handdator

Visa fullständig version : Ska handla men vad?



2012-01-05, 03:51
Huvva vilken förvirrande syssla det är att köpa multikopter! Jag behöver råd :banghead:

Jag tänker skaffa mig en självstabiliserande multikopter för fpvflygning med gopro kamera.

Dom kontrollerkort jag mest har kollat på är Fy91q med gps och naza.
Läser man på rcgroups så verkar ju fy91q vara väldigt vingligt och svårjusterat men har väldigt många funktioner för priset. Är det nån här som har provat?

Naza å andra sidan verkar ju fantastiskt på alla vis men saknar gps. Wookong har allt men är ju löjligt dyrt. Finns det andra bättre förslag? Jag kan inte flyga heli, så jag behöver ett självstabiliserande.

Ramar finns det ju hur många som helst av i väldigt varierande pris. Behöver en välflygande ram som funkar med kameran. Det känns som att det är en quad jag vill ha.

Vad tror ni om "Det här (http://www.quadcopters.co.uk/?PageID=ShowItem&Item=DJI Naza F450 Quadcopter Kit&Desc=NAZA F450 Kit by DJI)" kompletta DJI-kitet? Verkar prisvärt. Har sett den ramen med gopro kamera monterad men kanske finns lämpligare.

Då min Flash 5x nog är i klenaste laget tänkte jag testa en Turnigy 9x från HK då den trots det osannolika priset tydligen är en bra radio med sändarmodul

Tacksam för åsikter och hjälp.

Boonzie
2012-01-17, 18:09
Jag ska peta ihop min första jag med :)

Ska köpa Dji flamewheel och sen lutar det åt Naza eller CopterControl. Lär väl bli ett kamerastativ i stil med detta:
http://www.x468.com/img/Flamegear1_.jpg

Var inne lite på FY91Q förut men det verkar funka så där vad jag läst :/

SteffeB
2012-01-17, 18:48
Köp inte dji flamewheel! Ramen är alldeles sladdrig, det fungerar inte alls bra. Jag har en över...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

2012-01-18, 21:53
Det är precis det stativet+flame-kitet jag har varit sugen på också :concern:.
fpv4ever.com säljer hela dji-kitet för 419€ inkl frakt. Det skulle ju nästan va värt att köpa bara för elektroniken och köpa en annan ram om nu flamen är skit.

Har du provflugit flamewheel?

SteffeB
2012-01-18, 23:38
Jepp. Minsta obalans i motorerna gör att hela ramen fladdrar. Står mycket om det på RcGroups. Har dock lite funderingar på att göra en stödram. För hur det än är så är ramen supersmidig att montera grejor på, och så är den ju snygg! :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

2012-01-19, 00:16
Jo, jag har också läst diskussionerna lite på rcg men det ska tydligen funka bättre med dji-motorerna. Jag kommer ju inte göra nån avancerad flygning heller.

Kör dom flesta med hemmagjorda ramar eller vad är det som gäller?
DeXmodels ser ju roliga ut men är nog inte optimala för en gopro. Gaui 330x med naza och kameraställ då?

SteffeB
2012-01-19, 00:29
Inte en aning om vad som används mest i ramväg, vet dock att dji-ramen inte är bra.


Vi har lite diskussioner om ram/gimbal bygge i en annan tråd. ( bygga hexacopter tillsammans) Kolla där för lite sunda idéer! :)

Satsa på dji styrsystemet, det får du nog bäst/enklast resultat med! :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

dezent
2012-01-19, 15:34
Köp inte dji flamewheel! Ramen är alldeles sladdrig, det fungerar inte alls bra. Jag har en över...


Jag har hört detta på många ställen men min funkar väldigt bra med coptercontrol och tigermotors,
vad är det som krånglar på din?

SteffeB
2012-01-19, 16:07
Gummiaktiga armar verkar göra att alla eventuella vibrationer i motorer/proppar förstärks. Styrsystemet fungerar sämre, maskinen drar även mer kräm. Klart att det fungerar med välbalanserade motorer, men jag tycker ändå att den är löjligt klen.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

dezent
2012-01-20, 13:53
Gummiaktiga armar verkar göra att alla eventuella vibrationer i motorer/proppar förstärks. Styrsystemet fungerar sämre, maskinen drar även mer kräm. Klart att det fungerar med välbalanserade motorer, men jag tycker ändå att den är löjligt klen.


Kritiken jag har hört om den är ju att den är för styv då den
är gjord i någon slags hårdplast.

SteffeB
2012-01-20, 14:43
25900

dezent
2012-01-20, 21:57
Du har absolut en poäng där men jag har inte sett några problem
under flygningen, den beter sig mycket bra.
Det kanske beror på hur mycket last man har med sig?
jag kör med en gopro, 2.4ghz sändare och ett 3000mah
3S acc på 10" gaui proppar.