handdator

Visa fullständig version : Gemensam + på fartreglagen ?



Gotte
2012-01-31, 00:46
Det har diskuterats en hel del om man ska koppla bort + kabeln på alla utom ett fartreglage om man kör flera.(tex 2 motor kärra) Detta har jag oxå alltid rekommenderat andra.

Nu håller på jag med en multikopter baserad runt HKs quadkort, Och ser där att alla + är sammankopplade på kretskortet.


Då till min fråga.

Ska man pilla ur + kabeln på alla reglage utom ett eller kan man säga det är helt okey att köra fartreglage med bec sammankopplade både på multikopter och flygplan ?

Mvh Magnus

simonarvestrand
2012-01-31, 08:59
Jag har +kabeln kvar på mina reglage i mina quadar på både hk kort och ardupilotkort och det är inga som helst problem.

radioactive
2012-01-31, 09:50
Då till min fråga.

Ska man pilla ur + kabeln på alla reglage utom ett eller kan man säga det är helt okey att köra fartreglage med bec sammankopplade både på multikopter och flygplan ?

Mvh Magnus

Det beror på om ESC är linjär eller switchad (ska stå i infobladet man får med ESC). Är den linjär så behöver man inte plocka bort den röda (+) kabeln på någon ESC. Är det däremot switchad, så måste man göra det. Dom flesta ESC är linjära, men om man är osäker och inte vet, så är det bästa att plocka bort.

Lasse

McRegor
2012-01-31, 11:41
De flesta "mindre" fartreglage har linjär BEC - det är sant. Men kommer man över 30 A-reglage så är de oftast switchade numera.
Men som Lasse skriver så skall det framgå av databladet eller ibland även av texten på fartreglaget. Klarar fartregleget > 3 LiPo så har det också i regel en switchad BEC. Liksom om det klarar flera A i belastning. Men ingen regel som vanligt utan undantag...:)
Hälsningar
Roger

radioactive
2012-01-31, 15:01
De flesta "mindre" fartreglage har linjär BEC - det är sant. Men kommer man över 30 A-reglage så är de oftast switchade numera.


Verkar nog lite som att undantagen är betydligt fler. De allra flesta ESC/BEC/ är linjära oavsett om det är en ESC på 10A eller en på 100A. Man får det intrycket iaf om man bläddrar genom alla de ESC som finns. En snabb flukt på Hobbyking så är ca 15% av alla ESC/bec switchade, resten linjära...

Är det månne inte så att standalone BEC (ej med ESC) är ofta switchade för att klara mer ampere?

Lasse

McRegor
2012-01-31, 17:46
Hej Lasse,
Ja - min erfarenhet är inte riktigt lika som din men mina ögon kanske flaxat förbi de "större" fartreglagen med linjär BEC...:)
Klarar reglagen t ex 6S så har jag mycket svårt att tro att dom har en linjär BEC eftersom det då måste brännas bort en massa effekt. Mina 40 A-reglage t ex är alla utrustade med switchad BEC och det är vanliga Hobbywing/Hi Model-reglage (men vissa heter nåt annat). Jag skummade igenom ett antal reglage >= 40 A på Hobbyking (som inte var "opto only") och såg inget som jag kunde fastställa att det hade linjär BEC... Det brukar stå SBEC eller nåt liknande vilket nog i detta sammanhang kan tydas som Switchad BEC även om det ibland också kallats Super BEC.
Har svårt att tro att det finns några "standalone BEC" idag som inte är switchade - i alla fall om vi talar om de som klarar av > 3S och > 2A.
Hälsningar
Roger

Gotte
2012-01-31, 23:50
Tackar för informationen, eftersom dom är linjära (Turnigy Plush 18Amp) så blir det att plugga in alla 12 :sarcastic: med gemensam + så slipper man pilla ur kontakterna och köra krympslang.


Mvh Magnus

McRegor
2012-02-01, 06:19
Hej Magnus,
För att slippa "pillet" så brukar jag ta korta skarvsladdar istället och klippa plus-kabeln. Då slipper jag göra nåt åt reglagets sladd/kontakt.
Hälsningar
Roger