handdator

Visa fullständig version : Adventskalendern, lucka #9



MrOvanhill
2011-12-09, 17:10
Dagens lucka i adventskalendern innehåller en sån här...

24945

Vad kan det vara?

McRegor
2011-12-09, 17:26
Hej,
Kan kanske vara en lite Elf...:)
I alla fall så är det nog nåt från Vladimir....
//Roger

MrOvanhill
2011-12-09, 18:27
24956

Från Vladimir säger du? Elf? Hmm... :-)

Luktar det byggtråd?

McRegor
2011-12-09, 18:34
Tja - byggtråd är väl kanske inte rätt benämning när det gäller en Elf...:)
Mera snabb-byggt få man nog leta efter....
//Roger

MrOvanhill
2011-12-09, 19:02
Mmmm... Det är ju så! Det är inte många delar i godispåsen direkt.

McRegor
2011-12-09, 19:21
...fast hela kärran är ju en riktig gotte-bit...:)
Det är rätt trångt där all elektronik skall sitta men med skohorn går grejorna in. Jag kör 1S LiPo till mottagare pch servon.
Synd att det är vinter, slask och halv storm - nu blir man ju sugen att kasta lite....
//Roger

MrOvanhill
2011-12-09, 19:45
En riktig liten karamell!

Visst blir man kastsugen! Jag måste dessvärre vänta lite till på att batteri och mottagare dyker upp. Två stycken Dymond D47 ligger och väntar i gottepåsen.

Suck... Undrar vilken lucka de grejorna hamnar i?

McRegor
2011-12-09, 20:27
Jag kör en sån här ack i min - http://www.autopartner.se/arrowind-220mah-1s-25c-jstphr-p-14876-c-543.aspx?externalsearch=1
Sen Assans lilla 4-kanalare med JST-kontakter och som servon Power HD DSP-33 (som också har dessa kontakter som standard). Har fungerat utmärkt hittills.
//Roger

MrOvanhill
2011-12-09, 21:01
Har inte den mottagaren typ 3cm lång antenn bara? Får du inte problem med all kolfiber?

Jag hade väl tänkt använda FrSkys lilla 4-kanalare utan telemetri (knappt 3g tung) men jag har en halvliten Assan 4-kanalare (med vanliga servokotakter) som ligger och skräpar. Däremot var jag lite skeptisk mot att peta in den i Elfen på grund av att antennen känns som om den kommer för nära kolfiberdelarna i vingcentern och kroppsbommen.

McRegor
2011-12-09, 21:23
Inga problem så här långt. Det är ju i princip bara bommen som är av kolfiber i närheten av mottagaren - podden är ju av nåt annat material. Antennen är ca: 1 cm lång men man flyger ju inte så långt borta. Det är lite småpillrigt att få plats med mottagaren med JST-kontakter för kontakterna sitter vertikalt men det går. Sen kan man pillra emellan dessa små servokontakter i "hålen" i podden utan att ta isär kontakterna. Men kablarna i mina servon är korta så vet var knappt att jag lyckades.
//Roger

MrOvanhill
2011-12-09, 21:47
Tja, jag kan ju prova med min Assan X8R4H. Den är ju här och används ju inte till nåt vettigt just nu, så. Värt ett försök som sagt. Bara att jaga reda på batteri och sen sätta igång alltså.

MrOvanhill
2011-12-11, 14:50
Just nu är stabben och fenan monterade. Den totala ansträngningen hittills är att skära en skåra i stabben för fästet som CA-limmas och en skåra i sidrodret för roderhornet som också CA-limmas. Det mesta är gjort i förväg på denna modellen.

Vikt utan RC: 73 gram

Vänta förresten. det var utan de två M3-skruvarna som håller fast vingen, så vi får väl lägga på ett eller två gram för dem samt sisådär 12-15 gram för RC och några gram till för batteriet och lite kabel. Bör hamna under 100g flygvikt.

Det är ingen tungviktare den där inte.


Fler bilder kommer så småningom.

MrOvanhill
2011-12-11, 15:26
Faktum är att jag misstänker att det enskilt svåraste byggmomentet redan är avklarat. Nämligen att fästa fenan och få den vinkelrät mot stabben.

Sebbe
2011-12-11, 17:25
Fick själv precis en röd elf av frugan i födelsedagspresent! Och även jag har idag satt stabbe och fena på plats!
Kör på en smart lipo 240mah acc, 11gram väger den och 2st MKS NUKE servon, 3,7g med 0.9kg drag! och metalldrev på det.
Med en sanwa rx 61 mottagare blir det 95g i startvikt!


//Sebbe

McRegor
2011-12-11, 17:41
Hej,
Kolla så ni har rätt TP. Finns en hel del skrivet om det bl a i Elf-tråden på SMF. Den blir klart mera lättflugen med TP på rätt ställe...:)
Sebbe: Sådana här fina presenter skall man väl inte få 2 w före jul. Då finns ju liksom inget finare paket att öppna på julafton...:)
Hälsningar
Roger

MrOvanhill
2011-12-11, 18:10
... Elf-tråden på SMF...

Du råkar inte ha url till den? Jag har letat som en tokig på SMF nu för att hitta en sån tråd, men hittar inte någon sådan tråd.

McRegor
2011-12-11, 21:03
Hej,
Konstigt att du inte fann den tråden - den heter t o m Elf - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=250338&currentmaintopic=4&page=1&replypage=0
//Roger

MrOvanhill
2011-12-11, 21:23
Jag har uppenbart dålig sökmotormojo idag!

Tack!

MrOvanhill
2011-12-16, 14:50
Ahaa... Idag öppnades lucka #16 och se där låg en SmartLipo 240 (http://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=SMART%2DLIPO%2D240&name=smartlipo-240). Hmmm... Undrar var jag kan få plats med en sån?

Visst har jag tur med min adventskalender... :-D

McRegor
2011-12-16, 15:30
Jo du Thomas - sån kalender hade man allt önskat sig. Fast kanske inte med en Elf för en sån finns ju redan i hangaren men det finns ju mycket annat käckt....
Fast å andra sidan så har jag "fått" en ny kärra förra veckan - en sån här - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1853 - så det får väl vara min lucköppning.
Imponerande enkel konstruktion, 10 mm EPP i allt, furulist (!) som vingbalk men väger, trots att jag inte direkt har de lättaste av mina prylar och limmat allt med UHU Por, bara ca: 160 g flygklar med min gamla trotjänare Axi 2204/54 och 2S360 men utan landställ - blir väl några gram till med ett par kolfiberpinnar som ställ...
Skall förhoppningsvis provflygas imorrn men jag måste väl som vanligt, för att freda mina nya kärror, börja flygdagen med min gamla Get så att man har nåt lämpligt att "bomba" kompisen KristianB med.... Sen när han står och limmar - då kan jag testa Edgen...:)
Hälsningar
Roger

MrOvanhill
2011-12-16, 16:55
Kul! Jag måste verkligen ta tag i inomhusdelen av modellflyghobbyn. Inte ett enda inomhusplan har jag haft sedan 2003 då jag flög runt med min Kolibri i gympasalen på jobbet. Iofs har jag ju inte haft tillgång till en idrottshall så där extremt tillgängligt sedan dess heller, men i alla fall... Det flygs ju om inte annat på Bosön borta på Lidingö med jämna mellanrum och jag tror att det finns något annat arrangemang i Stockholmstrakten också lite då och då.

Hmmm... Undrar om jag inte har lite Depron och lite kolfiberlister nånstans. Kanske skulle se om jag inte kan kröka ihop något under julen att försöka köra lite inneflyg med.

Lycka till med premiären!

MrOvanhill
2012-01-01, 13:56
Nu var årets första flygtur avklarad i nollgradigt snöblandat regn. Elfen flyger som väntat alldeles utmärkt och hanterade vinden på 4 m/s förvånansvärt bra trots sina dryga 96 grams flygvikt!

Gott nytt år på er allihop!