handdator

Visa fullständig version : Balansera propellrar med digitalvåg



radioactive
2012-01-30, 22:17
Jag har suttit och balanserat propellrar så att jag blivit nästan "snurrig"..:) Lite mer än vanligt...
Jag gjorde det lite lättare för mig genom att använda en liten men noggrann digitalvåg (1/100-del gram). jag satte helt enkelt digitalvågen under den proppända som var för tung och vägde. I bildens fall så var en bladet 0.13 gram tyngre. Så jag applicerade 0.13 gram hushållstejp på motsatta bladspetsen och vips, propellern blev perfekt balanserad. Jaha, hur mycket är nu 0.13 gram i tejp? Jo nära nog 13 cm av tunn genomskinlig hushållstejp. Så jag mätte bara upp 13 cm och lindade runt proppspetsen. Nu kan man ju applicera detta på annat som man använder för att balansera sina proppar med. Viktigt är bara att ta reda på vad det väger ex. per 10 cm eller så... så får man ju en konstant som man kan använda.

Det ger ju också en antydan om hur mycket som behöver slipas ner, om man nu använder den metoden. Genomskinlig hushållstejp är ju 0.04 mm tjock. Nu har jag ingen susning hur mycket den specifika vikten är för tejp eller propellerplast, men det ger iaf en fingervisning om hur mycket som ska bort.


Det är förmodligen inte någotnytt under RC-solen, men vad gör det...

Lasse

26250

SteffeB
2012-01-30, 22:28
13cm!!! Då måste det ju vara bättre att slipa bort vikt istället.

Smart med vågen! :)

radioactive
2012-01-30, 22:34
13cm!!! Då måste det ju vara bättre att slipa bort vikt istället.

Smart med vågen! :)

Ja, men det tar 35 ggr så lång tid att slipa bort som att lägga lite tejp...:) Har man 100 proppar att balansera, så blir man till slut lat...

Lasse

Lelle
2012-01-31, 08:13
Hej.
Ett annat tips som jag läst någonstans är att lägga på lite färg (eller epoxy)på det lättare bladet.
Då slipper du att slipa. :)

Modellflygarn
2012-01-31, 21:48
Jag kör med "magnetbalanserare" känns nästan onödigt noggrann ibland men det blir bra!
Orkar slipa än så länge... :)

pernstig
2012-01-31, 22:33
Smart!
1. Var hittar man vågen?
2. Du väger ute vid bladspetsen. Då ska du få plats med 13 cm tejp med samma vikt på bladspetsen. Betyder inte det att propellern fungerar sämre aerodynamiskt?:confused:

radioactive
2012-01-31, 22:38
Jag kör med "magnetbalanserare" känns nästan onödigt noggrann ibland men det blir bra!
Orkar slipa än så länge... :)

Det är i stort sett ingen skillnad mellan en magnetisk balanserade och en utan, dvs vanlig propellerbalanserare man håller mellan tummen o pekfingret. Jag mätte en obalanserad propeller och det var samma tryck mot vågen, 0.14 gram med eller utan. Det är snarare känslan. Sedan är det ju bekvämt med en magnetisk... :)

Lasse

radioactive
2012-01-31, 22:53
Smart!
1. Var hittar man vågen?
2. Du väger ute vid bladspetsen. Då ska du få plats med 13 cm tejp med samma vikt på bladspetsen. Betyder inte det att propellern fungerar sämre aerodynamiskt?:confused:

1. Vågen hittar du på Ebay. Den kostar en hundralapp ungefär. Välj en 100 gram med 0.01 gram noggrannhet. Sök på digital scale 0.01g.

2. Jag väger med framkanten, den kurvade delen, inte spetsen (se bilden). Vågen ger ett riktvärde så jag vet hur oblanserad den är. Det är också lite kul att jämföra. Vissa är nästan helt balanserade medan andra krävs det 0.3-0.5 gram och då måste jag slipa lite. Men för det mesta räcker det med 5-10 cm tejp, antingen vid bladänden eller längs hela bladet.

Lasse

Ålänning
2012-02-01, 22:06
Hur många gram mer måste ena propelleränden väga för att propellern ska börja röra sig då? =)
Sätter man tejp ska man väl lägga det i framkant på bladet, dvs den kanten som skär luften, som tex prop-tape placeras på riktiga flygs propllerblad för att skydda dem.
Jag tror mer på slipa istället för att applicera nåt som kan lossna (tejp och färg).
Det är väl 20-30% av propellern längst ut som åstadkommer mest drag (störst yta).
Att propellern är vriden är bara för att det skall vara jämnt drag utöver hela "propellerdisken"
En propeller är som en vinge, gör man ett blad "flatare" så lyfter det sämre (drar sämre).
Ju längre ut man slipar/målar/tejpar desto mindre behöver man göra det, alltså, om du väger 0,13 gram vid mitten av ena bladet så kanske det bara behöver slipas 0,07 gram längre ut på andra spetsen.
Propellern borde vara så rak som möjligt när du väger...

Summa sumarum: Slipa på baksidan på den grövsta delen av propellerbladet tills propellern är i balans. =) (typ propbalanserare med axel med spetsiga ändor o två muttrar som håller fast proppen).

radioactive
2012-02-01, 22:25
Hur många gram mer......

Nu mäter jag, som bilden visar, strax bakom spetsen och inte mitt på bladet. Jag har jämfört två identiska blad, ett slipat och ett med ovanligt slarvigt applicerad tejp och fick inte fram någon skillnad mellan bladen i prestanda. Båda bladen presterade lika mkt dragkraft, samma ampere och watt och inga märkliga vibrationer. Slutsats, det spelar nog inte så stor roll om man slipar eller tejpar. I mitt fall så är det för att jag är lat och gitter inte slipa all proppar som jag använder i testerna. Nu ska man ju inte sätta tejpen i en klump vid bladspetsen, men det är väl ganska självklart. Man får fördela det så tunt och jämnt som möjligt. Det spelar ingen roll om bladet är lutande eller rakt. Det är samma vikt.

Jo, din fråga.. hur många gram mer... i mitt fall så räcker det med 0.01 gram för att den ska börja luta åt ena hållet. Vågen klarar inte lägre värde än 0.01 gram... :)

Lasse

kay.krut
2012-02-02, 11:05
Hej "Radioactive"

Jag läser med intresse Dina tips om balansering. Men tyvärr så håller jag nog inte helt med Dig vad gäller Dina tips. Det är aldrig bra att sätta på något på en propeller som inte hör hemma där från början. Och tretton centimeter hushållstejp låter inte rätt. Bättre då att göra som "Ålänning" beskriver, slipa eller lacka med t ex klarlack. Att balansera en propeller rätt är lite av en vetenskap. Visst går det att få den att väga rätt i horisontalläge. Det är bara att slipa eller lacka tills den hänger vågrätt. Men om Du sedan vänder andra sidan mot Dig och den då snurrar runt ett halft varv, ja då börjar problemet. Då är snurran krokig i längdled. Antingen börjar ett tungt arbete med att ta bort material från båda underkanterna eller helt sonika, skrota snurran.
Och när Du ska handla snurror nästa gång, ta med Dig en balanserare och grovkolla snurrorna innan Du köper dem.
Nu går ju detta bara om Du handlar hos Din lokala hobbyhandlare. Via Hongkong kanske det blir problem men dom är kanske så mycket billigare där att det inte gör något om man kastar några.
Vad jag förstår så gör Du rätt så grundliga tester av Ditt materiel, så varför då lämna ett så viktigt moment som balansering av propellern åt slumpen.
På´t igen!
Kay krut

McRegor
2012-02-02, 12:28
Tror vi kommer från lite olika världar. Gissar att Radioactive främst - liksom jag - kör eldrivet och kanske inte heller speciellt stora kärror. Då är propp-bladen ofta rätt tunna så att slipa bort material är inte alltid det lättaste. Så jag tror att hans metod fungerar utmärkt på den typen av proppar. Snackar vi sen stora proppar till 1/4-skalakärror eller liknande så finns det säkert bättre metoder som flera påvisat.
Hälsningar
Roger

SteffeB
2012-02-02, 12:48
Jag har balanserat mina proppar som är "krokiga i längsled" med m3 muttrar/brickor och cyanolim i centrum på proppen. Fungerar utmärkt då farten inte blir så hög där.

Balansera proppar/motorer är ju på gränsen till upphetsande! :) Resultatet är iallafall väldigt beroendeframkallande!

kay.krut
2012-02-02, 13:04
Fasen...
......nu har vi ju ännu en läsvärd tråd "Att balansera en propeller" Ös på grabbar !

Kay krut

Blomster
2012-02-02, 14:08
"radioactive" ville nog visa en metod han använder,. Rätt/ Fel metod ,,, den fungerar för honom. Kanske någon får nytta av det, är väl det ett forum skall användas till.

Jag kör endast eldrivet och använder en skruvmejsel och pvc Eltejp på undersidan av bladen både 2 o 3-blad, har aldrig lossnat och resultatet inga vibrationer som jag kan märka, några gws proppar är riktigt obalanserade från början, de åker i korgen direkt och då fortsätter man med nästa ifrån hk påsen.

radioactive
2012-02-02, 14:18
Vad jag förstår så gör Du rätt så grundliga tester av Ditt materiel, så varför då lämna ett så viktigt moment som balansering av propellern åt slumpen.
På´t igen!
Kay krut

Ja men snälla... jag har gjort tester med olika typer av balansering, dvs med tejp och med slipning och jag kan inte med den utrustning jag har se någon skillnad på en slarvigt tejpad propp och en välslipad. Möjligen skulle Nasa se en skillnad med sina noggranna instrument. Så med den vetskapen så finns det ingen anledning att inte tejpa, eftersom det är snabbare och passar mig bättre. Så länge jag inte drastiskt ändrar bladets form så tror jag inet att du kan hitta någon skillnad. En 0.04 mm tjock tejpbit lär inte nämnvärt förändra propellern egenskaper. Om nu en tejpremsa ändrar bladets form så in i hästväg, så lär ju slipning göra det också. Jag lämnar verkligen inte balanseringen åt slumpen.

Nu kan det ju faktiskt vara så att både slipning och tejp påverkar bladets form lika mycket så att den i jämförelse med en från fabriken perfekt balanserad propeller skulle uppvisa skillnad. Men då är vi tillbaka till ruta 1. Antingen står jag hos en eller ett par handlare här hemma i Sverige, kollar genom varenda propeller i hans sortiment, sliter upp hans påsar och mäter, eller så tar jag flyget till Hong Kong och besöker fabriken....

Då tycker jag personligen att en liten remsa hushållstejp är ett något bättre alternativ... :)


Lasse

kay.krut
2012-02-02, 16:31
Men Lasse, Du ska inte ta det som ett påhopp på Dej personligen, för det är absolut inte min mening. Men eftersom det ju är ett öppet forum där vi någorlunda fritt kan ventiler våra ideér och åsikter, så får vi väl acceptera en viss jargong. Jag vill inte att Du ska slita upp varenda påse hos Din handlare. Jag bara gav ett tips att man kan kolla snurran innan man köper den. Om Du vill klistra tejp på Dina snurror så är det helt okay. Och till elkärror så verkar det ju fungera enligt andra inlägg här. Men för min egen del så använder jag andra metoder. Avslut.

Kay krut

radioactive
2012-02-02, 17:07
Men Lasse, Du ska inte ta det som ett påhopp på Dej personligen, för det är absolut inte min mening. Men eftersom det ju är ett öppet forum där vi någorlunda fritt kan ventiler våra ideér och åsikter, så får vi väl acceptera en viss jargong. Jag vill inte att Du ska slita upp varenda påse hos Din handlare. Jag bara gav ett tips att man kan kolla snurran innan man köper den. Om Du vill klistra tejp på Dina snurror så är det helt okay. Och till elkärror så verkar det ju fungera enligt andra inlägg här. Men för min egen del så använder jag andra metoder. Avslut.

Kay krut

Nej nej, jag tar det absolut inte som ett påhopp. Bara kul med lite diskussioner och det är ju meningen. Så simma lugnt... :)

Lasse

pernstig
2012-02-02, 17:32
Jag har balanserat mina proppar som är "krokiga i längsled" med m3 muttrar/brickor och cyanolim i centrum på proppen. Fungerar utmärkt då farten inte blir så hög där.

Balansera proppar/motorer är ju på gränsen till upphetsande! :) Resultatet är iallafall väldigt beroendeframkallande!
Muttrar/brickor i centrum? Hur då....bild? :confused:

SteffeB
2012-02-02, 20:27
http://img.tapatalk.com/6d3a9022-e33c-ae2b.jpg

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Joacim
2012-02-02, 22:46
Att balansera en prop bra är en konst, kräver träning tid och tålamod. Vi glömmer dock lätt att ha koll på övrig utrustning som roterar så som motorn, axeln, klämnavet, spinners. Själv trimmar och balanserar jag mina proppar genom att ta bort vikt inte lägga till.

SteffeB
2012-02-02, 23:13
Ångrat mig angående mitt tidigare inlägg om att slipa proppar. På lite "snyggare" flygplan skulle jag nog slipa. På multicopter - aldrig i livet! :) Har man otur (ja faktiskt) kan man som jag gjorde häromdan blåsa 6st proppar på en dag. Det gör man inte med ett flygplan. På multicoptern var det även helt strunt samma i hur det ser ut. En mutter som får en hastighet på max 40km/h påverkar inte proppen ett dugg, däremot slipper du slipa av motsvarande vikt på proppen och sparar en massa tid.

Tejpa på! Jag kan lova att det lönar sig att balansera mot att helt strunta i det.

Jo, jag har också balanserat mina motorer!



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

SteffeB
2012-02-02, 23:16
Vad är det som är så "konstigt" (en konst) med att balansera en propp förresten? Det är väl inte värre än att få den i balans? Vad är det jag missar?




Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

jaka
2012-02-04, 17:28
Hej!
Klart det är en konst...så man slipar rätt...på ovansidan! Inte på undersidan , och att man får propellerbladen likformade och lika tjocka och med ungefär samma vingprofil och anfallsvinkel...Mycket med det jordiska!

Michael
2012-02-04, 17:42
Som allt hantverk så ger ju övning färdighet, men "konst" skulle jag inte vilja kalla det.
För övrigt balanserar jag mina propellrar genom att försiktigt slipa på baksidan av bladen (den flata sidan). Min teori om detta är att jag då påverkar profilen minimalt. Ibland hör man påståendet att "pitchen" skulle ändras om man slipar på bladens baksida men det är nys. Det finns inte så dåliga propellrar att man skulle behöva slipa så mycket att "pitchen riskerar att förändras.

Tejp fungerar säker utmärkt för elmodeller där man inte riskerar att olja löser upp tejpens klister.

Joacim
2012-02-05, 09:05
Att balansera en prop bra kan vara en konst som kräver skicklighet, och då menar jag inte bara mindre proppar utan rent allmänt. Vad gäller tejp så funkar det till mindre storlekar och modeller, men att slänga på en tejpbit på bladspettsen på sin stora skalamodel, och sedan taxa runt i gräset, eller på en snabb kärra typ pylonare med 25-40,000rpm kan vara mindre bra ;)