handdator

Visa fullständig version : Temperaturkänsliga fartreglage för armering!? KK Kort



Lidén
2012-01-08, 21:57
Tjena!

Är det ngn annan som har liknande erfarenhet!?

Kär med 12A Turnigy fartregla´ge på min tricopter, och vid lägre utetemp typ +5 o under så vill de inte "ta" efter att acken ansluts, bara står o piper, håller jag om dem eller tar inomhus så går det rätt snart när tempen kommit.
Eller så får man hålla igång flygandet så de håller tempen av strömmen.

Skummt!

I övrigt så är jag lyriskt! Min nya tricopter med KK Hk V2 och KK 1.6 programvara, den går fanimej som på räls! Vilken harmoni! Superkul att busa runt med! Stor skíllnad mot 1.5 upplever jag, ingen mera vobbel, utan som ett strykjärn! Beställa en vidare lins till kameran bara så är det FPV once again... den gamla ligger i skogen... Eller är jag värd en Go pro...!

För er som funderar, bygg en tri o ha superkul!

Mvh Martin

Kaptenklister
2012-01-08, 22:20
Prova att sätta trottelrange när det är lite kallare, jag har hört att det kan hjälpa. Har samma fenomen med mina plush fartreglage, har dock inte hunnit prova om det hjälper.

Mr J
2012-01-08, 22:57
Tjena!

Är det ngn annan som har liknande erfarenhet!?

Kär med 12A Turnigy fartregla´ge på min tricopter, och vid lägre utetemp typ +5 o under så vill de inte "ta" efter att acken ansluts, bara står o piper, håller jag om dem eller tar inomhus så går det rätt snart när tempen kommit.
Eller så får man hålla igång flygandet så de håller tempen av strömmen.

Skummt!



Jag har samma problem med min trikopter, den vill inte "boota upp" när det är kyligt.
RCExplorer KK-kort och Turnigy Plush 25A fartreglage.

Palmen80
2012-01-08, 23:00
Har läst någonstans att det går bättre om man låter reglagen acklimatisera sig. Låta dom vänja sig lite med kylan innan man ansluter strömmen.

tragi702
2012-01-08, 23:08
Hmm,det har jag inte vart med om MEN,har märkt att jag får "armera"längre stund i kyla(typ 5sek ibland) men de har alltid armerat..
kör med plush 6,18,25,30Amp reglage o varit samma på alla?!..
ska testa det kaptenklister skriver.. Intressant!..

//Patrik.

Sjuntorparn
2012-01-08, 23:45
.....I övrigt så är jag lyriskt! Min nya tricopter med KK Hk V2 och KK 1.6 programvara, den går fanimej som på räls! Vilken harmoni! Superkul att busa runt med! Stor skíllnad mot 1.5 upplever jag, ingen mera vobbel, utan som ett strykjärn!

Mvh Martin

Jo, som sagt var, mitt KK Hk V2 och programeringstjotabaläng ligger i posten på väg i min riktning, känner att jag gärna tar lite hjälp med att lägga i rätt programvaror. :)

mhv Grefen!

rfnoise
2012-01-09, 00:16
Tjena, körde min nya quad i lördags i -3 (1 acc sen höll fingrarna på att frysa sönder!) Kan bekräfta att en ny kalibrering av fartreglagen fixar biffen! Hade den ute i nästan 10min innan jag kopplade in den men det var ändå pip från minst 2 motorer vid varje försök. Drog sen ned yaw till 0 throttle max, på med ström pip pip throttle min. Ur med acc upp med yaw and away she goes!

/Calle

hmf
2012-01-09, 08:46
Jag har samma problem med min trikopter, den vill inte "boota upp" när det är kyligt.
RCExplorer KK-kort och Turnigy Plush 25A fartreglage.

Orsaken är nog att kristallen/RC-oscillatorn till mikrokontrollern i fartreglaget inte är så temperaturstabil och därmed svänger på lite fel frekvens och mäter då lite fel på PPM-pulsen från styrkortet. Att kortet kan ta några sekunder på sig att boota ibland beror antagligen på att fartreglaget då hunnit värmas upp!

Silverfisk
2012-01-09, 09:59
Haha... Jag råkade ut för precis samma sak i Lördags med det undantag att allt funkade medan trikoptern var stugvarm. Sedan kraschade jag tricoptern ganska spektakulärt och trodde dess sista sund var kommen men allt var helt, dock ville den inte armera längre. Jag kopplade detta till att kraschen pajat kk-plankan förstås...

Ny kalibrering av grejerna i kyla fixade biffen...

/S

PatrikE
2012-01-09, 10:05
Kan det fungera att bara trimma ner "tomgången" på sändaren längre?..
Jag brukar kallibrera reglagen med trotteltrimmen i mitten och då finns lite justermån för att ändra lite på fältet.

Silverfisk
2012-01-09, 12:38
Kan det fungera att bara trimma ner "tomgången" på sändaren längre?..
Jag brukar kallibrera reglagen med trotteltrimmen i mitten och då finns lite justermån för att ändra lite på fältet.

Jag prövade detta men det funkade inte (för mig i alla fall).

Lidén
2012-01-09, 21:59
Jo, som sagt var, mitt KK Hk V2 och programeringstjotabaläng ligger i posten på väg i min riktning, känner att jag gärna tar lite hjälp med att lägga i rätt programvaror. :)

mhv Grefen!

Det löser vi!! Bara hör av dig om du behöver det!

/Martin