handdator

Visa fullständig version : Depronbyggare.



mogge
2011-12-13, 15:07
Det jag tycker är lite jobbigt är att Depron synes ha en väldigt förslöande effekt på mina X-acto blad.
Får vässa dom med diamantplatta stup i kvarten. Småskärningar må väl gå men när det gäller längre sträckor så kör jag med lödkolv. Har en 35W med kopparspets o den har jag kapat av spetsen på. Filat plant till halva diametern o borrat,gängat. Sedan har jag satt på ett moddat X-acto blad. Skär som en kniv i mjukt smör.
Gjorde för ett tiotal år sedan en komplett byggsats i utsågade plexibitar som jag sedan lade ut på Depronen.
Sedan var det bara att hålla tymmen o lillfingret på plexin o skära. Ingen felskärning o inget spill. Sedan så är det ju så att övning ger färdighet plus att man "tätar" kanterna o gör dom mindre sårbara.
Mogge

McRegor
2011-12-13, 21:05
Hej,
Kör med samma princip men jag var lite latare och köpte för flera år sedan en färdig lösning motsvarande din på Biltema - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg/Glodritningssats-20390/
Nu börjar dock knivfästet ge upp efter intensiv användning under flera år så det är nog dags att köpa en ny....
Hälsningar
Roger

mogge
2011-12-13, 22:05
Ja, precis det är det som dom nya modellflygarna kanske behöver som tips.Att Biltema hade det som tillbehör hade jag ingen aning om.
Mogge

McRegor
2011-12-13, 22:14
Skulle dock tro att din konstruktion är klart stabilare än Biltemas (tror Jula, Classe m fl har snarlika) men eftersom man är lat så väljer man den enklaste vägen...:)
//Roger

radioactive
2011-12-13, 22:56
Man kan också köra den enkla vägen, kniv med brytblad, så är det bara att bryta av det slitna bladet. :)

Lasse

McRegor
2011-12-13, 23:14
Hej,
Brytblad kan fungera hyfsat men värmeblad skär definitivt mycket bättre - som att skära i smör med varm kniv...:)
Hälsningar
Roger

UndCon
2011-12-14, 16:16
Det skulle vara intressant hur mycket starkare ett smält snitt är kontra ett traditionellt skuret...

Är det värt besväret med extra ventilation pga farliga styrofoam-ångor osv...

Själv slipar jag skalpellen på ett bryne vid behov...

//UndCon

mogge
2011-12-15, 00:01
Ett Depron utan ytskikt vore nog inte mycket bygga flygplan med. Minns jag inte alldeles fel så gjordes en undersökning på U.C.L.A som backades upp av ett universitet i Botswana där styrkan ökade med ca 10%. Vad beträffar Styrofoamångor så kan det kanske vara så att det är lika giftigt som kolmonoxid d.v.s. Luktlöst,färglöst,smaklöst o mycket giftigt. Det är väl det som är anledningen till att jag skär mycket snyggare finare rundningar o 25% snabbare där jag står under köksfläkten med korsdrag.Det om värmeskärning. Och,ja, jag skär med både X-acto som jag vässar och brytbladskniv.
Det är också anledningen till att jag alltid använder skyddsglasögon när jag bryter till nytt blad på brytkniven. Dom små rackans förbrukade bladbitarna kan fnätta iväg vart som helst om oturen är framme.
Mvh
Morgan

radioactive
2011-12-15, 01:11
Så mycket extra besvär bara för att använda ett uppvärmt knivblad. Att det skulle gå 25% snabbare beror helt på den som skär, likaså hur rundade och fina snitten blir. Om det tar 20 sekunder istället för 15 för ett snitt, så får jag nog leva med det... :)

Ang. flygande bladbitar, sätt fingret på det slitna bladet när du böjer kniven. Jag har aldrig erfaret att något av mina brytblad har sprätt iväg.

Lasse

bogieboy
2011-12-15, 12:41
Så mycket extra besvär bara för att använda ett uppvärmt knivblad. Att det skulle gå 25% snabbare beror helt på den som skär, likaså hur rundade och fina snitten blir. Om det tar 20 sekunder istället för 15 för ett snitt, så får jag nog leva med det... :)

Ang. flygande bladbitar, sätt fingret på det slitna bladet när du böjer kniven. Jag har aldrig erfaret att något av mina brytblad har sprätt iväg.

Lasse

Håller med helt och hållet. Och skär man lite för långsamt och för varmt så förstör man ganska lätt depronet som smälter...

Jag har heller inte råkat ut för sprättande brytblad.

puggen
2011-12-15, 12:59
Jag har börjat använda rakblad när jag skär Depron och EPP, jag återanvänder en sådan där bockad plåt (trär över ena sidan) som finns på vissa rakblad så skär man sig inte i fingrarna.
Snitten blir helt rena och dom håller sig vassa länge,en fördel att dom är tunna också...

/Roffe

dumbo
2011-12-16, 18:06
Jag har inte märkt så mycket av att det skulle bli så slött att det innebär problem med mina skalpellblad (Swann Morton). Jag har skurit ut hela modeller utan att slipa eller byta blad och inte råkat ut för att materialet fnasat sig eller liknande. Jag kan dock hålla med om att ett varmt knivblad är ganska smidigt ibland.

jocke1963
2011-12-18, 00:17
Jag har börjat använda rakblad när jag skär Depron och EPP
/Roffe

Dito, men jag återanvänder mina rakblad som jag rakar nyllet med, funkar perfekt att skäda depron med men även klassisk klädsel, typ Solite, Oracover mm.
Här finns rakblad, både till hakan och flygplan: http://shavingroom.se/rakprodukterrakblad-c-58_63.html