbla, tre- eller fyrdubbla summan av vad en Asiat får för samma arbete.
Talar man om hobbyhandeln, så kan vi pressa våra inköpspriser till kanske 10 - 15% under exempelvis HK's priser beroende på större inköpsvolymer. Vi betalar full moms och tull - alltså inga bluffakturor på 10% av verklig summa. Sedan ska man tjäna ihop till lön, lokalhyra, telefon, internet, mm. Ganska lätt att förstå att hobbyhandeln aldrig kommit i närheten av att kunna dubbla, tredubbla- eller fyrdubbla inköpspriserna.

Mvh
Ove

Michael
2011-12-04, 13:24
Hur effektiv tullen är vet jag inte, men jag brukar då alltid få betala full moms på de saker jag importerar från utanför EU. I Hobbykings forum angående Tysklandsproblematiken finns ett intressant exempel nämligen Jamaras 2.4 GHz-radio med beteckningen Air Jump. Jamara vill ha €229 medan samma radio kan köpas från Hobbyking under namnet Turnigy 9X för $40 eller från deras tyska distributionscentral för $64, dvs ca. €48. Eftersom det i princip är samma sändare det är frågan om så kan man undra hur den enorma priskillnaden kan motiveras. Såväl Jamara och Hobbyking tar sina radioapparater från samma fabrik i Kina, skeppar dem till Europa via någon gränsövergång där man sannolikt i bägge fallen måste tullklarera fraktgodset. I Tyskland distribueras sedan sändare till kunder inom EU. Hur kan Jamara motivera att deras version av sändaren kostar 377% mer? Det är säkert svårt och därför försöker nog de tyska distributörerna göra vad de kan för att hitta olika typer av handelshinder som försvårar Hobbykings verksamhet. Avslutningsvis så vill jag tillägga att jag INTE sympatiserar med Hobbykings policy att låta köparen välja vilket belopp som ska stå på följesedeln.

hakank
2011-12-04, 14:01
Hade varit intressant att få se lite källor till det här ryktet? Finns det inte nämnt i någon nyhet/blog/etc på nätet så har jag svårt att tro att det är sant.

Lång tråd på HK's forum om man orkar läsa.. http://www.hobbyking.com/hobbyking/forum/forum_posts.asp?TID=23141&PN=1

Och det verkar gå livat till.. http://twitter.com/#!/HobbyKingLive/status/137481244249296898 (http://twitter.com/#%21/HobbyKingLive/status/137481244249296898)

TomasE
2011-12-04, 14:39
En annan sak som jag funderar på är när hobbyhandlaren medvetet lurar en, kanske för att tjäna mer pengar, vad vet jag.
Min kompis åkte till en välkänd hobbyhandlare och skulle köpa MPX-kontakter. Han köper dom i tron av att det är orginalet, priset talar också för det. Sedan diskuterar han och jag skillnaderna på orginalet och på kinakopiorna. Han blir misstänksam och kollar på dom han har köpt och då visar det sig att han har fått kinakopior.
Detta tycker jag är mycket dåligt, man vill ha orginalet, betalar för det och så blir man lurad och får kopior. Det är rent lurendrejeri.
Vem vet, det är kanske fler handlare som gör likadant.
//TomasE

JB
2011-12-04, 14:40
Hej

Det som sker nu är att EU tar kraft tag mot all import av kopierade prylar.
Kineserna kopierar idag allt från högprestanda bildäck till matvaror, musik, mjukvaror mm.
Det som fått många länder att tröttna och böjat jobba på detta sätt är att kinesiska myndigheter inte bryr sig om internatonella regler och lagar.
Det som har triggat igång allt detta är all import av mat, elektronik och mjukvaror.

Själv har jag sålt både Zenaoh och DA bensinmotorer i sverige i över 10 år och jag har sett att många eller nästan alla motorer finns att köpa som kopior från Kina. Och det mest beklämmande är att det finns välettablerade hobbyhandlare som glatt säljer dessa kopior och dessutom skryter med att det är kopior. Det är faktiskt olagligt.

Så det som sker nu är bara bra. Hoppas bara den svenska tullen vaknar också.

//
Jonas

radioactive
2011-12-04, 14:40
En av de mer extrema fallen var en liten produkt som kostade 20.- inkl. frakt från Hong-kong som Clas Olhson tog 349:-. Det var exakt samma produkt, så inte så att Classes var av högre kvalitet. Hade Clas tagit, låt oss säga det dubbla, så hade man kanske köpt det, men inte 17 ggr mer.

Lasse

AM
2011-12-04, 16:01
...som sagt var. Ska man få ihop europeiska månadslöner får man lägga på vinstmarginaler därefter. Varför skulle hobbybranchen vara ett undantag?
Kommer ihåg en kille som berättade att det företag han jobbade på köpte någon kemikalie från ett annat svenskt företag för ca 100 kr/litern - packade om den och sålde den för 1000 kr/litern...
Mvh
Ove

Michael
2011-12-04, 17:47
...som sagt var. Ska man få ihop europeiska månadslöner får man lägga på vinstmarginaler därefter. Varför skulle hobbybranchen vara ett undantag?
Off topic, men lite märkligt är det.
Härförleden skulle jag köpa ett par Corona CR8D DSSS-mottagare. Det lägsta priset jag kunde hitta i Sverige var 2*279 kr + 49 kr för porto = 607 kr. I England hittade jag samma mottagare för 2*£12.34 + £5.96 för portot hem till Sverige, dvs. 323 kronor.
Hur kan man förstå denna skillnad? I bägge fallen har en importör plockat hem produkten från en fabrikant i Kina för att sedan distribuera den inom EU. England har 20% moms istället för den svenska som ligger på 25%. Enligt statistiken ligger medellönekostnaden för en industriarbetare (inkl. arbetsgivaravgifter och annat) knappt 20% högre i Sverige jämfört med England.
Även om jag kompenserar för skillnaden i moms och lönekostnader för distributörerna så är ändå mottagaren 50% dyrare om jag köper den här i Sverige istället för i England.

AM
2011-12-04, 18:10
Kanske hade engelsmannen tröttnat på att växla pengar och vill sälja ut lagret. Verkar korkat att sälja produkter under inköpspris. Vill man få en bild av vad det kostar en handlare att ta hem från Kina så är det dessa summor som tillkommer:
Frakt = 10 - 15%
Tull = ofta ca 4 %
Moms = 25%

Så man får räkna med att lägga på ca 40% på inköpspriserna - och då har man inte tjänat en krona...

Som sagt var. Konstigt att man reagerar över att det läggs på marginaler på hobbyprylar i Sverige. Man kanske ska fundera på vilka marginaler andra brancher måste ha för att ge sin personal en normal månadslön... Så att man sedan kan klaga på höga priser i Sverige....
Mvh
Ove

Michael
2011-12-04, 18:26
Fortfarande off-topic:
Jovisst behöver det läggas på marginaler. Det är ju självklart att man inte kan jämföra inköpspriser i Kina med vad saker kostar här på hemmaplan. Det jag undrar är över vad som motiverar de stora skillnader som finns när varorna väl är på plats i Europa.
Kanske är det helt enkelt en fråga om vilka varuvolymer som det handlas med i de olika länderna, och/eller kanske är det som så att mellanleden i vissa länder har "lärt" sina kunder att leva med högre marginaler. Jag vet inte svaret men någon som är mer ekonomiskt bevandrad än jag kanske vet besked.

radioactive
2011-12-04, 18:42
Det är ju lite problematiskt. Vi vill ju gärna ha svenska RC-handlare, precis som vi gärna vill värna om den lilla lokala butiken. När vi storhandlar, gör vi det gärna i någon av dom stora billiga supermarkets. Vi vill ju inte gärna handla mat dubbelt eller tre ggr så dyrt i kvartersbutiken, även om den ligger nära.

Så frågan är, ska vi förbjuda privatimport? Ska vi förbjudas handla mat i dom stora affärscentra för att det finns en lokal butik runt hörnet? Det är en smula problematiskt, för hur vi än gör så drabbas alltid någon....

Lasse

radioactive
2011-12-04, 18:54
Privatimport av billiga prylar från Kina och Asien har fört det goda med sig att fler har kunnat börja med RC-hobby och jag vågar nog påstå att den ökningen är signifikant. Spinoff-effekten blir ju kanske den att alla dessa nya rc-utövare trots allt handlar lite av de lokala rc-handlarna, så den totala effekten är kanske plus minus noll.

Lasse

JB
2011-12-04, 19:17
Jag tror att de flesta här har missförstått vad det handlar om.
Det handlar inte om priset är rätt eller inte.

Det handlar om att många länder börjar tröttna på all pirat KOPIERING som Kina står bakom och allvarliga fel i varudeklarationer och inte minst alla farliga produkter som kommer där ifrån. Det senaste är läkemedel.

Ni som gillar att köpa allt från Kina kan ju även beställa er mat och mediciner där ifrån, det är ju billigare.
Nä nu blev det lite fel igen, det var ju inte priset mitt inlägg skulle handla om.

//
Jonas

Baua
2011-12-04, 19:41
Hej alla!

Ett litet inlägg bara. Om Ni handlar från en hobbyhandlare inom EU, se då till att produkten är CE-märkt. Annars finns risken att dessa produkter också kommit till EU under mystiska omständigheter. Vet inte om det är det man jagar gällande HK grejerna från Tyskland.
Vet också att tyskarna är jävligt noggranna med att exempelvis privatimporterade båtar utan CE-märkning inte får lossas i tyska hamnar. Detta är iofs en helt annan sak, men produkter som säljs till EU och inom EU ska vara CE-märkta.

Mvh
Magnus

chrisvås
2011-12-04, 20:35
Den kinesiska Ce märkningen var väl nåt annat än vad vi tror i många fall...

Baua
2011-12-04, 20:37
Hej Ron, Förklara.

Hils
Magnus
Den kinesiska Ce märkningen var väl nåt annat än vad vi tror i många fall...

Thomas
2011-12-04, 20:41
Hej Ron, Förklara.

Hils
Magnus

CE... = China Export?? (Finns enligt Wikipedia...)

AM
2011-12-05, 08:41
Öh, kineser i all ära. Men för att vi inte förstår deras språk betyder det inte att det är dumhuvuden.
Självklart har alla kinesiska tillverkare järnkoll på alla regler som ska uppfyllas för att kunna exportera sina varor. Så är produkten CE-märkt finns det ett godkännande och en certifiering som är minst lika bra som den europeiska. Att skicka varor ut ur kina kräver en godkänd avsändare. Dvs att en privatperson har svårt att sälja och skicka ut varor ur landet.
Det är ganska kul att besöka mässor - i all synnerhet amerikanska hobbymässor - där det överallt sitter amerikanska flaggor med texten "Made in USA"... 98% av produkterna tillverkas i Kina och finns tillgängliga för de flesta.
Mvh
Ove

chrisvås
2011-12-05, 12:01
CE... = China Export?? (Finns enligt Wikipedia...)

Var det här jag syftade till http://svt.se/2.22620/1.2468758/falsk_ce-markning_ger_falsk_trygghet


Kineser är nog knappast dumhuvuden, att skapa en egen symbol som lätt förväxlas med en annan symbol är snarare ett klassiskt fall av plagiat som är svåråtkomligt.

dumbo
2011-12-05, 16:55
Så är produkten CE-märkt finns det ett godkännande och en certifiering som är minst lika bra som den europeiska.

Att det sitter ett CE-märke garanterar ingenting ens om det kommer från en europeisk tillverkare. I de flesta fall finns det inget krav på att man ska skicka in en produkt för certifiering till något slags kontrollorgan för att man ska få sätta på ett CE-märke, utan det är tillverkarens eget ansvar att se till att man följer gällande direktiv. Om man väljer att skicka till lämplig instans för att kontrollera detta eller om man gör det efter eget godtycke kan man välja själv.
Skulle produkten däremot ställa till med skada för att det sedan visar sig att man inte alls uppfyller dessa krav är ju tillverkaren däremot ute i blåsväder.

lennart wiklund
2011-12-06, 13:17
Intressant tråd.Tror inte K-Å kommer med dessa påståenden om han inte har kött på benen,Sedan att Hk säljer massa dynga,det är väl inget nytt.Jag har själv handlat där,men säger aldrig mera!!!
Vart rejält "blåst" på en EDF kärra därifrån...
Fick inte ett skit på någon garanti,trot ett evigt mailande samt filmade t.o.m servona som hakkade sig ut till endlägena...
Rent jävla smäck dom säljer.Nej nu får det bli härhemma hädanefter.Gillar dessutom priserna på Östersunds modellhobby,ok vissa saker är väl överdyra där.Men jag vill ha kvar min lokala hobbyaffär.
Vem vill inte tjäna pengar??
Hur många av er har inte köpt billigt om tillfället kommit i akt,för att sedan sälja lite dyrare??
Detta kallas marknadsekonomi.Alla vill vi väl tjäna en slant.Hur många köper inte begbilar,städar ur dom.vaxar&polerar.Sedan sätter ut dom till försäljning till ett dyrare pris.Detta har varit mitt extraknäck i många år.Återigen så vill vi tjäna en extra peng,eller hur?
Kan hålla med som en skrev att en flygmodell var 2000kr dyrare....
Tittar man på esm tex hos lindinger,så är dessa bra mycket billigare där.Som privatperson kan du inte köpa en sådan,jag lyckades förvisso.....för några år sedan.Där sätter vad jag förmodar svenska importören stopp.Kan ju ana att dom talat med lindinger att det blir importstopp om dom säljer till privatpersoner via nätet,detta är ju jävligt fel anser jag.Ska ju vara frihandel inom eu.
Själv jobbar jag lite extra i en zoologisk affär,ser ju vilket påslag vi har på sakerna,säger bara gisses...å endå tar vi från huvudleverantörer,vad lägger då han på?? faan grejjorna måste ju nästan vara gratis in till honom...
Samtidigt är det då 5st heltidsanställda i denna djuraffär,en hyra på över 70.000 i månaden+moms!! samt en elräkning på 15tusen,oxå i månaden.plus lön till anställda.dessa pengar skall ju trots allt komma in i företaget....

bokis
2011-12-06, 13:42
Hej Lennart,det är inte den svenske importören som sätter stopp,det är i andra änden: Kinesiskt bolag har delat upp Europa i regioner,om du som importör säljer utanför din region så säger de i Kina att gilla läget,håll dig till din region,annars får du inte köpa av oss..
Säljer Lindinger tex utanför "sin" tilldelade region så säljer kineserna inte till dem..
I övrigt så håller jag med dig till 100% ,märkligt att det är sånt liv inom modellhobbyn,påslagen här för att få det att gå runt är ingenting jmfrt med kläder,zoobutiker m.m...
De hobbyhandlare jag känner här i sverige håller på med detta för att de har ett genuint intresse av hobbyn och så försöker de leva på det.
Vår hobby är så smal så det är inte lätt att göra sig ett leverne på den här..
Jag handlar från HK också och jag accepterar helt plötsligt (jodå!) att det kommer trasigt skräp i brevlådan därifrånav någon underlig anledning,hade det varit en svensk/europeisk handlare så brukar trådarna istället handla om hur "dålig" behandling man fått i garantiärenden..
Och det som K-Å skriver om gäller som sagt inte bara vår hobby utan också andra produkter som kommer in postledes eller via containrar,tror nog att det kan utökas i framtiden om problemet ökar i omfattning då det är omöjligt att konkurrera på samma villkor som det ser ut idag..
Till syvende sist så handlar det om arbetstillfällen här inom alla områden och hur vi vill ha det i vårt närområde tror jag...

radioactive
2011-12-06, 14:26
Jag har väl till dags dator handlat över 400 ggr på Ebay (sedan 2004) och kanske hälften så mycket från andra fristående leverantörer på nätet (utomlands). 75% av inköpen har skett med asien. Av alla dessa inköp har jag bara blivit av med 3 prylar (fick pengarna tillbaka), blivit felexpidierad 2 ggr och fått ett enda skadat paket (prylen hel). Så statistiskt sett så är det ganska bra. Garantiärenden, ett fårtal, har förlöpt utan problem. Jag har haft betydligt mer problem med inhemsk handel (postens leveranser) och blev vid ett tillfälle bestulen på ett paket som var 1.5x1x1 meter! Det var postens inhyrda drängar som sannolikt stal det. Lyckligtvis fick jag ersättning och säljaen fick tillbaka sina pengar från Posten. Så sammantaget är jag mera trygg att handla med asien än med inhemsk handel, åtminstone postorder.... Men det är min erfarenhet.

Lasse

K-Å
2011-12-06, 17:46
Här nedan finns en tråd, lång på tyska om tyska tullens beslag, på HK´s forum finns förklaringar hur de ska kringå detta genom att skicka varorna via annat land inom EU, bedrägligt förfarande från början till slut. Frågan är kanske hur mycket vi utövare ska stödja företag som medvetet uppmanar till lagbrott? Flyttar komman på följesedlar för att ge lägre tull och moms avgifter.

Och ni som sitter där och tror att Svenska hobbyhandlare skär guld med täljkniv läs ovanstående, snittmarginalerna ligger ofta väldigt lågt, många branscher skulle inte drömma om att fortsätta verksamheten om marginalerna för hobbyhandlarna jämfördes med egen bransch.

Kunderna tjänar på ett brett utbud men det ska ske på lika vilkor, jag hoppas för branschens överlevnad att tullen och myndigheterna tar krafttag mot denna import som slår undan fötterna på seriösa företagare som försöker göra rätt för sig med skatter, tullar, miljöavgifter mm.

Jag tror inte att HK med flera kommer att fortsätta med sin lågprislinje när de blir riktigt stora på marknaden, de vill som alla andra tjäna pengar åt ägarna.

MVH K-Å

Länk
http://www.rc-heli.de/board/showthread.php?t=189708

numnutchris
2011-12-06, 18:26
Tråden går lite off emellanåt till mellanhänders betydelse - oavsett vilken så åker ju handlare och grossister på samma problem med CE-fusket och måste deklarera eller ha intyg. Det är ju inte gratis i de leden heller och merkostnaden ger ju ännu högre pris för slutkund, det mesta av RC-utrustningen (och mycket annat) tillverkas ju faktiskt i öst oavsett vem som säljer det. Så CE vs. C E blev/är ett ytterligare antipiratmedel i stället för konsumentskydd; billigare lär det inte bli för något led i vilket fall.

dumbo
2011-12-06, 18:43
HK flyttar inte komman för att det ska bli billigare, man ger kunden möjlighet att välja, i procent, hur mycket de medföljande papprena ska vara på. Här kan man då, så kund/medborgare välja att vara ärlig eller inte, precis som man kan vara när det är försändelser som inte fastnar i tullen, för dessa ska ju åxå tullas och momsas precis som alla andra försändelser, men hur många gör det?
Varför ska jag betala 3ggr, ibland mer, för samma "kinaskit" för att en svensk importör säljer det inom sverige istället. Att lägga på moms och tull är såklart helt i sin ordning. Givetvis måste man ju lägga på bruttomarginal åxå, så att man täcker sina kostnader och gör en visst vinst, men om jag momsar och tullar försändelsen från kina så kostar ändå grejerna bara 1/3 av vad jag får ge för exakt samma grej hos en svensk handlare och då är det ändå handlare som har en lågprisprofil.
Har man så höga omkostnader att man måste ta ut 3ggr så mycket för exakt samma vara bör man nog titta på andra saker (sina utgifter) än att stoppa andras privatimport.

Är det lagbrott att skicka en importerad vara vidare till ett annat EU-land? Jag skulle alltså inte kunna privatimportera grejer från kina och sedan skicka vidare till en släkting i tyskland, tex? Var i detta skulle det lagvidriga ligga menar du?

HK är inte särskilt litet. HK försel hela världen med hobbyprylar. Utan att ha några siffror skulle jag gissa att det är en av de allra största aktörerna i världen redan idag. Det är möjligt att de, på sikt, kommer att höja sina priser något i jämförelse med andra kinesiska konkurrenter, men jag har svårt att tro att de skulle höja sina priser till det tredubbla för att matcha de svenska priserna...

Nu handlar jag även från svenska handlare dock. Det beror på vad det är som ska inhandlas. Ibland finns inte det jag vill ha att tillgå från asien (inte så att jag hittar det iaf), ibland behöver man ha sakerna snabbt. Ibland är det lite större/finare/dyrare prylar och man vill ha en lite större trygghet vad gäller garanti/support/möjlighet till reklamation. Då kan jag välja att köpa inom sverige eller i vissa fall från andra EU-länder. Min radio tjänade jag ca 30% (runt en tusenlapp) på att köpa från england istället för från de billigaste svenska handlare jag hittat, tex (och då var ändå frakten dyr). England har ju inte 30% lägre moms än vad vi har i här i sverige. Jag vill minnas att england har ca 20% eller något sådant och i sverige har vi 25%. Inget som förklarar att en radio ska kosta 3000kr i sverige medan den kostar runt 2000kr i england, alltså. Skulle någon kunna tala om varför då de svenska priserna ligger så mycket högre, om det inte är för att handlarna gör ett stort påslag? De hade ju kunnat köpa samma radio från england till konsumentpris och ändå sälja den i sverige med en juste marginal.

chrisvås
2011-12-07, 07:33
Vill bara uppmärksamma alla som inte vet det att dessa diskussioner finns på de flesta forum för intressen. Just England pekas ofta ut i dessa sammanhang, oavsett om det gäller hobbyprylar, mcprylar eller fiskegrejer osv. Det bor aningens fler människor i England, de har lägre moms(ingen alls på skyddsutrustning), de bor i Europa på ett annat sätt än vi gör, de har en annan relation till asien (kronkolonier) men min personliga uppfattning är att de även är närmare att vara ett u-land än vad vi är.

Sen är det väl som Dumbo skriver att: Vi konsumenter ges ett val vid checkout hos hk, vi har full frihet att förtulla paket (undrar om herr Ljugholt skulle göra det..) och än så länge är Sverige ett fritt land med fria val vart vi handlar eller ej.

AM
2011-12-07, 08:50
Varför ska jag betala 3ggr, ibland mer, för samma "kinaskit" för att en svensk importör säljer det inom sverige istället.
Svaret är helt enkelt att löneläget i Europa är tio gångert högre än lönerna i Asien. Man kan också säga att det exempelvis är av samma anledning det kostar 4 - 5 miljoner kronor att bygga en rondell, 500.000 kr att anlägga gräs och plantera ett par blommor i en befintlig rondell, att en meter järnväg kostar mer än dubbelt så mycket som en meter fyrfilig motorväg, att timlönen i Asien är 20 - 30 kr och inte det tiodubbla som i Europa.

Jag sitter just med en faktura på 5200 kr i självrisk från en bilfirma som lagade en bula i fronten på min bil. Jag kanade sakta, sakta in i draget på bilen framför på en glashal väg i vintras. Nummerskylten, hållaren och plastdelen i fronten på bilen sprack. Total kostnad som försäkringsbolaget får betala = 16.906 kr! Kommer ihåg när frugan skrynklade en framskärm för några år sedan. Skärmen som byttes kostade 1300 kr plus färg. Slutsumma 17.000 kr till försäkringsbolaget.

24870

Såg TV-programmet igår om de giriga bankmännen i USA. En förvånad kinesisk ekonom sa att en bankekonom har samma utbildningsnivå som en ingenjör - och då är lönen i Kina ca 3500 kr i månaden. Han förstod inte varför bankekonomen skulle tjäna mer. Nej, varför ska han det? En bankekonom har väl inte ett mer komplicerat arbete än han har utbildning för.

Så ska allt vara rätt och man tycker att det är onödigt att betala tre gånger mer för "kinaskiten" ska man väl i så fall bo i Asien så att de ekonomiska förutsättningarna blir de rätta. Det blir inte rätt om man blandar morötter och päron.

Mvh
Ove

UndCon
2011-12-07, 09:01
Kul referens där med bilen

Det beror på att försäkringsbolagen till största del använder sig av märkesverkstäderna.
Om du tar samma fråga till en mindre reparatör utför han samma jobb till ett billigare pris och du blir lika nöjd.

Jämför då Sverige (märkesverkstaden) kontra Kina (oberoende bilreparatör)

Många väljer att gå till en billigare källa - och det är inte fel eller hur ;)


En del köper allt från Sverige för det ger en form av trygghet även om man kan köpa exakt samma sak billigare från ett annat land.

//UndCon

dumbo
2011-12-07, 15:50
Svaret är helt enkelt att löneläget i Europa är tio gångert högre än lönerna i Asien.

Det har väl inget med saken att göra. Eller menar du att det tar så lång tid för en svensk att kränga samma motor som kostar säg 100kr (tullat och momsat) från HK så att man måste ta ut 300kr? Från det att de får leveransen är det kanske rimligt att anta att det tar en minut eller så att lägga motorn på hyllan. När väl ordern kommer in så ska motorn plockas, läggas i en låda som ska emballeras och tejpas igen osv. Säg att detta tar 5, max 10, min inkl. utskrift av adresslapp osv. Räknar vi högt är vi då uppe på 15min arbetstid på produkten ifråga, från ankomst till att den lämnar igen, med posten. Räknar man med en timlön på 150kr (vet inte vad man tjänar som orderplockare i en webbutik, men det käns väl hyfsat rimligt och inte i underkant iaf). Sedan kostar ju kartongen man skickar sakerna i några kronor såklart så 80 för lön, inkl, sociala avgifter och en låda att skicka grejerna i. Sedan lite påslag på det. Räknar man med 15% (jag vet inte vad de har för marginaler i "hobbybranchen", men om det är så lågt som alla säger här så låter 15% högt räknat). 15% av 100kr (som de, som återförsäljare troligen köper billigare än man gör som privatperson) är 15kr. Totalsumman skulle då landa på i runda slängar 2ggr det jag betalar om jag köper från kina direkt och då har jag ändå tagit i lite, känns det som. Det känns rimligare och kanske skulle vara värt det i en del fall, men 3ggr så mycket är HELT orimligt. Det skulle ge en bruttomarginal på över 100% (beräknat på att de betalar lika mycket för motorn som jag gör som privatperson).
Sen räknar man ju inte sådär på lönen, utan den täcks ju av bruttomarginalen, men...

Jakob
2011-12-07, 16:46
Ni glömmer en sak som jag tror gör att många svenska hobbyhandlare måste hålla högre priser och det är den förhållandevis låga omsättningen. Kan du sälja stora mängder så behöver man inte så stora marginaler heller. Sverige är ett mycket litet land och med få personer som utövar denna hobby. Vi har nog också alldeles för många hobbyhandlare för att det ska kunna bli lönsamt. Hobbyking är smarta de ser till att ha en stor marknad(i detta fall hela världen) och kan därför ha låga marginaler per produkt då de säljer enorma mängder. Men för att kunna lyckas med detta måste man ha en enorm budget till marknadsföring vilket gör att detta trick är svårt att kopiera.

senmathal
2011-12-07, 17:22
Hej

Det som sker nu är att EU tar kraft tag mot all import av kopierade prylar.
Kineserna kopierar idag allt från högprestanda bildäck till matvaror, musik, mjukvaror mm.
Det som fått många länder att tröttna och böjat jobba på detta sätt är att kinesiska myndigheter inte bryr sig om internatonella regler och lagar.
Det som har triggat igång allt detta är all import av mat, elektronik och mjukvaror.

Själv har jag sålt både Zenaoh och DA bensinmotorer i sverige i över 10 år och jag har sett att många eller nästan alla motorer finns att köpa som kopior från Kina. Och det mest beklämmande är att det finns välettablerade hobbyhandlare som glatt säljer dessa kopior och dessutom skryter med att det är kopior. Det är faktiskt olagligt.

Så det som sker nu är bara bra. Hoppas bara den svenska tullen vaknar också.

//
Jonas

Nu är det ju viktigt att skilja mellan kopia och kopia. Det är ju inte självklart att originalet är skyddat från kopiering. Jag tror inte att t.ex ASP helt öppet skulle tillåtas sälja direkta kopior av OS-motorer år efter år om det vore olagligt. Och vilken hobbyhandlare säljer inte ASP-motorer parallellt med OS-motorer utan att skämmas det minsta, kanske till och med dom som klagar på DA kopior. Det som är värre och ett direkt lagbrott är om någon säljer en kopia som om det vore en äkta OS eller DA med emblemet ingjutet på motorn. Det är nog detta som är det egentliga problemet och nog ganska vanligt då det t. ex gäller kläder.

Sedan är ju en liten tvåtaktsmotor en relativt enkel konstruktion som inte går att variera hur mycket som helst. Själva designen är nog inte helt lätt att mönsterskydda om jag får gissa. Däremot helt ny typ av konstruktion som när wankelmotorn kom är en annan sak. Där fick de som skulle tillverka en motor efter samma princip betala en slant till patentinnehavaren. Om det nu var NSU eller vem det var.

Sedan finns det faktiskt exempel på motsatsen, dvs original som säljs som kopior med bortslipat varumärke. Det såldes bland annat original dörrhantag till Audi med bortslipade ringar. Det fungerar antagligen så att Audis leverantör får tillåtelse att sälja till biltillbehörsfirmor med villkoret att Audimärket tas bort.

/Mats

bokis
2011-12-07, 17:46
Det har väl inget med saken att göra. Eller menar du att det tar så lång tid för en svensk att kränga samma motor som kostar säg 100kr (tullat och momsat) från HK så att man måste ta ut 300kr? Från det att de får leveransen är det kanske rimligt att anta att det tar en minut eller så att lägga motorn på hyllan. När väl ordern kommer in så ska motorn plockas, läggas i en låda som ska emballeras och tejpas igen osv. Säg att detta tar 5, max 10, min inkl. utskrift av adresslapp osv. Räknar vi högt är vi då uppe på 15min arbetstid på produkten ifråga, från ankomst till att den lämnar igen, med posten. Räknar man med en timlön på 150kr (vet inte vad man tjänar som orderplockare i en webbutik, men det käns väl hyfsat rimligt och inte i underkant iaf). Sedan kostar ju kartongen man skickar sakerna i några kronor såklart så 80 för lön, inkl, sociala avgifter och en låda att skicka grejerna i. Sedan lite påslag på det. Räknar man med 15% (jag vet inte vad de har för marginaler i "hobbybranchen", men om det är så lågt som alla säger här så låter 15% högt räknat). 15% av 100kr (som de, som återförsäljare troligen köper billigare än man gör som privatperson) är 15kr. Totalsumman skulle då landa på i runda slängar 2ggr det jag betalar om jag köper från kina direkt och då har jag ändå tagit i lite, känns det som. Det känns rimligare och kanske skulle vara värt det i en del fall, men 3ggr så mycket är HELT orimligt. Det skulle ge en bruttomarginal på över 100% (beräknat på att de betalar lika mycket för motorn som jag gör som privatperson).
Sen räknar man ju inte sådär på lönen, utan den täcks ju av bruttomarginalen, men...

Eftersom du är inne på att räkna.
Ditt resonemang haltar en smula tor jag,allt under 600 kr/tim för kostnaden är nog en utopi per anställd i ett svenskt företag..
En av de större kostnaderna som tillkommer är också vad det kostar att ha osålda saker på hyllan.
Allt som inte blir sålt med vändande post kostar ränta dessutom och försök gå till banken med en försäljningsidé som i bästa fall har 15 % marginal i detaljhandeln så blir det nog ännu roligare,risken att få låna en spänn till en sån verksamhet är lika med noll.
Att jämföra kinesiska kostnadsläget med det europeiska är helt uppåt väggarna,det finns säkert en mycket god anledning att HK ligger i Kina och inte i ägarens hemland eller vad tror du?
Senmthal,vad gäller det specifika fallet med OS och San Ye (ASP m.f.l) så är det inte piratkopior utan en form av licens att tillverka föregående generations OS hos S.Y.
Men var och en handlar var man vill och det är väl bra det?

mogge
2011-12-07, 18:11
Är man nu så dum att man ventilerar exempelvis, fick du momsa, jag köpte från Kina, det var så billigt osv. Det finns väl en hel hög med tullare o andra som höjer ett o annat ögonbryn. Skyll er själva. Köper nästan 90% av svenska handlare o är det så att det är något fel så rättar dom i regel till det.
heder åt såna som Johan på MFT exempelvis. Alla som håller på med import o är handlare vet väl att man inte skär guld med kniv.
Morgan

dumbo
2011-12-07, 18:25
Eftersom du är inne på att räkna.
Ditt resonemang haltar en smula tor jag,allt under 600 kr/tim för kostnaden är nog en utopi per anställd i ett svenskt

[...]

Allt som inte blir sålt med vändande post kostar ränta

Vad är det som kostar mer än lön och sociala avgifter?

Självklart kostar "lagerhållning" lite pengar åxå och det finns såklart en hel hög med utgifter som jag inte tagit med, det är en något förenklad kalkyl för att försöka visa på att 3ggr högre pris bara för att någon annan importerat varan är orimligt i mina ögon.
Är det så att de varor man köper inte säljs utan blir hyllvärmare en längre tid så har man antingen fel sortiment, fel målgrupp eller fel pris. Anledningen att jag satte en så låg marginal som 15% var att jag redan tagit med lön "separat" dessa 15% ska ju då inte täcka in löner utan täcka andra kostnader och generera en liten vinst för framtida expansion.

Sedan var det någon som nämnde omsättning åxå och lägre priser ger en högre omsättning. Det är alltså fullt möjligt att man skulle kunna öka vinsten genom att sänka priset, tex, eftersom detta eventuellt skulle ge en ökad omsättning. Sen beror det såklart på förutsättningar och bransch osv hur stor omsättning man kan få. att sälja RC-prylar i sverige har ju, såklart, inte samma potential som att sälja skitbilliga möbler som "alla" vill och måste ha...

bokis
2011-12-07, 18:38
Lagerhållning är inte lite pengar,det är en stor del av kostnaden och lokaler,sociala avgifter,pensioner,div försäkringar m.m inte är billigt..
Som företagare i Sverige så bör du nog komma med en bättre kalkyl än att du kostar 150 spänn i timman och säljer med 15% marginal,det tyder nog mera på att man inte har satt sig in i vad det kostar att driva företag..
Mogge,det här med "tullen", de gör inte mycket med våra paket,detta överlåts åt speditörerna som är statens ombud i dessa frågor,man betalar alltså till Posten,DHL,UPS eller vad det nu må vara och så sköter de om momsinbetalningarna och ev. tull gentemot staten mot en hanteringsavgift.

lassebetong
2011-12-07, 19:07
Så ska allt vara rätt och man tycker att det är onödigt att betala tre gånger mer för "kinaskiten" ska man väl i så fall bo i Asien så att de ekonomiska förutsättningarna blir de rätta. Det blir inte rätt om man blandar morötter och päron.

Mvh
Ove

Och eftersom Ove inte heller bor i Asien, så betalar du givetvis också Europeiska priser när du beställer varor till butiken.:icon_wink:

/Lasse

McRegor
2011-12-07, 19:16
Hej,
Det går utan problem att hyra in personal för ca: 1/3--1/2 av det du nämner Bokis - och då är det hyfsat kompetent personal dessutom. Inga "civilingenjörer" men dom skulle utan tvekan kunna sköta orderhantering. Sen kan jag säga att motsvarande kompetens kan idag kosta klart mera i bl a de baltiska länderna (vilket jag personligen hade svårt att förstå innan jag ställdes inför det i mitt jobb) så Sverige är nog inte nåt höglöneland direkt idag. Ja, jämfört med Kina är vi givetvis det men inte i jämförelse med många andra, europeiska länder.
Sen är det som sagt många andra kostnadskomponenter som också tillkommer så jag tänker inte kommentera totalpriset i SE utan bara detta med timkostnaden för personal.
Hälsningar
Roger

AM
2011-12-07, 19:27
Jodå, jag betalar Asienpriser, men de blir ca 40% dyrare innan de ligger på hyllan.
Vad är det som kostar mer än lön och sociala avgifter?
Räkna ut vad man måste sälja för per månad för att kunna ta ut en normal månadslön med 15% påslag.
Sanningen om de "feta" vinstmarginalerna är att man tjänar en hundring på en mottagare, kanske ett par hundra på en metanolmotor, samma sak för en modell, osv.

Jag tror inte IKEA lägger på 15% på de soffor de tillverkar och säljer. Snarare 300%. Samma sak gäller för de flesta andra företag vare sig man säljer produkter eller tjänster. Ett företag måste debitera 600 - 700 kr/tim för att få det att gå ihop.

Som sagt - det är lätt att klaga på att det är dyrare i Europa. Men då jämför man morötter och päron. Varorna är billiga i Europa - om man skulle köpa dem i Asien på en Asiatlön.

Det är väl helt OK att privatpersoner importerar själv - under förutsättning att alla avgifter betalas korrekt.


Mvh
Ove

K-Å
2011-12-07, 19:39
HK flyttar inte komman för att det ska bli billigare, man ger kunden möjlighet att välja, i procent, hur mycket de medföljande papprena ska vara på. Här kan man då, så kund/medborgare välja att vara ärlig eller inte, precis som man kan vara när det är försändelser som inte fastnar i tullen, för dessa ska ju åxå tullas och momsas precis som alla andra försändelser, men hur många gör det?
Varför ska jag betala 3ggr, ibland mer, för samma "kinaskit" för att en svensk importör säljer det inom sverige istället. Att lägga på moms och tull är såklart helt i sin ordning. Givetvis måste man ju lägga på bruttomarginal åxå, så att man täcker sina kostnader och gör en visst vinst, men om jag momsar och tullar försändelsen från kina så kostar ändå grejerna bara 1/3 av vad jag får ge för exakt samma grej hos en svensk handlare och då är det ändå handlare som har en lågprisprofil.
Har man så höga omkostnader att man måste ta ut 3ggr så mycket för exakt samma vara bör man nog titta på andra saker (sina utgifter) än att stoppa andras privatimport.

Är det lagbrott att skicka en importerad vara vidare till ett annat EU-land? Jag skulle alltså inte kunna privatimportera grejer från kina och sedan skicka vidare till en släkting i tyskland, tex? Var i detta skulle det lagvidriga ligga menar du?

HK är inte särskilt litet. HK försel hela världen med hobbyprylar. Utan att ha några siffror skulle jag gissa att det är en av de allra största aktörerna i världen redan idag. Det är möjligt att de, på sikt, kommer att höja sina priser något i jämförelse med andra kinesiska konkurrenter, men jag har svårt att tro att de skulle höja sina priser till det tredubbla för att matcha de svenska priserna...

Nu handlar jag även från svenska handlare dock. Det beror på vad det är som ska inhandlas. Ibland finns inte det jag vill ha att tillgå från asien (inte så att jag hittar det iaf), ibland behöver man ha sakerna snabbt. Ibland är det lite större/finare/dyrare prylar och man vill ha en lite större trygghet vad gäller garanti/support/möjlighet till reklamation. Då kan jag välja att köpa inom sverige eller i vissa fall från andra EU-länder. Min radio tjänade jag ca 30% (runt en tusenlapp) på att köpa från england istället för från de billigaste svenska handlare jag hittat, tex (och då var ändå frakten dyr). England har ju inte 30% lägre moms än vad vi har i här i sverige. Jag vill minnas att england har ca 20% eller något sådant och i sverige har vi 25%. Inget som förklarar att en radio ska kosta 3000kr i sverige medan den kostar runt 2000kr i england, alltså. Skulle någon kunna tala om varför då de svenska priserna ligger så mycket högre, om det inte är för att handlarna gör ett stort påslag? De hade ju kunnat köpa samma radio från england till konsumentpris och ändå sälja den i sverige med en juste marginal.

Ett seriöst företag ska inte ge möjlighet till uppenbara lagbrott genom att ge valmöjlighet till val av varuvärde. Det säger en hel del om vilken värdegrund det företagets idé vilar på.


K-Å

JAJ
2011-12-07, 20:27
Vad är problemet?
HobbyKing har lager i Tyskland och levererar från det.

dumbo
2011-12-07, 21:11
Jag tror inte IKEA lägger på 15% på de soffor de tillverkar och säljer. Snarare 300%. Samma sak gäller för de flesta andra företag vare sig man säljer produkter eller tjänster. Ett företag måste debitera 600 - 700 kr/tim för att få det att gå ihop.

IKEA är nog svårt att jämföra med "normala" företag då man har en mekanisk försäljning som kräver en väldigt liten personalstyrka i förhållande till försäljningen. IKEAs idé är STOR omsättning och då behöver man inte så stor marginal på produkterna. Den nyfikne kan ju åka till IKEA vid öppning en lördag och sedan titta in en stund innan stängning så ser man hur otroligt mycket saker rör på sig. Det handlar inte om några soffor i veckan utan om pallvis med soffor och bord och sängar osv VARJE DAG, bara i ett enda varuhus.
Med tanke på volymer och prissättning så "gissar" jag att marginalen på många produkter ligger en hygglig bit under 15%, men "troligen" så varierar det ganska mycket beroende på produkt.

Ang. personalkostnad så har man på de företag jag varit anställd på där jag haft möjlighet till så mycket inblick i det administrativa, räknat med kostnaden för mig som min lön samt ungefär lika mycket till i sociala avgifter. När jag ett tag jobbade på bemanningsföretag hade jag en timlön på 75-80kr/h och företaget jag jobbade hos fakturerades på ca 200kr/h. Då får jag inte matematiken att gå ihop. Skulle jag då kosta 500-600kr/h skulle ju företaget jag var annställd hos gå back med 300-400kr/h som jag jobbade någonstans.
Detta mer reservation för att detta var över 10 år sedan och att något väsentligt skulle kunna ha ändrats sedan dess.



Ett seriöst företag ska inte ge möjlighet till uppenbara lagbrott genom att ge valmöjlighet till val av varuvärde. Det säger en hel del om vilken värdegrund det företagets idé vilar på.


Ska man resonera på det sättet så är väl de flesta företag oseriösa. Det är ju oseriöst av Volvo, Mercedes, Mazda osv att sälja bilar som går fortare än högsta tillåtna hastihetsgräns och därmed ge kunden möjlighet till uppenbara lagbrott. Alla företag som säljer knivar ger ju åxå kunderna möjlighet till uppenbara lagbrott, för dels får man ju inte ha kniv på allmän plats och dels ges ju möjlighet till brott som misshandel och mord. Posten ger ju åxå möjlighet till lagbrott genom att inte kolla ALLA försändelser och se till att de blir momsade och tullade. Eftersom en del försändelser slinker igenom så ges ju individen möjligheten att inte förtulla godset, vilket ju är ett lagbrott.
Nej, att någon ANNAN ska se till att JAG följer lagar och regler köper jag inte. Givetvis måste ansvaret ligga på individen att ta reda på vad för lagar som gäller och att följa dem (eller att välja att inte göra det och att ta eventuella konsekvenser av sitt handlande)

kay.krut
2011-12-08, 06:42
Ja , herrejösses !

Ja, herre jösses !
Med så många "företagsekonomer " borde det väl inte vara svårt att lösa SAAB-krisen !!

Vill man så kan man.

Kay krut

Silverfisk
2011-12-08, 11:26
kul tråd :)

Hobbyhandlarna alt. deras förespråkare i denna tråd har ett intressant hypotes/affärsmodell, dock oroväckande för deras egen överlevnad! Den att jag skall vara med och betala någons lön för att denne skall paketera upp saker från kina och stoppa dem i ett nytt paket till mig.

Webben gör att de svenska hobbyhandlarna måste konkurrera med kinesiska, tyska, amerikanska osv. Det bara är så.
Jag tycker det är dags för hobbyhandlarna att sluta gnälla och hittar en ny affärsmodell som funkar istället för att anklaga sina presumtiva kunder för illojalitet och olagligheter när de köper från andra billigare leverantörer.

/S

Thomas
2011-12-08, 13:02
Jag gjorde en beställning från ett kanadensiskt företag. När paketet kom hem så kom det direkt från HongKong!! Kanadickerna har tydligen ett sub-office i Kina. Förkortar i alla fall transporten ett steg, slipper omvägen via Kanada.

AM
2011-12-08, 17:03
Webben gör att de svenska hobbyhandlarna måste konkurrera med kinesiska, tyska, amerikanska osv. Det bara är så.
Jag tycker det är dags för hobbyhandlarna att sluta gnälla och hittar en ny affärsmodell som funkar istället för att anklaga sina presumtiva kunder för illojalitet och olagligheter när de köper från andra billigare leverantörer.
Jaha, och vad ska då ett servo som kostar 10 dollar för dig och 9 dollar för mig som handlare i Asien kosta i den svenska handeln?
Mvh
Ove

numnutchris
2011-12-08, 18:13
Ja, det kan ju vara bra få svar på och varför man ska handla dyrt i stället för billigt när det gäller samma saker - och, jo, själv vet jag varför jag handlar var och för att återgå till trådens ursprung så är risken för monopolisering om konsumentskydd används på samma sätt som patentkrig, tror inte nån liten handlare börjar CEkolla sina saker utan hamnar i klorna på större grossist, kanske svensk eller troligare de europeiska då rcmarknaden på hemmaplan är liten i de sammanhangen.

UndCon
2011-12-08, 18:20
Jaha, och vad ska då ett servo som kostar 10 dollar för dig och 9 dollar för mig som handlare i Asien kosta i den svenska handeln?
Mvh
Ove

Det borde kosta max 15 dollar - inte 30 som idag...

AM
2011-12-08, 19:36
Med 25% Moms, 10% frakt, 4% tull och bankavgifter blir det ca 15 kr i vinst på ett sådant servo. Skulle man enbart sälja dessa servon skulle man behöva sälja 2000 st i månaden för att få ihop pengar till en månadslön. Och så behöver man pengar till hyra, telefon, uppvärmning, försäkringar, osv. Självklarheter för andra branscher utom hobbybranschen tydligen.

Mvh
Ove

bogieboy
2011-12-08, 20:23
Jag tycker helt klart det är värt ett högre pris när jag vet att jag kan få begriplig hjälp om jag får problem med en köpt vara. Och så värdesätter jag att kunna gå in och känna på sakerna i en butik. Och jag hoppas att vi får ha kvar våra svenska hobby handlare i framtiden med så mina barn får följa med och titta och drömma om alla häftiga saker som finns för det tyckte jag var väldigt speciellt när jag var liten...

Joacim
2011-12-08, 21:14
Den intressanta är att HK har ett dåligt till mycket dåligt ryckte även i kina, från andra märken tillverkare och företag, de får inget av mig, deras sätt att sälja produkter med falsk marknadsföring och fel specifikationer är inget jag vill stötta, kopior är ju ett annat kapitel som de i vissa fall fått backa på, flera vänder dem ryggen, även Kineser. Jag handlar själv med Kina och har även jobbat med dem endel, det finns bra företag och märken där som är seriösa, enligt dem ger HK och vissa av dess produkter dem dåligt ryckte och bemötta med fördomar när dom i själva verket absolut inte vill förknippas med HK.

Allt från Kina är inte "Kinaskit" längre ;)

kristianb
2011-12-08, 21:15
Haha, 5 sidor bolsjevikiskt trams på en vecka på en sida som ska vara modellflygarnas fria alternativ.....

AM
2011-12-08, 21:27
Haha, 5 sidor bolsjevikiskt trams på en vecka på en sida som ska vara modellflygarnas fria alternativ..... Det där får du gärna utveckla.
Mvh
Ove

kristianb
2011-12-08, 22:06
Hej Ove,
Lite märklig diskussion på detta frihetens förbunds hemsida: RCFF kräver ingen kollektivanslutning eller utövar något tvång på sina medlemmar eller klubbar. Det är helt frivilligt att vara medlem i RCFF.

Men alla svenska medborgare har en grundlagsskyddad rätt att handla sina modellflygplan var de vill!

Ska vi diskutera lagbrott i samband med förtullning behöver vi nog förstå hur systemet fungerar, här kommer en liten Crash course! (Systemet är detsamma oavsett om det är Norge eller Kina du importerar från, tullsatserna kan dock variera…) Problemet är lite tullsystemet som kanske kan anses en smula föråldrat, där man som privatperson i alla fall slipper sätta sig in i Tullverkets statistiska nummer. Det är för detta arbete vi ibland betalar postens eller andra speditörers avgifter, se vidare på http://www.posten.se/img/cmt/PDF/fortullning_forsandelser.pdf . Och det gör man kanske med glädje eftersom systemet är hyfsat komplicerat. Jag har inte gått tullverkets kurs så kanske är detta fel på detaljnivå men det finns ett stort antal (tusental) statistiska nummer, med väldigt skiftande tullavgifter, vi börjar med översikten:
Allmänna bestämmelser
Särskilda bestämmelser
Avd Anm Beskrivning
I Levande djur; animaliska produkter (kap. 1 - 5)
II Vegetabiliska produkter (kap. 6 - 14)
III Animaliska och vegetabiliska fetter och oljor samt spaltningsprodukter av sådana fetter och oljor; beredda ätbara fetter; animaliska och vegetabiliska vaxer (kap.15)
IV Beredda livsmedel; drycker, sprit och ättika; tobak samt varor tillverkade av tobaksersättning (kap. 16 - 24)
V Mineraliska produkter (kap. 25 - 27)
VI Produkter av kemiska och närstående industrier (kap. 28 - 38)
VII Plaster och plastvaror; gummi och gummivaror (kap. 39 - 40)
VIII Oberedda hudar och skinn, läder, pälsskinn samt varor av dessa material; sadelmakeriarbeten; reseeffekter, handväskor och liknande artiklar; varor av tarmar (kap. 41 - 43)
IX Trä och varor av trä; träkol; kork och varor av kork; varor av halm, esparto eller andra flätningsmaterial; korgmakeriarbeten (kap. 44 - 46)
X Massa av ved eller andra fibrösa cellulosahaltiga material; papper eller papp för återvinning (avfall och förbrukade varor); papper och papp; samt varor av papper eller papp (kap. 47 - 49)
XI Textilvaror (kap. 50 - 63)
XII Skodon, huvudbonader, paraplyer, parasoller, promenadkäppar, sittkäppar, piskor, ridspön samt delar till sådana artiklar; bearbetade fjädrar samt varor tillverkade av fjädrar; konstgjorda blommor; varor av människohår (kap. 64 - 67)
XIII Varor av sten, gips, cement, asbest, glimmer eller liknande material; keramiska produkter; glas och glasvaror (kap. 68 - 70)
XIV Naturpärlor och odlade pärlor, ädelstenar och halvädelstenar, ädla metaller och metaller med plätering av ädel metall samt varor av sådana produkter; oäkta smycken; mynt (kap. 71)
XV Oädla metaller och varor av oädel metall (kap. 72 - 83)
XVI Maskiner och apparater samt mekaniska redskap; elektrisk materiel; delar till sådana varor; apparater för inspelning eller återgivning av ljud, apparater för inspelning eller återgivning av bilder och ljud för television samt delar och tillbehör till sådana apparater (kap. 84 - 85)
XVII Fordon, luftfartyg, fartyg och viss transportutrustning (kap. 86 - 89)
XVIII Optiska instrument och apparater, foto- och kinoapparater, instrument och apparater för mätning eller kontroll, precisionsinstrument, medicinska och kirurgiska instrument och apparater; ur; musikinstrument; delar och tillbehör till sådana artiklar (kap. 90 - 92)
XIX Vapen och ammunition; delar och tillbehör till vapen och ammunition (kap. 93)
XX Diverse varor (kap. 94 - 96)
KAPITEL 94 -
Möbler; sängkläder, madrasser, resårbottnar till sängar, kuddar och liknande stoppade inredningsartiklar; belysningsarmatur och andra belysningsartiklar, inte nämnda eller inbegripna någon annanstans; ljusskyltar, namnplåtar med belysning o. d.; monterade eller monteringsfärdiga byggnader
KAPITEL 95 -
Leksaker, spel och sportartiklar; delar till sådana artiklar
KAPITEL 96 -
Diverse artiklar
XXI Konstverk, föremål för samlingar samt antikviteter (kap. 97 - 99)

Kapitel 95 ser ju hyfsat riktigt ut, leksaker är ju det vi köper från HK. Vi tittar:

KAPITEL 95
LEKSAKER, SPEL OCH SPORTARTIKLAR; DELAR TILL SÅDANA ARTIKLAR
Varukod Beskrivning
95
Anmärkning
Varuhandböcker
9503 Trehjuliga leksakscyklar, sparkcyklar, trampbilar och liknande leksaksfordon med hjul; dockvagnar; dockor; andra leksaker; skalenliga modeller och liknande modeller för förströelse, mekaniska eller icke mekaniska; pussel av alla slag
9503 00 10 00
Trehjuliga leksakscyklar, sparkcyklar, trampbilar och liknande leksaksfordon med hjul; dockvagnar
Dockor föreställande människor och delar och tillbehör
9503 00 30 00
Elektriska tåg till modelljärnvägar samt räls, signaler och andra tillbehör till sådana järnvägar; skalenliga modeller i satser för sammansättning

Andra byggsatser och byggleksaker
9503 00 35 00
Av plast
Av annat material
9503 00 39 10
Handgjorda, av trä
9503 00 39 90
Andra

Leksaker som föreställer djur eller andra icke mänskliga varelser
Musikinstrument o.d. av leksakskaraktär
Pussel
9503 00 70 00
Andra leksaker i form av satser eller hela utrustningar
Andra leksaker och modeller, försedda med motor
Andra slag
9504 Artiklar för sällskapsspel, inbegripet spelapparater för spelhallar, nöjesfält e.d., biljardbord och bord för kasinon samt automatiska kägelresare för bowlinghallar
9505 Prydnadsartiklar för högtider, karnevalsartiklar och liknande artiklar, inbegripet trolleri- och skämtartiklar
9506 Redskap och annan utrustning för kroppsövningar, gymnastik, idrott, annan sport (inbegripet bordtennis), utomhusspel eller utomhuslek, inte nämnda eller inbegripna någon annanstans i detta kapitel; simbassänger och plaskdammar
9507 Spön, fiskkrokar och andra redskap för fiske med rev; landningshåvar, fjärilshåvar och liknande håvar; lockfåglar (andra än sådana som omfattas av nr 9208 eller 9705) och liknande artiklar för jakt
9508 Karuseller, gungor, skjutbanor och annan utrustning för nöjesfält e.d.; ambulerande cirkusar, ambulerande menagerier; ambulerande teatrar

Om vi har handlat en flygplansmodell kanske vi (eller vår speditör) fastnar för exempelvis andra byggsatser och byggleksaker av plast är numret 9503003500 är tullsatsen från Kina 4,7%.
Skulle vi tycka att det är mer en byggsats och byggleksak som är handgjord av trä är numret 9503003910 och avgiftssatsen 0%.
Så godtycket/slumpen bestämmer i stort vad vår avgiftssats blir och även om jag försöker komma ihåg att kryssa i fulla varuvärdet när jag köper grejer är det väldigt mycket slump vad jag får betala. Beställ samma sak med ett par veckors mellanrum och se vad olika avgiften blir, förmodligen är det vanligare att tullsatsen är fel än rätt! Och för att ytterligare komplicera situationen kanske du samtidigt köpt lite ackar och kanske nån kamera, då har alla dessa grejer egna statistiska nummer och egna avgiftssatser vilket naturligtvis speditören skiter i, det tar alldeles för lång tid att göra det hela korrekt!

Däremot är det viktigt att ange rätt varuvärde så momsen blir rätt!

Men privatimporten av hobbyprylar är en piss i Nilen för tullverket och staten, däremot naturligtvis en jobbig konkurrens för våra inhemska hobbyhandlare som vi ju naturligtvis vill ha kvar!

Men som sagt Ove, allt är politik och har du läst igenom all min smörja inser du att det är trams! Men utvecklingen kan man inte stoppa vilket väveriarbeterskorna på sjuttiotalet i Borås och varvsarbetarna på åttiotalet i Malmö fick erfara!
Protektionism fungerar dåligt i längden och bolsjeviker är vi allihopa! Heja Kina!
KristianB.

Ultra Bandit
2011-12-08, 22:15
Snackade idag men en gammal bekant i Österrike som känner till vår hobbybransch mycket väl och han hade lite intressanta saker att berätta om HK.

Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.

Detta är som sagt lite insider iformation men jag vet inte hur långt det har gått, det som tullen gör i tyskland har pågått en tid och det har drabbat köpare.

I fall nr 2 är det tydligen grejor på gång och frågan om detta förfarande kan gälla inom hela EU?

VARNING

OBS OBS, ovanstående kan vid läsning göra så att vissa blir oroliga och börjar må dåligt, syftet med texten är att sprida information, tycker man inte om innehållet kan man sluta läsa texten och bortse från hela innehållet.

OBS OBS, författaren är INTE hobbyhandlare eftersom det verkar viktigare budskapet om ni läser inläggen
MVH K-Å
He,he!
Kul att även "du" insett att den europeiska kreaviteten har påverkats av kineserna.
Hälsningar Lasse P

AM
2011-12-08, 22:40
Grundfrågan var ju varför Asienprylarna blev så mycket dyrare i Europa. Tyvärr är det betydligt dyrare att driva ett företag i europa än i Asien. Därför blir också prisläget betydligt högre. ett sätt att försöka skydda sitt företag är att köpa upp de kinesiska tillverkarna för att begränsa tillgängligheten. Bra eller dåligt? Kanske bra för företaget - men dåligt för privatimportörerna. Men det poppar upp nya tillverkare hela tiden, så det är ju en kamp som är snabbt förloras.
Självklart är det en rättighet att importera privat - och förhoppningsvis göra rätt för sig avseende tull, moms och avgifter.
Mvh
Ove

JAJ
2011-12-09, 07:20
Grundfrågan är väl snarare
Behövs hobbyhandlarna?
Behövs grosisterna?

Mycket av hobbyhandlarnas service görs av föreningar och forum.

Klart att det blir svårt att ta ut en rejäl marignal på prylarna när varenda stormarknad säljer Rc styrt direkt från lastpallarna.
Ett exempel 300Kr för en RC-heli med gyro, tre kanaler, laddare, lipo o.s.v

Silverfisk
2011-12-09, 07:31
Jaha, och vad ska då ett servo som kostar 10 dollar för dig och 9 dollar för mig som handlare i Asien kosta i den svenska handeln?
Mvh
Ove

Ja det är just ditt problem! Som du måste lösa själv...

/S

Silverfisk
2011-12-09, 07:42
Grundfrågan är väl snarare
Behövs hobbyhandlarna?
Behövs grosisterna?

Mycket av hobbyhandlarnas service görs av föreningar och forum.

Klart att det blir svårt att ta ut en rejäl marignal på prylarna när varenda stormarknad säljer Rc styrt direkt från lastpallarna.
Ett exempel 300Kr för en RC-heli med gyro, tre kanaler, laddare, lipo o.s.v

Precis! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :). Tyvärr är det nog så att hobbyhandlarna kommer gå samma öde tillmötes som de gamla radio och tv-handlarna.

Och service är det svårt att konkurrera med pga webben...

/S

Krille
2011-12-09, 07:59
En annan anledningn till att asien kan hålla så låga priser är att de flesta av de kända handlare utomlands är väll sisådär 100ggr större än den normala hobbyhandlaren i sverige. Skulle vi ta bort alla hobbyhandlare och köpa dirkt från minicars, kyosho sweden, carrocar skulle också priserna bli lägre.

Jag tror inte ni har samma pris hos HK som hos "nisses asiatiska hobbyndel" på någon liten gata i honkong

Det räcker ju att kolla priserna på ICA maxi och ICA nära så ser ni stor skillnad.

Vill man köpa billigt så köp utomlands, men klaga inte på tull å moms om ni åker på det (finn ju faktiskt många som gör det).
Vill man kunna gå in i en butik och klämma å känna på grejerna, snacka lite skit med andra likasinnande där inne så köp i sverige. Och i ärlighetens namn så blir det inte "billiga" att köpa utomlands.... man köper oftast bara mer så slutbudgeten är samma. Jag har hällre färre antal RC grejer å har en svensk handlare att gå till än att ha 10 olika RC prylar å måste köpa allt genom nätet, för jag har inte roligare med 10 saker?!?

Men det är upp till var och en hur man gör.

chrisvås
2011-12-09, 08:17
Problemet är väl just till viss del minicars, kyosho sweden, carrocar. Importörer som vill ha betalt för sitt lager och utmärkta service. Jättebra på 70-talet när vi var isolerade i norden. Ett, år 2011, totalt onödigt led då hela världen numer är grossist och tillgänglig.

Exempel från verkligheten:

Knatar in i en lokal affär och vill köpa x. X finns inte hemma men vi kan beställa från hobbyborgen. Hobbyborgen har inte heller x hemma utan får beställa från europeisk grossist, x fanns ju inte där heller så den europeiska grossisten beställer från tillverkaren.

Att dessa led kostar pengar och tar tid är inte så svårt att räkna ut.

Vill jag ha del x idag beställes den enkelt på exvis ebay och kommer oftast fraktfritt nerdimpande i brevlådan inom rimlig tid.

AM
2011-12-09, 08:27
Precis! Jag kunde inte ha sagt det bättre självJa, man får väl sadla om och sälja kurser i handelsrätt och hur man kan överleva på importhandel...

Problemet är väl just till viss del minicars, kyosho sweden, carrocar. Importörer som vill ha betalt för sitt lager och utmärkta service. Jättebra på 70-talet när vi var isolerade i norden. Ett, år 2011, totalt onödigt led då hela världen numer är grossist och tillgänglig.Alternativet är att varje hobbyhandlare får ha 2000 - 3000 produkter i lager till ett värde av 2 - 3 miljoner kronor som ska förräntas på 15% vinstmarginal.... Undrar vilken planet man ska leva på då?

Ha en trevlig helg
Mvh
Ove

UndCon
2011-12-09, 10:43
Marknader förändras hela tiden - så enkelt är det.
Antingen anpassar man sin verksamhet eller så motarbetar man förändringen eller går man under.

Sedan får man givetvis tycka och tänka vad man vill om det men att tjura ihop och gnälla på andra som är mer flexibla är fel lösning

(det kom tom Schweiziska regeringen fram till nyligen :D)



Vad gäller outsourcing som är populärt inom IT där jag jobbar så går det ca 3 tjecker på en svensk och 4 indier på en tjeck.

Alltså kan jag lätt bytas ut mot 12 indier istället, jag blir arbetslös och företagets kunder blir säkert glada och nöjda - vem förlorar? jag och jag kan inte göra något åt det.

//UndCon

K-Å
2011-12-09, 10:50
Marknader förändras hela tiden - så enkelt är det.
Antingen anpassar man sin verksamhet eller så motarbetar man förändringen eller går man under.

Sedan får man givetvis tycka och tänka vad man vill om det men att tjura ihop och gnälla på andra som är mer flexibla är fel lösning

(det kom tom Schweiziska regeringen fram till nyligen :D)



Vad gäller outsourcing som är populärt inom IT där jag jobbar så går det ca 3 tjecker på en svensk och 4 indier på en tjeck.

Alltså kan jag lätt bytas ut mot 12 indier istället, jag blir arbetslös och företagets kunder blir säkert glada och nöjda - vem förlorar? jag och jag kan inte göra något åt det.

//UndCon


Klart du kan göra något åt 12 Indier och 3 Tjecker, se till att ha högre kompetens.

MVH K-Å

kay.krut
2011-12-09, 11:13
Ja, jag håller nog med dig "Krille". För många av oss hobbyutövare är den lokala hobbyhandlaren en samlingspunkt där vi kan ventilera våra problem och idéer. Vi kan titta och känna på grejorna, prova och testa innan vi köper. Vi kan köpa drivmedel och olja, balsa och tillbehör. Mycket av detta kan inte/får inte säljas över nätet. Om något inte uppfyller förväntningarna, garanti och liknande, så finns hjälpen till hands. Det kostar lite mer men är nog så värdefullt när vi står där med brallorna runt hasorna.
För om vi köper allt över nätet så lär inte hobbyhandeln i Sverige överleva mycket längre. Det finns handlare som redan dragit ner på öppethållandet. Och fler blir det vad det lider. Och inom en snar framtid så lär vi hobbyutövare få problem.
För var köper jag soppa till mina glödstiftare när jag helt plötsligt står där en fredag kväll med tom bränsledunk. Kanske jag ska försöka med "Hobby-King" eller "Towerhobby" Kanske dom kan skicka en dunk tills i morgon bitti ! Och vart vänder jag mig när jag behöver en bit balsa till att reparera den där ARF-kärran som landade lite för tungt. Och för att vara lite egoistisk, var köper jag all materiel till mina ritningsbyggen. För alla flyger inte Kina-ARF, eller elkärror.

Jag förstår de som importerar billigt från alla världens hörn. Alla är vi ju oss själva närmast. Och kan man spara lite här o där så är det väl okay. Men jag tror att det är att tänka lite kortsiktigt. I det långa loppet så biter vi oss nog i svansen. Vi har bara inte kännt av det onda än.
Jag har själv importerat saker från utlandet. På 70-talet tog jag in ett par byggsatser från Byron i USA. Då visste man inte vad det var för något här hemma. Det blev omständigt och det blev dyrt men jag ville ha dem. Jag har även tagit hem ett par Hitec 2,4-moduler och mottagare från Tower innan de fanns tillgängliga i Sverige. Men hade det funnits här hemma när jag behövde dem så skulle jag nog köpt dem här. Så mitt råd är att kolla först om grejorna finns hos din hobbyhandel och ta upp en diskussion med honom om pris mm. Vill han inte göra affärer med dig så köp där du känner att du vinner mest på det. Då ger vi åtminstone dem en chans att hänga med i svängen. Så gör jag och det brukar fungera.
Jag är inte hobbyhandlare och har inga ekonomiska intressen däri men jag är förbaskat intresserad av att behålla den fina kontakten och servicen som dom ger när jag behöver den som mest !

Med hopp om en trevlig helg,

Kay krut

UndCon
2011-12-09, 11:37
Det är klart att det är en social bit med en lokal butik - för mig är det långt till närmsta hobbyhandlare och då måste jag beställa saker hur jag än gör och då kostar det ännu mer.

radioactive
2011-12-09, 15:53
Ni som var hobbyhandlare innan man kunde privatimportera från Kina, kunde ni överleva då på den försäljning ni hade? Hur stor är den sjunkande försäljningen procent mellan före kinaimporten och nu? Är marknaden tillräckligt stor för att ett x antal hobbyhandlare kan överleva? (x = vet inte hur många specialiserade RC-handlare det finns i Sverige).

Hur mycket har antalet rc-flygare ökat från före kinaimporten, något som har siffror?

Lasse

HS-Racing
2011-12-09, 18:22
Har inte denna tråd spårat ur helt ??

Frågan var väl om tyskland plockade pengar av HK och att saker inte kom fram till köparen, eller har jag fel ??

Sen att Off Topic tråden som skapades är ganska rolig att läsa är en annan sak....

MrOvanhill
2011-12-09, 18:47
Själv brukar jag både handla från inhemska butiker och från Hong Kong. Efter att ha fått ett brev från tullen där de krävde en detaljerad spec på innehåll och en korrekt faktura har jag blivit mycket mer restriktiv med de asiatiska handlarnas "service" att märka paketen med olika konstigheter. Jag har faktiskt gått så långt att jag ber dem att märka upp mina paket med det faktiska värdet på beställningen så det blir lätt-tullat om det skulle behövas. Det har medfört en aningen högre snittprislapp på mina kinaköp, men i gengäld sover jag bättre om nätterna.

Såna konstigheter slipper man när man handlar från svenska handlare. Där har vi en stor fördel tycker jag.

Vad gäller ursprungsfrågan i tråden låter det ju helt bisarrt att Tüskarna skulle göra såna saker. Det låter ju snudd på olagligt! Men det är klart, det är ju en fråga om tolkning och synvinkel. Hualigen!

McRegor
2011-12-09, 19:30
Rent värdemässigt handlar jag säkert mera inom SE än från utlandet. Men många smågrejor är svåra att få tag i och finns dom måste man beställa från olika firmor med orealistiska fraktkostnader som resultat så då blir det ibland företag som Hobbyking.
Sen finns det faktiskt inhemska hobbyhandlare som har fullt realistiska och konkurrenskraftiga priser så hoppet är inte helt ute. Känns som man lägger på mest på små, billiga grejor som t ex billiga Kina-servon. Sen måste jag berömma många av de svenska hobbyhandlarna för att dom under de senaste åren pressat fraktkostnaderna rejält. Gissar att man borde få sälja större/tyngre grejor oftare nu eftersom frakten på t ex större plan är betydligt högre från t ex Hobbycity så prisskillnaden brukar jämna ut sig rejält. Räknar men själv ärligt på Kina-priset inkl frakt, moms och andra tillägg så är inte prisskillnaden jämt så stor - men den varierar givetvis mellan produkter och handlare.
//Roger

Masv
2011-12-09, 20:25
Att skriva att det inte behövs hobbyhandlare/grossister är en ganska konstig inställning tycker jag.
Var ifrån kommer intresset till att hålla på med den hobbyn vi gör ?
Troligtvis så blev man "färgad" redan när man var liten och följde med pappa/mamma till leksaksaffären och såg dom stora planen som hängde i taken.
Jag tror inte att den större delen av oss som valde att börja flyga eller dylikt hittade all inspiration via nätet i 3års åldern.

UTAN handlare så hade troligtvis våran hobby varit mycket mindre än den är.
UTAN grossister så hade det troligtvis funnits midre handlare som hade sålt prylarna och åter igen hade våran hobby varit mindre.
Så att säga att dom inte behövs är i mitt tycke totalt fel synsätt.

I vissa fall kan jag hålla med om att vissa handlare/grossister har väldigt stort pålägg på sina priser men med internet så har man en möjlighet att välja var man skall handla.

Tycker man inte om att handla i sverige då man tycker att handlarna tar ut för mycket för produkterna så handla utomlands där sakerna tillverkas.

Men gnäll inte när alla svenska handlare försvunnit och man måste vänta xx dagar ifrån kina för att få servot du saknar för att kunna flyga.


mvh
Martin

McRegor
2011-12-09, 20:32
För min del så fanns det inte en hobbyhandlare i närheten när man var liten - det var nog nån timmes restid till den närmaste och dit kom man aldrig.
Nä - det var kataloger från Wentzels, Truedssons, Hobbytjänst m fl som gällde som kvällslektyr...:) Och givetvis det som numera heter Allt om Hobby men som hade lite andra namn på den tiden (runt 1960). Men det var en utläggning från ämnet....
//Roger

Masv
2011-12-09, 20:52
nu vill jag inte låta dryg och otrevlig för det är inte min mening.
men vem skapade dessa kataloger? :) (svenska åf/grossister)
nä nog om detta ha alla en trevlig helg.
Martin

McRegor
2011-12-09, 21:28
nu vill jag inte låta dryg och otrevlig för det är inte min mening.
men vem skapade dessa kataloger? :) (svenska åf/grossister)
nä nog om detta ha alla en trevlig helg.
Martin
Hej,
Absolut ! Det var detta med att gå i hobbyaffärer som inte var aktuellt när man växte upp i Norrlands inland - i alla fall inte där vi bodde. Då fick man hålla till godo med katalogerna och dom var vällästa kan jag lova. Dagens motsvarighet är väl när vi sitter framför våra bildskärmar och "dreglar" i hobbyshopparna - svenska liksom utländska.
//Roger

kristianb
2011-12-09, 22:37
Klart du kan göra något åt 12 Indier och 3 Tjecker, se till att ha högre kompetens.

MVH K-Å

Haha din gamle Bolsjevik, du är kul. Har du nån 5-årsplan hur vi ska kompetenshäva så att varje svensk har mer kompetens än 12 indier och 3 tjecker?

K-Å
2011-12-10, 13:57
Haha din gamle Bolsjevik, du är kul. Har du nån 5-årsplan hur vi ska kompetenshäva så att varje svensk har mer kompetens än 12 indier och 3 tjecker?

Med min hangar så är jag nog att betrakta som kapitalist. 3 jettkärror kostar inte helt gratis.

Och vad kompetensen beträffar så gäller det att vi är duktigare än andra på utveckling och nytänkande, men vi kan väl lägga oss ner och självdö i ett hörn och hoppas att tjecker indier mfl ska rädda oss, vilket aldrig kommer att hända.
När vi tappar detta försprång så är det kört.

K Å

K-Å
2011-12-10, 14:01
Haha din gamle Bolsjevik, du är kul. Har du nån 5-årsplan hur vi ska kompetenshäva så att varje svensk har mer kompetens än 12 indier och 3 tjecker?

Med min hangar så är jag nog att betrakta som kapitalist. 3 jettkärror kostar inte helt gratis.

Och vad kompetensen beträffar så gäller det att vi är duktigare än andra på utveckling och nytänkande, men vi kan väl lägga oss ner och självdö i ett hörn och hoppas att tjecker indier mfl ska rädda oss, vilket aldrig kommer att hända.
När vi tappar detta försprång så är det kört.

K Å

Oskar Andreasson
2011-12-10, 17:00
Alltså kan jag lätt bytas ut mot 12 indier istället, jag blir arbetslös och företagets kunder blir säkert glada och nöjda - vem förlorar? jag och jag kan inte göra något åt det.

//UndCon

Sitter väl på samma ställe som du, men å andra sidan ska är det många företag som fått fundera om lite. Kulturkrockarna som bildas är oftast helt tokiga och kan leda till extrema kostnader för att lösa de problem som uppstår. Jag sitter just nu i Tyskland och hjälper en kund att fixa just ett sådant problem där man valt att köpa in några indier som gjort jobbet för 75SEK/h istället för ett par svenskar som verkligen kan sin sak, men som kostade 2000SEK/h. Det hela har lett till att projektet är ett par år försenat nu, och kostnaden bara för att ha vårt team nere i Tyskland för att fixa problemet överstiger mångdubbelt den kostnad indierna ursprungligen kostade.

När det gäller outsourcing så är det inte att underskatta kultur och att faktiskt finnas nära varandra när man får problem ;).

Larz
2011-12-10, 17:21
Vad vi är gör här i scandinavien och övriga världen så bör vi nog skynda oss att utveckla saker för china är ruskigt på gång.
Chineserna är kort sagt livsfarliga på många områden.

kristianb
2011-12-11, 17:23
Sitter väl på samma ställe som du, men å andra sidan ska är det många företag som fått fundera om lite. Kulturkrockarna som bildas är oftast helt tokiga och kan leda till extrema kostnader för att lösa de problem som uppstår. Jag sitter just nu i Tyskland och hjälper en kund att fixa just ett sådant problem där man valt att köpa in några indier som gjort jobbet för 75SEK/h istället för ett par svenskar som verkligen kan sin sak, men som kostade 2000SEK/h. Det hela har lett till att projektet är ett par år försenat nu, och kostnaden bara för att ha vårt team nere i Tyskland för att fixa problemet överstiger mångdubbelt den kostnad indierna ursprungligen kostade.

När det gäller outsourcing så är det inte att underskatta kultur och att faktiskt finnas nära varandra när man får problem ;).

Absolut, vi kan fortfarande vara smartare, och vi kan ha fördelar av att vara närmare slutkunden! Men att ha 12 gånger mer kompetens än indier eller tjecker eller kineser finns inte, den respekten har jag för mina kollegor att jag inte inbillar mig det, den som tror det har inte koll! (Och visst finns det stora mängder bönder i Kina som inte har så mycket referenser, men mina kinesiska kollegor är jävligt skarpa!)
Världen och marknaden bestämmer, K-Å och nomenklaturan kunde kanske styra proletärernas tänkande på sjuttiotalet men de måste vakna upp och inse att det är andra tider nu!

Jakob
2011-12-11, 18:43
Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.


http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI

radioactive
2011-12-11, 21:13
Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.

Ha ha ha... det var perfekt. Skitbra. Tack för den länken!

Lasse

kristianb
2011-12-11, 21:50
Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.

http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI

Tack!

puggen
2011-12-12, 10:22
Ja det var riktigt tänkvärt.....

kamelkungen
2011-12-12, 11:56
Många hobbyhandlare är redan på fall. Se www.allabolag.se (http://www.allabolag.se) for mer info om resp. handlare.
Marginalerna är lika dåliga som i hemelektronikbranchen. Kan inte se någon hobbyhandlare som via butik eller internet tjänar bra med pengar.

Kunskapsöverföring sker på forum och inte via hobbyhandlaren längre. Många hobbyhandlare har inte heller den kunskap som behövs för respektive produkt då produkterna blivit väldigt avancerade. Se bara på fpv, hur många handlare kan något om det? Elmotorerna tar över från metanolvarianterna, så man kommer inte att köpa bränsle från lokala hobbyhandlaren i framtiden. Den lokala hobbyhandlaren som inte vill förändra sin verksamhet utan bara stå och se på kommer att få lägga ner hela sin verksamhet förr eller senare.

Allt handlar om att man måste förstå marknaden och förändra sin verksamhet med den för att passa in. Det går inte att sälja kinesiska ARF-modeller med 25% påslag. De flesta handlarna står och se på och vet inte vad dom ska göra med sin verksamhet.

senmathal
2011-12-13, 06:30
Lite märkligt att ta det för en självklarhet att vi kan vara smartare än kineser och indier om vi bara vill. Om dom bara vill vara smartare än oss har dom då inte möjlighet till det och i så fall på grund av vad? Jag tycker mig ha hört för något år sedan att de allra mest framstående inom dataindustrin skulle vara indier. Var så säker på att Indien och Kina kommer att öka både i kompetens och kvalitet precis som Japan gjorde för flera år sedan. Vi är nog tyvärr inte födda smartare än dom.

Sedan är det väl så att det kanske inte behövs någon rymdtekniker för att packa modellprylar i en låda och skicka iväg på posten. Jag tror varken hobbyhandlare här eller i Kina frågar efter högskolepoäng eller doktorstitel när man anställer folk så kompetensen kanske inte är helt avgörande för just hobbyhandeln.

Sedan tror jag att den lokale hobbyhandlaren upplever ett minst lika stort hot från de stora svenska webbaserade handlarna som från HK och andra. Några av dessa stora fungerar ju både som grossister för vissa produkter och som butik direkt till kund. En liten handlare som jag pratade och som skulle lägga ner sa att det är hopplöst när dom själva säljer till kund för samma pris som jag som handlare får betala för grejerna.

Det här är ju inget unikt för just Modellhobbyn. Andra som t. ex järnhandeln har löst det genom att bilda kedjor för att samordna inköpen och pressa priserna. När den fristående handlaren skall förhandla om priset på fem stycken fogsvansar förhandlar kedjan om pris för en järnvägsvagn med fogsvansar till sommarens kampanj.

Det som får mig att välja svenska handlare är att dom jag hitintills har haft kontakt med har varit så serviceinriktade och trevliga. De flesta är ju själva inbitna modellflygare och intresserade av vad de håller på med. Den typen av kompetens kanske inte är åtkomlig på samma sätt som i Kina. Man tar liksom inte telefonen och ringer till HK för att snacka tio minuter om en detaljlösning.

/Mats

Snickarjävel´n
2011-12-15, 20:45
Jaa.....tänk om man hade haft så trogna kunder så dom beställer dörrar och fönster av mig trots jag hade varit 50-100% dyrare än närmaste konkurrent (polska, danska och tyska tillverkare av miljövänliga pvc produkter) bara för att gynna den lille stakars snickaren så kunden kan dra nytta av mig för ett dörrgångjärn som råkar gå sönder en helg.
I min värld är konkurrens lika med vardag, erbjuder man inte nått bättre än närmaste billigare tillverkare så säljer man hellre inget. Bättre är väl då: pris, kvalité, service, tillgänglighet, lev tider mm mm
Kan inte jag som företagare erbjuda detta eller vara bättre än snickaren i grannbyn eller den tyska storfabrikanten så säljer jag inget, kan jag klandra mina kunder för detta? Troligen inte. Har inte detta gått hem inom hobbybranchen?

Här kräver nästan handlare/grossister att man SKA handla i Sverige trots det är markant dyrare på många punkter.
S=Sverige E=Europa
10/8mm 1m kolfiber rör: S 179kr E 68kr
15mm balsa 100x1000: S 81 E 45kr
10mm Alu rör 1m: S 56kr E 23kr
APC 20x10: S 363kr E 259kr

Frakt Sverige 30-50kr utom på balsa, kolfiberrör och alurör för då är det skrymmande vilket leder till 120-150kr istället, Europa frakt från 6€ på allt inkl skrymmande. Skillnad eller!
Frågan är inte så svår besvarad varför många modellflygare handlar utomlands.

Att tullen möjligen överhuvudtaget skulle knipa ett paket som du inte erhåller ersättning för finns endast ifall det är RENA kopior med tex orginalets tryck eller beteckning på.
Köper du en kopia på ex-vis Lewis jeans med Lewis märke, finner dom paketen får du inte tillbaks den och du riskerar åtal. Köper du ett par omärkta jeans alt med annat namn eller märke, vad är det då kopia på? De e ju klart kopia på jeans men där finns ju rätt många olika tillverkare....


Men visst, jag kan förstå första inlägget på ett vis för där går säkert kalla kårar genom dom flesta stora hobbygrossister runt om i Europa, då måste man ju jaga på till vilket pris som verkar det som.

UndCon
2011-12-16, 00:13
Visst är det konstigt att klaga när priserna är som dom är - men att tro att man kan agera på samma sätt som skiv/filmbranchen är helt fel.

Marknaden är mer öppen än någonsin så dra nytta av det istället för att gnälla.

HS-Racing
2011-12-16, 01:10
Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.


http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI

Den är klockren.. man sitter som klistrad när han pratar !!
Sett den för ett par år sen.. men som du säger aktuell även idag !!

Jakob
2011-12-16, 21:47
Den är klockren.. man sitter som klistrad när han pratar !!
Sett den för ett par år sen.. men som du säger aktuell även idag !!

Finns en del två som också är bra!

http://www.youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE

kiixx
2011-12-16, 22:49
Nu är det tyvärr så att EFRA uppdaterar bara sina listor 1 gång åer år, vart emot ROAR uppdaterar löpande, dock kan batteriet vara godkänt, men först efter att dom hade gjort sin lista, då vill det först hamna på kommande års lista.

Och det med att Multiplex och allt annat "väst världs" crap skulle vara bättre visar tyvärr på bristen i vetskap av produkten man uttaler sig om.

Dom flesta om inte alla får sina saker tillverkade i Kina för att det är billigt... det är snack om konsumenträtt, finns det verkligen folk här inne som tror att konsumenträtten är gratis ?, att kunna klaga över ett fabriksfel i upp till 3 år efter köpet ?, det är ju ganska klar vad man betaler för.

Sen det Svenska skatte systemet sätter ju en bra stoppare för handlare att kunna konkurera med HK.

Exempel.

En vara kostar 100:- sek i HK ex frakt.
Frakten kostar 50:- sek det är 150:- sek inkl frakt, då det är utanför EU, så skall tull betalas på 25 % av dom 150:- sek, det är 37,50 sek totalt = 187,50. nu har varan kommit till grossisten, sen skall han tjäna på den, och den skall skickas till handlaren, frakten dit kostar också, och även han skall tjäna på det, så en vara som började med att kosta 100:- sek i HK slutar lätt på 300:- sek eller mer i handlar ledet ut till kund.

Så att påstå att HK skulle fuska med saker till höger och vänster är lika dumt som att torka sig i röven innan man har skitit. vissa produkter är billiga pga att det är en sämre kvalitet.

Sen är det speciella avgifter inom EU för handlar på just LIPO batterier. det drar upp just den produkten extra i slutpris.

Mr X
2011-12-16, 23:16
Hobbyartiklar till EU innehåller inte någon tull utan bara moms.
Bara ett klargörande för importen till EU från ett land utanför.

McRegor
2011-12-17, 10:43
kiixx,
Tycker att ditt inlägg innehåller flera tveksamheter. Först och främst så beställer inte distributörer bara EN artikel och dessutom bara i ETT exemplar så att lägga på 50 kr i frakt på varje sålt exemplar från Kina till Europa är som jag ser det helt fel. Sen är det inte tullen som är 25 % utan moms. Visst kan det finnas tull på vissa saker men när jag direktimporterat från Kina har jag aldrig fått något tulltillägg. Sen är det likadant med frakten till detaljisten - det är nog inte så vanligt att man bara beställer en enda pryl men givetvis kan det i enstaka fall förekomma. Slutligen - man måste nog räkna med att en grossist i Sverige borde ha lägre inköpspris i Kina än vad vi som vanliga konsumenter har hos t ex Hobbyking. Så om ditt räkneexempel skulle försöka bevisa att det är fullt normalt att en artikel kostar 3 ggr så mycket i Sverige när man handlar via hobbyhandeln som när man importerar själv så anser jag att du misslyckats med att påvisa detta. Dessutom - även vi "privatimportörer" drabbas av fraktkostnader och i många fall även moms + adminavgift så det är inget specifikt för handlare. Jag vill inte ifrågasätta att våra handlare skall ha marginaler, för det måste dom ha för att kunna överleva, men ditt räkneexempel var nog lite fel ute för att försöka "bevisa" hur man bygger upp ett "svenskt", rimligt pris.
Roger

Jode
2011-12-17, 11:08
En butik i huvudstaden lurar på nybörjare en 150w fyrknapps-laddare för 1799:- (påstås ha kostat 2570:-) och ett 4950mAh 5s för 980kr (påstås ha kostat 2449:-!!!!).
De är otrevliga och extremt okunniga, produkterna och kunskapen ligger fem år bakåt i tiden. Multikopter? Vadå FPV? Vad menar du? Vi har en T-rex 450 för 5000:- men de är slut.
Hej då trötta okunniga metanolgubbar med dyr sommarstuga, hej internethandel och effektiv prisvärd flygtid.
Det är inte "kanske dags att se upp med HobbyKing" som ts rubrik lyder, det är sedan länge för sent. Till väldigt väldigt mångas stora glädje. God Jul

AM
2011-12-17, 12:17
Slutligen - man måste nog räkna med att en grossist i Sverige borde ha lägre inköpspris i Kina än vad vi som vanliga konsumenter har hos t ex Hobbyking.Jajamän, sisådär 5 - 15% lägre inköpspriser har vi nog tack vare större inköpsvolymer. Men vissa varor är faktiskt billigare i inköp på HK än hos fabrikanten...
Sedan får vi handlare som sagt lägga på nästan 40% innan man har varorna på hyllan: 25% Moms, ca 10 - 15% frakt, 4,7% tull... Och då har vi inte lagt på den vinst vi hoppas kunna få ut. Exempelvis ränta på de pengar vi ligger ute med.

Mvh
Ove

numnutchris
2011-12-17, 13:21
Jag har ett färskt prisexempel då det blev räknat häromdagen, vi behöver typ 10 mottagare inför kommande säsong. Från tjingtjong blir priset ~220kr inkl moms o frakt (inget fusk med tullhanteringen), från europa ~250-260 och i sverige styckvis 350kr+ (parvis drygt 300 på ett par ställen). Lite retoriskt - var ska vi handla och varför?

McRegor
2011-12-17, 16:26
Hej Ove,
Nu räknar jag väl inte Airmedia som en grossist i första hand utan ditt företag är nog närmare vad jag kallar detaljist - kompletterat med att du importerar det mesta själv men givetvis inte i samma volymer som det mera renodlad grossist typ Minicars vilken var den typ av grossist som jag åsyftade. Gissar att t ex fraktkostnaden utslagen per exemplar som säljs är relativt liten för en grossist - men nu var det väl inte fraktkostnaden som var det stora diskussionsämnet trots allt. Jag ville med mitt inlägg påvisa att den prisberäkning som redovisades i inlägget ovanför mitt nog var en hel del ifrån verkligheten när man räknar på självkostnaden på en jämförbar produkt för en grossist kontra om vi som kunder själva handlar produkten från t ex Kina. Och som jag skrev så har jag full respekt för att ni som handlare måste ha en rimlig marginal på det ni säljer men många gånger undrar man lite över den marginalen när man ser prisexempel. Det känns som att många handlare tar i lite extra avseende påslagen när det gäller produkter från Kina just p g a att dessa ofta är så billiga i grunden. Talar vi om t ex ARF-kärror från något av våra östliga grannländer så är det inte alls samma uppsendeväckande påslag utan där tycker jag att det många gånger är mycket rimliga priser hos våra inhemska hobbyhandlare.
Hälsningar
Roger

Krille
2011-12-17, 21:56
Nu är det tyvärr så att EFRA uppdaterar bara sina listor 1 gång åer år, vart emot ROAR uppdaterar löpande, dock kan batteriet vara godkänt, men först efter att dom hade gjort sin lista, då vill det först hamna på kommande års lista.

Så att påstå att HK skulle fuska med saker till höger och vänster är lika dumt som att torka sig i röven innan man har skitit. vissa produkter är billiga pga att det är en sämre kvalitet.


Innan du säger HK inte fuskat (vad gäller mitt tidigare om batterierna) så kanske du ska läsa på lite...

Direkt taget från ROAR's hemsida.


The final decisions on approvals will be communicated to themanufacturer/distributor/assembler by the ROAR Technical Director or ROAR President and posted on
the approval list on the website.


Alltså detta betyder att batteriet som är inskickat för gransning blir godkänt när ROAR skriver det i sin lista. (precis som du skrev)

Batteriet finns inte ute på ROAR's senaste lista som uppdateras 3ggr per år, februari, maj och september. Och är alltså inte i dags datum godkänd.

HK skriver "Now officialy approved by ROAR for race use!"

Att just detta batteri dessuton verkar har funnits sen 2009 hemsida gör ju bara saken ännu klarare att det helt enkelt inte är godkänt av ROAR (finns kommentarer om batteriet på HK's hemsida från 2009)

Dessutom skall en godkänd ack ha ett artickelnummer som återfinns i ROAR's lista väl synligt på acken, jag kan då inte se detta nummer på bilderna på acken iaf.

Alltså fuskar dom helt klar i detta nu, det kan vara att det kommer vara godkänt snart men då ska man inte skriva ut de redan nu.