handdator

Visa fullständig version : Val av sändare multikopter (nybörjare)



Vindfrisk
2012-01-07, 18:22
Hej,

Det verkar finnas en hel djungel av sändare att välja mellan, och jag har ärligt talat svårt
att välja och avgöra vad som passar mina behov. Jag är helt nybörjare och har bara kört
med bil innan, och min tvåkanalsradio funkar inte så bra till en helikopter :)

Sändaren skall användas till en trikopter (tänkt bygga denna (http://rcexplorer.se/projects/tricopterv25/tricopterv25.html) om ingen har ett bättre alternativ).
Som sagt är jag nybörjare och behöver således inga avancerade funktioner.
I framtiden hade jag tänkt köra lite FPV om detta påverkar valet, samt kanske byta upp mig
till en hexakopter eller liknande. Jag kommer förmodligen inte köra vanlig helikopter eller flygplan.
Jag vill kunna köpa extra mottagare relativt billigt, eller om det finns kopior som fungerar bra till
sändaren, så jag slipper flytta mottagre mellan helikoptrarna.

Har kollat på dessa:
Hitec Aurora 8 (http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=6137)
Futaba 4YF (http://www.hobbex.se/produkter/radiostyrt/radioutrustning/6396-futaba-4yf-24g-fhss.html)
men har som sagt svårt att avgöra om den billigare Futaban räcker för mig eller om Hitecen är
ett måste.

tack på förhand för alla tips jag kan få!

SteffeB
2012-01-07, 19:27
Jag skulle valt den avancerade. Finns det ens modellminnen på den billiga ?

Själv kör jag med en Turnigy 9x med smartiepart.com-kort. Er9x mjukvara, samt snart ett Frsky DJT mottagar/sändarpaket. Jag är supernöjd! Är väl uppe i 12-1500:- kanske för allt, då har jag köpt 2 d8r-II mottagare. Det är såklart lite pyssel att få till det, men har man lust med nån sömnlös natt så ordnar det sig. Extra mottagare kostar 25$. Då har du även larm på sändaren när den tappar kontakt med mottagaren!

Är du inte van med att skruva och jävlas med grejor så är ovanstående kanske inte någon bra idé, men får du det att fungera så är grejorna ju oslagbara!

chrisvås