handdator

Visa fullständig version : Flög EDF för första gången idag...



UlfB
2012-02-12, 14:13
Vill bara dela med mig av en ny erfarenhet jag gjorde i dag

Jag har tidigare bara flugit snälla lättflugna modeller tidigare och nu tänkte jag att jag skulle testa nåt nytt så jag beställde en Stinger 64 EDF från HK, efter 3 veckor kom den och i dag åkte jag ut för att testflyga och jäklar vilken uplevelse.. Jag höll den bara i bakkroppen och ställde mig mot vinden och drog på 50 % gas och jag behövde bara släppa taget så drog den iväg som fasen. Det var en himla skillnad på roderänslighet och hastighet än vad jag var van id så jag hade fullt sjå att hålla den på rätt köl så småningom började jag få kontroll. Han med två starter innan jag gjorde en oförsiktigt manöver på för låg höjd och nosen gick av, det går nog att limma hjälpligt. Jag har fått mersmak av den hör typen av flyg. Så nu ska det beställas reservdelar. :-)

Jäklar vad rroligt det var att flyga EDF!

puggen
2012-02-12, 16:07
Håller med dig Ulf , det är en ny dimension av flygandet. Jag har visserligen flugit EDF i många år men det är lika kul varje gång, idag vädrade jag den lilla Draken på sjön...

/Roffe

jocke1963
2012-02-12, 19:51
Jo, fart är ofta beroendeframkallande... ;)
Funjet är ju annars en plattform som går att få riktigt snabb med billiga medel, dock ej EDF utan pusherprop.
http://youtu.be/fIkakhty4i8

UlfB
2012-02-13, 12:49
Jo, fart är ofta beroendeframkallande... ;)
Funjet är ju annars en plattform som går att få riktigt snabb med billiga medel, dock ej EDF utan pusherprop.
http://youtu.be/fIkakhty4i8

Jäklar vad det går undan :-)

jocke1963
2012-02-13, 13:58
Jäklar vad det går undan :-)

Jo, det gick t.o.m lite FÖR mkt undan sist jag flög henne..
Detta blev resultatet efter en liten Juldagsflygning: :)

Haverikommisionen konstaterade att piloten klantat sig i en snäv upptagning nära marken och att kraschen rakt ner i en gammal komocka i hög fart blev ganska förödande... ;)

26601

Vet inte om jag orkar laga eller om det kanske blir en Funjet Ultra,
el t.o.m kanske nån komposit-F5D-kärra istället... Fart är kul!

petera38
2012-02-14, 20:47
Hej Ulf,
Ja där ser du...det var inte fel råd du fick av mig angående Stingern! Jag flög min med 50% expo på skeven, och då var den lugn som en "rollskridsko på rails"!
Nu har jag såld den till min kompis Göran, som är lika nöjd med den som jag, och jag har en i posten snart, som får lite mer power än min första.....
Vist är det roligt att flyga EDF!
/Pete

UlfB
2012-02-15, 18:22
Hej Ulf,
Ja där ser du...det var inte fel råd du fick av mig angående Stingern! Jag flög min med 50% expo på skeven, och då var den lugn som en "rollskridsko på rails"!
Nu har jag såld den till min kompis Göran, som är lika nöjd med den som jag, och jag har en i posten snart, som får lite mer power än min första.....
Vist är det roligt att flyga EDF!
/Pete


Jag ska experimentera med dual rate/expo, när jag flög i söndas hade 70 % på dual rate men inte expo aktiverat.

Det var första gången jag beställde från HK, men jag ahndlar nog där fler gånger.

//ulf