handdator

Visa fullständig version : Förvaring av Li-Fe accar



kay.krut
2012-02-15, 12:05
Li-Po accar ska man ju förvara med en viss laddning men vad gäller med Li-Fe. Ska man ladda dem först innan man lägger undan dem till längre förvaring och hur ska man hålla koll på dem under förvaringen.

Jag tänkte ta steget upp direkt till Li-Fe från Ni-Mh och hoppa över Li-Po då jag gärna vill ladda mina accar sittande i kärrorna. Jag är lite skeptisk till Li-Pos förmåga att ta fyr i helsike när man minst anar det. Jag förvarar mina accar i källaren och kan således inte hålla direkt koll på dem. Och att brandsäkra hela bygget ter sig lite långsökt!

Hoppas att någon kan ge ett vettigt svar och gärna komma med förslag på hur ni behandlar dessa accar. Och det finns kanske fler än jag som inte flyger el och som är lite noviser på det här.

Kay krut

Michael
2012-02-15, 17:45
En av de kinesiska tillverkarna, YESA, anger att LiFePO4-batterier bäst lagras med 50% laddningstillstånd. Den exakta procentsatsen spelar troligen ganska liten roll i sammanhanget. Som vanligt så gäller att batteriet mår bra av att inte lagras alltför varmt.

kay.krut
2012-02-16, 07:30
Tack Michael !

Jag följer ditt råd.

Kay krut

Joacim
2012-02-16, 09:36
De ska förvaras halvfulla i regel, men att LiFe inte kan ta fyr är en myt, du bör behandla även dessa batterier med respekt och se dem som fast bränsle, vidta åtgärder därefter.

Lite almän info till de som är nya inom LiXX batterierna.

De flesta LiFe batterierna är såkallade "soft case" dess kapsel/ försegling är mjuk och ger inget skydd för cellens innehåll. Kör man en bensinkärra som vibrerar mycket får man tänka till lite när man installerar batterierna. Inte klämma eller spänna dem på plats, absolut inga buntband! bra kardborre räcker och blir över och dämpar dessutom vibbrationerna, kablarna bör ej ligga raka eller i spänn, de bör vara lite slappa med tanke på vibbrationerna.

Bygg inte in batterierna och göm dem i planet, oavsett batterityp så vid en eventuell olycka vill man kunna komma åt batterierna och slita loss dem om det behövs.

LiFe och de flesta andra typerna av Lithium batterier har en mycket flatare och rakare urladdningskurva än NiCd/NiMh, de håller spänningen in i det sista för att sedan helt enkelt sjunka och "dö". Ackvarnare/ mätare som inte lägger en belastning på batteriet kan därför visa fel och du tror då att batteriet är fullt, lösningen är att man lär sig förbrukningen och kan uppskatta flygtiden, eller en ackvakt som lägger en belastning på batteriet, eller att man kör alla servon samtidigt som man läser av spänningen.

Man kan ladda de flesta LiFe batterier med 1C snabbladdning, vad som dock kan sätta begränsningar är kablar och kontakter. Att ladda en 5Ah LiFe mottagarbatteri med 1C 5A som har servokontakt eller BEC kontakt är inte att rekommendera, vill man ha möjlighet att snabblada sina mottagarbatterier så kan man använda vanliga drivbatterier LiPo LiFe LiIon osv som har kontakter och kablar med dimension att klara snabbladdning 1,2,3,4,5C.

kay.krut
2012-02-16, 12:00
Man tackar !

Och man lär så länge man lever. Visst ska man vara rädd om sina batterier, oavsett typ och utförande. Dom är ju hjärtat i elsystemet och kräver omsorg och varsamhet precis som resten av grejorna. Jag har dock fått uppfattningen att Li-Fe-batterier ska vara lite mindre känsliga och ska inte ta fyr så lätt. Och på en lite mera komplicerad kärra, t ex en dubbeldäckare, så har man kanske inte möjlighet att ta ut accarna varje gång man vill ladda in lite mera kräm mellan flygningarna. Och jag ska bara ha dem som ombordacce för mottagare och servon så någon supersnabbladdning blir det inte att tala om. Så jag tror nog att jag satsar på Li-Fe trots allt.
Jag brukar kolla mina accar mellan flygningarna med en belastning på 450 mAh. Det ger en någorlunda vettig uppfattning om hur mycket jag har kvar i accen. Men nu blir det väl så att om jag går över till Li-Fe accar så får jag kanske ändra belastning och referensvärde. Men den smällen tar jag gärna bara resultatet blir lyckat. Och sommaren är lång, eller ?

Tack än en gång för era svar.
Kay krut

knas
2012-02-20, 20:56
Finns väl videos på det på youtube. Har för mig att de drar en spik igenom ett A123 och det ryker lite men ingen eldkastare som med Lipo. Jag förvarar mina A123 fulladdade.