handdator

Visa fullständig version : Tek Sumo



Vindfrisk
2012-01-26, 14:00
Tjo, har byggt mitt första flyg någonsin (vinge). Det här med FPV lockar mig men jag tänkte att jag börjar smått och varför inte börja med att lära sig flyga? Därför köpte jag en Tek Sumo från Hobbyking. Jag upplevde den som relativt enkel att bygga. Det hade varit kul om någon kommenterar ifall jag gjort något fel så jag lär mig. Har infogat alla bilder här, men det finns text till varje bild på min blogg.

www.fpvsweden.com (http://www.fpvsweden.com)

Bilder:
26103
26104
26105
26106
26107
26108
26109
26110
26111
26112
26113
26114
26115
26116
26117
26118
26119
26120
26121
26122
26123
26124
26125
26126
26127
26128

KLAR!

jocke1963
2012-01-26, 21:05
Du ska väl inte ha nån lucka ovanpå reglageluckan? Helst ska ju reglaget sitta monterat så det får lite fartvind.

Läste på din blogg ang torktid och kicker. Tek Sumon är väl gjord i EPP? Då funkar vanlig CA med kicker.
Dvs du behöver inte ha "foam-safe"-CA. Finns CA + Kicker till ruskigt bra pris på Biltema. (http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim-364831/)

Tejpa oxå fast antennerna, så de ej lindas in i proppen.

Propellern SER ut att vara rätt monterad, du har "siffrorna i färdriktningen", va?

Och jo, som du skriver i byggbloggen, den ack du använder är möjligen lite i tyngsta laget.
Jag kör med 3S 1200-1500mah till min Toro 900-vinge (http://www.youtube.com/watch?v=HZFp9OMGc7E) som är lika stor.

Första flygplanet.... Har du öht tränat något i simulator? Bästa sättet att få spakvana som nybörjare... :)

Vindfrisk
2012-01-26, 21:15
Tjo, tack för alla tips. Propellern är rätt monterad. Ska köpa kicker till limmet nästa gång. Kommer inte ha någon lucka över fartreglaget.

Har köpt realflight 6 som är på väg, förhoppningsvis är det en besparing att köpa :)

jocke1963
2012-01-27, 00:31
Har köpt realflight 6 som är på väg, förhoppningsvis är det en besparing att köpa :)

Jodå, om inte annat kan det bespara dig att flygetyget blir nertyngt av massor med lim...
Jag lät min första kärra agera simulator, den är numera säkert 100 gram tyngre av allt epoxy- och PU-lim. ;)

dumbo
2012-01-29, 16:47
Jag bara skummade igenom din blogg lite snabbt, men det såg väl, på det stora hela, bra ut. Att köpa en simulator var nog ett bra drag. Även om dessa vingar är väldigt tåliga så är de inte det lättaste att börja flyga med som första flygplan. Jag har en Swift II som är 100m mindre i spännvidd och min Swift är kanske aningen övermotoriserad (jag har denna motor med en 7x4-propp http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14732), men den är rätt snabb. Dessa flygetyg är inte heller så självstabila utan kräver att man flyger aktivt hela tiden.
Med lite träning i simulator och om du tar det lugnt och inte gasar som en tok till en början så ska det nog gå bra, men ta gärna hjälp av någon kunnig första gången, om du har den möjligheten. Bra idé att sätta kameran på sändaren, som du skrev, första gången dock. ;-) Öva ordentligt innan du sätter den på planet. GoPro är ju iofs tålig, men inte odödlig. :-)

McRegor
2012-01-29, 16:57
Som flera sagt så är vingar ofta tämligen snabba vilket i regel inte är nån bra kombination tillsammans med en nybörjare bakom spakarna. Så använd simulatorn flitigt innan du försöker på "the real thing".
EPP/EPO limmar jag personligen oftast med UHU Por - och då "våtlimmar" jag (sätt på lim och sätt ihop grejorns direkt). Detta lim ger en mycket flexiblare fog jämfört med CA + kicker som ofta ger en spröd fog vilket inte är så bra med ett såpass flexibelt material som EPP/EPO.
Flyg mycket och bygg upp en säkerhet bakom spakarna innan du drar igång med FPV-flyget.
Hälsningar
Roger

Vindfrisk
2012-01-29, 20:26
tack för alla tips! Mitt nästa bygge kommer nog bli lättare.
Jag skulle följt era tips mer ang simulatorträningen. Kunde inte hålla mig och var ute igår. Den har tillräckligt med kraft för att stiga vertikalt iaf. Jag fick lite panik och efter några sekunders konstant stigning släppte jag gasen och seglade ner i ett trä, där spenderade jag sedan två timmar med att få ner planet.
Nu ska jag träna... så fort simulatorn kommer :)

jocke1963
2012-01-29, 23:13
Jag skulle följt era tips mer ang simulatorträningen.


:sarcastic:

jocke1963
2012-01-29, 23:16
Ser att du bor i Sthlm.
Vill du hjälp att få kärran provflugen och intrimmad och är det bara att hojta till..?
Bor på Ekerö, har stora ängar "runt hörnan"

Vindfrisk
2012-01-30, 00:18
Ser att du bor i Sthlm.
Vill du hjälp att få kärran provflugen och intrimmad och är det bara att hojta till..?
Bor på Ekerö, har stora ängar "runt hörnan"

Ohh låter grymt! Jobbar eller studerar du? Svårt med folk som jobbar nu då det inte finns ljusa timmar under ledig tid. Jag har bil så enkelt för mig att ta mig ut dit.

jocke1963
2012-01-30, 01:41
Jobbar, jo, men jobbar skift.
Kväll i veckan som kommer, veckan efter är jag ledig, så nå´t ska vi väl få ihop..;)

PM:ar dig, vill inte lägga ut mitt mob.nr här...

Vindfrisk
2012-01-30, 13:32
Hmm verkar som en servo gått sönder. Undrar om det uppstod av kraschen i trädet eller för att jag stod och kastade pinnar på den i två timmar.

Vad tror ni om min förstärkning i nosen, hjälper den?

dumbo
2012-01-30, 14:41
Svårt att säga av vilken anledning servot gick sönder, men tänkbart är ju att den haft tryck på rodret när den hängde i trädet och att servot har jobbat hårt hela tiden och då dragit för mycket ström.

Om färstärkningen hjälper... Den hjälper nog lite, men det kan vara lite vanskligt att förstärka ett elastiskt material som EPP med ett styvt, som kolfiber. Då kan det bli så att man får en större kraft där kolfibret tar slut istället för att det sprids ut över hela sträckningen där man satt kolfiber istället. Man hade kunnat tänka sig att sätta tejp längs med framkanten istället. Sätter man glasfibertejp så styvar denna dessutom upp en del. Men du märker ju om det funkar eller inte. :-)

Vindfrisk
2012-01-30, 16:26
Sätter man glasfibertejp så styvar denna dessutom upp en del. Men du märker ju om det funkar eller inte. :-)

Har försökt sätta glasfibertejp på den, men det fäster inte ordentligt. Har en glasfiber-tejp från Tesa köpt på Bauhaus för ca 80kr, värdelös?

Har uppdaterat bloggen, finns en lite film som iaf visar hur högt planet la sig i trädet :P
http://www.fpvsweden.com/?p=113

dumbo
2012-01-30, 16:35
Det kan vara lite lurigt att tejpa direkt på EPP, men lägger man ett tunt lager UHU Por på först så fäster det bra. Den UHU Por som råkar hamna utanför tejpen kan man "döda" med lite talk/babypuder så att den inte samlar på sig smuts.

jocke1963
2012-01-30, 17:12
Om du kommer ut å hälsar på för intrimning/provflygning kan du få ett nytt servo ur nån av mina "bra-ha-lådor"... :)
Har nog nån extra, halvfull tub UHU-Por till tejpen du kan få oxå.

Vindfrisk
2012-01-31, 14:15
lyckades laga servon =)
26293

http://www.fpvsweden.com/?p=122

MrOvanhill
2012-01-31, 15:51
Tjena! Den är läcker Tek-Sumon! Jag har funderat på en själv, så det var kul att kolla in din bygglog. En sak som slår mig är monteringen av batteriet. Så vitt jag kan se så sitter det öppet på undersidan av vingen. Du har iofs satt dit en liten cellplastflärp framför batteriet direkt i nosen på kärran. Men LiPo-batterier är ömtåliga och bör inte användas som landställ eller bromsklots.

Om jag var du, så skulle jag fixa en skyddslucka av exempelvis depron, balsa eller kanske allra helst tunn EPP som jag tejpar fast som skydd över hela batteriet. Nästa gång du bygger en vinge, överväg att skära ner batteriet ovanifrån istället så får du skydd under batteriet av vingens bottenyta. Framför allt om batteriet är så pass stort att det behöver sticka ut.

Mina fem öre...

Och, ja... öva i simulator eller kontakta modellflygklubb för att öva med dubbelkommando. Det är en annan bra möjlighet för att öva "på riktigt" utan att riskera planet.

jocke1963
2012-01-31, 16:59
Just det, kom på att jag glömt lägga in denna bygg-instrux, iofs för TORO 900-vingen, men mycket kan man applicera på andra vingar. Ffa förstärkningen med kolpinnarna. TORO-vingen har ju iofs batterifacket på undersidan, men i "centrum-podden" som ju är gjord av EPP. Jag har gjort ett antal dåliga landningar med min, men den håller fortfarande ihop.
http://www.hab.se/toro-900-i-53.aspx

jocke1963
2012-01-31, 17:08
lyckades laga servon =)
http://www.fpvsweden.com/?p=122

Skulle nog inte lita på den lagningen, iaf inte om servot ska sitta i ett plan, möjligen i en bil el båt...

Vindfrisk
2012-02-01, 15:53
Hade sönder en till servo idag, är de verkligen så ömtåliga?

http://www.fpvsweden.com/?p=127

dumbo
2012-02-02, 00:06
Hur omtåliga servon kan vara varierar nog väldigt mycket. Jag har HXT900-servon i min Swift II och de har, trots, landning i björksly mm inte tagit någon skada. Om jag sedan haft tur eller nu otur ska jag låta vara osagt. HXT900 är dock ett väldigt populärt "kinaservo" som många använder som billigt alternativ.

Vindfrisk
2012-02-02, 00:46
Mina är HK15178 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16257), men tycker inte de borde vara sämre. Samma pris och de var rekommenderade till Tek Sumon. Tog dem framför hextronik för att de matchade bättre med färgen.

freddan_6
2012-11-03, 09:42
Löste det sig med din teksumo? De servon du har finns på youtube under rubriken "bad servo".
Jag satte min batterilucka på ovansidan


33353

33352