handdator

Visa fullständig version : Ritar/Bygger Hexa



Fredrik R
2011-12-21, 16:04
Nu dessa mörka tider så hinns det ju inte med att flyga på vardagarna pga mörkret eller när det regnar/snöar på helgerna så jag startade ett litet projekt...
Tänkte jag skulle bygga mig en Hexa som orkar att lyfta en DSLR kamera. Har aldrig byggt någon multirotor så detta blir en liten utmaning...

Motorer, Esc'ar, DJI, propellrar osv är beställt. Men jag har ingen ram än. Så jag sitter och knåpar för fullt när tiden finns.

Så här långt har jag kommit. Och då har jag gjort om konstruktionen ett antal gånger....

Kom gärna med förslag!

SteffeB
2011-12-31, 20:07
För några veckor sedan tillverkade jag en liknande mittenplatta till bommarna som du ritat här.

Det blev total kattskit...

Du är nog tvungen att ha platta på båda sidor om bommarna, sedan ska man nog inte snåla på materialet precis i mitten på maskinen där den är svagast. Nu ser jag inte om du har material under bommarna, men det borde du iallafall ha. Min ram kändes som att den skulle flyga iväg, flaxandes... :D

Fredrik R
2011-12-31, 20:20
Tackar för inputen!
Nu har jag lagt ner just detta projekt. Kommer att konstruera nått annat...
Fnular för fullt...

Fredrik R
2012-02-06, 07:22
Konstruktionen från första posten är nerlagd...
Ritar på lite nytt. Men jag blev sugen på att flyga så jag köpte en Y6 konstruktion som orkar att lyfta en 5D/7D.
Så den har jag byggt ihop.

Här är första lyftet med 7D. Har lite vibrationer som ska jagas bort bara...
Filmen är helt 'RAW' förutom att den har skalats ner till 720P


http://www.youtube.com/watch?v=uBcXHyQO3QU&list=UUI_wJfolk57m5Z6zLHsio6w& index=1&feature=plcp

pernstig
2012-02-06, 11:47
Ser väldigt stabilt ut jämfört med min Dadde-tricopter. Är det tack vare skicklig styrning eller teknisk lösning. Vilka tekniska stabiliseringslösningar finns förresten? Avancerade gyron? GPS?

simonarvestrand
2012-02-06, 11:50
Jag är väldigt övertygad om att fredriks maskin även skulle flyga stabilt i mina händer, men jag tror nog att viss del kan bero på att Fredrik är en grymt duktig helipilot.
Gyrot fredrik använder är ett riktigt bra och ruggit dyrt. nu har jag köpt mitt arducopter kort begagnat men man får ju typ 10 sådana för ett av Fredriks

thnilsson
2012-02-06, 13:14
Hej Fredrik

din y6 ser stabil ut på filmen kan man få se non bild på den?

mvh Per

Fredrik R
2012-02-06, 13:55
Ser väldigt stabilt ut jämfört med min Dadde-tricopter. Är det tack vare skicklig styrning eller teknisk lösning. Vilka tekniska stabiliseringslösningar finns förresten? Avancerade gyron? GPS?

DJI Wookong-M sitter på den.
Styrd gimbal med roll och tilt.

Fredrik R
2012-02-06, 22:01
Nu så har jag fått bort vibbarna :proud:


Men tyvärr så glömde jag att ställa focusen innan jag lyfte... :banghead:



http://www.youtube.com/watch?v=ZNnTaR21_iw

Rotorview
2012-02-08, 12:50
Ser bra ut Fredrik!

Som sagt vibrationsdämpning är bortkastat om kameran har tillräckligt med massa och motorer och propellrar är balanserade.

Maskinen är en prototyp som kom före den på bilden nedan.

Jesper

Fredrik R
2012-05-24, 21:42
Så... Nu har jag äntligen fått tummen ur och rita klar Hexan.
Den är ritad för Wookongs system.

29549

Passade på att göra en virtuell byggvideo oxå :D


http://youtu.be/TtZM-ynm_lU