handdator

Visa fullständig version : Val av sändare multikopter (nybörjare)



Vindfrisk
2012-01-07, 18:22
Hej,

Det verkar finnas en hel djungel av sändare att välja mellan, och jag har ärligt talat svårt
att välja och avgöra vad som passar mina behov. Jag är helt nybörjare och har bara kört
med bil innan, och min tvåkanalsradio funkar inte så bra till en helikopter :)

Sändaren skall användas till en trikopter (tänkt bygga denna (http://rcexplorer.se/projects/tricopterv25/tricopterv25.html) om ingen har ett bättre alternativ).
Som sagt är jag nybörjare och behöver således inga avancerade funktioner.
I framtiden hade jag tänkt köra lite FPV om detta påverkar valet, samt kanske byta upp mig
till en hexakopter eller liknande. Jag kommer förmodligen inte köra vanlig helikopter eller flygplan.
Jag vill kunna köpa extra mottagare relativt billigt, eller om det finns kopior som fungerar bra till
sändaren, så jag slipper flytta mottagre mellan helikoptrarna.

Har kollat på dessa:
Hitec Aurora 8 (http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=6137)
Futaba 4YF (http://www.hobbex.se/produkter/radiostyrt/radioutrustning/6396-futaba-4yf-24g-fhss.html)
men har som sagt svårt att avgöra om den billigare Futaban räcker för mig eller om Hitecen är
ett måste.

tack på förhand för alla tips jag kan få!

SteffeB
2012-01-07, 19:27
Jag skulle valt den avancerade. Finns det ens modellminnen på den billiga ?

Själv kör jag med en Turnigy 9x med smartiepart.com-kort. Er9x mjukvara, samt snart ett Frsky DJT mottagar/sändarpaket. Jag är supernöjd! Är väl uppe i 12-1500:- kanske för allt, då har jag köpt 2 d8r-II mottagare. Det är såklart lite pyssel att få till det, men har man lust med nån sömnlös natt så ordnar det sig. Extra mottagare kostar 25$. Då har du även larm på sändaren när den tappar kontakt med mottagaren!

Är du inte van med att skruva och jävlas med grejor så är ovanstående kanske inte någon bra idé, men får du det att fungera så är grejorna ju oslagbara!

chrisvås
2012-01-07, 19:48
Skippa den billiga futaban och framförallt turnigy 9x. Kolla på futaba t8fg http://www.inwoodmodels.com/product_info.php?cPath=13_100_281&products_id=3360 eller en jr xg7 http://www.inwoodmodels.com/product_info.php?cPath=13_109_182&products_id=3396 om du vill ha en bra budgetradio. Nu med en extra mottagare på köpet tydligen.

SteffeB
2012-01-07, 19:56
Vaddå framförallt turnigy 9x? Berätta gärna mer. Alltid kul att höra av någon som säkert inte provat själv.

Vad är det som är så "budget" med den andra radion förresten? Om man funderar på en radio för 900 kr vill man väl inte ha förslag på.en som kostar en förmögenhet i jämförelse. vad kostar t.ex en mottagare till den?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

McRegor
2012-01-07, 20:07
Ja, om sändare kan man nog tycka väldigt mycket.
Turnigy ÄR ett utpräglat lågbudgetval som jag också skulle undvika. Att börja med att bygga om och byta programvara känns inte optimalt för mig i alla fall. Även om den ibland ger lite mera än man betalar för den så skulle jag inte välja den i första hand.
Futaban är också en väldigt mycket "budget-sändare". Ingen computer-sändare överhuvudtaget och saknar därmed bl a minnen. Den nivån var användbar på 70-talet (ja, jag flög då) men inte 40 år senare.
Auroran är säkert det vettigaste valet av de som trådskaparen räknade upp.
Sen brukar jag också rekommendera att kolla på bra begagnade kvalitets-sändare - t ex Futaba 9C som det borde finnas rätt många av. Det är en s k modulsändare så det fungerar bra att köpa den i 35 MHz-utförande och sen köpa ett nytt "2,4 GHz-kit" från t ex FrSky för några få hundralappar. Det är bara att byta modulen (utifrån), sätta i den nya mottagaren i kärran och dra igång.
Tror du att du kommer att fortsätta med RC-flyg så köp så bra sändare som du har råd med. I annat fall torskar du garanterat på ett byte inom ett år eller så och det brukar bli dyrare i långa loppet.
Hälsningar
Roger

SteffeB
2012-01-07, 20:17
edit: inlägg i fel ordning...



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

chrisvås
2012-01-07, 20:58
Jag har haft äran att äga en Turdigy 9x i ett par dagar. Insåg efter öppnande av bakstycket att jag aldrig någonsin ville riskera en olycka pga undermålig kvalitet. Om man detaljgranskar det som sitter i inser man ganska snart om man är med i matchen att de mekaniska komponenterna knappast är av en kvalitet som passar i västvärlden år 2012.
För att göra en enkel jämförelse så ger inte 8 megapixlar i en mobiltelefon bättre bilder än 3.2 megapixlar i en kvalitetskamera, vilket många tycks tro. I kamerans fall handlar det om optiken vilken kan jämföras med mekaniken i en radio. Optiken i en 9x är likvärdig med en 0.3 mp kamera köpt på rusta 1998.

Trådskaparen funderade väl på en billig futaba kontra en aurora, den billiga futaban är inte prisvärd, auroran är dyr jämfört med jr:en i länken.

Sen tycker nog jag som Roger att det finns otroligt bra begagnade alternativ. Jag kör själv med begagnat och har så gjort de senaste 20 åren.

Bästa tipset som faktiskt svider lite är:
Släng in en köpes på rcheli.se , helikoptersnubbar har en tendens att vilja byta grejer ofta.

SteffeB
2012-01-07, 22:20
Som sagt så tycker iallafall jag att den fungerar riktigt bra. Fördelar och nackdelar kan man väl dikta upp om allting. De som köpte 0,3mp kameran var säkert skitnöjda de med!

Sen tror ju jag personligen inte att radion kommer stå för en hundradels promille av "olyckorna" med en tricopter. Men det är klart, köper man en billig skitradio kan man ju alltid skylla på den. Det är kanske därför helikopterflygarna byter så ofta, haha...

Modellflygarn
2012-01-07, 23:13
Hej!
Jag kör med en Futaba T8FG, tycker den är prisvärd och den har 12+2 kanaler om man vill!
Det finns billiga FRsky mottagare som funkar bra till Futaba så det behöver inte bli SÅ dyrt.
Ligger väl i liknande prisklass som Auroran?
Turnigy har jag ingen uppfattning om.
Om du har möjlighet så försök att få känna radion innan du köper. Smaken är ju som baken... :)

McRegor
2012-01-07, 23:30
Kompletterar mitt inlägg med att jag har lite svårt att förstå att man kan lägga flera tusenlappar på en kärra men sen tycker man att länken mellan kärran och piloten inte behöver kosta mer än några få hundralappar... För mig är sändaren central - den skall sköta kommunikationen med kärran tillsammans med mottagaren, den skall ha den funktionalitet jag eftersträvar, jag skall trivas med den och inte minst vill jag ha bra kvalitet så att jag kan lita på att den alltid fungerar. Visst - allt kan råka ut för fel men jag är rätt övertygad om att med en radio (sändare främst eftersom den har en hel del mekanik) av bra kvalitet (vilket brukar vara ett känt och beprövat märke) så är sannolikheten att man skall slippa problem avsevärt mycket högre än för utpräglade billighets-grejor. Tyckte f ö att Kristians kamera-jämförelse var rätt slående...:)
Hälsningar
Roger

Vindfrisk
2012-01-07, 23:56
Tack för all nyttig information.
Vad tror ni om en Hitec Optic 6 Sport (http://www.hitecrcd.com/products/aircraft-radios-receivers-and-accesories/aircraft/optic-6-sport-2-4ghz.html) som ett budgetval?

SteffeB
2012-01-08, 00:56
McRegor&co: Nej, det här går inte. Jag har säkert 150 lustiga inlägg på lager nu, men jag vill inte vara för elak.

Jag ger mig! Ni har såklart rätt!

McRegor
2012-01-08, 09:48
Ja du SteffeB,
Om det är lustiga inlägg som du kanske tror är rätt melodi när en nybörjare ber om råd så är det nog rätt beslut att inte skriva dessa. Både jag och Christian har försökt att vara seriösa i våra råd och därmed föreslå lite "säkrare" lösningar vilket vi tror är en bättre väg för speciellt nybörjare som har svårt att bedöma vad som är bra eller mindre bra. Vill man experimentera med andra programvaror m m så kan säkert Turnigy-sändaren vara rätt val men vill man ha en sändare som fungerar från början och inte oroa sig för sändarkvaliteten så finns det bättre/säkrare val helt klart. Men var och en blir salig på sin tro och jag och många andra tror att t ex en Futaba/JR/Spektrum m m i medelprisklass är ett bättre och säkrare val.
För att återgå till trådskaparens frågor så har jag ingen personlig erfarenhet av Hitec Optic Sport men jag vill minnas att det är en enklare variant av den vanliga Opticen. Jag tror att det är lättare om du antyder vilken prisnivå som är acceptabel - då kanske du kan få rimliga förslag. Men Opticen ligger troligen i ungefär samma klass som Futaba 6 Ex och Spektrum DX6i och det är väl vad jag tycker är den lägsta acceptabla. Programvaran i dessa sändare är inte lika bra som lite dyrare, programmeringen är ofta lite struligare p g a bl a mindre display och mekanikern i sändaren är likaså lite enklare. Men alla dessa tre fungerar säkert OK om man är medveten om att det är lite enklare sändare. Fördelen med Spektrum om man jämför dessa 3 enklare sändare är att om du t ex skall flyga inomhus med enkla "depronflax" så finns det väldigt billiga "piratmottagare" som ofta fungerar bra i alla fall på de avstånd som är gäller inomhus. Vidare finns det en helt del färdiga kärror (s k BnF - "Bind & fly") som har Spektrum-mottagare så har du då en Spektrum-sändare är det bara att binda sändaren till kärran och flyga.
Men skall du bara flyga multikopter har ju inte det nån betydelse men jag skulle tro att du rätt snart vill testa även vanliga kärror....
Hälsningar
Roger

jugg
2012-01-08, 10:29
Har en beggad futaba 6ex 2,4 som du skulle kunna få köpa billigt, med några motagare, (frsky)

Pm om du är intresserad, radion finns i sthlm.

Silverfisk
2012-01-08, 10:41
Hej Vindfrisk,

Jag råder dig att köpa en TURNIGY 9X! De sändare du listar upp är tyvärr antingen för simpla eller för dyra för en nybörjare.

Jag var nybörjare för drygt ett år sedan och jag köpte mig en turnigy 9x som första riktiga "sändare".
Ett köp jag ALDRIG ångrat mig och jag har numera två för att kunna buddyboxa med barnen...

Du behöver inte programmera om den eller dylikt den fungerar utmärkt direkt ur lådan och har funktionalitet som dina andra budgetval bara kan drömma om.

Och turnigyn är garanterat lika säker som någon annan för dina behov...

Sen när du köper dig ett 2 metersplan 10kkr klassen kan du ju uppgradera radio men tills dess är turnigyn garanterat överlägsen de andra...

begagnat vet man aldrig vad den varit med om så utesluter man turnigyn pga av säkerhet så bör man inte köpa begat heller...

/S

jugg
2012-01-08, 11:14
begagnat vet man aldrig vad den varit med om så utesluter man turnigyn pga av säkerhet så bör man inte köpa begat heller...

/S

Så du hävdar altså att min radio då skulle vara dålig då?

den har bara varit använd som elevradio och således inte så ofta och inte heller misskött!

min tanke var att man kunde få ett känt märke att börja med, sedan även få någon eller några mottagare som en start.

Vindfrisk
2012-01-08, 13:18
Prisklass 2000 och ner. MAX 2000
Anledningen till att jag hade med den dyra i början var för att poängterade att jag inte förstod skillnaden

chrisvås
2012-01-08, 13:52
För 1200:- + en dryg hundring i frakt får du en ny kvalitetsradio som fungerar till det mesta. http://www.inwoodmodels.com/product_info.php?cPath=13_109_192&products_id=3441

Annars är som sagt begagnat ett bra alternativ, gärna av Åke 44 med för mycket pengar och för lite fritid.

Jag har kött på benen när jag uttalar mig om saker som kan anses kritiska, annars låter jag bli. Säkerhet är en viktig aspekt för oss alla och kan man skala bort en aspekt så återstår bara alla andra men många bäckar små...

Turnigy har massor av bra grejer men min upplevda erfarenhet av radion är inte ok och absolut inte för en nybörjare. Den är förmodligen superkul att modda och greja med men för en nybörjare anser jag att det är enklare med plug and play.

Sist men inte minst så är detta mina åsikter och var och en får naturligtvis ha sina egna.

Ha kul vettja.

Christian

McRegor
2012-01-08, 14:23
Hej,
Kan fylla på Christians tips med denna - om du tycker dig ha råd - http://www.inwoodmodels.com/product_info.php?products_id=3445
Det är en alldeles ny modell som verkar ha betydligt mera utvecklad programvara och flera finesser - t ex telemetri.
Den sändaren lär räcka bra länge men till sist är det ju en ekonomisk fråga.
Hälsningar
Roger

Vindfrisk
2012-01-08, 16:23
Jag har hört och läst att Spektrum inte ska vara att rekommendera ifall man vill köra FPV.
Tydligen skall deras radio störa en del.

Finns det någon sanning i detta?

numnutchris
2012-01-08, 16:38
Vet inte om jag bidrar med något nytt iom håller med ovanstående: det är bättre med en bra radio (kvalitet) som man kan flyga allt med, från depronflax till vad behovet nu är. Har också öppnat kinaradio och fick själv börja med att löda om lite innan allt fungerade som det skulle.
Futaba 6EX som nämns är ingen dålig radio i sej, men konstruktionen känns gammal, främst programvaran som är begränsad. Då är 6J bättre val, tyvärr sänder den på deras "budgetprotokoll" FHSS.
Ang Hitec - får du tag i Optic (i stället för sport) så har den modul och du kan välja tex. FrSky som nämnts, själva radion klarar en hel del för att vara 6-kanalare men ska du framöver köra FPV med allt det innebär så röstar jag också för Futaba 8:an (som numera är 12kanalig + 2 av/påkanaler). MEN den är både bökig och lätt att programmera; lätt då mycket finns "färdigt", bökig då alla funktioner i princip går kasta om som man själv vill (och sen tappar man bort sej kanske :)

En nackdel när du väljer system idag är att systemen låser en till tillverkaren, mottagarna fungerar inte med andra sändarmärken - undantag tex. spektrum och futaba där det finns "pirater" eller kloner som kostar en bråkdel av orginalen. Hamnar du på spektrum så välj system med DSMX (DSM2 och gamla DSM var/är inte bra tex. pga hur de väljer kanal/kanaler)

:alberteinstein:

Silverfisk
2012-01-08, 16:46
Så du hävdar altså att min radio då skulle vara dålig då?



Haha klev jag på en öm fot :)

/S

DTL
2012-01-08, 17:57
Till McRegor: du talar om mekaniken , jo det är ju det dom flesta kan se se och förstå. Men det är väl 1 - 3 % av saken.
Är man rädd för nästan allt så köper man kanske en Futaba eller liknande Europeiskt för 10 - 30000;- och tror att man är garderad, men tyvärr grundlurad. Deras och andra Europeiska apparaters fantasipriser på mottagare m.m är ju inget annat än bedrägeri och i högsta grad oseriöst, det bör vi motarbeta så att dom tvingas tänka om.
Till trådskaparen: köp det du kommer fram till genom att läsa på forumet och lära dig själv, eller om du inte orkar det och har massa pengar över så är det ju enkelt, bara gå in i butiken och be om råd från ett butiksbiträde, (skämt).

McRegor
2012-01-08, 18:31
DTL,
Såvitt jag kan se i mina inlägg så har jag inte rekommenderat någon radio i 10.000--30.000 kr-klassen.
Jag rekommenderar ett välrenommerat märke och i synnerhet till en nybörjare som har svårt att bedöma vad som är bra eller inte. Jag kan inte se att mekaniken bara betyder 1--3 % - mekaniken är ofta det som skiljer mest emellan billiga och dyrare sändare för elektroniken kostar ju i princip inte mycket mera att göra lite mera utvecklad. Jag vet egentligen inte vart du vill komma med ditt inlägg annat än att avråda från att köpa etablerade märken p g a deras prispolicy vilket känns väldigt märkligt. Frågan är då vad du egentligen rekommenderar trådskaparen att köpa eftersom han frågar efter råd och är en nybörjare som säkert också behöver vettiga råd.
Sen håller jag med numnutchris att programvaran i Futaba 6 Ex inte är den mest utvecklade - om man säger så. Jag skulle personligen lägga på lite pengar för att komma upp en klass men detta får var och en bedöma efter sina behov och förutsättningar.
//Roger - som i alla fall försöker ge seriösa och välmenande råd

Impulze
2012-01-08, 19:48
Mitt tips utan att nämna nån speciell sändare är: Köp en med stor display så du slipper förkortningar av funktioner. Detta var det jag tyckte var struligt som nybörjare.

//Matte

Vindfrisk
2012-01-08, 19:59
Ang Hitec - får du tag i Optic (i stället för sport) så har den modul och du kan välja tex. FrSky som nämnts, själva radion klarar en hel del för att vara 6-kanalare men ska du framöver köra FPV med allt det innebär så röstar jag också för Futaba 8:an (som numera är 12kanalig + 2 av/påkanaler). MEN den är både bökig och lätt att programmera; lätt då mycket finns "färdigt", bökig då alla funktioner i princip går kasta om som man själv vill (och sen tappar man bort sej kanske :)


Det finns ju moduler likt denna (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15620) att montera i en Hitec Optic 6 Sport, med den kan jag använda mig av billiga Assan-mottagare.
Vad jag förstått ska Optic 6 Sport vara modernare och nyare än bara Optic 6. Största skillnaden att Sport inte har 35mhx bandet kvar.

numnutchris
2012-01-08, 20:12
Det finns ju moduler likt denna (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15620) att montera i en Hitec Optic 6 Sport, med den kan jag använda mig av billiga Assan-mottagare.
Vad jag förstått ska Optic 6 Sport vara modernare och nyare än bara Optic 6. Största skillnaden att Sport inte har 35mhx bandet kvar.

Hoppas jag inte tar miste, men Sport tar inte modul som sagt utan du åker på
denna om du vill köra Assan (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8354__X8D_2_4GHz_trainer_port_X8_hack_module_PPM _Only_.html)
eller vad jag tycker är bättre
FrSky D-modul som klarar både V- och D-mottagarna (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17205__FrSky_DHT_8ch_DIY_Telemetry_Compatible_Tr ansmitter_Module.html)

chrisvås
2012-01-08, 20:49
Elektronik är gratis i jämförelse med mekanik. Varför dog vhs och kassettband ut fort som fan? Ganska mycket billigare att tillverka cd och dvd, vilka har som en bonus bättre ljud och bildkvalité än dess föregångare. De rörliga delar som finns i moderna spelare om de finns alls, då mer och mer blir minnesbaserat, är lätträknade. Detta tjänar såklart alla på men det är ju knappast med konsumentens bästa som nya lösningar uppfinns.
Så för att tillverka en billig radio där elektroniken redan är billig hittar man andra billiga lösningar, i turdigys fall plast, metall och toleranser.
Det går att köpa en ny mobiltelefon på ica med färgskärm och kamera för 99:-, den har förmodligen mer avancerad elektronik i sig än en simpel radio.

Bonanza
2012-01-08, 20:51
Menyerna i Hitec Optic 6 känns som rena stenåldern om man jämför med tex Spektrum DX6i.
Krångliga tycker jag att dom är också.

tragi702
2012-01-08, 22:57
Hej.
utan att oxo jag tänker gå in på märkesdividerandet,så ska jag försöka vägleda dig efter Frågan du ställde:
nämligen VAD behöver man till en trikopter?(multirotormaskin i allmänhet med typ KK kort)

Sändaren:
endast fyra kanaler behövs egentligen MEN:
den behöver digitala trimmrar, och därmed kan man oftast ställa känsligheten på dessa.
(detta bestämmer hur mycket varje "knäpp"ska finjustera flygläget).
detta för att kunna trimma ut en multirotormaskin så den står helt stilla)då man trimmar fartreglagens varvtal i hovringsläge(när man står stilla).
detta är mycket mera känsligt än ett höjd eller skevroder på en flygmaskin..
(detta gäller olika tri/quad/hexa som använder typ KK kort eller gyron
simpla sändare har oftast inte detta o det blir i stort sett omöjligt att trimma den så den håller sig någorlunda stilla själv.

Exponentiella utslag på spakarna underlättar flygning/hovring enormt för nybörjare(och erfarna piloter)
(spakens utslag blir då mindre runt mittpunkten och större längre ut på spakrörelsen.
Enkla sändare brukar ofta inte ha denna funktion.

hoppas jag inte krånglade till det ytterligare,är det nåt som du inte förstod ?.ska jag försöka förtydliga mig mera isåfall.

Lycka till med Trin.(de är riktigt coola maskiner o flyga)

Mvh Patrik.

bokis
2012-01-09, 00:05
Gillar det mesta i en sån här tråd,många visa råd från erfarna gubbar som jag tycker man ska ta åt sig av..
Viktigt tycker jag är att det är en pålitlig radio som är känd för att inte trassla när man är rookie,det finns inget som får en att tappa sugen fortare än prylar som inte funkar eller är för komplicerade..
DTL,jag tycker liksom McRegor att pålitlig mekanik är betydligt mer än någon% ,för mig så är den en del i helheten,ingenting är bättre än svagaste punkt.
Och att sen kalla Futaba o andra etablerade märken för oseriösa,det förstår jag inte alls..

Chrisvås,som jag ser det så är det väl inte huvudsakligen elektroniken man betalar för längre,det är kostnaden att utveckla mjukvaran...
Processen att ta fram ett pålitligt system för 2.4 har ju i vissa fall handlat om år,sånt kostar..


Vad jag har dragit för slutsatser den tid jag har pysslat med den här hobbyn är att man får till 99% vad man betalar för,spara in pengar på billiga servon,strömbrytare,förlängningskablar m.m har hitills de ggr jag har gjort det garanterat bitit mig i R'**ven efter ett tag eftersom jag inte vet vilket av alla dessa lågprisprylar som är bra köp,det är just därför som jag numera köper ett fabrikat som jag litar på och som har varit kanon för mig hitills..

Det sista som jag tycker är viktigt är att man ska komma överens med programeringen av sin radio,att som jag som inte är någonstörre auktoritet på det området klara av det,att radion är såpass logisk och pedagogisk så att jag fattar vad jag ska göra utan att ha ingenjörsexamen i IT o Elektronik..

Vindfrisk
2012-01-09, 13:03
Tack återigen för all hjälp och information! ovärderligt för mig



hoppas jag inte krånglade till det ytterligare,är det nåt som du inte förstod ?.ska jag försöka förtydliga mig mera isåfall.

Allt du säger låter viktigt och inget jag tänkt eller vetat om tidigare. Men jag vet inte vad alla de funktioner du nämner översätts till när man kollar på en radio. Vad heter alla dessa funktioner när man kollar på en radios beskrivning?

McRegor
2012-01-09, 13:12
Om vi skall lägga till användbara funktioner för elflygare så är "trottelspaks-startad" timer närmast oumbärligt för mig personligen. Alltså att du kan få en eller flera timers som startar när du "gasar" och bara räknar tid när du ger "gas". Sen kan du då få en signal när du t ex haft en motortid på 8 minuter eller vad du nu väljer för värde. Denna funktion finns sällan på de enklare anläggningarna men på t ex Spektrums nya DX7s och på Futaba-sändare fr o m nyare 7-kanalers - och också på ett antal andra men som sagt sällan på de allra enklaste "computer-sändarna".
//Roger

SteffeB
2012-01-18, 02:13
Funktionen ovan finns självklart i Turnigy 9x med er9x mjukvaran. ;) Där kan man välja precis vilken spak/brytare som ska styra timern, vid vilken "gas" den ska aktiveras, om timern ska gå upp eller ner. Du kan tillochmed välja hur snabbt timern ska gå beroende på läget på t.ex. din trottelspak.

Inaktivitetsalarm om man inte rör spakarna på 10 minuter.

En annan funktion du säkert inte har på din radio McRegor är automatisk inställning av subtrim. Välj en spak du vill ska aktivera funktionen. Håll planet i rak kurs, flippa till spaken och dina subtrimmar ställs in automatiskt! Det du!


En annan finess är att man inte behöver köpa en ny radio varje gång man upptäcker att ens skitdyra radios funktioner inte räcker till. Det är bara att kontakta utvecklaren av mjukvaran (er9x) med ditt önskemål så hjälper han gärna till. Jo, det står så i manualen!

Jode
2012-01-18, 06:21
Det tål att upprepas att Turnigy 9X ink. 8ch RX kostar 276:- + frakt och har en
brutal (jaja lite olaglig) räckvidd.
Den frekvenshoppar som tex. Spektrums DSM2 inte gör. Det är en modulradio vilket öppnar upp för en uppsjö av long range system. Tänker ändå öppna en av mina idag. Skall jämföra lödningar och komponenter med min Futaba. Det är en gammal 6EX som funkat bra, men utanpå känns den bra mycket plastigare än T9X.
Lika väl som det KAN vara dåligt om det är billigt, KAN du bli lurad när det är dyrt...

Silverfisk
2012-01-18, 09:15
Det finns ett lite roligt argument mot Turnigy 9X som återkommer gång på gång i lite olika skepnader i denna tråd! Argumentet är att 9X kräver en del tekniskt kunnande och intresse av sin husse. Jag frågar mig vad gör inte det i vår hobby? Det blir ännu roligare när man betänker vad trådskaparen Vindfrisk skriver, att han tänker hålla på med tricopter och fpv. Jag är ganska övertygad om att 9X kommer att utgöra det minsta tekniska problem att övervinna bland programmering av kk-plankor, Esc:ar, kameror, cloverleaf antenner och övrig FPV utrustning :sarcastic:

/S

Vindfrisk
2012-01-23, 01:13
Jag är ganska övertygad om att 9X kommer att utgöra det minsta tekniska problem att övervinna bland programmering av kk-plankor, Esc:ar, kameror, cloverleaf antenner och övrig FPV utrustning :sarcastic:
/S

Flashning och liknande kommer vara det minsta problemet. Byggt egna interface för chippning av bilar och liknande, så det löser sig. Synd bara att T9X inte finns på lager... lutar åt en Futaba 7C just nu.