handdator

Visa fullständig version : Ny hexaram på g+ kamerarigg



thnilsson
2012-01-28, 20:45
Jag håller på att bygga mig en ny hexa och kamerarigg i glasfiber. Jag har en vän som har en glasfiberfabrik och berättade om mina planer på bygget. Jag kunde välja på i princip vad som helst gällande tjocklek, färger, styrka och kvalitet. Jag är helt fast i det här med att bygga just nu, det är nästan roligare än att flyga faktiskt, om inte annat så får man ju mycket inspiration här på forumet från andra som byggt och från alla man träffat när man varit ute och rest. Nu flyger jag själv en hexa XL och en Y6:a.
Min plan är att ha fyra-fem kompletta maskiner längre fram så att man inte behöver tänka på om någonting går sönder. Ramarna är ju så sjukt dyra om de går sönder - iallafall kvalitetsramar. Kan jag nu bygga dem själv behöver jag inte bry mig lika mycket när jag är ute och reser och ska jobba - om det här nu blir bra, men det utgår jag såklart ifrån! Jag är till och med inne på att skaffa en CNC-fräs själv och då har det gått långt!

26188
Väntar dock på lite elektronik och motorer, men här är stommen. Den ska borras ur mer men jag måste vänta på elektroniken för att se hur mycket plats den kommer ta.

26189
Kamerariggen. Den här kommer ha två servon men den nästa jag bygger kommer att ha tre.

26190
Jag måste tacka alla här på forumet som ger grymt mycket inspiration och idéer! Fortsättning följer så fort jag får mina andra delar.

thnilsson
2012-01-30, 20:11
Hej här kommer en update!
Har kommit en liten bit längre, har fått några hållare till bommarna och motorerna, samt ackhållare. Ska dock fortfarande skära ut plattorna mer, men var tvungen att sätta ihop allt redan nu för att se vart alla hål ska borras. Finslipningen kommer sist!
Kamerahållaren är nästan klar. Vart riktigt bra tycker jag! Stabil och riktigt stum, precis som jag vill ha den. Jag bygger samtidigt en likadan hållare som dock ska sitta på helikoptern istället som frontstativ. Kameran får gott om plats och jag får lätt in en 5D eller 7D utan problem.
Mer kommer sen!
26244

26245

26246

thnilsson
2012-02-01, 19:20
Nu börjar den snart bli klar! Saknas väl ben men det håller jag på att få tag på. En ändring jag gjorde från förra inlägget är att jag tog bort acchållaren och fäste accarna direkt under plattan.
Jag har skurit ut plattorna och bytt ut lite skruvar till lättare modeller, men har fortfarande en del som ska kapas fast det gör jag ju inte förrän all elektronik sitter på. Vägde den idag också med kameraställ, två accar och kåpa, 2.2 kg. Ser bra ut måste jag säga! Motorerna och elektroniken väger inte så mycket.
Ni får gärna kommentera vad ni tro och tycker, alltid kul att höra!
26308
26309
26310

thnilsson
2012-02-25, 21:05
Hej!
Jag har nu äntligen blivit klar med mitt hexbygge och har dessutom flugit lite. Det återstår väl några småjusteringar med kamerahållaren, ett servo som gick åt fel håll när jag filmade, motorsladdarna är just nu också utanför bommarna eftersom jag kommer byta motorer + lite skruvar som ska kapas för att spara vikt. Sen kom jag också på att jag glömde sätta av autofokus på kameran, därför tappade den lite emellanåt som ni ser i filmen.
Men den flyger riktigt bra och det känns grymt kul! På bilden ser ni även en y6:a som jag håller på att bygga i nästa projekt.
26878

http://www.youtube.com/watch?v=0fjpSATigkY&list=HL1330193808&feature=mh_l olz

Vindfrisk
2012-02-25, 23:50
Ser fint ut! Vad kör du för styrkort och vad har du för motorer?

thnilsson
2012-02-26, 06:19
mk på båda