handdator

Visa fullständig version : Remzibi lödningar, installation osv



jesse78
2012-02-01, 18:20
Fick just hem min Remzibi OSD och eftersom jag är en rookie vad det gäller hobbyn och elektronik så undrar jag om det är någon som kan dela med sig av en bygglogg eller steg-för-steg installation vad det gäller bla. vad man ska löda osv? Happykillmore är en bra sida men lite otydlig.
Jag tar dessutom strömmen via ett filter från planets acc, vilket inte gör det enklare.

Tokaz
2012-02-01, 18:43
Bra att du starta den här tråden då jag själv är lite sugen på en Remzibi. Vart köpte du din och hur lång tid tog det innan du fick hem den? Mvh Fredde

jesse78
2012-02-01, 19:42
Tjena! Jag beställde den av tillverkaren Remzibi på RCgroups.com och betalade via paypal, fick den två dagar senare :)

Tokaz
2012-02-01, 20:56
härligt :) va kosta den?

LAN
2012-02-02, 08:18
Lustigt, jag fick också min OSD från Remzibi igår. Betalade i söndags, så det var snabb leverans kan man säga (han bor i Polen). Satsen kostar 84 EUR, vilket känns väldigt rimligt. I gengäld vill upphovsmannen gärna att man beställer några provexemplar av en av de komponenter som används, och skickar till honom (det är gratis att beställa dessa från tillverkaren Maxim).

Jag har inte haft tid att titta på installationen ännu, så följer denna tråd för att se vad som kommer fram. Men rent spontant verkar det ganska enkelt, om man nöjer sig med GPS och batterispänning. Fick också med en liten shunt för att mäta ström, men har inte koll på hur den ska kopplas in.

/Leif

Impulze
2012-02-02, 10:45
Om man inte ska mäta ström så är det väldigt enkelt. Video IN från kameran till OSD:n och Video Ut till videosändaren.
GPS:n är ju redan märkt så den är ju bara plugga in. Sen matar man OSD:n med 12 volt bara.

Vill man mäta mAh så får man väl löda kontakter på kretskortet så man kan ansluta esc och batteri.

//Matte

jesse78
2012-02-02, 21:12
Om man inte ska mäta ström så är det väldigt enkelt. Video IN från kameran till OSD:n och Video Ut till videosändaren.
GPS:n är ju redan märkt så den är ju bara plugga in. Sen matar man OSD:n med 12 volt bara.

Vill man mäta mAh så får man väl löda kontakter på kretskortet så man kan ansluta esc och batteri.

//Matte

Uppskattar svaret. Betyder detta att jag INTE behöver löda något, utan kopplar bara att man kopplar in kablaget från FPV systemet direkt i OSD:n?

Impulze
2012-02-02, 23:29
Lite lödning eller skarvning av kablage +/jord brukar det ju dock bli. Beror väl lite på vad man har för andra grejjor och hur dom är sammankopplade. Du får ju ingen spänning från OSD:n till kamera och videosändare så det måste du ju fixa med.

//Matte

jesse78
2012-02-02, 23:53
Lite lödning eller skarvning av kablage +/jord brukar det ju dock bli. Beror väl lite på vad man har för andra grejjor och hur dom är sammankopplade. Du får ju ingen spänning från OSD:n till kamera och videosändare så det måste du ju fixa med.

//Matte



verkar som att det behövs instruktioner för att ro hem detta, måste ju finnas någon på forumet som har gjort detta???

Impulze
2012-02-03, 07:45
Här har du ju ett kopplingsschema till Osd:n.

http://www.happykillmore.com/Software/Images/english/osd_conn_168.jpg



//Matte

kamelkungen
2012-02-03, 12:54
Man bör inte mata Remzibi med med än ett 2cell lipo. Regulatorn som tillverkar 5v har underdimensionerad kylning vilket gör att den blir tokvarm om man kör på 3cell. Problemet är att Remzibi har inte gjort en korrekt layout kring regulatorn.
Har en känsla av att Remzibi själv är mjukvaruingenjör men inte så hemma på hårdvara.

Var gäller kopplingar och sådant är den mycket enkel och ger bra text på skärmen. Han använder en text overlay krets från maxim (7456?) vilken även sitter i AP117 kommer jag ihåg.

LAN
2012-02-03, 13:18
Bra info ang. spänningsmatningen. Eftersom kamera/sändare behöver ett 3cell-lipo, så funderar jag om det kan vara smart att plocka ut spänningen från två celler via balanseringskontakten och driva OSD'n med detta. Men så insåg jag att om OSD'n drar hyfsat med ström så blir två celler mer belastade, och batteriet därmed obalanserat. Detta rättas ju till vid laddning, frågan är om detta har någon praktisk betydelse? Hur gör du, kamelkungen, kör du med ett separat batteri till OSD'n (om du nu använder Remzibi)?

/Leif

kamelkungen
2012-02-03, 13:25
Hej,

Jag har kört med 3 celler och den blir skitvarm men kyls av fartvinden.
Det jag tänkt göra är att ta bort regulatorn och köra via en separat UBEC på 5v.
Då kan jag köra kameran och min videosändare på samma spänning.

LAN
2012-02-03, 13:41
Tack för svaret, och det är ju förstås en variant som borde funka, fast det blir en pryl till. Jag ska ta och mäta upp förbrukningen på OSD'n vid tillfälle, och testa min variant också.

Impulze
2012-02-03, 14:21
Har aldrig haft nått problem med att dom blir varm, Och jag har hållt på med ett flertal av dom. Har alltid monterat dom med bra cirkulation, men aldrig så dom har blivit kyld av kall luft.

Edit: Dom blir helt klart varm, men har aldrig fått nått fel pga av det. Och då har dom säkert varit igång 2 timmar som längst.

//Matte

kamelkungen
2012-02-03, 15:22
Om man kör på 3cell så blir det: P(effekt i regulatorn som blir till 100% värme): = (11,1-5)*(Remzibi strömförbrukning+gps)
Säkert minst 1,5W som brinner inne. Det blir kring +40grader högre än omgivsningstemperaturen vid regulatorn.
Min krympslang krympte på grund av värmen där.

Jag blev lite nervös att regulatorn skulle ge upp. Risken finns, den får kort livslängd när den inte kyls. Går den sönder så försvinner bilden...

Impulze
2012-02-03, 15:40
Jo, jag förstår problematiken. Det kan dock inte vara ett generellt stort bekymmer, då borde han ha ändrat tillverkningen tidigare. Han har ju sålt en hel del OSD:s genom åren och jag tror jag bara läst om ett fall på rcgroups där en OSD lagt av pga överhettad regulator. Men det kan ju ha dykt upp fler med problem, var ett bra tag sen jag läste tråden. Den ska ju dessutom klara upp till 14volt.

//Matte

LAN
2012-02-03, 17:36
Man kan ju också ersätta regulatorn med en sådan här:
http://www.dimensionengineering.com/de-sw050.htm

Den är pin-kompatibel med 7805, bara att löda dit. Tyvärr är den lite dyr, men det blir ju en smidigare lösning än en extra BEC.

kamelkungen
2012-02-03, 19:15
Mycket bra ide! En switchregulator fungerar utmärkt. Jag har en sådan köpt på elfa till sändaren. Dock blev alla kablar till ett kråkbo och sedan har jag fixerat dom med silikon så nu vill jag inte röra eländet.



Man kan ju också ersätta regulatorn med en sådan här:
http://www.dimensionengineering.com/de-sw050.htm

Den är pin-kompatibel med 7805, bara att löda dit. Tyvärr är den lite dyr, men det blir ju en smidigare lösning än en extra BEC.

Boopidoo
2012-02-04, 09:26
Omvandlarna från dimension engineering är smidiga men skickat ut ganska mycket RFI i den lägre delen av UHF-bandet. Pga detta är de inte så snälla med UHF LR-mottagare. Viktigt att göra ordentliga marktester etc.

jesse78
2012-02-04, 09:29
varför skrev du inte det i föregående tråd "placering av osd" ?



Hej,

Jag har kört med 3 celler och den blir skitvarm men kyls av fartvinden.
Det jag tänkt göra är att ta bort regulatorn och köra via en separat UBEC på 5v.
Då kan jag köra kameran och min videosändare på samma spänning.

kamelkungen
2012-02-05, 19:08
hehe..jag beskrev helt enkelt hur jag hade gjort. Inte det mest optimala. Jag nu även visat hur jag tänkt göra.
Det är väl helt ok?


varför skrev du inte det i föregående tråd "placering av osd" ?

jesse78
2012-02-06, 22:39
hehe..jag beskrev helt enkelt hur jag hade gjort. Inte det mest optimala. Jag nu även visat hur jag tänkt göra.
Det är väl helt ok?

kan du inte ta och ladda upp en bild på osd:n och berätta hur du har gjort?

Blomster
2012-02-07, 10:04
Man bör inte mata Remzibi med med än ett 2cell lipo.

Jag har alltid kört med 3cell Lipo, har kopplat så som impulze´s bild plus gps inkopplad. Den har blivit varm när jag testat den inne en längre tid, men ute kyler fartvinden den lätt, några små hål i flygkroppen, klart.

jesse78
2012-02-07, 11:41
mäh ta en bild och lägg upp det är ju schemat som inte visar var och hur man ska löda!!!!

Boopidoo
2012-02-07, 11:49
Jag tycker nog att schemat är ganska detaljerat. Vad är det som är oklart med schemat? Jag vill inte verka jobbig men varför köpte du en OSD som kräver lödning etc?

jesse78
2012-02-07, 12:05
Jag tycker nog att schemat är ganska detaljerat. Vad är det som är oklart med schemat? Jag vill inte verka jobbig men varför köpte du en OSD som kräver lödning etc?



Det som är oklart är vad som behövs för att ge osd ström samt vad som ska göras på kortet för att kunna se spänningen från accarna. Och ja det är en jobbig fråga.. :icon_butt:

Boopidoo
2012-02-07, 13:09
Tycker att det mesta (avseende kabeldragning) framgår på: http://www.happykillmore.com/Software/faq.asp#10 Om du efterfrågar en videotutorial så har jag dock inte hittat någon. Mitt bästa tips om du inte känner att du behärskar det själv till fullo är att kontakta någon som redan har gjort det och be dem löda eller agera telefonsupport.

För övrigt, lycka till att få hjälp med den attityden...

jesse78
2012-02-07, 13:19
Tycker att det mesta (avseende kabeldragning) framgår på: http://www.happykillmore.com/Software/faq.asp#10 Om du efterfrågar en videotutorial så har jag dock inte hittat någon. Mitt bästa tips om du inte känner att du behärskar det själv till fullo är att kontakta någon som redan har gjort det och be dem löda eller agera telefonsupport.

För övrigt, lycka till att få hjälp med den attityden...

jag känner inget behov att förklara för dig kompis varför jag har köpt en viss produkt och inte din begagnade osd, någon särskild attityd tycker jag inte att det är..
well det verkar ju inte vara helt enkelt om det inte är någon här som vet hur man gör så frågan är definitivt befogad men på rcgroups finns det garanterat någon som kan detta.

Boopidoo
2012-02-07, 13:38
Det har verkligen inte med någon begagnad OSD att göra, varför tror du det? Men det som är tydligt är ju att du har köpt utrustning som du inte vet hur man ska installera trots en hel del hjälp. Därav kanske du borde ha köpt sådant som kommer i mer färdigt skick. Och varför tror du inte att det är någon här som inte vet hur man gör? Det är ju uppenbarligen många som använder Remzibi, men alla har kanske inte tid att ta ledigt för att hålla dig i handen.

Lycka till med RCG, det verkar gå sådär (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=20668352&postcount=8)... :thumbup:

Men för att komma framåt så fråga om någon av de som kan sin Remzibi kan dela med sig av ett telefonnr så kan du ringa och fråga, många saker klarnar ganska fort när man väl börjar prata.

jesse78
2012-02-07, 13:45
Det har verkligen inte med någon begagnad OSD att göra, varför tror du det? Men det som är tydligt är ju att du har köpt utrustning som du inte vet hur man ska installera trots en hel del hjälp. Därav kanske du borde ha köpt sådant som kommer i mer färdigt skick. Och varför tror du inte att det är någon här som inte vet hur man gör? Det är ju uppenbarligen många som använder Remzibi, men alla har kanske inte tid att ta ledigt för att hålla dig i handen.

Lycka till med RCG, det verkar gå sådär (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=20668352&postcount=8)... :thumbup:

Men för att komma framåt så fråga om någon av de som kan sin Remzibi kan dela med sig av ett telefonnr så kan du ringa och fråga, många saker klarnar ganska fort när man väl börjar prata.

klart det har med det att göra Simon, du verkar uppenbarligen vara störd över att jag inte ville köpa den. I sånna fall ber jag om ursäkt.

Boopidoo
2012-02-07, 14:24
Mitt första inlägg var att påpeka att DE:s omvandlare kan skicka RFI, på vilket sätt har det att göra med att du inte köpte min OSD? Det finns alltså ingenting att be om ursäkt för. Men du verkar onekligen försöka att misstolka allt och alla som försöker att hjälpa dig. I den här tråden har jag försökt att hjälpa dig, trots att du inte är vidare mottaglig. Släpp nu det där med min OSD om du kan och fokusera på RemzibiOSD.

radioactive
2012-02-07, 16:09
Jesse, det allra bästa du kan göra är att besöka Remzibi-tråden på RCGroups. Där får du all hjälp du kan tänka dig behöva. Bli inte irriterad över att folk inte ställer upp till 100%. Då struntar folk att hjälpa dig på direkten. Det första man gör är att informera sig grundligt vad det är man köper, vad man behöver i fråga om tillbehör, kablar m.m. Sedan bör man också ha lite koll på om man klarar av att genomföra projektet (dvs koppla in OSD) innan man köper. Det finns kilometervis med info om Remzibis OSD på nätet. Börja där... låser det sig sedan, så får du söka hjälp lite var stans där den kan finnas att få.

Lasse

Blomster
2012-02-07, 18:34
Kanske för sent men ... hittade 2 bilder från 2010
Jag tänkte först köpa en färdig BlackStork OSD men det blev en Remzibi till slut efter att läst mycket på rcgroups, var dock lite pill att få ihop det.
26447 26448

radioactive
2012-02-07, 18:34
Tack Lasse, ja det verkar vara så tyvärr har jag utgått ifrån mig själv och skulle ställa upp direkt där jag kunde hjälpa. Och ja, det var vatten över huvudet för mig med den här produkten..

Jag tror nog inte att folk inte vill ställa upp, utan snarare det att var och en har tusen saker som går före. De flesta jobbar, kommer hem trötta, lagas mat, ta hand om ungar och få en liten stund över för sig själva. Att man inte kastar sig in och ställer upp direkt beror sannolikt inte på att man inte vill. Stöter man då på en som kräver hjälp, som inte läst på ordentlig och som "verkar hjälplös att själv söka info", då tänker man... vafan. Inget personligt mot dig, men det är en tänkbar förklaring.

Så mitt råd. Luta dig tillbaka, ta ett djupt andetag, sortera upp problemen och börja sök information, bit för bit. Gå gärna ut på RCGroups och be om hjälp... det finns ca 1000 ggr fler där som både har tid och som är duktiga på det här med Remzibi.... De få här i Sverige har förmodligen häcken full med annat just nu.... Jag hade direkt valt RCGroups som första hjälp... där finns många fler och alltid någon som har tid och är sitter och väntar på att någon vill ha hjälp...

Så du ska se att det inte är så svårt när du väl har alla pusselbitarna... :)

Lasse

Boopidoo
2012-02-07, 18:54
Någonting som jag alltid försöker göra är att ta det steg fölr steg om möjligt. Alltså först bygga en del av systemet för att sedan bygga på med mer och mer kompicitet och funktionalitet. Först bygga själva rc-modellen så att den fungerar och flyger som den ska. Sedan plugga in basdelarna i FPV-systemet, dvs kamera, videolänk och till sist lägga till OSD. Alternativt att bygga ihop FPV-systemet "på bordet" och kontrollera att allting fungerar som det ska innan du bygger in det i en redan flygduglig modell.

Så gör jag med nya modeller och system även om jag vid det här laget har byggt och konstruerat ett flertal. Jag vet inte om du redan har flygit FPV eller har använt OSD förr men oavsett vad så är ett råd att ta det stegvis. Det är dock alldeles för lätt att gå i fällan och bygga klart allting på en gång men om det då blir problem är det svårare att veta exakt vad problemet är och hur man kommer tillrätta med det.

Exakt vad gäller Remzibi så har jag som sagt inte någon själv så jag är definitivt ingen expert men jag kan ju berätta hur jag skulle ha gjort. Först och främst så skulle jag ha byggt ihop den med enbart videosystemet och se så att du får igång den och kan börja testa iställningar etc. Exempelvis som i den här bilden men om du inte vill löda på stiftkontakter på OSDn så kan du löda de sladdar som är märkt OSD i bilden nedan till din RembiziOSD.

26449

För att detta ska fungera så behöver du dock strömförsörja OSDn och det görs via en anslutning på andra sidan (se bild nedan, det visar en V1 men det verkar som om kabelanslutningarna för video och strömförsörjning för dylikt är likadant).
26450

Om det är så att du har videosändare och kamera som fungerar mellan 10-12.6V så kan du använda ett 3S-batteri. Om dina kamera och/eller din videosändare är på 5V så måste du troligtvis använda en spänningsomvandlare då det inte verkar vara inbyggt på RemzibiOSD? Om det är så att OSDn blir för varm genom att drivas av 3S direkt så borde du kunna driva systemet med ett 2S batteri men då måste du troligtvis använda dig av spänningsomvandlare för att antingen öka eller minska spänningen för att driva kamera och videosändare. Det finns ett antal kameror som klarar att drivas av ett mycket brett spänningsintervall men de är inte många, jag har bland annat en Sony 540TVL som är en 12V-kamera men som kan drivas ned till ~6.3V utan större problem, den stänger av vid ~5.9V. Jag är dock osäker på om det finns videosändare som har ett lika brett spänningsintervall.

DrHanke
2012-02-07, 19:37
Gjorde en snabb skiss liknande som alla andra skisser som finns. Det enda jag har gjort annorlunda är att ta minus och plus direkt så nära acken som möjligt på alla strömförbrukare för att inte få in störningar. Det kan hända att när man kopplar in kamera och vtx för nära varandra så går störningarna direkt från kamera in i sändaren och det vill man undvika. Filtret du pratar om till VTX sätter du så nära vtx du kan för att inte få in störningar emellan filtret och sändaren, tillika ev störningar som kommer från VTX vill du inte ha in i systemet. Ett vanligt fel är att man har en antenn som inte är korrekt avstämd mot sändaren och den kommer då att skicka ut en del av signalen i jorden och genom att lägga jorden så nära acken som möjligt så "hinner" den signalen förmodligen ta ut sig sig själv innnan den når in i osd, kamera eller andra delar av setupen.

Sen har Boopidoo en riktigt bra idé med att alltid montera ihop alla delar på bordet innan man pular in det i planet för när skiten väl sitter där så är det inte skoj att riva i installationen för att felsöka. Sen är det bra att bekanta sig med alla ingående delar så att man kan utför ev service mm på grejorna.

Som sagt du har fått massor av bra tips redan så följ dem isstället för att söka runt i två tusen trådar på nätet du kommer bara bli ännu mera desinformerad... Koppla ihop skiten är lär dig hur allt fungerar ihop istället.

Tokaz
2012-02-07, 20:58
Hade lite koll på inkopplingen när jag kollade kopplings shemat på sidan men hankes bild så vart allt solklart. Men de inte jag hittar (eller så är jag dum i skruttet) är att funkar den att mäta ström om man kör 4s eller mer? har iaf en på väg hem nu :)

DrHanke
2012-02-07, 21:18
Menar du Remzibi OSD:n ingång för ENG ? I så fall står så här på deras hemsida "- engine(ENG) voltage measurement range 0-30V"

Tokaz
2012-02-07, 21:42
Ja precis :)
har letat mig blå efter det :) aja e nog lite bränd på de här iaf :)
Din bild där hanke så har du ritat till ett filter. Va är de för filter och haru nån länk till det. Är i faggorna att skaffa longrange FPV så jag måste läsa på lite.
Offtopic fråga Tips på plan? Svar kan gärna skickas på PM så slipper jag pajja jesses tråd.
Mvh Fredde

Impulze
2012-02-07, 23:21
Eng: Mäter bara spänningen på drivaccen. Vill du se strömförbrukning så får du löda in kretsen som medföljer kittet.

//Matte

DrHanke
2012-02-08, 09:40
Ja precis :)
har letat mig blå efter det :) aja e nog lite bränd på de här iaf :)
Din bild där hanke så har du ritat till ett filter. Va är de för filter och haru nån länk till det. Är i faggorna att skaffa longrange FPV så jag måste läsa på lite.
Offtopic fråga Tips på plan? Svar kan gärna skickas på PM så slipper jag pajja jesses tråd.
Mvh Fredde

Jag ritade in det för att Jesse78 hade ett... Men jag kör med dessa, ska visst vara ett av de bättre:
http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_66_71&products_id=533

Filtret har dock inget med longerange å göra... Jag själv har stoppat i det för att prova då alla säger att det är så bra men märkte ingen skillnad. Jag har ifs ren bild från början men jag har iaf provat skiten :)

DrHanke
2012-02-09, 17:01
Den är säkert vit ? Ljud ja om du vill ha ljudet så kan de ju vara bra :)

Impulze
2012-02-09, 18:38
Den ska lödas ihop med videosändarens audio kabel, brukar åxå vara vit.

//Matte

jesse78
2012-02-09, 19:02
...och tack Hanke och Boopidoo för scheman och bilder det va tack vare dom jag fick ett hum om hur man skulle göra!

DrHanke
2012-02-09, 19:36
Jo fast du har gjort precis tvärtemot... Filtret har du satt innan alltihopa, då kan du lika gärna ta bort det för där kommer det inte filtrera nått. Meningen med filtret är att ta bort ev störningar in i videosändaren, lika med minus på kamera och VTX, får du störningar så kommer de ta sig in i VTX/kamara. Dre dem direkt till minus på din dubbla XT-60.

Sen saknar du plus matningen, den går bara mellan VTX och Kameran så det blir svårt att få det att funka.

DrHanke
2012-02-09, 21:21
För att både kameran och video sändaren ska funka så måste den röda vara ansluten till batteriet.

Vad har du för kamera? Ska den ha 12 eller 5V volt ?

Om kameran är en 12v kamera så gör följande: (om inte Houston we have a problem)
Börja med att göra ett y på den röda precis som du gjort med den svarta på kamera och videosändaren. Klipp den röda på mitten, skarva på en ny bit röd som du ansluter till den röda på utgången av filtret (POWER på OSD).

jesse78
2012-02-09, 21:56
För att både kameran och video sändaren ska funka så måste den röda vara ansluten till batteriet.

Vad har du för kamera? Ska den ha 12 eller 5V volt ?

Om kameran är en 12v kamera så gör följande: (om inte Houston we have a problem)
Börja med att göra ett y på den röda precis som du gjort med den svarta på kamera och videosändaren. Klipp den röda på mitten, skarva på en ny bit röd som du ansluter till den röda på utgången av filtret (POWER på OSD).

Jo jävlar vad jag såg att jag gjort fel, håller på att ändra just nu ska lägga upp en bild på resultatet så får vi se om det blev rätt.

DrHanke
2012-02-10, 10:21
Ja nu börjar det likna nått :) Bara göra första "smoke test" då å se om du får nån fin bild :)

Varför har du en skarv kontakt på XT-60 ska du använda den till motorn också ?

jesse78
2012-02-10, 13:21
härligt! :) ja exakt jag ska köra allt på samma acc ett 2200mah, då ska vi se om det blir nån bild då :)

Tokaz
2012-02-10, 14:02
Eng: Mäter bara spänningen på drivaccen. Vill du se strömförbrukning så får du löda in kretsen som medföljer kittet.

//Matte

Nu har jag fått hem min oxå :) ska se om jag kan kolla på den ikväll.. Men vart hittar man kopplings schema för att koppla in den kretsen. Fredde

jesse78
2012-02-10, 14:13
Nu har jag fått hem min oxå :) ska se om jag kan kolla på den ikväll.. Men vart hittar man kopplings schema för att koppla in den kretsen. Fredde

Du har ett här nere som Henke har fixat, det använde jag.

Tokaz
2012-02-10, 14:24
Jo jag har sett hans kopplings schema men jag undrar vart den här ska in någonstans och hur och vart ifrån.

DrHanke
2012-02-10, 15:04
26496 det funkade fint förutom att när jag använder filtret så får jag knas på bilden, vadberor detta på?

Är det perfekt bild utan filtret? Kör då utan, då har du en sak som inte behövs..

jesse78
2012-02-10, 15:58
Jo jag har sett hans kopplings schema men jag undrar vart den här ska in någonstans och hur och vart ifrån.
det har jag bestämt mig för att vänta med och göra som ett steg 2.

jesse78
2012-02-10, 15:59
Är det perfekt bild utan filtret? Kör då utan, då har du en sak som inte behövs..

japp den är perfekt. ok men vad jag har förstått så BÖR man ha ett filter om man ska ta ström från motor batteriet? :)

Impulze
2012-02-10, 17:59
Jo jag har sett hans kopplings schema men jag undrar vart den här ska in någonstans och hur och vart ifrån.

Det ser ut som att Deans kontakter passar på dom kontaktytorna. Batteri på ena ändan (kanske är märkt) och till fartreglage på andra. Sen ser det ut som det ska sitta en servokabel från kretsen och till OSD:n. Men lägg ut bilden i tråden på rcgroups så får du nog detaljerat hur det ska kopplas :)

//Matte

Tokaz
2012-02-10, 20:36
Tack Matte. Ska göra det direkt för jag kan fasiken inte hitta nån info om dessa.
BTW ska leta upp mina papper ang kinetisk energi om hur jag räknade när jag sökte om mitt. PM:ar om jag hittar dom :)

rfnoise
2012-02-10, 20:47
Jo jag har sett hans kopplings schema men jag undrar vart den här ska in någonstans och hur och vart ifrån.

Tja!

Jag har inte Rembzi OSD men har lött en hel del på Flytrons OSD med tillbehör som är liknande. Strömmen mäts av en shunt (på baksidan av din bild?) som sitter mellan + på Vin och Vout. Servokabeln som går från sensorn har + och - från batteriet som du kan koppla in på voltmätningen på OSDn. Den vita signalkabeln kommer att få en spänning som är linjär med strömmen som passerar men där 10A representeras av låt säga 1v. 2v är då 20A och 0.1V är 1A osv. På Rembzi finns 6st mätpunkter för olika saker som kalibreras från mjukvara. Läste som snabbast på Happykillmore att current sitter på ADC6 som standard. Välj sen att konfigurera ADC6 med Rembzi mjukvaran så att Ampere visas rätt på skärmen.. :)

Hoppas att jag inte rörde till det!

Mvh,
Calle

Impulze
2012-02-10, 21:39
Tack Matte. Ska göra det direkt för jag kan fasiken inte hitta nån info om dessa.
BTW ska leta upp mina papper ang kinetisk energi om hur jag räknade när jag sökte om mitt. PM:ar om jag hittar dom :)

Ahh..kanon, så du såg mitt inlägg :)

//Matte

Tokaz
2012-02-11, 23:04
Ahh..kanon, så du såg mitt inlägg :)

//Matte

Japp :) har inte hunnit kolla dock.

Åter till ämnet, Kopplat in min ikväll och kollat att allt funkar. Gick på räls och var väldigt enkelt. Tweakat den lite oxå. När man kopplar in +- batteriet till osd:n känner den av V eller måste man ställa in det i programmet?
Har iaf hittat hur man kopplar in current sensorn http://sites.google.com/site/remzibiosd/5-external-sensors/5-current-sensors

Lite för små lödningar för mig de där så jag beställde ett färdigt 100a kort ifrån flytron ist. Fredde

Impulze
2012-02-12, 00:02
Du ställer in det i programmet, kolla på hemsidan så finns det beskrivet.

//Matte

DrHanke
2012-02-13, 16:30
Jesse hur har det gått ? Några framsteg?

Tokaz
2012-02-15, 21:07
Har du prövat o koppla in jord kabeln vid video in och video ut till nån av dom andra svarta då?

Stisse
2012-08-23, 11:10
Återupplivar en gammal tråd, någon som använder remzibi osd och kan hjälpa mig :)

Technical data :

- Supply power : 7V-14V (ex. lipol 2S - 3S)

- video voltage measurement range 0-15V

- engine(ENG) voltage measurement range 0-30V



Kör idag med en fpv quad, har 4s lipo för motorerna och sedan ett separat 3s lipo för video. Enligt ovan tech data så skulle jag tolka det som att det bör fungera koppla in ett 4s lipo för eng och sedan 3s för video.
Men har inte lyckats se någonstans ännu om det verkligen fungerar, alla bilder och byggen jag sett så kör alla med 3s lipo?

Impulze
2012-08-23, 12:13
Jodå, nog funkar det :)

Du driver OSD:n från ditt videobatteri och mäter quadens drivspänning på eng ingången på osd:n.


//Matte

Stisse
2012-08-23, 12:25
Okey tack :)