handdator

Visa fullständig version : H-quadrocopter



bjornez
2012-01-24, 13:57
Jag har provat en lite annorlunda H design av min senaste quadrocopter och så här långt ser jag bara fördelar. Jag har även gjort den osymmetrisk med större avstånd mellan främre motorer än bakre motorer för att enklare slippa propellrar i bilden, men annars är den helt symetrisk.

Jag byggde den av 10x10 aluminium och små bitar av 1.5mm G10 glasfiber plattor.

26084

26082

26083

Tyckte den såg lite tråkig ut som den var så jag byggde även en huv av 3mm depron som jag klädde med AeroTrim plastfilm.

Första provflygningarna har inte inneburit några konstigheter så här långt, men det ska hård testas lite mer innan jag kan säga om det osymetriska har någon betydelse.

Läs gärna mer om bygget på min blogg: aeronautikhobby.com (http://aeronautikhobby.blogspot.com/)

rfnoise
2012-01-24, 19:05
Kul och bra jobbat!! Nu vill vi självklart se film :)

Roligt att du körde vidare på IR diod spåret! Får man bara till spridningen med kanske 2-3 olika linser så borde det funka bättre men ljuskäglan når ju inte så långt. Kanske funkar nära fasta föremål som studsar tillbaka ljuset?

/Calle

bjornez
2012-01-25, 09:27
Tackar!

Film kommer! måste bara skaffa lite nya datordelar så att min dator orkar med videoredigering igen..

IR diod spåret kommer få en uppföljning, hoppas bara ostindiefararen anländer med mina nya Leds!
jag är inne på samma spår som dig, olika linser med olika spridning och förhoppningsvis ska ljuset räcka för flygning!

/Björn

Combee
2012-01-29, 08:08
Kul att du lyckades bättre än min H-copter, om du kommer ihåg! :)
Vet inte om min var för ranglig trots allt. Monterade isär den och armarna och övrigt väntar på att monteras till en spider-quad.
Fördelen med den där H-konstruktionen är ju att man får mycket plats.

/Tommy

bjornez
2012-01-31, 08:22
Hej!
Jag kommer ihåg, och jag var lite nyfiken på att testa den designen (jag undrade lite hur det gick med din).
misstänker att det var rangligheten som var problemet, jag ser inga konstiga tendenser på min H-quad iallafall.

Jag tycker designen är riktigt bra och enkel att balansera upp kameran om man vill ha en propeller fri bild när man flyger.

/Björn