handdator

Visa fullständig version : CUB-renovering!



Thomas
2012-02-12, 20:21
Håller som bäst på att renovera en gammal CUB, ca 180 cm spv.
Ja, jag vet, jag är notorisk cub-hatare, men det här ska bli något alldeles i hästväg.

Nåväl, motorkåpan har sett sina bästa dagar.
Är det möjligtvis någon som har en hyfsat hel kåpa liggandes?? Gärna i glasfiber.

Måtten är (ca):
Höjd 13 cm, Längd 13 cm, Bredd 8 cm.


Så här ser den ut just nu...

26585 26586 26587

Maila eller PM:a gärna!

Alternativet är ju att köpa en ny, finns det nåt tips på vem som kan ha dylika tingestar i lager??

trapperwolf
2012-02-12, 20:27
Hej det ska bli spännande att följa dina galna ideer med cuben:sarcastic:

Thomas
2012-02-12, 20:31
Hej det ska bli spännande att följa dina galna ideer med cuben:sarcastic:


Eehh...
vågar inte lägga ut nå'ra byggbilder........ ännu!


Och beträffande renoveringen, det är precis som med att laga rost på gamla bilar, börjar man peta i ena hörnet så ramlar snart halva skärmen av!! :argh: :1dontknow:

Snickarjävel´n
2012-02-12, 20:44
Vilken storlek på motor blir de?

Thomas
2012-02-12, 21:11
Vilken storlek på motor blir de?


troligen en .52:a, 4T.

Dick
2012-02-15, 18:27
troligen en .52:a, 4T.

E ju ingen sport med en sådan liten motor ös på några storlekar större😄

Thomas
2012-02-15, 18:32
E ju ingen sport med en sådan liten motor ös på några storlekar större

Hejda sej nu, go'e pastorn... detta är en CUB, och den ska flyygas som en CUB! (Om än den kommer att se liiiiite udda ut!)

Inga jämrans warbördsfasoner här inte!!

Snickarjävel´n
2012-02-15, 18:50
Klarar en Calmato60 med samma spv som din cub en Saito220 så ska väl inte du va sämre tycker vi.

Dick
2012-02-15, 19:34
Amen på det.

Thomas
2012-02-15, 21:02
Klarar en Calmato60 med samma spv som din cub en Saito220 så ska väl inte du va sämre tycker vi.

Vilka VI???
Nu tror jag österlenmaffian har fått mindervärdeskomplex....:icon_butt:

Klavins
2012-02-16, 06:59
Käre Tomas,det måste ha hänt något förskräckligt med dig.Om inte läkarna i södra delen av landet kan bota dig kom upp till livets vagga SMÅLAND,här finns både CUB piller o annat smått o gott.Vi har en bra psykolog nära mig så vi kan hjälpa dig.

Fyhren
2012-02-16, 10:35
Hej

Jag kan rekommendera att göra ny motorkåpa i glasfiberlaminat genom att göra en plugg i blå eller röd friggo (sk. förlorad plugg) och sen lägga epoxy - glasfiberlaminat på utsidan och sen skära/slipa/lösa upp med thinner - bort friggopluggen. Man lägger då yttersta lagret med finvävd duk så ytan inte blir så grov. Visar det sig efter borttagningen av pluggen att kåpan blivit lite för vek så kan man bara lägga något eller några lager till med laminat på insidan.
Ytan slipas o spacklas och sprutas med Hagmans sprutspackel samt slipas slutgiltigt och målas.
Även insidan kan slipas fin och målas.
Låter som mycket jobb men det går rätt fort. Ett bra verktyg för formningen av pluggen samt utslipningen av densamma och slipning av insidan är Black and Deckers fingerfilmaskin som har ett smalt slipband så man kommer åt fint samt att man kan reglera varvtalet som man vill. Med fint slipband o lågt varv kan man slipa friggon till rätt form och med högre varv samt grovt band slipar man snabbt ut pluggen när man laminerat.
Laminatet måste dock vara epoxy eftersom polyester löser friggon så båtplast går inte. Väven kan ju vara glasfiber eller kolfiber (räcker väl dock bra med glasfiber till en motorkåpa)

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Thomas
2012-02-16, 10:43
Käre Tomas,det måste ha hänt något förskräckligt med dig.Om inte läkarna i södra delen av landet kan bota dig kom upp till livets vagga SMÅLAND,här finns både CUB piller o annat smått o gott.Vi har en bra psykolog nära mig så vi kan hjälpa dig.

Bara lugn, broder, detta kommer att bli en Cub av aldrig skådat slag! Vafför ska man vara som alla andra??

Vad gäller han den där hjärnskrynklar´n, så borde nog han oxå gå i terapi!

Thomas
2012-02-16, 10:46
Hej

Jag kan rekommendera att göra ny motorkåpa i glasfiberlaminat genom att göra en plugg i blå eller röd friggo (sk. förlorad plugg) och sen lägga epoxy - glasfiberlaminat på utsidan och sen skära/slipa/lösa upp med thinner - bort friggopluggen. Man lägger då yttersta lagret med finvävd duk så ytan inte blir så grov. Visar det sig efter borttagningen av pluggen att kåpan blivit lite för vek så kan man bara lägga något eller några lager till med laminat på insidan.
Ytan slipas o spacklas och sprutas med Hagmans sprutspackel samt slipas slutgiltigt och målas.
Även insidan kan slipas fin och målas.
Låter som mycket jobb men det går rätt fort. Ett bra verktyg för formningen av pluggen samt utslipningen av densamma och slipning av insidan är Black and Deckers fingerfilmaskin som har ett smalt slipband så man kommer åt fint samt att man kan reglera varvtalet som man vill. Med fint slipband o lågt varv kan man slipa friggon till rätt form och med högre varv samt grovt band slipar man snabbt ut pluggen när man laminerat.
Laminatet måste dock vara epoxy eftersom polyester löser friggon så båtplast går inte. Väven kan ju vara glasfiber eller kolfiber (räcker väl dock bra med glasfiber till en motorkåpa)

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Jodå, den tanken har jag oxå om jag inte hittar någon originaldel. Jag har gjutit ett antal kåpor tidigare, både med polyester och epoxi, med gott resultat. Men det hade varit enklare om man hade en "PnP"-kåpa!

jocke1963
2012-02-16, 11:44
Kolla med Minicars om de har lösa kåpor till Kyoshos J3 Cub? Den är ju oxå 1.80 i spännvidd, så det torde kanske funka?
Jag har en sån Cub, där kåpan oxå är trasig, så om du får fram ett pris hos dom vore det kul att höra vad det blir.
Den ska elektrifieras, men jag har ingen brådska med den, har för många andra projekt på g innan..

Part.no: 11072-01
http://kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/ap_sqs/pdf/11072_Piper_J3_Cub_50GP_t.pdf
http://kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/ap_sqs/pdf/11072_Piper_J3_Cub_50GP_p.pdf

wesse
2012-02-16, 17:08
180cm och en 52 fyrtakt:-0 driver du med oss?? Myrling!

Mr J
2012-02-16, 17:15
180cm och en 52 fyrtakt:-0 driver du med oss?? Myrling!

Det är för att vara säker på att den inte börjar hovra av misstag.

Snickarjävel´n
2012-02-16, 17:36
Med 52:or behövs där 2 på vardera vinge åtminstone för att skoj faktorn ska bli rätt...

wesse
2012-02-16, 18:07
Det är för att vara säker på att den inte börjar hovra av misstag.
Ja det lär den inte göra och inte lyfta heller för den delen.. Jisses

Dick
2012-02-16, 18:22
Tycker du ska halvera spännvidden o stoppa i en 50cc bensinare. Det hade varit en udda skapelse😃

Thomas
2012-02-16, 18:36
Ja det lär den inte göra och inte lyfta heller för den delen.. Jisses

Kom ner till Skåneland, så ska jag lära dig ett nytt ord... Aerodynamik!!! Det är det som du har glömt att bygga in på dina depronflax!

Fast du behöver ju inte åka riktigt så långt, knata över till Klavins, han har kurser i detta har jag hört...

wesse
2012-02-16, 19:12
Tycker du ska halvera spännvidden o stoppa i en 50cc bensinare. Det hade varit en udda skapelse
Jag tycker han ska bygga en fomie i stället.

Thomas
2012-02-18, 17:08
En Teaser...

26712


´Säkta röran i bakgrunden...

Dick
2012-02-18, 17:29
det visste jag redan att det skulle bli :applouse:
ska bli spännande att se den live sen

Thomas
2012-02-18, 17:44
det visste jag redan att det skulle bli :applouse:
ska bli spännande att se den live sen

Jaså??
Farsan kan inte knipa käft??:argue:

Dick
2012-02-18, 18:06
Det e 2 mån sedan han sa att du skulle ha den o bygga om den

Thomas
2012-02-18, 19:00
Ja det går saakta framåt...

Thomas
2012-03-09, 20:51
Det går sakta framåt...

27232

27233

27234

27235

Fy katten vilken kärra!!
27236

Dick
2012-03-09, 21:32
E det så där dom där dubbel cubbarna ser ut. Ser ju trevlig ut inte alls som en gubba cub😄

Thomas
2012-03-09, 21:54
Nä, Kay sa att med den får jag inte vara med i "Gubbar med Cubbar"...

Klavins
2012-03-10, 07:12
För att vara en cub så ser den skaplig ut,kör hårt.

Thomas
2012-03-10, 09:05
För att vara en cub så ser den skaplig ut,kör hårt.

Ja, det blev en "CubbleDekker"!

wesse
2012-03-10, 10:51
varför har du bara klätt en vinge?

Thomas
2012-03-10, 11:04
varför har du bara klätt en vinge?

Ser du inte den genomskinliga klädseln på dom andra vingarna??:sarcastic:

Mr J
2012-03-10, 11:51
varför har du bara klätt en vinge?

En Cub har bara en klädd vinge, din dummer :sarcastic:

kay.krut
2012-03-10, 12:12
Nä, Kay sa att med den får jag inte vara med i "Gubbar med Cubbar"...

Okay då, men då får du betala dubbel avgift!

Kay krut

Thomas
2012-03-10, 12:57
Okay då, men då får du betala dubbel avgift!

Kay krut
Med två vingar borde det gå dubbelt så sakta.... d.v.s. Gubba-hastighet!! :sarcastic:

kay.krut
2012-03-10, 13:28
Nja du Thomas...
.. du betalar efter den totala bärytan. Och då din skapelse har dubbla vingar, dvs nästan dubbel bäryta så får du allt betala dubbel avgift ! Och dekalen är dyyyyr!

Kay krut

wesse
2012-03-10, 16:02
En Cub har bara en klädd vinge, din dummer :sarcastic:

tycker det är underligt med klädda vingar på Cubbar oavsett hur många dom har...

Thomas
2012-03-10, 17:21
Allså, häng med lite här nu Wesse. Det här är en alldeles ny revolutionerande produkt som vi här nere i Skåne håller på att prova ut. "The incredible invisible Russian covering system"! License made in India! Bygger på nanoforskning om silkesmaskens spindelvävslinande trådar. Nästintill okrossbart! Påminner om GladPack, men med kolfiberns styrka.

Har vi (ni) tur så dyker det upp i norra delarna av Sverige (d.v.s. norr om Markaryd) i slutet av 2028!

wesse
2012-03-10, 18:01
Allså, häng med lite här nu Wesse. Det här är en alldeles ny revolutionerande produkt som vi här nere i Skåne håller på att prova ut. "The incredible invisible Russian covering system"! License made in India! Bygger på nanoforskning om silkesmaskens spindelvävslinande trådar. Nästintill okrossbart! Påminner om GladPack, men med kolfiberns styrka.

Har vi (ni) tur så dyker det upp i norra delarna av Sverige (d.v.s. norr om Markaryd) i slutet av 2028!

Gladpack och Skåningar får mig att tänka på annat än klädsel...ha ha

Thomas
2012-04-13, 18:26
Sådärja! Nu börjar det närma sig premiär...

Som alltid ligger nerverna utanpå.
Ska den lätta? Hur ska den bete sig i lufthavet?? Ska den komma ner i ett stycke???
Detta ska nog utrönas i morron!

Ska "få till" en motorkåpa oxå, men det blir ett senare problem.
Kanske nån som har någon liggandes till ingen nytta, som kan avyttra den???
Skicka ett PM i så fall!


28227 28231 28232 28233 28234 28235 28237 28238

Klavins
2012-04-13, 19:11
Till och med jag måste erkänna att nanno tekniken har fördelar,LYCKA TILL.

Thomas
2012-04-13, 19:23
Till och med jag måste erkänna att nanno tekniken har fördelar,LYCKA TILL.

Ähum...
Den nanotekniska rysk-indiska gladpacken tog slut halvvägs, och det är så förbenat dürt att importera mer, så det fick bli gammal hederlig Oracover istället.

kay.krut
2012-04-14, 16:07
Nå Thomas, hur gick premiären i dag?

Rapport förväntas.

Kay krut

Går det så går det.

Mr J
2012-04-14, 16:29
Nå Thomas, hur gick premiären i dag?

Rapport förväntas.

Kay krut

Går det så går det.

Köp inga aktier i limindustrin...

Thomas
2012-04-14, 16:29
Klart det gick, Kay! Vad hade du förväntat dig?? *hmpf*

Film ligger på klippbordet, kan komma på en dator nära dig inom en mycket snar framtid!

Jo, Cubbeldäckar'n flög hyfsat bra, lättade fint från Terra Firma med en Magnum XL .52 på trekvartsgas, utan nåt nämnvärt höjdtrim. Däremot var den liite vinglig i rollplanet, trimmade hit & dit, men fick inte riktigt kläm på'et. Dessutom dök den en del i svängarna, kan det bero på att den är för framtung??
Landningen var ett kapitel för sig, tomgången var alldeles för hög, så den flöt ut i 'ruffen', tackålov utan skador.
Nu ska jag plocka ur motorn och kolla varför trotteltrumman hänger sig strax över tomgång...

Men inga sura miner, det gick (som vanligt!) över förväntan bra!

På'et igen, bara!

kay.krut
2012-04-14, 16:56
Skoj att det gick så bra. Det är ju alltid lite extra spännande när man går utanför normerna. Att den är lite vinglig i rollplanet kan bero på att du inte har tillräckligt med (eller saknar) v-form på vingarna. Men det blir ju lite extra spännande då. Jag upplevde samma fenomen på min DR-1:a Den hade också mycket lite v-form och flög som ett skållat troll. Vinglade värre än en skadskjuten kråka om man inte passade den. Men skoj var det.
Med den "staggningen" du har så borde t-punkten ligga ganska nära, eller obetydligt bakom den som du hade utan undervinge. Sedan får du prova dig fram till rätt placering. Med den v-form du har så borde maskinen vara ganska lättflugen på rygg ! Och eftersom det inte längre är en Cub (!!!) så är det väl legitimt att flyga den i ryggläge utan att du får beska kommentarer.

Välkommen i Cubgänget Thomas. Det ligger en "Gubbar med Cubar"-dekal och väntar på dig.

Kay krut

Thomas
2012-04-14, 17:11
Jaså du, du tycker jag är SÅ gammal!!

Jo, V-formen spelar nog en avgörande betydelse. Tyngdpunkten kändes helt rätt, och jag synkade lite sidoroder med skevrodret. Får jag dessutom bara ordning på tomgången så ska det flygas dubbelCub i sommar!

Att jag byggde denna skapelse beror i mångt och mycket på att jag "hatar" dussinkärror som "alla" har, typ Extra, Yak, Sukoj... och CUB! Inget ont i skalabyggda Cubbar, dom är mycket charmiga, men som sagt, en dussinkärra. Du känner väl mig, och jag är mer för det udda. Alltså nåt som ingen annan har, och jag är nästan övertygad om att detta är "one of a kind", åtminstone inom Cub-världen...

F.ö. bygger jag efter devisen nedan!

Tack i alla fall! Dekalen hämtas med glädje!

Thomas
2012-04-14, 18:02
Åsså.....

Filmtajm!!


http://www.youtube.com/watch?v=jsF16QIaoms

Dick
2012-04-14, 19:20
Grattis till premiären. Det blev ju bra

hjalleo
2012-04-14, 21:39
Grattis! Den såg ju ut att flyga som en dröm.
Mvh Olov

trapperwolf
2012-04-14, 22:17
Stiligt o grattis till bygget
PS.vill ha till min cub extra vinge också
Mvh Leo

LIP
2012-04-14, 22:53
Grattis till premiären, det såg riktigt bra ut.

Jag hade förväntat mig att att den skulle flyga långsammare, förmodligen så flyger den långsamt och att man blir lurad av filmen så att det ser ut som att det går fortare än i verkligheten.

qrt
2012-04-15, 07:54
GRATTIS Thomas, ruskigt snyggt :cheers2:
Hoppas att få se den irl på något av sommarens möten
com os meus melhores cumprimentos

/Kurt

ewalds
2012-04-15, 08:23
Grattis till premiären o ett lyckat, udda resultat! ;)

Thomas
2012-04-15, 09:41
Tack alla! Muy Obrigado meu amigo Qrt!

Jo, den flyger nog liite fort, men eftersom detta var första försöket, så vågade jag inte hålla ner hastigheten.
Sen gör nog storleken sitt till, en liten modell (denna är 'bara' 1,80 mellan vingspetsarna) flyger relativt sett fortare, en stor kärra, typ Leo's, flyger långsammare och mer skalalikt.

Kraften i Magnum XL-.52:an med en 13/6-propp räckte till och blev över!

Klavins
2012-04-15, 12:03
Grattis från småland,varför blåser det i skåne o varför var fältet så kort.

bokis
2012-04-15, 12:14
Snyggt! Många vingar eré..Långt fält?

Thomas
2012-06-02, 11:23
Sådärja! nu har det kommit till en motorkåpa oxå. Förhöjer ju utseendet en hel del...

29641

Mr J
2012-06-02, 12:10
Väldans snyggt!
Och motorattrappen är ju riktigt piffig :applouse: