handdator

Visa fullständig version : DJI WOOKONG setup info



Tokaz
2012-01-08, 21:18
Tjo hejsan :D

Vi börjar ju bli några runt om i landet som har denna FC och de skulle vara skoj och se vad folk kör för maskiner och vilken setup,inställningar mm samt diskutera allmänt om denna FC och tipsa varandra om div problem man stöter på.

Jag börjar med min

Flat hexa. Mikrokopter centrum platta med 15X15 träbommar.
Phothoship one mktr Pro
72cm mellan avroto 2814 short shaft motorerna.
6x Turnigy plush 40a
Proppar APC 11x4.7
Dubbla 4s5000mah

Inställningar just nu i programmet

Pitch gain Roll gain och Yaw gain
200%

Vertikal gain
140% Ska ökas lite inför nästa flygning

Attitude gain Pitch och Roll
110%
Flög kanon olastad i gpsatti mode med denna gain men fick fick spel när jag hängde på en Canon 550d
Så denna gain ska sänkas till 90-100 o se om de blir bättre.

Fyll gärna på med filmer och foton.

Fredde

thnilsson
2012-01-08, 21:41
hej ser ut som min
men jag kör mk´s setup i min hexa. skulle gå över till DJI WOOKONG på ett nytt projekt men blev varnad direkt eftersom jag kör mest med systemkamera. Dji:n fungerar inte med kamera som väger mer än 300 gram. De som jobbar med det sa det till mig själva men håller på att ta fram en lösning för tyngre kameror. Det kan vara det som gjorde att din hexa fick sig ett spel när du skulle flyga med 550D.
Med vänliga hälsningar
Per


25626

Tokaz
2012-01-08, 21:56
Hejsan

Den flög helt perfekt i manual mode med 550n, lite svajjig i atti och den överkompenserade i gps atti mode. Så de som behövs göras är att tuna in dom olika gainerna bara så kommer den garanterat flyga bra. Så att wookongen inte klarar kammror över 300g de tror jag inte de blekaste på. Kolla in tråden på rcgroups.

Fredde

Rotorview
2012-01-08, 22:48
hej ser ut som min
men jag kör mk´s setup i min hexa. skulle gå över till DJI WOOKONG på ett nytt projekt men blev varnad direkt eftersom jag kör mest med systemkamera. Dji:n fungerar inte med kamera som väger mer än 300 gram. De som jobbar med det sa det till mig själva men håller på att ta fram en lösning för tyngre kameror. Det kan vara det som gjorde att din hexa fick sig ett spel när du skulle flyga med 550D.
Med vänliga hälsningar
Per

Har flugit med en Y6a på över 7kg med Wookong-m utan problem (3kg last). Har även en okto på 7kg som jag hoppas ska lyfta 5kg kamera. Har inte flugit den mycket ännu, men hitintills flyger den lika väl som alla andra maskiner jag testat.

MKs dagar i rampljuset är nog förbi......


/Jesper

thnilsson
2012-01-08, 23:38
ok jag blev bara varnad. låter kanon om ni har flygit med så tunga grejer. som det ser ut nu så lutar det mot att jag kommer ha wookongen i min nya Cinestar. som wookongen ser ut och beter sig så är den outstandig .

jugg
2012-01-09, 02:05
flyg 1 Hexa

Ram: ufocam + landställ
Motorer: Tiger motors MT2216 800kv
Kamera: Gopro 2
Acc: 4s 3300mAh nano-tec 35-70c
Styrsystem: DJI Wokoong-M
Vikt ca 2kg

Gain på manuell flygning ligger på 140% på både Roll och pitch, atti hold på 200%
Gain i atti är standard 100% på roll och pitch.

Gain på Gimbal är 30% på pitch och 40% på roll.

Maskinen flyger mycket stabilt och fint, här finns lite exempel på hur det ser ut.

http://vimeo.com/33985678


http://vimeo.com/34326424


http://vimeo.com/34409648

På dom flygningar jag har gjort hitils så drar maskinen mellan 250mAh och 270mAh/min, vilket känns helt ok.

Länkar.
Gimbal: http://quadframe.com/collections/cm/products/g01k



Flyg 2 Quad

Ram: Xaircraft X650 v4&v8
Motorer: Rc-timer 880kv
Reglage: Tunergy plush 25A
Proppar: APS 10x4,7 eller 10x3,8
Gimbal: Xaircraft Carbon fibre 2axis Gimbal
Kamera: Sony-Nex5N
Acc: 4s 3300mAh nano-tec 35-70c
Styrsystem: DJI Naza
Vikt: ca 2kg

Denna är in te flugen så mycket än, utan är mera på inställningstadiet.
Har haft lite problem med inställningarna då den ryckt lite snett höger vid flygningen, men efter att dragit ner Yaw till 75% så börjar den uppföra sig ganska normalt.. :)
Började även med att prova en 3s setup, men det var bara att glömma då den drog ca 600mAh/min och nu med 4s setupen så hamnar jag på ca 300mAh/min.

Gimbalen fick byggas om lite då den var ca 0,5cm för smal för kameran, DrHanke gjorde nya sidor på den så att nu har jag bra med plats för kameran.


Gain på manuell mode: roll och pitch på 85% och Yaw på 75%
Gain på Atti mode: Pitch och roll på 85%

Gimbal gain : just nu på ca 20% roll och elev, men ska ner till 15% så blir det nog bra.

Har inte filmat med den än, eller har ingen film jag vill visa än.. ;)

Lite länkar till grejorna.
gimbal: http://www.foxtechfpv.com/xaircraft-carbon-fiber-2-axis-gimbal-with-3-servos-p-385.html
quad: http://www.foxtechfpv.com/x650-v4v8-frame,no-electric-p-363.html (http://www.foxtechfpv.com/x650-v4v8-frame%EF%BC%8Cno-electric-p-363.html)

Tokaz
2012-01-10, 23:34
Vilken FW kör du wookongen på Jugg? Tror jag kör min i 4.22. Fredde

jugg
2012-01-11, 06:24
tror det är samma som mig.

Tokaz
2012-01-11, 21:32
Ändrade mina gainer idag till 180 på pitch,roll och Yaw. Vertikal 160 och Attitude till 80. Flög hur fint som helst med 550n på.
Går säkert o få ännu bättre. Ska kolla på de lite mer i helgen om min sambo säger att jag är sugen på att flyga :D

Honk
2012-01-11, 23:02
Tjabba! Kollat rätt mycket på RcGroups-tråden och ja, det verkar ju som om de fått till alldeles utomordentliga styralgoritmer. Riktigt sugen blir man ju.

Såg helt magiskt ut Jugg, speciellt den där piruetten du gjorde över bostadsområdet. Hade knappt vart bättre om du snurrat kameran fastspänd på stativ! :P

Undrar var ni skaffat era grejor? Antar att de flesta skaffar mängder med motorer/ESC/LiPo:n på HobbyKing, men Wookongen finns ju inte där, och så är det ju så bekvämt om det finns svenska återförsäljare. Kollat in pitchup.se och mikrokopter.nu som båda verkar ha Wookongen, men de har ju lite varierande utbud annars. Tänkte skaffa lite annat med detta. Så jag undrar vilket av de två (eller något annat ställe?) ni skulle rekommendera? Och en annan grej: fick ni med regulator-/spänningsmätarmodulen eller den där lustiga quad-ramen med era beställningar?

jugg
2012-01-11, 23:10
Honk: jag har köpt mitt DJI på foxtec och då fick man med quadramen.

När jag beställde mitt så hade inte dom svenska handlarna fått in något än, men tror nog dom fungerar fint me.

Foxtec var mycket snabba och trevliga att ha och göra med, beställde på fredagen, skickat på lördagen och hämtade ut paketet på måndagen, från Kina... världs klass...

Honk
2012-01-12, 21:44
Ah, tack.

Beställde från PitchUp nu, väntar med spänning så jag kan joina klubben :P

Tokaz
2012-01-13, 00:19
Härligt Honk. Du kommer inte bli besviken!! :D
Flög min Naza ikväll på inomhus.. funkar huuuur bra som helst. Mer info om den kommer. Fredde

jugg
2012-01-13, 06:20
@Tokaz... vad har du för inställningar på Naza:n?

Tokaz
2012-01-13, 19:33
Ja du jugg :) om jag de nu visste!! :) laddade precis in den senaste FW i den och då vart ju allt default igen :S
Men jag prövade den i här hemma i källaren och den hovrade hands off direkt!! Ska se om jag kommer ut en sväng imorron. Fredde

jugg
2012-01-13, 19:54
jag tänkte åka till Spånga hallen i morrn kväll och ställa in min quad med Naza:n

haka på dit fredde..

Honk
2012-01-14, 00:35
Spångahallen? Då finns ju ni folk i närheten! Jag hänger gärna på lite om man får va me... :) Sollentuna bor jag i.

jugg
2012-01-14, 09:07
tror innomhus flygningen är för alla, det är srfk som ordnar... 100:- tror jag det kostar... börjar kl 22.

Honk
2012-01-14, 14:53
Sorry för lite OT här, men det låter intressant. Hur många brukar ni vara? Vad brukar folk flyga?

On topic då: ser sjukt mycket flat hexa-konfigurationer med en stor tung DSLR svingandes under sig. Vad brukar ni känna för skillnad pitch/roll-mässigt med och utan den klumpen undertill? Jag har alltid tyckt att jag får dålig respons (svårt för kontrollern att självreglera flygvinkel fort nog) pga trögheten man får av att ha en vikt långt förskjuten från rotationscentrum. Testade därför en gång att bygga en V-8 där kameran tittade ut mellan de två sidbommarna (med 4 motorer på varje) så att kameran hamnade i samma höjd som resten av grejerna och batteriet bakom allt det som motbalans. Verkade funka bra. Men sen finns det ju en del konfigurationer, såg nån som hade sin kamera undertill fäst på en stång som batteriet också satt på, så i princip en vertikal stång rakt igenom farkosten med kamera i ena änden och batteriet i andra. Ska försöka hitta videon.

jugg
2012-01-14, 18:12
vet inte... några kommer nog..

Tokaz
2012-01-14, 20:52
gaaaahh.. att jag inte sett den här tråden tidigare idag!! Vi vart barnfria här ikväll så då hade man ju kunnat dra iväg om man visste om de här. Men de kanske annordnas nån mer gånger?

jugg
2012-01-15, 02:03
det kommer fler ggr... ska ta reda på det och lägga upp.. fick hyfsad ordning på min naza quad idag.. får se om något fastnade på film.

Stiffe
2012-01-16, 23:31
Hejsan ny här på forumet och ny Quadflygare har en DJI 450 ram och Naza som jag provflög igår första gången och det gick väl bra , höll på att labba med gain tycket först inte den höll höjden i attimode och oscillerade lite sänkte gain till 85 % på allt , ni som flyger Naza vad har ni för gain inställningar ?

TommyzT
2012-01-17, 08:25
Seså Naza ägare!
Hjälp Stiffe nu jag har skrytit om hur duktiga och hjälpsamma ni är! :lollypop:

Tokaz
2012-01-17, 11:27
Hej stiffe. Jag körde in senaste programvaran i min och körde på default några accar och det funkade bra. Pröva och sätt basic gain på en potti som du kan styra in fligt och se till att den flyger bra i manual mode. När du fått till det så sätt pottin på atti mode så kan du justera den oxå tills den flyger bra. Här kan du kolla oxå lite vad folk kör med för ramar och inställningar. https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Au16aK6Q-0p0dENkdXVGVHJLRm5fRTFQdjBZbUhxZ3c&pli=1#gid=0

Lycka till. Fredde

jugg
2012-01-17, 14:03
Jag har skrivit in mina väden tidigare på Naza:n men är inte helt nöjd och ska modda lite innan den fungerar som jag vill.. ska även prova nya programvaran.

Tokaz
2012-01-17, 18:49
jag tycker faktiskt de är lättare att flyga den när den är lite tung. Dom blir ju så ända in i h---ete rappa när man kör dom tomma. Har precis bytt kamera rigg på min wookong för att testa min andra o se om de blir bättre o filma med den.
Vad ska du köra för setup Honk?

Fredde

Stiffe
2012-01-18, 09:30
Hej

Och tack för hjälpen , tydligen ligger de flesta på 130 -145 i gain om man studerar dokumentet , ska prova så snart jag hinner och vädret är hyfsat ute

OT fattat att Wookongen är det senaste bästa gällande GPS hold mm. , tyvärr är den ganska dyr , GAUI har kommit med en ny som är 2 tusen billigare och 91 kostar hälften ca , er åsikt ??

Tokaz
2012-01-18, 12:11
Nu har inte jag prövat 91fq eller vad den nu heter men om man läser på Rcgroups så är de inte många som är nöjda med den. Och gauis system har jag inte hört eller läst något om alls. Har haft en gaui 330 och den flög sådär.. kom en massa konstiga ryck iden ibland. Men som sagt vet inget om deras nya,men personligen så tycker jag gaui är "leksaker". Hade jag vart dig så hade jag sparat och satsat på en wookong. Allt runtomkring en wookong är ju inte så farligt dyrt. Och en wookong kan du ju verkligen växa i med tiden. Tycker den är suverän med filsafen den har,speciellt om man ska köra fpv och virrar bort sig eller flyger för långt bort. Fredde

Honk
2012-01-18, 21:06
Vad ska du köra för setup Honk?
Fick hem paketet idag! Men det skrivs ju så mycket här och på RCGroups att jag inte ens hunnit packa upp det! :P

Tänker testa allt inomhus nu (innan helgen är jag ej ledig när det är solljus ute!) på en MK40 quad bara för den är den enda ramen med motorer och allt på för tillfället, men jag har ju också en träplanka med 2 aluarmar på i ändarna som jag nog haft absolut bäst vibrations/flygegenskaper på av allt jag någonsin gjort. Och en längsgående planka är det ju lätt att sätta mottagaren i ena änden och videosändarantennen i andra änden på och GPS:en långt upp i mitten = alla antenner så långt ifrån varandra som möjligt istället för att pressa in allt i samma centrumplatta. Och det är ju alltid problem som folk har med RF-störningar på sånna här grejer... Så min träplanka känns mest lovande! :)

Annars så håller jag på att dividera med mig själv om X8, Y6, platt6... Tänker att coax-configar nog fysiskt kan bli mer stabila men att de är mer ineffektiva (flygtid) samtidigt som jag vill ha det transportabelt och ändå ha motorredundans... Kan någon knäcka den nöten åt mig?!



Jo, förrästen till er som tycker er höjdhållning funkar "dåligt": DJI har tamejtusan (enl. alla videor iaf) gjort en STÖRT bra höjdhållningsalgoritm både med Nazan och Wookongen, lite av initiativet att jag skaffade en (för att försöka lista ut den och "sno" till andra grejer), och en sak man kanske inte tänker på är att se till att enheten (IMU:n) måste få ohindrad luftgenomströmning för att känna lufttrycket och dess ändringar snabbt (se till så hålen inte är igentäppta!) samt att man ibland får se till att propparna inte blåser direkt in på barometern, fast det verkar de ha löst mekaniskt bra. Men som sagt, kolla så lufthålen får luft eller att ni inte har nån lufttät kåpa ovanpå allt.

Och en sak till: vad kör folk för firmwareversion? På RCG snackas det hela tiden om att "position hold blev sämre med den senaste bla bla bla 4.22 var bättre" och "5.02 funkar bra" samtidigt som vissa säger 5.0... Undrar om det kanske inte bara är folk som inte omkalibrerar allt efter uppgraderingar eller om det bara är inbillning.

Stiffe
2012-01-21, 23:33
Gjort nya testflighter idag inomhus + en flygning ute ( i mörker ) med nya inställningar på Gain + provat min fotogimbal MK Highsight 2 satte gain här på 85 % , inomhus var det helt Ok , utomhus lite svajigt i rollplanet , antar jag ska öka gain , blir den snabbare att kompensera då ?

Tokaz
2012-01-21, 23:58
Om du kan så pröva utomhus och ladda på allt du vill ha på maskinen när den flyger,dvs fpv utrustning accar o kameror o allt.. ställ in i programmet så du styr t ex atti gain på en potti,då kan du ju se och tweaka in flight. Mvh Fredde

SteffeB
2012-01-22, 07:12
Om man inte vill ha kvar potten till atti gainen, sparas värdet i Naza på något sätt. Eller måste man helt enkelt ställa in maskinen igen ?

jugg
2012-01-22, 07:23
Bara kolla i programmet igen och stänga av den potten, då ska värdet vara kvar.

SteffeB
2012-01-22, 07:38
Ok! :) Väntar bara på lite motorer, sen blir det premiär på Naza för mig med. Tycker manualen är lite rörig, men man kommer väl in i det där när man börjar flyga med den.

jugg
2012-02-07, 17:12
har nu mätt, och vid hovring drar min hexa ca 5amp/motor..... känns som en slim setup på min hexa..

Stiffe
2012-02-07, 22:09
Vad kör du för Lipo Jugg ? och vilka motorer ? proppar ? ca flygtid ?

Jode
2012-05-25, 18:15
Jag visste att gimbalstyrningen var dålig på Wookong.
Men den är ju helt oanvädbar, kan bara få tilten att kompensera på ett håll.
När jag ändrar center värdet händer ingenting.
Någon som har några erfarenheter?

Fredrik R
2012-05-25, 20:44
Men den är ju helt oanvädbar, kan bara få tilten att kompensera på ett håll.


Eh oanvändbar??? Funkar klockrent för mig.

Vad för setup kör du med?

Jode
2012-05-25, 22:22
Det är en xAircraft gimbal, den "växlade". Tilten kompenserar bara framåt.

Fredrik R
2012-05-25, 23:02
Låter riktigt skumt...

Jode
2012-06-14, 01:19
Fick till det där, men slaglängden är sjukt kort. Tiltstyrning borde kunna komma med uppdatering, men Kineserna verkar inte lyssna på kunderna...