handdator

Visa fullständig version : Att bygga på ritning.



kay.krut
2011-12-11, 12:24
I dag när dom flesta modellflygare kör med ARF-maskiner, så undrar man hur många av oss som fortfarande bygger med lösvirke och på ritning. Själv har jag byggt ritningsbygge sedan 70-talet då jag fick låna en Bob Holman-ritning av en arbetskamrat och mångfaldig nordisk mästare i hang, Jan Carlsson i Svedala. Kärran var en Corsair i 60-storlek, kanske inte den absolut bästa modellen att börja med men det visste jag inte då. Nåväl, modellen blev färdig så småning om och visade det sig, flög underbart. Sedermera sålde jag kärran till en modellflygare i grannkommunen som hängde upp den i taket och där den så fick hänga i många år. Under åren som passerat sedan dess, har jag nog avverkat runt fyrtiotalet ritningar. Allt från krigsmaskiner till 30-tals racers. Så jag har kanske lite byggvana. Nåväl, efter några stor-Cubar på senare tid så skriker byggtarmen igen och en titt på Traplet Mapservices hemsida stillade hungern. Jag ska bygga ännu en Stampe SV-4:a. Dom flyger helt underbart så valet var enkelt.

Med ritningen prydligt upplagd på bordet, konstaterade jag dock genast att där var något "lurt" med den. En kontroll av alla mått, vilket man ju gör först för att verkligen kolla att allt stämmer, visar att detaljritningen där alla delar är utritade, är ungefär 3-4 procent mindre på längden än byggritningarna på kropp och vinge. Bredden stämde däremot så nu undrar man, vad är det för fel här då ? Jo engelsmännen har ju brist på utrymme, se bara hur många som trängs på deras lilla ö, så av utrymmesskäl så har dom lagt alla sina ritningar på mikrofilm. Och när dom sedan ska kopiera ritningen, ja då gäller det att få rätt fart på maskinen för annars stämmer inte måtten längre. Just vad som hänt på min ritning.
Så nu står jag här och förlänger alla mått längdledes på ritningen med ca 4 procent. Och eftersom vissa delar ligger på andra hållet, spryglar bland annat, så blir det lite extra jobb innan bygget startar. För en Stampe ska det bli, bara jag får hållas vid en stund. Och inget är ju som bekant omöjligt. Det tar bara lite längre tid. Och tid har jag gott om nu när pensionen stundar. Så om jag hittar "skicka bild på bygget" -knappen så kanske det kan bli ett par foton på bygget vad det lider. Men någon lång byggartikel lär det nog inte bli.

Finns det något ute i landet som upplevt samma dilemma med felaktiga ritningar så skulle det vara skoj att höra. Kanske det kan bli en liten tråd av det.

Kay krut
Vill man så kan man.

LIP
2011-12-11, 12:45
Hej Kay,

Då är vi två som har byggt på ritning sedan 70-talet. För tillfället så håller jag på med en 1/4 skala ASK18 med mellanhopp på Dart Kitten.
Det skall bli kul att följa ditt bygge. Blir den klar till Östersund?

/Lasse

kay.krut
2011-12-11, 12:53
Hej Lasse !

Klar till Östersund. E´du galen, den ska vara klar till Fly-in på klubben i april. Så till Optand är den definitivt klar. Skoj att vi är några kvar som inte gett upp hoppet än. Och jag följer Dina bygginlägg med glädje.

Kay krut

kay.krut
2011-12-11, 19:46
Ja, så har balsadammet börjar yra runt i källaren igen ! Kan det här bli ett flygplan tro? Fick förstora åtta spryglar på bredden, resten på längden. Jobbigt men det ska nog fasen gå bra. Återkommer snart!

Kay krut

Modellflygarn
2011-12-11, 20:39
Mycket spryglar blir det på en dubbeldäckare!
Har byggt en del lösvirke jag också fast det är några år sen nu. Jag har inte trampat ner mig i ARF-träsket än även om jag varit där o nosat lite.
Jag har väl lite för mycket egna idéer och vill ändra för mycket för att det ska funka bra med ARF... :)

Rune E
2011-12-11, 21:35
Så nu står jag här och förlänger alla mått längdledes på ritningen med ca 4 procent. Och eftersom vissa delar ligger på andra hållet, spryglar bland annat, så blir det lite extra jobb innan bygget startar.
Finns det något ute i landet som upplevt samma dilemma med felaktiga ritningar så skulle det vara skoj att höra. Kanske det kan bli en liten tråd av det.

Kay krut
Vill man så kan man.

Påbörjar man ett ritningsbygge trots att underlaget har felaktiga proportioner så är det inget fel på motivationen. Hatten av.
Har inte råkat ut för något sånt men väl felritade kroppsspant/spryglar och detaljlösningar som konstruktören glömt bort eller kanske förträngt.
Föredrar ändå att bygga efter ritning och har så gjort de senaste tjugo åren. Några alster finns bland mina bilder.
Tycker det är lite trist att allt ska gå så fort nuförtiden. Har man väl kommit igång med ett ritningsbygge så är det verkligen en avkopplande sysselsättning. Jag ser en fördel i att bara tillverka de delar jag behöver för stunden. På så vis blir det inte så rörigt i hobbyrummet och det blir lättare att koncentrera sig på varje delmoment. Detsamma gäller inköp av material. Sprider man ut kostnaden över en längre period så märks det ju knappt i plånboken
Kör jag fast är det lätt att bygget stannar av en längre period. Det spelar ju ingen roll så länge ingen förväntar sig resultat. Av den anledningen är jag tveksam till att lägga upp byggtrådar (även om jag förstås ser fördelar i att få råd gällande detaljlösningar och kanske en spark i rätt riktning)
Stampen är ju en vacker maskin. Du har väl inte missat äventyrsfilmen "High road to China" med Tom Selleck?

Rune

senmathal
2011-12-11, 22:15
Jo visst har det byggts några ritningsbyggen och även en egenhändigt konstruerad 1/6 scala Super Cub. Inget som skulle vunnit någon skalatävling precis då kroppen blev alldeles för bred. I väntan på flyget till Grand Canaria för två veckor sedan hittade jag en RCM&E i kiosken och i den en halv ritning på en Hawker Cygnet, en liten dubbeldäckare som jag fastnade för. Jag är i stort klar med en vinghalva och funderar på om jag kommer att orka 3 till. Men just vingarna tycker jag är ganska roliga att bygga.

Sedan har Lasse (LIP) hjälpt mig att hitta en ritning till en 1/4 Super Cub från vilken jag ska försöka få till en kropp till de vingar jag har kvar från en i övrigt kraschad Super Cub. Jag vet inte om det är så mycket svårare att bygga från ritning jämfört med byggsats men det tar väl lite längre tid.

/Mats

INGEMAR NABBING
2011-12-12, 12:03
Hej Att bygga efter bara en ritning är den verkliga utmaningen. Att sedan få starta med att "skala upp" vissa detaljer för-
höjer bara intresset. Mitt projekt är i dag ett 1/4-skala bygge P 17 Stearman som skall modifieras till " Super Stearman"
Förebilden finns i fullskala i Nya Zealand och där hämtar jag inspirationen.
Det är defenitivt inte det billigaste sättet att bygga en skalakärra på men jag tror nog att det är det verkliga och bästa sättet
att se en skala-kärra växa fram. En figursåg av bra kvalite + en planslipskive-puts och även en liten bänkputsmaskin är en
bra start + det viktigaste verktyget av dem alla en DREMEL + du måste ge bygget tid. Det kan bli fel om detta projekt
hastas igenom. Egentligen har Du ju inte så bråttom eftersom Du vill se ett resultat som Du blir stolt över.
Jag har funnit att om jag planerar in cirka 1,5 - 2,5 timmar i bygglokalen varje dag och innan Du går därifrån - att Du
gjort den där viktiga limningen. Innan Du kommer till dörren skall - om byggkänslan är den rätta - skall Du ha vänt Dig om
minst en gång - bara för att kolla in det pågående projektet. Lycka till Ingemar Nabbing.

kay.krut
2011-12-12, 20:19
Ja nu börjar jag få fason på måtten. Hade en ledig dag från jobbet och naturligtvis ramlade jag ner i hobbyrummet. Så nu hänger det en undervinge på kroken och väntar på att jag ska skära ut skevrodren. Fast jag tror att jag ska ta ett par dagar ledigt från bygget nu för att renovera en veteranmoppemotor. Men jag återkommer så ge nu inte upp den här tråden.

Vi hörs vänner !

Kay krut

Thomas
2011-12-12, 21:07
Jag blir inte förvånad längre Kay, den där har du säkert färdig innan trettonhelgen! Och en annan sliter sig gråhårig över en sk*tdålig ARF...
Mycket snyggt jobbat, som vanligt!

kay.krut
2011-12-13, 09:41
Tack Thomas. Men jag har lovat tanten att inte bygga den färdig för fort. Så jag får försöka att dra ut lite på bygget. Det är just därför som jag renoverar lite veteranmopeder. Just nu står det fyra fina Crescent Compact i källaren och skiner. Och fler lär det bli. Men vingarna ska vara färdiga denna veckan. Så i kväll ska jag lägga upp ovanvingen och så får vi se vad det blir av det.
Jag återkommer.

Kay krut

Vill man så kan man, bara man har tid och intresse !

INGEMAR NABBING
2011-12-13, 10:14
Hej Är någon av dessa Crecent Compact till salu ?
Ingemar Ng.

kay.krut
2011-12-13, 11:26
Hej Ingemar !

Jag får ofta den frågan varje gång vi i "Compactklubben" är ute och åker. Nej, till salu blir dom nog aldrig. Åtminstone inte under min livstid. Vi har räddat dem till eftervärlden och vi hoppas att dom ska få njuta av ålderdomen dom också. Alldeles för många moppar trimmades sönder och samman innan man förstod värdet av dem. Numera sprider vi glädje och väcker förundran när vi drar fram på småvägarna här i södra Skåne. Och nu med stundande pension så lär det bli mer av den varan.

Kay krut

Thomas
2011-12-13, 11:34
Du får bygga en kärra och hänga efter moppen!
Och i kärran kan man ju alltid packa ner en & annan dubbedäckare med tillbehör...

Förena två intressen, liksom!

kay.krut
2011-12-13, 12:13
Ha.. redan provat.

Kay krut

kay.krut
2011-12-16, 15:12
Ovanvingen klar. Den var lite mer komplicerad eftersom vingbaldakinens plattor samt uttagen för dessa i vingen inte passade rakt av enligt ritningen. Plywoodstommen fick också förlängas lite på längden men passade på bredden. Förbannade Engländare ! Dom skulle inte få lov att kopiera ritningar. Jag ändrade också på vingtipparna och byggde upp dem genom att laminera med 2mm balsastrip i stället för tung plywood. Nu återstår bara att skära ut skevrodren samt lägga in balkarna till dessa. Jag tror att det ska vara gjort under helgen så att jag kan börja lägga upp kroppen i nästa vecka.

Jag återkommer.

Kay krut

LIP
2011-12-16, 16:04
Du behöver inte hålla på med några husreparationer förstår jag.

Nåja, jag bygger jag också på min ASK18 men det finns ingen byggtråd på den.

/Lasse

kay.krut
2011-12-16, 17:09
Nej du, jag bor i bostadsrätt så större reparationer är ofta förknippade med modellflyg !

Kay krut
Just nu Stampebyggare.

kay.krut
2011-12-17, 15:57
Ja så åkte tanten till barn o barnbarn och tänk, jag fick en hel helg för mig själv i hobbyrummet. Så jag fixade skevrodren på båda vingarna och slipade till dem. Sedan kunde jag bara inte hålla mig längre utan började lite smått på kroppen. Och nu står det en halvfärdig Stampekropp och tar plats i ett hörn. Kanske det är dags nu att varva ner inför julen, om nu det går !

Jag lär återkomma.
Kay krut

Thomas
2011-12-17, 17:40
Går ju med samma tempo som när kineserna monterar ihop en ARF...

Maiden på trettondan??

ewalds
2011-12-17, 17:51
Ja så åkte tanten till barn o barnbarn och tänk, jag fick en hel helg för mig själv i hobbyrummet. Så jag fixade skevrodren på båda vingarna och slipade till dem. Sedan kunde jag bara inte hålla mig längre utan började lite smått på kroppen. Och nu står det en halvfärdig Stampekropp och tar plats i ett hörn. Kanske det är dags nu att varva ner inför julen, om nu det går !

Jag lär återkomma.
Kay krut

Behöver väl inte varva ner? Julen bjuder ju på ypperliga byggtillfällen ju:)
Kul att du lagt upp en byggtråd..
Följes med spänning!

Mvh
Micke

Sweeper
2011-12-18, 06:19
Intressant och snyggt bygge! :) Skall bli spännande att följa. :)


Göran

kay.krut
2011-12-18, 13:22
Jo Micke, visst stundar julen men i år är den ju en sk "arbetsgivarehelg" eftersom den ligger över veckoslutet. Det blir inte så många dagar fritt. Men jag har alla goa kvällar som jag med glädje tillbringar i hobbyrummet. Och så vet kärringa var jag är!

Och Thomas, visst kanske det kan liknas vid kinabygge men dom gör ju hundra kärror när jag gör en. Och förresten så behöver dom nog inte fibbla med felaktiga ritningar. Men man skulle kanske annonsera om en liten kines. (Hoppas att jag inte åker in nu för människoförakt)

Nu ska jag ner o fixa lite på kroppen, lägga in wireutgångar till sidorodrets linor, planka färdigt och ta en Mariestad. Kan inte bli mycket bättre avslutning på en regnig helg. Kanske det kommer en bild senare i kväll.

Vi hörs mina vänner !
Kay krut

Saito
2011-12-18, 13:38
Jag har för ett par dagar sedan fått hem.
En ritning på en 1/4 skala P-26 peashooter från Jimm peppepino.
Så nu ska ja fixa mallar,vi höres
Lasse ,Haninge mfk

kay.krut
2011-12-19, 07:11
Lasse !

Det låter kul och naturligtvis vill vi ju se en byggtråd på den. Jag tror att suget efter just ritningsbygge har ökat igen. Många vill prova på men är kanske lite rädda för att inte kunna ro det iland. Men det är helt fel ,för att bygga efter en ritning ger så mycket mer tillfredsställelse än att bara montera ihop en ARF. Det tar bara lite längre tid.

Så Lasse, nu går vi i väntans tider !

Kay krut
Visst kan vi.

kay.krut
2011-12-19, 20:51
Stampebygget.

Ja så blev det ändå en tur till hobbyrummet i går kväll. Man kan ju liksom inte låta bli när man vet att det ligger jobb och väntar. Och ska jag ha den färdig till Östersundsträffen så ...! Fast det är nog inga problem med det.
I morgon kväll blir det nog jobb på kroppen. Plankningen av förkroppen står på tur.

Vi hörs...

.... Kay krut

K-Å
2011-12-19, 21:37
Heja Kay, Östersund väntar med spänd förtjusning på din uppenbarelse.


MVH Skribent K-Å

Zkeeter
2011-12-19, 22:51
<Kay>

Efter att mer eller mindre blev påtvingad en CUB, (lotterivinst) och under dom senaste två senaste åren insett att ett handbygge för det mesta går att laga/fixa bara man vill....Och efter att fått lära känna dig i Ö-sund är nu viljan att få en liten insyn hur ni "oldmen" löser era problem.. Både du och LIP är dom man inser att det är nog några man ska lyssna på..(LIP-junior är ännu en)
Jo... Jag lär mig mycket tack vare trådar som dom här så du får gärna uppdatera ofta!
Och med tanke på din kommentar om min CUB "Den där går väl inte att flyga?"..
Till Ö-sund så är den renoverad och fortfarande flygbar.... Men inte snällare...... ;-)
Ses i Ö-sund -12 ! :-)

kay.krut
2011-12-20, 07:02
Stampebygget.

Skoj att du gillar byggtråden. Jo det mesta går att lösa, bara man ger det en chans att värka ut. Och att hjälpa varann så här på en byggsida kan ju aldrig vara fel. Fast Lelle, Lip m fl, ja dom slår man inte i första taget inte.
Men du Zkeeter, en Cub är ofta inte så snäll att flyga. Men den är otroligt charmig med sina knixigheter. Kanske därför som många modellflygare har ett sk hat/kärleksförhållande till dem. Och efter sju Cubar så vet jag att dom har sina egenheter.
Stampen däremot är en otroligt välflygande maskin. Tyvärr så får den inte skalaenlig vingprofil, för då blir den genast mycket svårare att flyga. Men jag har valt att bygga en maskin som jag kan trivas med. Och därför får den inte helt skalaenlig utstyrsel.

På återseende.
Kay krut

kay.krut
2011-12-21, 15:07
Stampebygget.

Nu var kroppen plankad och klar för finslipning. Återstår bara lite smådetaljer innan dess. En detalj som kanske kan vara intressant att nämna är som följer. För att underlätta inpassning av vingar och stabilisator och få dom helt horisontellt, så markerar jag en linje horisontellt på ett kroppsspant närmast över undervingen. Sedan limmar jag på ett rör, t ex 3 mm mässingsrör exakt på denna linje. Se bilder. Sedan kan jag planka kroppen färdigt. När jag nu ska rikta in t ex stabilisatorn, så sätter jag in en pianotråd i röret och vips så ser man om det är rätt. Röret låter jag sitta kvar, för vikten det utgör är ju försumbar och hålen efter pianotråden klär jag över. Så här har jag gjort på många byggen och det fungerar alldeles utmärkt.

Och så vill jag önska Er alla en fridfull Jul !
Kay krut

Thomas
2011-12-21, 20:24
Smart tips!!!

Och Julkulan är där bara för balansens skull...... eller??

kay.krut
2011-12-21, 20:48
Nu ska du vara snäll Thomas, annars kommer inte tomten hem till dej. Och då får du ingen ARF!

God jul på dej.

Kay krut

Thomas
2011-12-21, 21:23
Har varit snäll säger min sambo, men vill inte ha nån jä*la ARF!! Men tiden räcker dåligt till för att pilla ihop en sån där fin maskin...


Go' Jul på'rej själv!!

Magoozi
2011-12-22, 12:27
Nu är det skillnad på arf och arf. Mitt senaste bygge, en extreme flight extra 300, 2,2 m, är en dröm att bygga. Manualen välarbetad och informativ.

Men så kostar det därefter. 6795;- för en trä arf är rätt saftigt....

kay.krut
2011-12-27, 12:38
Stampebygget.

Efter all julmaten har Cyanolimabstinensen åter satt in. Så en tur till källaren blev följande: Jag började dona lite med motorkåpan och böjde till lite alu-plåt. Jädrar anamma och PU-lim botar det mesta så snart ska det vara dags att limma på frontkåpan. Den har jag sedan tidigare byggen då jag gjorde ett par stycken extra. Vidare så gjorde jag pendeloket till sidorodret av laminerad plywood med hålförstärkningar av mässingsrör. Det har fungerat utmärkt på tidigare modeller så varför ändra på det. Drog även linorna bak till sidorodret. Nu återstår bara att planka färdigt botten på kroppen samt lite sliparbete på den. Sedan ska jag börja vinkla in vingarna. Men det tar vi senare.

God fortsättning på julfriden !
Kay krut

kay.krut
2012-01-01, 19:07
Stampebygget.

Ja så var helgerna slut och jag har fått lite tid över till Stampen. Nu är det mesta av grovbygget avklarat och det roliga kan börja. Vingarna ska regleras så att vinklarna blir rätt. Och det är många vinklar och mått som måste stämma för att kärran ska flyga riktigt bra. Under bygget av förra Stampen så fick jag besök av Thomas som bland annat tog lite bilder till vår sida här. Och då förundrade han sig över den stora anfallsvinkeln på stabilisatorn i förhållande till vingarna. Och ja, det kan tyckas så men vinkeln är alldeles rätt. Och Stampen flyger underbart, så det är absolut ingen miss från ritningskonstruktörens sida. Hade bara Traplet Planservice sedan gett fasen i att kopiera ritningarna i varierande storlek, ja då vore lyckan total. Men det löser sig nog ändå. Bara lite mer jobb. Nu är det mycket småplock som ska tillverkas, stöttor, vajrar, vajerfästen mm mm. Så det tar nog en stund innan jag återkommer. Men som synes på bilden så är det mesta träarbetet klart. Ska bara sorteras upp efter storstädningen !

Ett Gott Nytt År på er alla.
Kay krut

kay.krut
2012-01-17, 20:17
Stampebygget.

Nu är alla stag och stöttor färdiga och vingarna är inpassade. Motorkåpan är färdig, alla servon provmonterade och allt är klappat och klart. Nu återstår det roliga, att klä skapelsen. Tyvärr så har jag inte så värst mycket över längre för starka lacker och lösningsmedel. Så allt som jag nu lackat två gånger med dope har skett utomhus. Och tack o lov så har vi inte haft någon kyla här nere så det har gått bra. Nu ska jag klä modellen med Solarfilms Glosstex. Det är ju som bekant textil som är helt färdigmålad så då slipper jag otrevliga dofter. Jag har använt Glosstex på flertalet kärror och dom är lika fina än. Och det blir inte tyngre än andra beklädnader.
Tyvärr så har en del av tiden gått åt till att inreda och färdigställa ännu ett hobbyrum. För det jag nu huserar i, räcker inte riktigt till för att både bygga kärror och samtidigt lagra dom där också. Och så har vi ju ännu en hobby som tar plats, veteranmopeder och dom vill ha lite rent o snyggt runt om sig! Men där lär bli gott om plats för alla Cubarna. Och kanske en och annan Stampe.
Nu tar jag en paus i skrivandet och återkommer när kärran är klädd.

Och glöm inte... vill man så kan man !
Kay krut

Thomas
2012-01-17, 20:38
Alltså... det blir så grannt så det går inte att beskriva! Både Kärrorna och mopparna! Och det är väl inga problem att fylla ställningarna i nya hobbyrummet??!?
Jo, jag känner igen problemet med trångboddhet, jag har ju varit i din "bunker" på studiebesök. Och helt omedvetet har det blivit likadant hemma i min källare, snart åker fler hyllvärmare ut i garaget...
bara jag får röja där först!

Modellflygarn
2012-01-17, 20:41
Tjusigt värre! Nästan synd att klä på en sån skönhet... :)
Kul att det fortfarande finns modellflygare som kan limma ihop ett par balsabitar!

kay.krut
2012-01-20, 21:34
Stampebygget.

I dag har jag börjat klä kärran. Först "sydde" jag spryglarna för att simulera trådarna som ska synas genom klädseln. Det gjorde jag med lite vitlim och ett ihopvridet verktyg av ståltråd Se bild. När limmet torkat så torrputsar jag försiktigt med lite vattenslippapper för att ta bort eventuella toppar i limmet. Sedan är det bara att klä på. Avslutningsvis sätter jag sedan en smal remsa av överbliven klädsel över spryglarna. Se bild på höjdroder. Eftersom jag inte vill använda lackfärger och liknande på grund av min allergi så är detta ett enkelt sätt att efterlikna verkligheten utan att få bakfylla och huvudvärk.
Nu ska jag tillbringa resten av helgen i hobbyrummet så det lär nog bli lite fler bilder i nästa vecka.

Ha en god helg mina vänner !
Kay krut

Thomas
2012-01-20, 21:38
Snacka om detaljarbete!!! Imponerande.....!

mogge
2012-01-20, 21:49
Hatten av Kay.Krut.
Tjusigt o seriöst. Tyvärr har jag gått åt andra hållet. Skumankor FW-190, EDF som F-9,A-7,J-35 m.fl. Men till mitt försvar har jag kvar min Vagabond-63,Sterling Fokker D VII, Dart Kitten,Pica Spit. Det bygger ju inte sig själv om man så säger.
Bus alt buskflygning är väl både lättare o enklare o billigare med nåt av barnarbetare tillverkat i Kina.
Mogge

kay.krut
2012-01-20, 22:25
Mogge !

Det är inget fel på buskflygning. Det är ju syftet som räknas. Om du gillar skalaflygplan eller bara flygande plankor så är det trots allt du som ska trivas. För min del är bygget halva nöjet. Om kärran sedan flyger också, ja då är all tid i hobbyrummet som bortblåst. Men det tar inte lång tid förrän hobbyrummet lockar igen. Och så går det på, år efter år !
Och du, var rädd om din Vagabond.

Kay krut

LIP
2012-01-20, 22:53
Och den klädseln är Glosstex? Det ser mycket bra ut.
Jag har aldrig klätt med Glosstex men nu kliar det i fingrarna att få testa detta material.
Skall nog försöka mig på att klä Dart Kitten med Glosstex.
Är det känsligt mot värme?
Går det bra att klä utan att förstöra ytan på klädseln?

Jag har snart ASK 18 bygget klart, sedan skall jag fortsätta min byggtråd på Dart Kitten.

Mogge, jag ser att du har en Dart Kitten, vad är det för variant?

/Lasse

kay.krut
2012-01-20, 23:10
Lasse !

Glosstex är färdigmålad textil med blank yta. Den är därför, av naturliga skäl lite mera värmekänslig. Men bli inte avskräckt av det för det är enkelt att lära sig hur mycket värme som ska till vid dom olika momenten. Den är ganska enkel att klä med, ungefär samma tillvägagångssätt som med andra textilier t ex Coverite eller Solartex men med skillnaden att ytan på Glosstex redan är färdigmålad. Det färdiga slutresultatet håller ungefär samma slutvikt som andra bekädnader. Glosstex klär du med strykjärn och du kan efterspänna med varmluftspistolen. Men som med andra beklädnader så gäller det att inte övervärma för då tappar klädseln sin sträckförmåga. Minicars tar in Glosstex och du kan kolla med dem om du vill ha färgprover. Det säljes i tvåmeters samt tiometers rullar.

Kay krut

LIP
2012-01-21, 09:50
Tack för tipset, jag skall nog testa när det är aktuellt att för Dart Kitten att få kläder.

bem
2012-01-21, 10:26
Kay,

Snyggt Stampe-bygge so far! Skall bli spännande och se när du klär modellen (du lägger väl ute lite bilder även under klädselarbetets gång, inte bara när den är klar?)

Fin förvaringshörna där på en av dina bilder längre ner, smart "ställ" för dina tre CUB:ar. (Off topic: Fin mopedsamling också - har du nån Zündapp i din samling, hade en KS-50 själv 1976).

/Bo

kay.krut
2012-01-21, 15:39
Bem !

Nej personligen så gillar jag Compacterna och någon Sündapp har jag inte. Däremot har lillbrorsan ett par Mustanger. Vår kusin jobbade på Mustangfabriken i Trelleborg så det är kanske ett släktdrag!

Ja jag ska försöka att lägga ut ett par bilder på klädseln. Det är bara så jobbigt att fotografera samtidigt med kameran i ena handen och strykjärnet i andra. Men det kommer bilder.

Kay krut.

kay.krut
2012-01-21, 20:46
Stampebygget.

Så är ovanvingen klädd. Jag försökte ta några bilder på`t men dom blev inte så bra. Så det får duga med en bild tills vidare. Jag har i alla fall fått klädsel på en vinge samt stripat "sytrådarna" och resultatet får duga så här långt. Ska dra på klädsel på undervingen i morgon och hoppas få till lite bättre bilder.

Jag återkommer.
Kay krut

Modellflygarn
2012-01-21, 21:25
Det där blev riktigt jäkla snyggt!
Ser ju faktiskt ut som om du sytt på klädseln.

kay.krut
2012-01-22, 21:22
Stampebygget.

I dag har jag klätt undervingen. I tidigare inlägg så berättade jag att jag gillar Glosstex, dels för att jag slipper lösningsmedlet i lackfärgerna men även för att jag tycker att det är lättarbetat. Lite värmekänsligt men man lär sig ganska fort var gränsen går.
I dag bestämde jag mig för att göra ett experiment. Jag värmde fast duken som vanligt runt kanterna men handsträckte den inte särskilt mycket. Som ni ser på en av bilderna så blev det ganska så skrynkligt runt vingtippen. Skulle det räcka med normal värme för att få fason på det. Ja, som ni ser så blev resultatet bra ändå. Så jag tror att Glosstex är lika bra som andra textilklädslar, bara man lär sig använda mors gamla strykjärn med känsla.
I morgon kväll blir det fena och sidoroder som får kläder. Sedan ska det vara klart för montering.

Vi hörs
Kay krut

Lelle
2012-01-23, 07:19
Snyggt Kay.

Nu börjar det bli roligt, eller hur? Våren närmar sig.:)

kay.krut
2012-01-23, 07:47
Tack Lelle !

Jo våren är på gång, större hobbyrum, flertalet kärror oflugna, nytt fält och pensionen står för dörren. Det lär bli ett händelserikt år.

Kay krut

kay.krut
2012-02-01, 20:34
Stampebygget.

Ja, efter att ha följt Kjells L-4 bygge så gick andan nästan ur en totalt. Vilket bygge! Där står man totalt i skuggan. Men poängen är ju egentligen att vi alla, nybörjare såväl som proffs, har något att tillföra. Alla klarar ju inte av ett avancerat bygge och då kanske nybörjaren hittar ett o annat guldkorn i dom enklare byggtrådarna. Och gör man bara så gott man kan så är hälften vunnet. Men att komma upp i Kjells nivå, ja det lär nog ta tid.
Nåväl, jag har hittat källaren igen och gjort en del målningsarbete. Registreringsbokstäverna är påbörjade och kroppen har fått en dekorlinje. Vidare så fuskade jag till en instrumentbräda. Jag kopierade av en bild i rätt storlek och använde som mall, limmade den på en bit balsa och stansade sedan ut instrumenten med olika stora rör varefter jag limmade detta på en likadan kopia. Sedan skar jag tunna remsor av aluminiumplåt, rullade dem till rätt storlek och passade ner dem i urtagen. Efter detta så fyllde jag instrumenten med Epoxilim för att efterlikna glasen i instrumenten. Och vips så hade jag en fattigmansinstrumentbräda. Nu går ju inte detta upp mot skalaentusiastens detaljarbete men jag ska ju i första hand flyga med maskinen och ha skoj. Så detaljerna får ge vika för flygegenskaperna.
Till helgen blir det montering av radio och motor. Sedan ska alla vajrar tillverkas och passas in. Men det återkommer jag till senare.

Lev väl och bygg utav bara h...te !

Kay krut

Lelle
2012-02-02, 07:21
Hej Kay.

Den teknik som du använt med att ta ett foto och sedan limma in för att få en snygg instrumenbräda har jag använt mej av också, och din bräda blev riktigt snygg. :applouse:

kay.krut
2012-02-02, 16:51
Stampebygget.

Drog ner en sväng till hobbyrummet i kväll och tog av tejpen på vingen. Det blev ganska lyckat, åtminstone till att vara målat av en okunnig fritidskonstnär. Senare i kväll ska jag tillverka dekaler till sidoroder och fena.

Kay krut

kjni
2012-02-02, 22:37
Hej Kay,
har med njutning följt ditt Stampe-bygge. Det blir mycket snyggt och Stampen är ett vackert flygplan även i verkligheten. Skall bli trevligt att få se den vid Östersundsträffen - hoppas att du kommer! Funderar lite över klädseln och undrar om du använt Solartex på någon av dina kärror. Om jag fattar rätt så är det samma väv som den Glosstex du använder fast matt färg. Tänkte använda den till min L4. Antingen Olive Drab eller Dark Green. Vilken sorts färg använder du till märkningen?

MVH
Kjell

kay.krut
2012-02-03, 07:33
Hej Kjell !
Skoj att Du följer tråden även om det är ett enkelt bygge, i alla fall jämfört med ditt. Och som jag nämnde tidigare, upp till Din nivå lär man aldrig komma, även om viljan finns. Stampe ja, det är en av mina favoriter och detta är nummer tre. En annan kärra som jag också byggt ett antal av är Comper Swift. Sex stycken har det blivit genom åren och det lär bli ännu en till hösten!
Jo, jag har också klätt med Solartex men anledningen till att jag gått över till Glosstex är att den är färdigmålad, blank samt heltäckande i ytan. Även Solartex är infärgad men inte med blank yta. Den behöver oftast efterbehandlas för att man ska få rätt slutfinish.. Fördelen med Solartex är att den är lite mera värmetålig än Glosstex då den inte har samma ytstruktur. Den är även några gram lättare per meter. Men i slutändan, med ytlack och efterbehandling, så blir vikten samma.
Märkningen har jag målat med en färg som kan dateras bak till slutet på åttiotalet då jag fick en fyraliters burk av min brorsa som är målare. Nordsjös Blankett hette den på den tiden det begav sig. Det är en riktig lackfärg och som klarat sig i källaren i närmare tjugofem år. Jag fick tunna den lite för att få den lite slitna ytan som jag ville ha på bokstäverna.

Östersund, ja naturligtvis ska vi upp dit. Vi har faktiskt redan skickat in anmälan till K-Å och även bokat boende, så visst kommer det ett gäng från Skåne. Sedan får vi se vad det blir för kärror som åker med upp. Vi är två personer i bilen, tanten och jag och kärror tar ju stor plats så det gäller att stuva grejorna rätt. Och det ska ju bli Cub-tema i år så vi får se.

Kay krut

kay.krut
2012-02-05, 20:51
Stampebygget.

Dagens arbete har bestått av att montera vingbaldakinen och mäta in krysstagen. Motorkåpan har fått sin slutgiltiga justering och sitter nu där den förhoppningsvis ska sitta. Motorservot är inpassat och ombordglöden inkopplad och klar. Stagen på stabben är fastsatta och fena samt sidoroder har fått lite garnityr (dekaler) Jag använder Testors dekalark och K-Max klarlack i stället för originallacken som tydligen är förbjuden att importera ! Förmodar att det bara handlar om transportsättet, den är för dyr att transportera och då tar man inte hit den.
Hur som helst, en vindruta finns nu också på plats. Ja, det ska egentligen vara två stycken på en Stampe men många användes vid uppvisningsflyg och då täckte man över främre sittbrunnen.
Det finns en skojig historia om just detta flygplan och som gjorde att det, för en kort tid fick flygförbud. Jag har återskapat detta misstag och det ska bli intressant att se om någon upptäcker det. Detta var en av anledningarna till att jag valde just denna kärra. Hur som helst så ska jag berätta det på Östersundsträffen om ingen har upptäckt det innan.

Kay krut

kay.krut
2012-02-25, 15:27
Stampebygget.

Efter en tid av lättja som jag bland annat använt till att lära mig lite om Li-Fe-accar mm, så har jag hittat tillbaka till källaren. Nu återstår det bara några timmars jobb med finjustering av vajrarna, montering av strömbrytarna och lite annat smått. Grovbalanseringen är klar och lite överraskande så hamnade tyngdpunkten ca 10 mm för långt fram när jag lagt in accarna på tilltänkt plats. Detta upplevde jag som glädjande och gav mig valmöjligheten att använda Li-fe batterier, som är lite lättare jämfört med Ni-Mh. Så nu ska jag bli Li-xx fan jag också. Och efter lite förlängning av diverse ladd- och balanseringskablar så ska det snart vara färdigt. Jag vill gärna kunna ladda mottagarbatterierna när dom sitter i kärran. Det blir alldeles för jobbigt annars att montera ner halva modellen för att fylla på lite ström. Nu håller Li-Fe accar 6,6 Volt vilket tydligen inte ska vara farligt för systemet. Men med det dubbelacc-system som jag använder så sjunker spänningen ca 0,3 Volt och då hamnar jag på 6,3 Volt vilket jag tror är ofarligt för både mottagare och servon. Nu får tiden utvisa om jag också fastnar för Li-xx.

I dag är det nästan flygväder här nere i Svedala. Ja, jag bor faktiskt på en ort som heter så. Det är inget skällsord för Sverige som många tror. Och här skiner solen, 8 grader varmt och lite blåsigt. Ups nu hamnade jag utanför ämnet !!

Sköt om Er vänner.

Kay krut

LIP
2012-02-25, 15:32
Den blev grann den, lycka till med första flygningen.

Rist
2012-04-21, 16:34
Träffade Kay på dagens FlyIn på Kvarnlanda. Han gjorde en lyckad premiär med sin fina Stampe. Se bilderna nedan.
28416

28417

28418

28419

28420

Thomas
2012-04-21, 17:06
Fasen... Den missade jag!

jocke1963
2012-04-21, 17:13
Snyggt!
Men vars tog piloten vägen?

kay.krut
2012-04-21, 22:51
Piloten ja, den satt i Cuben och latade sig. Egentligen skulle jag bara göra ett par justeringar och några taxningar och känna på´n. Och naturligtvis lyfte den och dessutom lite för långt ut för att jag skulle kunna avbryta utan missöde. Så det fick bli en kort sväng trots allt. Maskinen flyger underbart och har ett otroligt flyt. Ja den ville helt enkelt inte ner igen vilket visade sig i landningen. Trots en låg inflygning på tomgång så flöt maskinen över hela banan mera likt en segelkärra än en dubbeldäckare. Så piloten, han blev nog lite avundsjuk där han satt i Cuben och hängde. Nu återstår bara lite småjusteringar, sedan är den klar för Östersundsträffen.

Tack Rist för dom fina bilderna.

Kay krut

kjni
2012-04-22, 10:24
Hej Kay,
Fint att se Stampen flyga. Den är läcker! Har funderat en del på "misstaget" du återskapat och jag har en ide om vad det är men är inte säker....

Ser fram mot att få se den IRL i Östersund.

Hälsningar
Kjell

Kenneth E
2012-04-22, 13:04
Grattis Kaj,

Tyvärr missade jag denna flygning trots att jag var på plats, men den gick väl som med dina andra premiärer - helt perfekt.
Här har Ni en kille som är väl förberedd inför sina premiärer och normalt en fröjd att titta på, med fin lugn flygning som föjd.

Mvh
Kenneth

Thomas
2012-04-22, 14:23
Egentligen skulle jag bara göra ett par justeringar och några taxningar och känna på´n....

Kay krut

Jo, man känner igen tendenserna. "Ska bara taxa lite" och, plötsligt är den i luften!!

Grattis till en lyckad premiär! Vill gärna se den live i sommar...

Magoozi
2012-04-22, 14:41
Den var riktigt fin i luften, jag skulle också vilja ha en stampe!

Tack för pratstunden på parkeringen innan hemfärd!

kay.krut
2012-04-23, 07:45
Tack för alla gensvar.

Jo Kjell, den här kärran har varit med om en del "färgglada" nyheter. Den har haft en del olika färgsättningar under åren som gått. Dom två senaste har dock varit i grundfärgerna krämfärgad, blekröd och svart i olika kombinationer. Vid en av dessa ommålningar skedde en liten förväxling, förmodligen då vingarna var avmonterade och befann sig på olika adresser.
Kärran (som i original heter F-AZLD) samt ovanvingen som fanns på samma plats, målades vid samma tidpunkt men undervingen fick sin färg samt beteckning på en helt annan plats och vid ett senare tillfälle och där den dåvarande ägaren, kanske lite hjärnskadad vem vet, avslutade sitt verk genom att sätta dit beteckningen. Av någon anledning fick han till en liten förväxling och lyckades i villan kasta om ett par bokstäver och slutresultatet blev F- ALZD. Kärran monterades sedermera och deltog senare i en lokal flyguppvisning i Frankrike. Utrustningen på fältet var kanske inte den modernaste och bestod förmodligen bara av en kikare och en föråldrad radio. Så väl anländ till fältet bad piloten om landningstillstånd och uppgav kärrans id. Markpersonalen kollade upp honom, med kikaren kanske och blev lite förundrad, för det stämde inte riktigt med dom där bokstäverna. Hur som helst, kärran kom ner och misstaget blev utrett. Piloten fick måla om sin undervinge på plats innan han fick starta hemfärden igen.
Jag har byggt denna Stampe efter ritning från Traplet Planservice men redan innan jag började bygget så bestämde jag att det inte skulle bli en skalakärra utan en modell som jag kunde busa omkring med lite då och då. Därför har jag ändrat lite både här och där. T ex har jag rätat ut undervingen en aning. Målningen stämmer inte fullt ut då kroppen ska ha blekröd ovansida osv. Dessutom har jag satt in en annan bokstav i beteckningen för att den inte ska jämföras med originalet. Dock finns samma avvikelse med som på den riktiga kärran. Så om Du jämför beteckningen på fena, ovan-och undervinge så ser Du förväxlingen av bokstäverna. Titta gärna på Campillos fina foton på www.airliners.net/stampe så ser Du två av målningarna på den här kärran, dock med korrekt beteckning!

Härmed avslutar jag denna byggtråd. Tack för alla fina råd och kommentarer Ni gett mig under resans gång.

Kay krut

Vill man så kan man.

kay.krut
2012-07-02, 11:17
Stampebygget.

I inlägget ovan så lovade jag att det skulle vara avslutningen på "Stampebygget" men det får bli ett till.
På Östersundsträffen kom det fram flera deltagare och undrade vad den där konstiga avvikelsen bestod av. Och det är ju trevligt att det var så många som engagerade sig i denna byggtråden. Jo om ni kollade riktigt ordentligt på kärran så hade den olika beteckningar på undervingen gentemot fena och ovanvinge. Och den ende som lyckades klura ut detta var allas vår Cub-byggare, KJNI dvs Kjell Nilsson. Att kärran dessutom har andra avvikelser gentemot förebilden, ja det skrev jag om i tidigare inlägg men det var registreringsbokstäverna på ovan- och undervinge som var felet. Nu kanske jag ska måla kärran färdig och ställa undan den. Det ligger ju ett par nya projekt och väntar. Kanske det blir en "latmanssats" av Ryan i 1:4 skala, lagom till nästa års Östersundsträff.

Kay krut Numera även halvnorrman.