handdator

Visa fullständig version : Mycket "störande" fel på JR 9303 2.4



McLund
2011-12-12, 20:00
Hej på er.

Jag har hela tiden trott att en 2.4 GHz-radio skulle vara säkerheten självt, men nu börjar man ju undra.....

Det är två st JR 9303 2.4 som ligger jämte varandra och den ena radion "tar över" den andra radion efter några sekunder.

Kolla på nedanstående film...


http://www.youtube.com/watch?v=ZGMBFfTo29Q

Vad tror ni om detta? Är det någon som är kunnig i elektronikens underbara värld som kan förklara hur detta kan komma sig.

Kan det möjligen bero på att sändarna helt enkelt ligger för nära varandra? Eller är det så att killen fejkar det hela för att få JR i dålig dager kanske?



Jag vore tacksam för era kommentarer.



Ha dé gott!



//McLund

bem
2011-12-12, 20:38
Fast om detta är sant så borde det rimligen kommit i dagen på olika RC forum och JR X9303 vara ute ur leken för länge sen.

Det närmaste jag kommit en liknande situation med min Futaba var en gång förra året när jag flög inomhus och hade två depronplan med mig. Hade flugit ett plan, ställt undan det men inte tagit bort LiPo batteriet, så när jag skulle flyga med den andra modellen hade jag plötsligt två modeller som jag styrde samtidigt från samma sändare... jag blev rätt förvånad att det gick men bägge mottagarna var ju bundna till min 2.4 GHz sändarmodul så efter lite kliande i huvet fatta jag att allt var OK.

Men tillbaka till JR X9303, bägge sändarna borde rimligen bundits till samma mottagare.

Jag har i alla fall fullt förtroende till min Futaba FASST 2.4 GHZ sändare och de mottagare jag använder.

Det är möjligt att två sändare kan ge liknande resultat som i videon under vissa förutsättningar.

Lite över ett år sendan videon laddades upp till Youtube ser jag. Men nog borde det finnas lite fler kommentarer under videon om detta verkligen är ett utbrett problem bland JR radio?

/Bo