handdator

Visa fullständig version : En Tricopter V2.5 a´la Dadde



Sjuntorparn
2012-01-22, 20:45
Tjo på er alla!

Som rubriken säger så håller jag som bäst på och plocka ihop en Tricopter V2.5 a´la Dadde.
Hittills har det flutit på bra om jag får säga det själv, tycker faktiskt det är kul att bygga en multirotor i trä som omväxling till kolfiber/glasfiber/aluminium, passar mig utmärkt!

Nu har det dock hakat upp sig lite på materialfronten, Dadde använder sig av siliconslang med 8mm ytterdiameter och 5mm innerdiameter för att ”hänga upp” acc/kamerafästet i tricoptern.
Jag har sökt denna dimension på siliconslang bland ett antal hobbyhandlare utan att vara framgångsrik – har någon av er tips på vart man hittar siliconslang av lite grövre dimensioner!?! Är ytterst tacksam för en liten vink i rätt riktning….

Hittills har jag kommit så här långt

25983
Riktigt klurig lösning på yaw-mekansm som blir glappfri

25982
Yaw på plats...

25984
Motorer & fratreglage har hittat sina positioner.


Mvh Grefen av det natursköna Sjuntorp

pernstig
2012-01-22, 21:30
Jag håller åxå på med en sådan men min får armar av aluminium och centrumdel i laminat. Yaw-mekaniken har jag tillverkat av bockad aluminium. Visst ska TP på en tricopter ligga så att de tre motorerna får bära lika stor del av flygvikten? Dadde har angett var TP ska vara men bara ett litet vinkelfel på armarna medför ju att balansen blir fel.

PatrikE
2012-01-22, 22:51
Det borde fungera med vanlig bansinslang från macken eller Biltema.
Jag har för mej att den är 6 mm invändigt.

fpvstockholm
2012-01-22, 23:20
har någon av er tips på vart man hittar siliconslang av lite grövre dimensioner!?! Är ytterst tacksam för en liten vink i rätt riktning….


Tittat här?:
www.kuntze.se (http://www.kuntze.se)
De har de mesta! :)
Oarmerad silikonslang (http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=25&oldSidid=27&ArtGruppnr=123&UnderArtGrupp=A&ProduktOmrade=Slangar&SokOrd=undefined)
Lycka till!
// FPVStockholm

CarlG
2012-01-23, 08:56
Jag använde mig av en siliconslang köpt på Jula, fungerar perfekt! :lollypop:

Sigun
2012-01-23, 12:18
Ser ju kanon ut Abbe, men översta bilden måste du tagit i lördagskväll ihop med rödvinet? får inte riktigt focus på den :)

Carl
2012-01-23, 13:20
Tjo på er alla!

Som rubriken säger så håller jag som bäst på och plocka ihop en Tricopter V2.5 a´la Dadde.
Hittills har det flutit på bra om jag får säga det själv, tycker faktiskt det är kul att bygga en multirotor i trä som omväxling till kolfiber/glasfiber/aluminium, passar mig utmärkt!

Nu har det dock hakat upp sig lite på materialfronten, Dadde använder sig av siliconslang med 8mm ytterdiameter och 5mm innerdiameter för att ”hänga upp” acc/kamerafästet i tricoptern.
Jag har sökt denna dimension på siliconslang bland ett antal hobbyhandlare utan att vara framgångsrik – har någon av er tips på vart man hittar siliconslang av lite grövre dimensioner!?! Är ytterst tacksam för en liten vink i rätt riktning….

Hittills har jag kommit så här långt

25983
Riktigt klurig lösning på yaw-mekansm som blir glappfri

25982
Yaw på plats...

25984
Motorer & fratreglage har hittat sina positioner.


Mvh Grefen av det natursköna Sjuntorp


Hej!
Jag la strängar med silikon där i stället, det blev bra!

Mvh. Roger.

Sjuntorparn
2012-01-23, 20:41
Så gôtt det är med alla hjälpsamma forummedlemmar, tackar för tipsen.
Kuntze verkar ju ha riktigt bra sortiment, tyvärr tycker dom att man måste handla för minst 500:- för att vara intressant som "brevkund" å´ riktigt så mycket siliconslang hade jag inte tänkt att köpa, däremot kommer jag avlägga ett besök på både den lokala besinstationen såväl som närmaste Julahus.



Ser ju kanon ut Abbe, men översta bilden måste du tagit i lördagskväll ihop med rödvinet? får inte riktigt focus på den :)
Begriper inte vad du menar Sigun, bilden är ju knivskarp i övre högra hörnet :P

mvh Grefen ;)

Flygsmurfen
2012-01-24, 18:22
Hej på er, jag är också på g med samma konstrukton: Dadde 2,5.
Väntar bara på att asiaterna skall skeppa mina prylar.
Det glunkas om nyår av något slag där nere.
Jag beställde färdigprogramerat kort fr DYI.nu.
Det kom på 0-tid.
Vad gäller frågan om TP ovan så är det väl bara att väga av så att den hamnar i mitten mellan motorerna.
Hur ramen ser ut kan ju inte spela någon roll.
Min skall ha trubbigare vinkel mellan främra armarna för att kunna flygfilma utan propellerflutter i bildkanten.
Dottern fick en GoPro i julas. Den ser flygsugen ut :-)
Håll oss uppdaterade Sjutorparn..
Mvh

BlackBear
2012-01-25, 20:11
Tjenare Grefen!

Vilken tur jag har att du bygger en först, så kan jag undvika alla misstag du gör ;) Jag köpte på mig en 7-meterslängd 8mm silikonslang för ett tag sedan och nu är det väl ungefär 6.4m kvar så om du passerar Thn kan jag tänka mig kränga av en liten bit...

pernstig
2012-01-25, 21:20
.....Dottern fick en GoPro i julas. Den ser flygsugen ut :-).....
Mvh
Ber attfå citera Nanne Grönvall: "Jag är så avundsjuk". Får hålla till godo med HK Wing Cam för $35 tills vidare.
:icon_redface:

Sjuntorparn
2012-02-01, 22:21
Tjenare Grefen!

Vilken tur jag har att du bygger en först, så kan jag undvika alla misstag du gör ;).....


Jupps, nu har jag strax klarat av att få till alla misstag så det blir nog inga över till dig BlackBear!
Tack för köpet av silikonslang, nu sitter acc/kamerafästet på plats, det blev "gör-smutt" med den slangen!

Tror faktiskt att jag fått till omprogrameringen av styrkortet oxå men jag har INGEN ANING om hur jag gjorde!
Plockade hem diverse drivrutiner, program och filer - pillade lite här å´ där - kopplade ihop och isär, startade om och vips så verkar det fungera, åtminstone tror jag det. Rätta mig om jag har fel men visst borde styrkortet reagera enligt följande....

Med motorerna gående på lite "slöfart":

sänker höger motor/arm - höger motor varvar upp
sänker vänster motor/arm - vänster motor varvar upp
sänker bakre motor/arm - bakre motorn varvar upp
håller trikoptern horisontellt och vrider/girar modellen med nos åt vänster - bakre motor tiltar så att den "blåser luft" snett neråt höger
håller trikoptern horisontellt och vrider/girar modellen med nos åt höger - bakre motor tiltar så att den "blåser luft" snett neråt vänster

drar vänster spak (rudder) åt vänster - bakre motor tiltar så att den "blåser luft" snett neråt vänster
drar vänster spak (rudder år höger - bakre motor tiltar så att den "blåser luft" snett neråt höger
skjuter höger spak framåt (elevator) - bakre motorn varvar upp
drar höger spak åt höger (ail R) - vänster motor fram varvar upp
drar höger spak åt vänster (ail L) - höger motor fram varvar upp

Om nu ovanstående är nått sånär begripligt så borde jag väl ha fått till det rätt eller?!
Har inte provat med proppar på ännu (dom ligger inlåsta hos lokala godisförsäljaren tillika postombud) men i morgon så....

26323


mvh Grefen ;)

Flygsmurfen
2012-02-01, 22:52
Ser ju fint ut det där:
Hoppas det går bra.Följer med spänning.
Mina proppar ligger inlåsta hos en asiat långt bort....restorder.
Skall börja snida på träbitarna i helgen.
Mvh

pernstig
2012-02-02, 09:45
Gjorde första flygningen igår med min Daddekopter V2.5. Den flög utan problem direkt från skrivbordet :)
Alla gainpotarna på ca 50%. Ska prova att fintrimma dom vid varmare väder och få till skydd för elektroniken i form av ett lock från CD-spindel. Filmbilderna från kameran darrar lite p.g.a. vibrationer trots balanserade proppar. Kanske är tygonslangen i upphängningen för hård och trång? Tycker att vikten blev hög, ca 950 g, men den hovrar på lite under halvgas.

pernstig
2012-02-02, 16:36
Jag använde mig av en siliconslang köpt på Jula, fungerar perfekt! :lollypop:
Jag får ingen träff när jag söker på "siliconslang" hos Jula. Kan du möjligen ge mig artikel nr?

Flygsmurfen
2012-02-02, 22:47
Grattis till premiären.
Själv har jag fåt tag i träpinnar och ett styrkort så det är en bit kvar.
Mvh

pernstig
2012-02-03, 13:20
Här kommer några bilder av bygget:
26341
26342
26343

Flygsmurfen
2012-02-03, 16:24
Tjusigt !

Mvh

tragi702
2012-02-03, 19:45
Tjusigt Greven!! ser kanonfint ut.
Har varit utan dator i en och en halv vecka.. fick ta den te doktorn efter 1 års strulande med div blåskärmar o dyl..tröttnade.
8G trasiga minnen , typ samma i huvet ibland :sarcastic:Phuu.. skönt o ha nåt snabbare än en 450 p2 o greja med.

blir den med till skövde?.. kul om vi blir en drös med multirotor maskiner.alltid kul o se andras skapelser..

Gött o se att pernstig fick ihop sin till slut.har tyvärr inte kunnat svara per :( förrän nu ;)..

Film vill vi se oxo Greven.. det är ju lugnt i luften nu när det är liiite kallare ;)..

//Patrik.

Sjuntorparn
2012-02-03, 22:53
JA! Så jäkla gutt, den kom i luften! Glädjen varade i ca. 30 sekunder sen skar motorlagret, det tog tvärstopp!

26353

Blir till att kolla om kullagergrossisten har denna dimension på lager!

Givetvis var jag dumsnål och köpte bara tre motorer (mot bättre vetande), nu blir det till att shoppa mer, bara att sätta sig vi brevlådan och vänta, suck!

Möjligtvis ingen som har en HexTronic DT750 som man kan tänka sig att avvara?

mvh Grefen ;)


PS. jaja, veckan i övrigt har varit allt annat än önskvärd, så varför skulle det gå bättre ikväll? ;)

tragi702
2012-02-04, 10:05
Hallå Grefen.
Jaa,Neeejj!!,Tänk att man aldrig får va nöjd för länge ibland ;)..
Har 4 motorer liggandes till ett projekt som jag kan skjuta på ett tag..
du kan låna av mig tills du får hem fler...
bor du kvar på sörbyvägen 9 ??. kan slänga iväg en med posten idag..

//Patrik

simonarvestrand
2012-02-04, 10:25
så trist. fick ett liknande problem med min quad, hade strulat i veckor och sen fick jag den äntligen i luften
och den flög riktigt fint. 3 min senare dock en motor och det blev en fin hög av den.

Sjuntorparn
2012-02-04, 14:33
Hallå Grefen.
Jaa,Neeejj!!,Tänk att man aldrig får va nöjd för länge ibland ;)..
Har 4 motorer liggandes till ett projekt som jag kan skjuta på ett tag..
du kan låna av mig tills du får hem fler...
bor du kvar på sörbyvägen 9 ??. kan slänga iväg en med posten idag..

//Patrik

Hej Patrik m.fl!

Tack för erbjudande om hjälp med motorer och lager mm - det är fantasktisk hur många vänliga själar det finns inom modellflyget! :)

Fick ett trevligt telefonsamtal från herr Lidén i Sollebrunnstrakterna, det blev en utflykt med kaffebjudning och modellflygstjôt - med mig hem fick jag två motorer så nu är hoppet tänt för ytterligare flygaktiviteter under helget!

26358

mvh Grefen af det snösköna Sjuntorp!

Sjuntorparn
2012-02-04, 17:06
Kunde inte låta bli, lite snabbpul i hobbygrottan resulterade i flygande maskin igen! YES!
Kvällen kommer ägnas åt "finpyssel", diverse kablar mm. ska fästas på riktigt sätt.....

26359

Svårt att fota samtidigt som man flyger (när det är -14°C) så ni får hålla till godo med ett actionfoto på backen! ;)

mvh Grefen! :D

simonarvestrand
2012-02-04, 17:24
Grattis :)
Kul när det fungerar. lyckades även jag få ihop min maskin idag och fick den att flyga hyffsat. men 16- är kallt :P
lämnade sändarpåsen inne av nån konstig anledning

tragi702
2012-02-04, 18:46
:applouse::applouse:... En sann kämpe,åkt ett gäng mil---hämta motorer---byta,byta,skruva innan mörkt---ut o testflyga......
Dä ä en sann entusiast!!!!..:thumbup:
GRATTIS!!!.. ladda accar,på me skoteroverallen sätt pannlampan på ON o ut o flyg! de e lugnt väder nu:sarcastic:..

Nu ska jag åka o flyga lite INNE +20 ä liiite skönare..

Gött Mos..//Patrik.

Sjuntorparn
2012-02-06, 20:30
Jupps, igår kväll vart det inomhuspremiär, upplevde att jag fick skruva ner pottarna för både Roll & Pitch väldigt mycket i jämförelse med hur dom vart ställda vid utomhusflygning i -14°C.


http://youtu.be/niRWm7rKL9U

Nu inväntar jag en försändelse med kameralinser som ger lite vidare perspektiv - jag fixar inte att flyga FPV a´la "strut-boll" :sarcastic:

Sjuntorparn
2012-02-13, 00:06
Tjo!

Det är ju söndagskväll, å´ det innebär att man åker till VBG och flyger tricopter inomhus i idrottshallen.
Fick för mig att jag skulle justera lite på trimpottarna till gyrona på HK-kortet då jag tyckte att trikoptern är något seg i "skeven". Givetvis ska man ju peta på det in i förbannelse och givetvis gick jag över gränsen tror jag, har nämligen för mig att jag läst något om att om man ställer trimpotten för högt kan det resultera i att tricoptern flippar över. Jodå, precis vad den gjorde. Till råga på allt så lossnade "hatten" över en av gyrosensorerna, se bilden här nedan.

26597
1. Sensor utan "hatt"
2. Sensor med "hatt" som jämförelse
3. "Hatt" återfunnen.

Frågor:
1. Är det bara till att limma tillbaka "hatten" på sitt ställe och köra vidare som om det regnar?
2. Har hatten elektrisk kontakt med någon specifik potential, typ GND eller +5V?
3. Nått annat jag ska tänka på..... (med avseende på reparationen asså?)

Jag var ju bara tvungen att kolla om kortet fungerade som det skaulle och jag, det gicka att flyga med utan "hatt" på sensorn - men jag misstänker att det inte är tillrådligt.... eller?

mvh Grefen


PS. Ja, som ni redan förstått, vid kvällens flygning skadades inga adelsmän - dock ett HK-styrkort! ;P

Flygsmurfen
2012-02-13, 16:51
Aha, det skall vara störtbåge på trikoptern!!
Jag noterar inför kommande bygge.

Varför fick du trimma om så mycket när du körde inomhus?
Verkar ju mysko att den är temperaturkänslig??
Mvh

Sjuntorparn
2012-02-13, 20:07
Aha, det skall vara störtbåge på trikoptern!!
Jag noterar inför kommande bygge.

Varför fick du trimma om så mycket när du körde inomhus?
Verkar ju mysko att den är temperaturkänslig??
Mvh

Hehe.... störtbåge var det ja..... missade detta! ;)

Beträffande temperaturkänsligheten och trimmandet så kan det ju tänkas att det var jag som var känsligare än styrkortet ;)
Ibland ska man inte pilla så mycket.... tror jag! :D

mvh Grefen ;)

Sjuntorparn
2012-02-15, 22:31
.... ni behöver inte fråga hur jag vet MEN gyron tycker inte om CA-lim. Dom ogillar det till den grad att dom säger upp sig totalt! :)

Hurra för möjligheten till att köpa nya hobbyprylar! :D

något skamsen men det bjuder jag på.... Grefen ;)

SteffeB
2012-02-15, 22:54
Jag har (som jag sett andra göra) limmat gyrona med smältlim för att undvika att locken lossnar.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Sjuntorparn
2012-02-15, 23:05
Jag har (som jag sett andra göra) limmat gyrona med smältlim för att undvika att locken lossnar.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Tänker lägga detta på minnet - kort nr. 2 är på väg i posten! ;)

mvh Grefen

Flygsmurfen
2012-02-16, 20:19
Härligt när man får köpa nytt utan dåligt samvete :-)
Kämpa på kompis.
Jag fick mail i dag att asiaterna skickar hårdvaran nu.....nu e de bråååådis!!
Bygga, bygga.
Mvh

BlackBear
2012-02-17, 21:05
Om man vill ha autolevel oxå så har www.viacopter.eu (http://viacopter.eu/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=41&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=53) fått in MiniWii styrkort. €54 plus frakt från Danmark för ett kort med 3-axligt gyro och accelerometer.

Sjuntorparn
2012-02-17, 23:44
Om man vill ha autolevel oxå så har www.viacopter.eu (http://viacopter.eu/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=41&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=53) fått in MiniWii styrkort. €54 plus frakt från Danmark för ett kort med 3-axligt gyro och accelerometer.

Du får inte skriva sådär - du vet ju vilken dålig karraktär jag har - nu blir det ju till att skaffa ett sånt oxå! ;)
(har iof redan satt i ett av mina MultiWii-kort i koptern redan - MEN man kan ju inte ha för många kort!)

mvh Grefen! ;)

Honk
2012-02-18, 01:19
Uppsägning? Av cyanoacrylat? Näh... Var klibbade du fast det?

Enda rimliga är att skalet är jordkopplat för avstörning. Om det nu är så att hela gyrot pajjat p.g.a CA-lim så vill jag gärna veta mer (bara för det är intressant) men hursom skulle jag kladdat tillbaka skalet med lite lödtenn mot någon jordpad på PCB:t om det lossnade. Försök laga det ändå bara på skoj om du nu inte tänkt använda det mer.

Piezo-gyron kan säkert vara aningen mer temperaturkänsliga än andra, men jag tror inte att det ska påverka så fruktansvärt mycket för våra ändamål. De första Mikrokoptrarna använde piezo-gyron och enligt många jag hört med fungerade det utmärkt i olika temperaturer (säg diff 20 Celsius) på samma (tror jag) inställningar.

Sjuntorparn
2012-02-18, 12:42
Uppsägning? Av cyanoacrylat? Näh... Var klibbade du fast det?

Enda rimliga är att skalet är jordkopplat för avstörning. Om det nu är så att hela gyrot pajjat p.g.a CA-lim så vill jag gärna veta mer (bara för det är intressant) men hursom skulle jag kladdat tillbaka skalet med lite lödtenn mot någon jordpad på PCB:t om det lossnade. Försök laga det ändå bara på skoj om du nu inte tänkt använda det mer.

Piezo-gyron kan säkert vara aningen mer temperaturkänsliga än andra, men jag tror inte att det ska påverka så fruktansvärt mycket för våra ändamål. De första Mikrokoptrarna använde piezo-gyron och enligt många jag hört med fungerade det utmärkt i olika temperaturer (säg diff 20 Celsius) på samma (tror jag) inställningar.

Ok då Honk - du väckte min nyfikenhet!
Jag plockade fram kortet och petade bort skalet/locket/hatten från gyrot igen och visst, det är ju större sannolikhet att det är mekaniska skador som är boven i dramat mer än själva närvaron av CA-lim.
Någonting har definitivt hänt för så här (se fotot här nedan) såg inte sensorn ut första gången "hatten" trillade av - det saknas en hel del av "innehållet" numera (vet faktiskt inte vart det tog vägen eller när det hände).

26701

Jag gjorde även lite mätningar och jodå, "hatten" är förbunden med jordplanet på kortet. Faktum är att BlackBear pekade mig i rätt riktning genom sitt inlägg här ovan - det finns lösa gyron på viacopter (http://www.viacopter.eu/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&category_id=11&product_id=30&option=com_virtuemart&Itemid=53)så det blir till att skaffa ett sådant å byta ut! :)

mvh Grefen ;)

Honk
2012-02-18, 13:39
Ah! Tack för undersökningen :)

MrOvanhill
2012-08-28, 09:26
26342
På din kamera ovan har du en tjusig "brux". Har du möjlighet att dela med dig av den? Jag har en sån kamera och finner mig ofta stå och klia mig i skallen när jag ska använda den...