handdator

Visa fullständig version : Ett Epoxylimtipps!



Pekkala
2011-12-15, 22:32
Eller egentligen ett limsystem:)
Jag har ju varit lite restruktiv när det gäller att rekomendera bland annat epoxy på grund av hälsorisker.
Men det här blev en hitt för mig, jag har länge haft grejorna liggandes men aldrig tidigare provat det av någon konstig anledning, men nu har jag använt den en del.
Min pistol är från 3M, lim och blandar/apliseringspipar har jag från både BVM och scantech men finns från flera olika tillverkare bland annat Locktite,
Fördelen med det här systemet tycker jag är att man inte behöver blanda epoxyn utan det gör den själv i pipen, det är väldigt lätt att applicera lim på rätt ställe och i rätt mängd, det enda spill är det som blir kvar i pipen och den kan man ta isär och lägga i en burk med T-röd för att rengöra.
25102
Broms limmad på seglare med Aeropoxy
25103
Huv limmad
25104

rcnisse
2012-01-04, 21:40
Eller egentligen ett limsystem:)
Jag har ju varit lite restruktiv när det gäller att rekomendera bland annat epoxy på grund av hälsorisker.
Men det här blev en hitt för mig, jag har länge haft grejorna liggandes men aldrig tidigare provat det av någon konstig anledning, men nu har jag använt den en del.
Min pistol är från 3M, lim och blandar/apliseringspipar har jag från både BVM och scantech men finns från flera olika tillverkare bland annat Locktite,
Fördelen med det här systemet tycker jag är att man inte behöver blanda epoxyn utan det gör den själv i pipen, det är väldigt lätt att applicera lim på rätt ställe och i rätt mängd, det enda spill är det som blir kvar i pipen och den kan man ta isär och lägga i en burk med T-röd för att rengöra.
25102
Broms limmad på seglare med Aeropoxy
25103
Huv limmad
25104

Blandar den verkligen epoxy ? applicerar det inte bara rätt mängd.

Zazzu
2012-01-04, 22:36
Blandar den verkligen epoxy ? applicerar det inte bara rätt mängd.

Det sitter i spiral i doseringsspetsen som blandar epoxyn.

/Ulf

rcnisse
2012-01-05, 08:12
Det sitter i spiral i doseringsspetsen som blandar epoxyn.

/Ulf

Då är det ju helt suveränt fattar inte hur man missat en sådan bra sak. Har alltid gruvat mig när det har gällt att blanda Epoxi. Någon som vet var man köper det systemet har Googlat men inte hittat någon info.

senmathal
2012-01-05, 08:28
När jag höll på lite med lamineringsepoxy till en båt fick jag lära mig att det absolut farligaste momentet med epoxy var att slipa på ej helt uthärdad epoxy. Nu vet jag inte om det gällde just denna typ av lösningsmedelsfria epoxy. Med det inte sagt att epoxy är ofarligt vid blandning och applicering men faran är så att säga inte över med det. Helt uthärdad betydde flera dagar när det gällde 24 h epoxyn jag använde.

/mats

Snickarjävel´n
2012-01-05, 09:19
Lasse på LP Agentur har detta:

http://lp-agentur.se/items.php?i=982&PHPSESSID=074a0a8e78079c62b8c4f3f9f3e60d77

Ultra Bandit
2012-01-05, 10:43
Hej!
Hysol med pistol finns även hos Autopartner.

Hälsningar
Lasse P

JB
2012-01-07, 20:22
Ja, jag kan inte fatta att de finns de som fortfarnade blandar sin epoxy själva som de limmar med fortfarande.
Det finns helt enkelt inget bättre än detta när man skall använda exoxy som lim.

//
Jonas

SteffeB
2012-01-07, 20:30
Vad händer med det blandade limmet som är kvar i spiralen?

edit: Ahh... göra rent med T-röd. Läste för fort! :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

JB
2012-01-08, 10:19
Den lilla mängd som blir kvar i pipen offrar jag till gudarna.
Har aldrig provat att göra rent pipen och spiralen, då försvinner ju lite av tanken med att ha ett kladdfritt limsystem.
Ett tips till:
I trånga utrymmen så kan man värma och böja pipen med en varmluftpistol, det går även bra att sätta på en bit slang efter pipen om man vill långt in i ett trångt utrymme.

//
Jonas

JohanH
2012-01-08, 18:43
Jag har använt detta på jobbet under många år. Ett par hundra limningar har det nog blivit.. Det är mycket enkelt att använda, med lite vana går det att lägga rätt direkt från pipen. Har aldrig upplevt att det inte blandar sig 100% i pipen (det är certifierat för flyg, så det borde vara bevis nog)
Efter avslutad limning lämnar man pipen på. Blir en perfekt kork tills nästa tillfälle. Bara dit med ny pip och köra.
Fördelar:
blir rätt mängd lim på rätt ställe
slipper kladd och till det kopplade hälsorisker
perfekt blandat med rätt blandningsförhållande
nackdelar:
Limmet i pipen förbrukas (rätt stor mängd)
Hög inköps kostnad (iof mestadels pistolverktyget)
Högre kostnad för limpatroner och pipar.

Personligen använder jag sedan +10 år Biltemas epoxi, som jag tycker är både bra och billigt.
För svåråtkomliga utrymmen brukar jag lägga epoxit i engångssprutor, eftersom jag ofta blandar i glasballonger...bra men kladdigt, engångshanskar är ett måste :-/