handdator

Visa fullständig version : Sugen på att börja med klädsel.



lassebetong
2011-12-13, 07:15
Bygger en 1/4 Aeronca och har snart kommit fram till momentet klädsel.
Vet av erfarenhet att man bör stryka balsan med något för att binda dammet.
Tar tacksamt emot tipps om för ändamålet lämpligt produkt.

Guzzten
2011-12-13, 10:15
polerlack. luktar men bra. typ.

INGEMAR NABBING
2011-12-13, 10:18
Hej Efter mycket noggranna tester har jag funnit att balsa-materialet vill "damma" och balsastoftet kryper mellan
balsan och plastklädseln.
Antingen kan Du förslagsvis lacka modellen minst 2 - 3 ggr och sedan klä den med siden. Detta är den tidigare metoden
vi byggare använde. Men det blir mycket lackande och doftande i hela huset. Kanske är metod 2 ett bättre alternativ
att efter slutputsningen och renblåsningen av modellen - strycka ett lager med " balsarite" eller den tyska versionen
"balsalock" Detta medel fungerar som kontaktlack eller kontaktlim mellan balsaytan och plastklädseln. Du har bara
1 - 2 dagars öppet tid att fästa klädseln på den preparerade ytan men sedan sitter den fast. Den till och med sitter så
fast att Du måste använda en hårfön för att få bort filmen. Ta en titt på några ARF-kärror och se efter noggrant så
kommer Du att lägga märke till hur klädseln släpper. Problemet är att Du kan inte återfästa plastklädseln igen eftersom
plastfilmen fått ett balsastoftlager på sin limyta och därför inte fungerar 100%
Gå in på internet och sök "balsarite" så får Du mera information. Lycka till. Ingemar Nabbing Falköping.

bem
2011-12-13, 11:36
Hej,

På en sån passar SIG Koverall bra:
http://www.sigmfg.com/cgi-bin/dpsmart.exe/ProductsV6.html?L+Sig+cysc2203+_Ddp_5fSearch1_02a4 6CoverSigKoverall_01Search_02Index_01Menu_02CatPro d_01Thumb_02Silk_20_26_20Fabric_20Covering_01

Dope (EZ-Dope) och lack (EZ-Kote, Flexi-Kote, Aero Kote blank resp matt) finns hos Deluxe Materials
http://www.deluxematerials.co.uk/

Sen kan man försås köpa annat fabrikat av dope i Sverige t ex Hobbyträ har liksom Arigo Flygmaterial(dope från Randolph http://www.randolphaircraft.com ). Kolla upp dopen, finns i spännande och icke spännande varianter. För polyester baserad beklädnad som Koverall så funkar nitrat dope för de första lagren, sen kan man ha buturate dope om man vill och sist silver (UV skydd) buturate dope - enl Randlphs system. Slutligen den färg man önskar.

/Bo

Thomas
2011-12-13, 12:42
Riktigt tunt, tunt vitlim??

kay.krut
2011-12-13, 13:30
Ja, som Thomas skriver, det går faktiskt att använda vanligt vitlim utspätt med vatten. Jag har provat och det fungerade. Men prova först på en bit balsa så ser du att det fäster utmärkt. Och naturligtvis ska det ha torkat först ! Du får prova dig fram till hur mycket du ska spä ut limmet. Balsarite och Balsalock är också vattenbaserade så det skiljer nog inte så mycket jämfört med vitlimsvarianten.

Limma på !

Kay krut

INGEMAR NABBING
2011-12-13, 13:58
En liten rättelse. Balsarite är inte vattenbaserat. Ingemar Ng.

Fyhren
2011-12-13, 13:58
Hej

Kört med Balsaloc ( Hobbyhandlare i Sverige) som är ok. Har även på sista tiden provat Poly-C (köps från England) som går utmärkt.
Användning av denna typ av balsaförsegling förbättrar vidhäftningen avsevärt och jag rekommenderar att alltid använda sig av dylika medel så man slipper framtida problem.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Fyhren
2011-12-13, 14:02
Hej igen

Glöm inte lite finslipning när balsaförseglingmedlet torkat (går snabbt). Annars riskerar man små ojämnheter i klädseln då ytan reser sig lite.

Peder Fyhr

kay.krut
2011-12-13, 14:25
Förlåt. Helt rätt Ingemar, vid närmare eftertanke så tror jag att jag använde thinner till Balsarite. Det var så länge sedan och minnet har nog fått sig en törn. Numera kör jag med tunnat vitlim. Det funkar faktiskt rätt bra. Bara lite jobbigt att putsa/slipa innan klädseln.

Kay krut

jaka
2011-12-13, 18:52
Hej!
Balsarite kan med fördel spädas med aceton!
Men...varför överhuvudtaget använda Balsarite och liknande...?!
Det behövs ju inte!!!

Oratex eller Solartex är bra klädselmaterial om man vill ha en dukliknande struktur på klädseln och dessa sitter som berget på balsa/plywood utan några tillsatser!
Slipa bara med fint sandpapper 400-500 innan och se till att dammsuga av vinge/kropp samt torka med klibbduk! Då behövs ingen Balsarite!

lassebetong
2011-12-13, 21:19
Tackar för tipsen.
Jag har en rulle coverall liggandes, men bestämde mig till slut för oratex.
När jag köpte klädseln så sade jag faktiskt till om två burkar balsalock, men de glömdes av när beställningen packades.
Fick även tips av de lite äldre herrarna i lokalen att de alltid använt utspätt vitlim innan beklädnad.

Modellflygarn
2011-12-13, 22:05
Hej Lasse!
Jag har också kört med vitlim. Funkar väl ungefär som balasaloc och fäster lite bättre än om man kör helt utan. Då kan man lacka på två-tre ggr och putsa lätt emellan så får man lite finare yta också.
De äldre herrarna är nog inte så dumma... :)
Får väl kolla in objektet i sommar då?

Michael
2011-12-14, 17:39
Jag har klätt modellflygplan med en mängd olika material under årens lopp, allt från kondensorpapper till glasfiber/epoxi samt en mängd olika film- och texmaterial och jag har aldrig upplevt problemet att balsa "dammar". Har man problem med detta tyder det snarare på att man inte rengjort ytorna tillräckligt väl innan beklädnad. Dammsugning i kombination med mjuk borste följt av klibbduk på de ytor som ligger an mot klädseln eliminerar problemet med balsadamm.
Att förbehandla ytorna med balsaloc, vitlim eller liknande ställer enligt mitt förmenande mest till problem då man vid en eventuell reparationer av klädselskador kan få jobba ganska hårt med att få bort filmrester som fastnat för hårt i limmet. Jag har vingar klädda med Monokote och Oracover som varit med i åtminstone ett decennium och där sitter klädseln lika fint som när modellerna en gång kläddes. Enda stället där balsaloc/vitlim är motiverat är på ytor där olja med tiden kan leta sig in under skarvar eller på konkava ytor där klädseln då den sträcks har en naturlig tendens att lätta från underlaget.

INGEMAR NABBING
2011-12-23, 12:00
Hej Jag har tagit del av Ditt inlägg. Först - om Du pratar med någon som just inhandlat en ARF modell - färdigbyggd och färdigklädd - vad är det första han måste göra? Just det - hans måste "återsträcka och återfästa klädselfilmen" Varför ?
Jo för att det har lossnat ifrån balsan. Tror Du inte att den lilla byggfirman i Kina har både borstat och damsugit modellen
innan klädseln för att få ett så bra resultat som möjligt och därmed få belåtna kunder. Helt klart är det så.
Om Du är intresserad av problemet, tag gärna fram ett bra förstoringsglas och titta på den tidigare monokotefilmens baksida.
Vad sitter i limytan? Balsadamm. Med mina 65 års erfarenhet med klädsel av modeller - allt ifrån friflygs japanpapper och
rispapper till siden och sedan till plastfilmens alla olika märken vill jag påstå att Du måste försegla balsaytan på något sätt.
Eftersom balsarite är ett transparant typ av tunn kontaktlim eller kontaktlack har jag funnit att detta är ett bra och säkert sätt.
Men Du kanske bygger Din modell med tanke på att Du nästa vecka ändå måste reparera och bygga nytt och då även klä om modellen?
Alla blir inte saliga på sin tro men en del modellbyggare är mer nöjda än andra med sina byggen och dessa byggverk kanske
lever längra och bibehåller sina klädselkrav. Det bra att vi har detta forum så att olika värderingar och erfarenheter kommer fram till andra byggares kännedom.
Härmed kommer jag att avsluta denna "balsarite-diskussion" och vill passa på att önska Dig en riktig god och glad jul samt ett
gott nytt 2012.
Jag heter Ingemar Nabbing (och har SMFF nummer 1438)

INGEMAR NABBING
2011-12-23, 13:06
Ett tillägg till mitt svar. Tag en bit ny tape och fäst den ordentligt på ett torrt och rent balsaflak. Du har ju redan konstaterat att det inte finns någon smuts eller skräp på flakbiten. Låt den sitta kvar i 5 minuter. Nu lossar Du på tape-remsan.
Titta på tapens limyta. Nu återstår det bara för Dig att sätta tillbaka tapen på balsaflaket. Går det inte så bra ?
Varför? Kanske för att limytan redan är använd och att det nu finns ett visst damm-lager på ytan och därför vill den inte fästa igen.
Bästa hälsningar Ingemar Nabbing

Michael
2011-12-23, 17:35
...Om Du är intresserad av problemet, tag gärna fram ett bra förstoringsglas och titta på den tidigare monokotefilmens baksida. Vad sitter i limytan? Balsadamm. ...

... Men Du kanske bygger Din modell med tanke på att Du nästa vecka ändå måste reparera och bygga nytt och då även klä om modellen? Alla blir inte saliga på sin tro men en del modellbyggare är mer nöjda än andra med sina byggen och dessa byggverk kanske lever längra och bibehåller sina klädselkrav. ...

... Jag heter Ingemar Nabbing (och har SMFF nummer 1438)

Jag skrev inte om ARFer utan flygplan som man klär själv och förmedlade i all välmening mina erfarenheter. Mina flygplan har aldrig haft problem med lossnande klädsel och min erfarenhet är att Balsaloc eller liknande grundning endast behövs på konkava ytor samt ytor som med tiden kan utsättas för oljeinträngning. Lossnande klädsel har inte utgjort något problem för mig sedan jag förstod vikten av att minutiöst rengöra träytorna innan klädseln appliceras.

River man loss en film- eller texklädsel från en balsayta och ser att balsadamm fastnat i limmet har man definitvit inte rengjort underlaget tillräckligt väl innan klädseln. Det som ska ser sitta fast i klädseln är träfibrer som rivits bort från underlaget. Om du använder ditt förstoringsglas kan du säkert se skillnaden på balsadamm och lossrivna träfibrer.

Vad ditt SMFF-nummer har med saken att göra förstår jag inte riktig.

INGEMAR NABBING
2011-12-23, 18:07
Svar: SMFF nr 1438 är och skall betyda respekt. Slut god jul och en trevlig helg. Ingemar Nabbing.

DrHanke
2011-12-23, 19:18
Svar: SMFF nr 1438 är och skall betyda respekt. Slut god jul och en trevlig helg. Ingemar Nabbing.

Ett nummer i en lista bland andra nummer kan jag inte få till att det skall vara mer respekt än den sedvanliga respekten mellan människor. I det här forumet får man respekt för den man är, hur lyhörd man är, hur man respekterar andras åsikter, tankar och idér. Framförallt förmågan att värdesätta de andra forum medlemmarna vilja att hjälpa oavsett om det är fel eller rätt ty saker kan göras på fler än ett sätt och ens egna sätt är inte alltid rätt sätt för en annan människa.

God Jul Ingemar :)

Snickarjävel´n
2011-12-23, 21:19
DrHanke numera RcFlygs egna Dr Phil.

Härliga, ärliga och respektfulla svar, sånt gillar vi...

jaka
2012-01-20, 22:55
Hej!
SMFF nummer 5686! (vad det nu har med saken att göra...)
Balsarite eller annat tjafs behövs inte!
Gör rent kropp och vinge ordentligt med damsugare och klibbduk,sen är det bara att klä...med strykjärn förståss!

GEE BEE R-1 :an nedan kläddes med Solartex och grundlackades med Sikkens 2-komp färg 1986....inte en förändring i klädseln sedan dess.

Den blå "skolkärran" byggdes för 11 år sedan och kläddes med en engelsk polyesterfilm fråm Minicars...inte en säckning i klädseln sedan dess.

Den rödvita "Skolkärran" byggdes även den för 11 år sedan , en Piper Cherokee (Great Planes) och kläddes med Oracover. Inte heller på den har klädseln släppt eller har klädseln behövts sträckas.

Modellflygarn
2012-01-20, 23:19
Halloj där Lasse!
Har du fått på några kläder på kärran än?

chrisvås
2012-01-21, 11:24
Svar: SMFF nr 1438 är och skall betyda respekt. Slut god jul och en trevlig helg. Ingemar Nabbing.

Bland det roligaste jag läst. Respekt brukar man göra sig förtjänt av, knappast av siffror :)

Ont: Solartex o likn kan nog tjäna på balsaloc el likn men på oracoverklädda kärror har jag aldrig behövt annat än att dammsuga med elementborsten.

lassebetong
2012-03-06, 09:38
Halloj där Lasse!
Har du fått på några kläder på kärran än?

Missat din fråga Niklas.
Ja och nej, vingar och stabbe har fått kläder men sedan har det stannat upp.
Skall försöka att ta mig i kragen och få något gjort.
Funderar även på val av servon till den.
Någon som kan rekomendera några servon som kan passa till en 1/4 Aeronca.

Guzzten
2012-03-06, 10:23
Jag flyger ju min 1/4 Cub med standardservon, så det ska väl funka. Det är ju ingen fartdemon du bygger, och rodren är ju inga dasslock direkt. Jag kör med 6V då blir det ju ca 5 kg servon då...

qrt
2012-03-06, 10:24
Hej Lasse, jag håller på med en 1/4 clipped wing cub och har införskaffat Dymond 7500 (7.6 kg) , för allt utom gasreglaget där jag sätter ett Dymond 5000 (3.2 kg), samtliga kullagrade och metalldrev.

mhv/ Kurt

lassebetong
2012-03-06, 10:40
Jag flyger ju min 1/4 Cub med standardservon, så det ska väl funka. Det är ju ingen fartdemon du bygger, och rodren är ju inga dasslock direkt. Jag kör med 6V då blir det ju ca 5 kg servon då...

Jo jag har ju std servon till allt annat jag flyger och det har ju alltid, (nästan ialla fall) fungerat. :)


Hej Lasse, jag håller på med en 1/4 clipped wing cub och har införskaffat Dymond 7500 (7.6 kg) , för allt utom gasreglaget där jag sätter ett Dymond 5000 (3.2 kg), samtliga kullagrade och metalldrev.

mhv/ Kurt

Jo jag har faktiskt kollat hos Stepson och fastnat för 7500, har ett gäng Dymond i min bogserkärra som visat sig fungera bra.