handdator

Visa fullständig version : Prisfråga Futaba FF7



magnusvr
2012-01-04, 18:31
Hej!

Jag har fått erbjudande att köpa en begagnad Futaba FF7 med 5 mottagare för 1000:- plus frakt.

Jag har diverse flygsaker, helisar, multikoptrar och framöver kanske flygplan. Jag tror aldrig att jag kommer att behöva mer än 7 kanaler, vad ska man med det till? Hur som helst så får jag väl uppgradera om jag någon gång behöver det. Just nu är jag ganska basic, försöker lära mig flyga lite 3D med min HK-450, samt leker lite foto med min Hexakopter osv. Idag har jag Hobbykings billiga radio, men den är lite bökig att byta modell med...och programmera i fält. Kräver dator.

Jag tänker mig att man köper en Corona-modul och mottagare från Hobbyking och kör 2,4Ghz. Tänker jag rätt?
Är 1000:- plus frakt rätt? Man får ju en ny 7C för drygt 2000:- som jag förstår det. Ska jag pruta mer?

Mvh
Magnus

bem
2012-01-04, 20:42
Hej,

Hur gammal är radion? 7C/FF7 kom ut första gången ca 2003 och såldes därefter i FM version och finns numera FASST 2.4 GHz version.

Ju äldre radio desto störe risk för "problem" med en radio, elektronik håller inte hur länge som helst.

Batteriet/accen i sändran beöver säkerligen bytas ut till nytt (t ex 8 st NiMh 1,2 volt celler som bildar en accpack för sändaren kan kosta ett par hundra). Ny mottagaracc får man räkna med också. Inga servon som följer med? 5 mottagare - vad är det för modell på dem (5 originalmottagare av samma modell som följer med en ny 7c/FF7 FM? Mottagaren heter R137F till FM versionen.

Det är väl egentligen inget problem att använda FM bandet som den här radion har men livet är ändå lite smidigare och kanske säkrare med 2.4 GHz radio, som är det helt dominerande nuförtiden.
Att sätta i en 2.4 GHz modul i 7C/FF7 t ex Frsky, Corona eller nåt annat fabrikat kan funka bra.

En ny Futaba 7C 2.4 Ghz med mottagare (inga servon) kostar ca 2600-2900 kr.

Visst har 5 FM mottagare visst värde men skall du ändå sätta i en 2.4 GHz modul så behöver du 2.4 GHz mottagare istället (om du inte skall ha radion växlingsbar mellan FM frekvens och 2.4 GHz frekvens).

Fler än 7 kanaler - t ex skalamodeller, jetflygplan osv kan lätt dra iväg med kanalerna speciellt när man använder två servon till samma funktion (två skevservon, två klaffservon, två höjdservon, rök, landställ, osv osv. Futaba släppte nyss in 18 kanalare (18MZ) så nog finns det behov av många kanaler men om just du behöver fler än 7 kanaler i framtiden kan vara svårt att bedöma.

Lycka till med ev radioköp.
Jag har själv Futaba (14MZ) FASST 2.4 GHz.

/Bo

numnutchris
2012-01-04, 21:21
Det är en av fördelarna med att hellre ha "Såld" i en annons än att sålda prylar/annonser tas bort - är ju lite vägledning när man letar pris på beg. Själv tycker jag 1000 är mycket för så gammal radio, köpte nyligen en 7C 2,4 FASST till skolflyg för 1000 som var väl använd (kom 2007, troligen inköpt 2008) men fullt fungerande, inkl trött LiPo i sändaren men "nytt" NiMh medföljde.

magnusvr
2012-01-06, 21:49
Stort tack för era svar och erfarenehter! Det hjälpte!
Affären är nu avgjord, jag fick ner den från 1300:- till 800:- plus frakt, så det får det bli. :)
Ny 2,4-modul och mottagare på Hobbyking nästa...

Mvh
Magnus