handdator

Visa fullständig version : MBS SK60, första scratchbygget.



Trident
2011-12-26, 21:05
MBS SK60

Äntligen är det så långt kommet att jag ska börja bygga. Blir ett SK60 från MBS. Har aldrig gjort ett scratchbygge innan. Kallas det scratch även om delarna redan är utskurna? Nåväl, det är svårt nog för mig.

Beställde satsen med båda tillbehörspaketen. Ser mycket bra ut alltsammans. Beskrivningen är välgjord och lämnar inte många tveksamheter. Men om det är någon som vill komma med tips och råd så är dom välkomna.

Började så smått att bygga igår och idag har jag satt resten av spanten och byggt batterilådan. Allt har gått bra så långt förutom att jag råkade få en droppe CA att rinna ner till ett spannt och jiggen. Men det får bli en senare operation. Lägger upp lite bilder.

Mr J
2011-12-26, 21:38
Det finns en del tips i den här tråden: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/28557-Saab-105-Florette-från-MBS-RC-Models

senmathal
2011-12-27, 06:47
Scratchbygge tror jag att man brukar kalla det för när man bygger direkt från ritning, dvs att man börjar från noll. Men ditt bygge är väl lite mellanting mellan byggsats och ritningsbygge om jag förstått det rätt. Jag har aldrig byggt något laserskuret men tycker att den typ av bygge du håller på med ser väldigt stabilt ut, nästan så man tror det skulle hålla ihop utan lim :) Smart med aluminiumprofilerna, ingen banankropp där inte.

/Mats

jugg
2011-12-27, 08:59
"scratch ARF" eller "ARB" Almoust Ready to Build! :sarcastic:

Baua
2011-12-27, 10:14
Hej alla!
Jag skulle nog inte kalla det för ett ritningsbygge, då det inte finns några ritningar med till MBS maskinerna, förutom till roderytorna och fenan. Skulle nog kalla det för att manualbygge i stället. Garanterat mer scratchbygge än ARF.
Helt enkelt ett pinnabygge med manual, förkortning PMM.
:)

Hils
Magnus

Trident
2011-12-27, 12:50
Oj, då hoppas jag att jag inte trampat riktiga "Hardcore scratchbyggare" för hårt på tårna. :sarcastic: Man kan väl inte byta namn på tråden?

Nä nu bär det iväg ner i lokalen.

Sweeper
2011-12-27, 15:32
För min del, som bygger allt jag kommer över, så räcker det med att kalla det för modellbygge. :)

MBS Sk-60:a är väldigt snabbyggd vilket du nog kommer att märka av. :)


Göran

Trident
2011-12-28, 19:43
Idag blev det lite jobb med att balansera fläktar och löda kablar. Inte mycket mer som hänt. I morgon blir det test av motorer och lite byggande hoppas jag.

Krille
2011-12-29, 09:06
Du har köpt en sats med byggdelar alltså är det en byggsats :)

Trident
2012-01-02, 21:01
Hejsan,

jag håller på att balansera fläktarna. Men jag har fortfarande vibrationer vid ca:20% gas. Får ni era fläktar helt vibrationsfria? Länkar till en film. Där hörs vibrationer vid 2 olika vartal. Nu har jag bara det som kommer vid "lägre" varvtal.


http://vimeo.com/34338835

Krille
2012-01-02, 21:10
Det är skillnad mellan statisk (som du gör på bilden åvan) och dynamisk balansering (under gång).

Det som kan hända för dig är att den dynamiska balanseringen inte är bra och de kan man inte göra något åt på modeller utan det krävs speciell vibrationsutrustning och dator.

Men man brukar göra när den dynamiska balanseringen inte blir bra är att helt enkelt ta lös och vrida propp/fläkt 45 grader och prova igen. blir det inte bättre upprepa tills det blir bra.

henke2
2012-01-02, 21:11
Det är ju mer än fläkten som snurrar... Hur är det med motorn? Billig historia eller något "riktigt"? Krokig axel och billiga kullager ger vibrationer det med.

Trident
2012-01-03, 00:38
Jag har vridit fläkten på fästet flera gånger.
Det är WeMoTec Microfan och Typhoon motorer. Men jag undrar om det ska gå att få dom helt fria eller är det normalt med lite vibrationer? Om de ska gå helt rent så jobbar jag lite till på det.

Mvh
Tobbe

Bonanza
2012-01-03, 02:05
På tal om balansering av fläktar?
Är det någon som vet om det finns någon i Sverige som har utrustning som klarar av dynamisk balansering ?
Tamjet i Usa har ju en tjusig utrustning.
http://www.youtube.com/watch?v=K4ovMnZ9xTM

henke2
2012-01-03, 12:47
Man kan även logga vibrationer med en smartphone, analysera och justera efter detta. Finns beskrivet på rcgroups hur man gör.

fege
2012-01-03, 13:23
Jag har använt en sådan här http://www.bobsworkshop.co.uk/outdoor-flying/ducted-fan-balancer för att balansera ett par fläktar och den funkar faktist över förväntan. Det tar en stund att komma underfund med hur man skall gå til väga för att det skall gå riktigt smidigt men jag är nöjd så långt.

Trident
2012-01-03, 13:41
Tror att det var denna sidan som Henke2 menade. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1267814

Tyvärr har jag ingen smartphone så jag försöker som innan lite till.

Bonanza
2012-01-03, 14:09
Trident / Henke2:
Strålande... Jag har inget EDF bygge på gång just nu, men har beställt en som kommer om nån månad.
Ska testa att använda min HTC Desire till att balansera på detta sätt.

henke2
2012-01-03, 15:51
Trident / Henke2:
Strålande... Jag har inget EDF bygge på gång just nu, men har beställt en som kommer om nån månad.
Ska testa att använda min HTC Desire till att balansera på detta sätt.

Japp exakt!! Det är helt otroligt hur mycket man kan ha sin android till om man väl har öppet sinne :-) Först ballancerar du fläkten med telefonen, sen loggar du GPS hur fort kärran går, sen kör du FPV med Desiren som dina ögon och sänder videosamtalet ner till en telefon som stödjer HDMi ut till dina glasögon. Räckvidd på hela sveriges längd är det få system som erbjuder :-) aaa kool är det

Trident
2012-01-05, 15:55
Nu har jag fått ballans i fläktarna och fått in dom i spanntet. Nästa jobb blir att göra motorrören. Kanske kan bli lite pilligt men det ska nog gå. Har nog använt lite mycket CA. Halva flaskan är använd till detta stadiet. Men det luktar ju så gott. :sarcastic:

Matsa
2012-01-05, 20:44
Vart har du fått tag i de fiffiga aluminiumvinklarna?
Ska till att bygga en Jas39 med samma slags jigg.

Matsa...

Trident
2012-01-05, 20:48
Matsa,

de fixade jag på jobb. Slitsade upp ett 100x50 rör och körde ner kanterna så det passade till jiggen. Längden gjorde jag för framtida bruk. :)

Matsa
2012-01-05, 20:52
Ok, modellen är på ingående så jag får vänta och se vad som passar som Jigghållare.
Jag får nog besöka Bauhaus de kanske har något lämpligt :0)

Trevligt bygge föresten!

Matsa...

Trident
2012-01-05, 20:56
Ja det är en trevlig modell. Det är spännande att bygga. Har aldrig gjort det innan. Om det faller väl ut så blir nog nästa ett Viggen. Också från MBS. Verkar vara bra grejer.

puggen
2012-01-06, 09:36
Luktar gott säger du, nä fy fasen och farligt dessutom :)) men ett riktigt snyggt bygge är det..

/Roffe

Trident
2012-01-11, 19:51
Nu har jag börjat pilla med motorrören. Inte helt lätt att få till det riktigt bra. Har gjort ett litet hjälpmedel men föll inte ut riktigt som jag hoppats. Första röret är på plats med några små glipor i spanten.
Har börjat på det andra men är inte människa till att få det riktigt bra längst fram. Röret ligger ganska bra emot i de andra spanten. Men jag tar tag i det imorgon igen.

marell01
2012-01-22, 23:14
Tjena Trident, Om du kollar i min nya byggtråd så kanske du kan få lite tips angående insugen.
mvh
Marcus

Trident
2012-01-23, 18:42
Tack för tipset Marcus!

Det är en bra idee att göra det 2-delat. Blir säkert betydligt lättare att få till det då. Magnus erbjöd sig att skicka polystyrenark men jag tackade nej. Hade nog varit en bra idee ändå. Jag har bara limmat fast det ena röret än. Får se om jag har plast så det räcker att prova att göra det andra delat, annars får jag beställa några ark.

Kul att se att du bygger ett SK60 också. Då blir det säkert många användbara tips. :)
Mvh
Torleif