handdator

Visa fullständig version : kv, esc??



jesse78
2012-01-25, 17:38
tjena! vad är det som avgör vilket fartreglage man ska ha på en motor? kan någon förklara detta en gång för alla för jag förstår tyvärr inte det här med KV och till exempel 30A esc...

radioactive
2012-01-25, 18:06
tjena! vad är det som avgör vilket fartreglage man ska ha på en motor? kan någon förklara detta en gång för alla för jag förstår tyvärr inte det här med KV och till exempel 30A esc...

KV har inget med ESC att göra utan anger bara hur många varv motorn är designad för. KV ggr volt = varvtal (utan propp). Däremot är det viktigt att kolla upp hur många watt/ampere motorn drar vid full varvtal med den propeller du ska använda. Om motorn drar max 20-25A vid max belastning (med den propp du ska använda) så bör ESC ligga på 30-35A. Välj ESC med minst 25-30% högre ampere än den maximala amperen som din motor drar (med propp o fullt varvtal). Men det gäller att du vet hur många ampere som motorn drar med propeller, eftersom använder du en för stor propp så kan du både överbelasta motorn och ESC. Så skaffa en wattmeter! Alla som flyger med el bör ha en wattmeter, annars kör man i blindo och kan fritera både motor och ESC. Inte så kul om det händer 100 m upp i luften med senaste dyra flygplanet.

Köp denna wattmetern om du inte redan har en.. : http://www.eliasmodellflyg.se/matinstrument/watt-meter-balancer.html

Lasse

jesse78
2012-01-25, 23:03
tack för svaret Lasse du är på tå som vanligt, kul! :) Men om jag har förstått det rätt så är alltså varvantalet beroende på strömkällan ex. 11.1 lipo acc om man ska räkna så? 11.1v ggr 2300kv = 25530????

fortfarande inte glasklart :girl_cray3:

radioactive
2012-01-26, 00:28
tack för svaret Lasse du är på tå som vanligt, kul! :) Men om jag har förstått det rätt så är alltså varvantalet beroende på strömkällan ex. 11.1 lipo acc om man ska räkna så? 11.1v ggr 2300kv = 25530???? fortfarande nte glasklart :girl_cray3:

Ja exakt, det är volten ggr kv. Kör du med 7.4V så blir det alltså 7.4 * 2300 = 17020. Men tänk på att det är utan propeller på maxvarv. Med propeller så sjunker varvtalet ner till 60-70% av max-värdet. Så din motor ger inte 25530 varv på max med proppeller utan bara runt 15.000 varv.

Det beror också vilken typ av propeller du använder, E-propp (högre varv), slowfly (lägre).

Lasse

jesse78
2012-01-26, 00:39
ok då förstår jag, men exakt vad för varvtal är det? 25530....per???

radioactive
2012-01-26, 00:51
ok då förstår jag, men exakt vad för varvtal är det? 25530....per???

Varv per minut (RPM- revolutions per minute)

Tänk på att slowfly-propellrar inte gärna ska snurra med högre varvtal än 5-6000 varv. Högre varv än så kommer den att föra oväsen (yla, eller howling på engelska). Då är risken stor för att den går sönder och splittras. Jag har testkört ett antal slowfly upp i dom hastigheterna och dom låter som en ylande hund innan dom spricker och då är det inte kul att stå ivägen. Så 2300kv-motor och du ska köra med EP- eller E-propp.

Lasse

jesse78
2012-01-26, 00:53
Varv per minut (RPM- revolutions per minute)

Lasse

ok tack ska du ha! :)

jocke1963
2012-01-26, 02:48
Här har du lite mer el-info:
http://mft.nu/ (klicka på röda länkraden, "Elflyg för dummies")
http://www.rcflight.se/modellflyg/motor_fartreglage.aspx
http://mcregor.se/Elmotorer.htm (http://mcregor.se/Grundkursen.htm)