handdator

Visa fullständig version : DJI Naza och internetsäkerhet?



pernstig
2012-02-15, 15:35
Äntligen har mein DJI Naza anlänt och vid genomläsning av manualen har redan första frågan uppstått. På sidan 10 om uppdatering av firmware står:
1. Make sure your PC is connected to internet.
2. Close all applications including antivirus and firewall.
:scared:Här ringer mina varningsklockor öronbedövande! Ni som har Naza....gjorde ni verkligen detta eller...?

SteffeB
2012-02-15, 15:52
Nepp. Stängde inte av någonting.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

pernstig
2012-02-15, 17:51
Puuh! Tack för svar, ber att få återkomma med ev. flera frågor :)

SteffeB
2012-02-15, 18:35
...Men jag kan ju inte lova att det är bra. :) Inte vet jag om det kan skita sig på något sätt om programmeringen blir avbruten ? det är väl därför man ska stänga av program/antivirus.

pernstig
2012-02-15, 21:31
Jag föredrar strul med Nazan framför angrepp på datorn. Körde uppdateringen med antivirus och brandvägg påslagna och assistprogrammet verkade acceptera. I morron tänker jag kalibrera mot radion.

Stiffe
2012-02-15, 22:28
Nope stängde inte av något och har installerat programmet både på den bärbara och hemma datorn och det funkar utmärkt

Jode
2012-02-15, 22:50
Pc...

dave
2012-02-16, 09:12
Hej!

Om du nu inte sitter på en windows 98 maskin så behöver du inte vara orolig för angrepp utifrån. Det enda som skulle kunna hända är att du redan har installerat en trojan/malware eller liknande på din dator som får access utåt men eftersom du haft antivirus och annat aktiverat så är det knappast troligt heller.

Kör du win 7 idag så räcker det med den säkerhet som är inbyggd i operativet och om man vill vara extra säker för att man kanske hänger på diverse fildelningssidor (där egentligen 99% av alla trojaner/malware huseras) så kan man använda microsoft security essentials som är gratis och inte påverkar operativsystemet negativt som andra antivirusprogram oft gör. Vet inte hur många "windowsproblem" jag har löst genom att slänga ut antivirusprogrammet som legat emellan och blockerat allt den inte känner igen...

Jobbar som systemutvecklare och vet hur operativen fungerar och blir inte det minsta orolig av att köra utan brandvägg eller antivirus (har aldrig använt antivirusprogram hemma faktiskt utan bara sökt igenom datorn någon gång ibland och konstaterat att det var tomt igen)

Blir bara provocerad av den allmänna bilden om att windows skulle vara osäkert när det absolut inte stämmer längre. Skulle hållt med om att man borde vara försiktig för kanske 5-10år sedan men det finns vad jag vet fortfarande inte ett enda registrerat virus som kan ta sig in i en windows vista/7 burk utan användarens aktiva medverkan.

pernstig
2012-02-16, 10:09
Hoppsan! När jag som vanlig användare läser/ser/hör goda råd från "experter" i media säger de alltid: "använd ett bra uppdaterat antivirusprogram samt brandvägg". Om jag förstår dig rätt så är det rådet uppfyllt i W Vista/7?
(Kör själv Vista)

dave
2012-02-16, 10:36
Vistas inbyggda brandvägg är fullt tillräcklig ja. Sen har du UAC påslaget kommer du få en indikation så fort något program försöker skriva till känsliga delar av datorn (godkänn endast om du vet vad det är)

Känner man sig osäker på om man kan bedömma om källan man installerar ett program från är att lita på eller inte så bör man ha ett antivirus oavsett vilket operativsystem man kör då inget operativ är immun för program du själv väljer att installera.

Däremot ger både vista/win7 dig en indikation på om ett program försöker skriva till en systemkatalog och då kan det ju ringa en varningens klocka om det är ett litet spel eller liknande man installerar och inte en drivrutin som behöver installera sig i systemkatalogen.

Det jag menar egentligen är att det man nu behöver vara rädd för vad gäller datasäkerhet är trojaner/malware som du själv installerar på din dator omedvetet genom fildelade spel/program.
Virus har jag somsagt aldrig hört talas om att det finns till vista/win7 och det var ju det du var rädd för från första början.

"A computer virus is a computer program (http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_program) that can replicate itself[1] (http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus#cite_note-vx.netlux.org-0) and spread from one computer to another."

Många blandar ihop virus och malware men sålänge du inte installerar något på din vista/win7/mac osx/linux - dator i dagsläget så behöver du heller inte oroa dig.

Silverfisk
2012-02-16, 12:38
Kör du win 7 idag så räcker det med den säkerhet som är inbyggd i operativet och om man vill vara extra säker för att man kanske hänger på diverse fildelningssidor (där egentligen 99% av alla trojaner/malware huseras) så kan man använda microsoft security essentials som är gratis och inte påverkar operativsystemet negativt som andra antivirusprogram oft gör. Vet inte hur många "windowsproblem" jag har löst genom att slänga ut antivirusprogrammet som legat emellan och blockerat allt den inte
känner igen...

Jobbar som systemutvecklare och vet hur operativen fungerar och blir inte det minsta orolig av att köra utan brandvägg eller antivirus (har aldrig använt antivirusprogram hemma faktiskt utan bara sökt igenom datorn någon gång ibland och konstaterat att det var tomt igen)

Det där är inget seriös råd! Ett rent sagt obra råd! Det finns ingen seriös "expert" som rekommendera en vanlig användare att köra utan antivirus och brandvägg! Någon som tror sig vara proffs är dessutom den värsta säkerhetsrisken som finns...
Så för guds skull slå på virusskydd och brandväggar!
Förvisso är det så att man måste godkänna visa aktiviteter men har man sett hur vanliga användare beter sig när de reflexmässigt klickar next, next, next och ok utan att varken läsa eller reflektera och än mindre förstå...

Och du pernstig jag tycker du skall fortsätta lyssna på experterna som säger att man skall ha ett uppdaterad virusskydd och en brandvägg.

/S

dave
2012-02-16, 14:23
Det där är inget seriös råd! Ett rent sagt obra råd! Det finns ingen seriös "expert" som rekommendera en vanlig användare att köra utan antivirus och brandvägg! Någon som tror sig vara proffs är dessutom den värsta säkerhetsrisken som finns...
Så för guds skull slå på virusskydd och brandväggar!
Förvisso är det så att man måste godkänna visa aktiviteter men har man sett hur vanliga användare beter sig när de reflexmässigt klickar next, next, next och ok utan att varken läsa eller reflektera och än mindre förstå...

Och du pernstig jag tycker du skall fortsätta lyssna på experterna som säger att man skall ha ett uppdaterad virusskydd och en brandvägg.

/S

Om du läste mitt andra inlägg så sa jag mycket riktigt att är man osäker så ska man använda virusskydd.

Men jag står fast vid att risken att utsättas för något idag är mycket liten om man nu inte håller på med fildelning för där är det mer regel än undantag tyvärr att program/spel är infekterade med trojaner och malware.

Svaret däremot på frågan om han kan stänga av antivirus och brandvägg för att köra ett program han litar på som kräver detta så finns det inga som helst risker med det.

Jag vet för övrigt mycket väl vad jag pratar om...

radioactive
2012-02-16, 14:47
Jag är nog benägen att hålla med Dave en smula. Virus- & trojanskräcken gynnar antivirus- och firewalltillverkarna. Den största mängden trojanvarningar är sk. false positives och är inga trojaner. Virus är ganska ovanliga. Men det är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Man kan köra i 35 år utan att det händer något (utan bälte) tills man en dag möter en idiot som sitter och smsar samtidigt som han kör och byter väghalva. Då är säkerhetsbältet bra att ha. Likaså antivirus och firewall den dagen man har otur och får in ett elakartat virus/trojan, så är det bara jobbigt att kanske få bort det, i värsta fall en totalrensning med formattering.

Så mitt råd är att ha antivirus och firewall om man inte har 100 koll på vad man sysslar med.

Lasse

Edit: Jag kan hålla med Dave att det sannolikt är mindre risk att utsättas för något de få minutrarna man stänger av antivirus/firewall under uppdateringen än att träffas av en metorit i skallen. Det är dessutom ifrån en känd aktör (DJI Naza).

ds

pernstig
2012-02-16, 15:27
Alltid intressant att höra olika aspekter från er kunniga. Vi genomsnittliga (?) användare vet nog inte vad vi gör med våra datorer, i varje fall inte i någon djupare mening.
Och för att anknyta till min första undring: Vad är det DJI egentligen vill uppnå/slippa genom att stäng av antivirus och firewall? Att skyddet plötsligt ska stoppa uppdateringen med korrupt fil som resultat?

dave
2012-02-16, 15:28
Jag är nog benägen att hålla med Dave en smula. Virus- & trojanskräcken gynnar antivirus- och firewalltillverkarna. Den största mängden trojanvarningar är sk. false positives och är inga trojaner. Virus är ganska ovanliga. Men det är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Man kan köra i 35 år utan att det händer något (utan bälte) tills man en dag möter en idiot som sitter och smsar samtidigt som han kör och byter väghalva. Då är säkerhetsbältet bra att ha. Likaså antivirus och firewall den dagen man har otur och får in ett elakartat virus/trojan, så är det bara jobbigt att kanske få bort det, i värsta fall en totalrensning med formattering.

Så mitt råd är att ha antivirus och firewall om man inte har 100 koll på vad man sysslar med.

Lasse

Edit: Jag kan hålla med Dave att det sannolikt är mindre risk att utsättas för något de få minutrarna man stänger av antivirus/firewall under uppdateringen än att träffas av en metorit i skallen. Det är dessutom ifrån en känd aktör (DJI Naza).

ds

Precis. Det har hänt väldigt mycket de senaste åren vad gäller säkerhet samtidigt som fokusen för dom som gör dessa attacker har flyttat till saker dom kan tjäna pengar på och det är att hacka stora sajter, komma åt stora databaser med kreditkorts nr osv och inte att komma in i Svenssons dator.

Det är nästan provokativt att säga såhär för vissa jag vet men tiderna har förändrats.

Har prövat windows 8 (Developer preview) endel och dom verkar ha byggt in ett virus/malware-skydd i operativet så att alla tillslut kan hysta norton, panda och alla andra (anti)virusprogram... :D

radioactive
2012-02-16, 16:00
Alltid intressant att höra olika aspekter från er kunniga. Vi genomsnittliga (?) användare vet nog inte vad vi gör med våra datorer, i varje fall inte i någon djupare mening.
Och för att anknyta till min första undring: Vad är det DJI egentligen vill uppnå/slippa genom att stäng av antivirus och firewall? Att skyddet plötsligt ska stoppa uppdateringen med korrupt fil som resultat?

Eftersom antivirusprogram och firewalls är konfigurerbara, dvs man kan ha lite olika inställningar, så väljer man att låta användaren stänga ner programmen för att inte installationen ska påverkas av ev inkompatibla inställningar. Det kan ju hända att antivurusprogrammet är inställt så att den blockerar, så istället för att du ska behöva ändra inställningarna så är det enklare att stänga ner tillfälligt. Alla är ju inte medvetna om vilka inställningar antivirusprogrammet har.... och det finns ganska många.

Lasse

EDit: gäller ju även firewall förståss

ds

Silverfisk
2012-02-16, 20:35
Jag sa till en av våra mest erfarna nätverkstekniker att jag läst på internet att man inte längre behöver virusskydd(dvs om man inte känner sig osäker), han trodde jag skojade! Konstigt eller hur?

Inte heller microsoft har uppdaterat sina rekommendationer, ännu mer konstigt?
Men man får komma ihåg att man läste det här först :sarcastic:

/S

TommyzT
2012-02-16, 20:45
Min åsikt: Enda virus jag haft i min pc hette Norton samt ett släng av Vista. Windows brandvägg har jag aktiverat och får bevilja program att få tillträde till nätet första gången tex uppdatera DJi sw eller MK-tool som går utmärkt med brandväggen på.
Enl mig så det värsta som kan hända är att man får formatera om hårddisken och på en privat pc som inte ingår i ett nätverk så är det bara skönt. Så kan man passa på att stänga av automatiska uppdateringar samtidigt. Sparar man bilder mm på hårddisken bör man tänka om och tänka externt.
Nu sätter väl experterna kaffet i fel hals men detta är min åsikt om privat pc och vad som görs på arbetsstationer på företag av it personal är en annan sak, tycker jag.
Eller så skaffar man iMac!

radioactive
2012-02-16, 20:57
Jag sa till en av våra mest erfarna nätverkstekniker att jag läst på internet att man inte längre behöver virusskydd(dvs om man inte känner sig osäker), han trodde jag skojade! Konstigt eller hur?

Inte heller microsoft har uppdaterat sina rekommendationer, ännu mer konstigt?
Men man får komma ihåg att man läste det här först :sarcastic:

/S

Behöver och behöver. Man behöver inte heller säkerhetsbälte när man kör bil. Det går precis lika bra utan.... Men det beror helt på vad man sysslar med. Kör man fildelning urskiljninglöst och laddar hem vilket skit som helst, öppnar okända bifogade filer i eposten, besöker hemsidor som vi inte ska nämna i detta forum, då är chansen stor att du får virus och trojaner. Men kör du normalt och med viss tanke bakom så¨är risken minimal.

Lasse

thnilsson
2012-02-16, 22:34
Hej! Tänkte köpa en naza till en y6:a. Har den så många ingångar att jag kan ha en kamerahållare med två servon? Är det någon av er som har flugit med den som en y6:a?

Per

Silverfisk
2012-02-16, 23:19
Behöver och behöver. Man behöver inte heller säkerhetsbälte när man kör bil. Det går precis lika bra utan.... Men det beror helt på vad man sysslar med. Kör man fildelning urskiljninglöst och laddar hem vilket skit som helst, öppnar okända bifogade filer i eposten, besöker hemsidor som vi inte ska nämna i detta forum, då är chansen stor att du får virus och trojaner. Men kör du normalt och med viss tanke bakom så¨är risken minimal.

Lasse

Helt underbar OT i denna tråd... För det första skiljer jag på privat och jobb men lite skadad är jag :)

Jo Lasse! Man behöver ha säkerhetsbälte när man kör bil! Dels är det olagligt att köra utan och kör man ändå utan är man dum/korkad tycker jag för du kan ju bli påkörd av någon annan(även om du är den bäste av förare), på samma sätt kan du hamna på chickswithdicks.com utan att du menade det eller att är din grej...

Fast det är ju ganska coolt att köra bil utan bälte, precis lika tufft som att röka och det är det enda argumentet för att inte använda virusskydd: att det är tufft utan... jag menar antivirus kostar ju inget för en privatperson varken i pengar eller i prestanda(på en modern pc) så det är en ickefråga... Så för guds skull eliminera en liten risk till en liten kostnad.

TommyTz åtgärdspaket som toppas med av stänga av automatiska uppdateringar är också helt underbar :sarcastic: Men varför i hela friden vill man göra det? I övrigt tycker jag du har en sund riskminimering i ditt resonemang...

Godnatt...
/S

dave
2012-02-17, 08:42
Helt underbar OT i denna tråd... För det första skiljer jag på privat och jobb men lite skadad är jag :)

Jo Lasse! Man behöver ha säkerhetsbälte när man kör bil! Dels är det olagligt att köra utan och kör man ändå utan är man dum/korkad tycker jag för du kan ju bli påkörd av någon annan(även om du är den bäste av förare), på samma sätt kan du hamna på chickswithdicks.com utan att du menade det eller att är din grej...

Fast det är ju ganska coolt att köra bil utan bälte, precis lika tufft som att röka och det är det enda argumentet för att inte använda virusskydd: att det är tufft utan... jag menar antivirus kostar ju inget för en privatperson varken i pengar eller i prestanda(på en modern pc) så det är en ickefråga... Så för guds skull eliminera en liten risk till en liten kostnad.

TommyTz åtgärdspaket som toppas med av stänga av automatiska uppdateringar är också helt underbar :sarcastic: Men varför i hela friden vill man göra det? I övrigt tycker jag du har en sund riskminimering i ditt resonemang...

Godnatt...
/S

Kul att du utgår helt från att vi har fel i din argumentation.

Risken är väldigt liten numer. Att något skulle ta sig in via nätverket ser jag som obefintligt och även via usb och andra. Sålänge du kör win7 och naturligtvis ska du ha automatiska uppdateringar på. Detta är en förutsättning eftersom microsoft är snabba på att lösa de säkerhetsbrister som kommer fram.

Självklart har din kollega nätverksteknikern rätt när han säger att man bör ha virusskydd och så även microsoft. Det jag säger är att sålänge du inte gör något som att ladda ner program och installerar dom så löper du ingen risk att få något även om du inte har ett antivirusprogram för att dom kan inte komma åt din dator längre som dom gjorde förr. Därav min rekommendation att det finns inga som helst risker med att stänga av antivirus och brandvägg en stund när du kör ett program du litar på.

Sen är det inte speciellt svårt för en medveten att undvika virus och vi har i familjen aldrig använt antivirus och heller aldrig haft problem med det. Förutom jag då som i min ungdom skulle leta upp ett crack till ett spel så att jag kunde köra det utan skivan... döh

Men vad är det värsta som kan hända? Har aldrig hört talas om någon med win 7 som behövt installera pga virus eller har inte ens hört talas om någon som har fått något. Men en XP kunde man ju få installera om.

Antivirusprogram ställer till med mycket problem med datorer och för program som kör på datorn genom att sporadiskt blockera program som den tycker är suspekta eller håller på med suspekta aktiviteter. Problemet är bara att hur ska den kunna veta det utan den blockar ofta saker man vill använda och gör att operativ/program strular, låser sig, tar all prestanda osv. Därför använder inte jag och många andra antivirusprogram.

Underligt att du blir så provocerad men visst den allmänna bilden är ju att virus är ett jätteproblem och den bilden delas av många IT-chefer, nätverkstekniker osv också som enligt mig är mycket överdriven.
I mitt jobb träffar jag många IT-avdelningar på många olika företag i Sverige och dom som har den mer öppna policyn och skyddar det känsliga delen av sin infrastruktur och släpper mer på datorerna ute i fabrikerna är dom som har det mest välfungerande IT-systemen. Endel företag har så låsta miljöer att de anställda sitter med egna datorer vid sidan av...
Har sett ett antal stora företag som faktiskt inte använder antivirusprogram på många av sina datorer. Inte har dom problem för det

TommyzT
2012-02-17, 09:14
Hej! Tänkte köpa en naza till en y6:a. Har den så många ingångar att jag kan ha en kamerahållare med två servon? Är det någon av er som har flugit med den som en y6:a?

Per
Jag har flugit Y-6 med DJi och det är samma.. dvs går att ha 2 servon utöver 6 fartreglage.

@Silverfisk: jag vill själv bestämma vad som skall uppdateras därför stänger jag av de automatiska.

Silverfisk
2012-02-17, 13:39
Underligt att du blir så provocerad men visst den allmänna bilden är ju att virus är ett jätteproblem och den bilden delas av många IT-chefer, nätverkstekniker osv också som enligt mig är mycket överdriven.
I mitt jobb träffar jag många IT-avdelningar på många olika företag i Sverige och dom som har den mer öppna policyn och skyddar det känsliga delen av sin infrastruktur och släpper mer på datorerna ute i fabrikerna är dom som har det mest välfungerande IT-systemen. Endel företag har så låsta miljöer att de anställda sitter med egna datorer vid sidan av...
Har sett ett antal stora företag som faktiskt inte använder antivirusprogram på många av sina datorer. Inte har dom problem för det

haha dave:) nä jag blir verkligen inte provocerad... Era argument, som jag tycker både är roliga och uppfriskande har gett mig både ett och två goda skratt. Vidare har jag försökt svara på era argument med ironi och glimten i ögat, jag beklagar om det missat dig.

Du är säkert så superjättekompetent som du vill ge sken av och säkert varit på massor av företag men eftersom jag tillhör chefs skrået inom it så är jag troligen lite mer konservativ än en systemutvecklare och har ett större och bredare perspektiv att rätta mig till... Och därför företräder jag den rådande och allmänt accepterade uppfattningen om att man skall ha bandvägg och virusskydd på en privat hemmaklient.

Men vad ni själva gör lägger jag mig inte i så fortsätt ni köra utan virusskydd, bilbälte, ta en cigg osv. risken är ju så liten, det händer ju aldrig er. Varför inte ta ett skumbad med brödrosten för att piffa till livet lite(för inte har ni väl jordfelsbrytare)...

Men för guds skull rekommendera inte andra att göra det, om man utger sig för att vara expert måste man vara försiktig med vad man säger tycker jag...

Och visst ta ner skyddet en stund för att köra en speciellt pgm kan väl vara ok(det är inte det jag vänder mig mot utan det är stollerierna om att köra utan virusskydd och brandvägg hela tiden)...

tack för mig nu skall inte jag trasha tråden med mer OT och trevlig helg
/S

radioactive
2012-02-17, 14:13
Du blir verkligen provcerad och du missar helt poängen med mina inlägg. Är man medveten om riskerna som finns på internet, kör därefter så är risken att få ett virus eller trojan extremt liten. Min analogi med bilbältet syftade inte att köra utan bilbälte utan att det trots allt är bra att ha den dagen det händer något. Vad rökningen kommer in i bilden förstår jag inte.... Under alla de år jag har kört internet, fildelat, varit ute på riktigt fula sajter, så har jag dragit på mig en handfull virus/trojaner. Sedan Vista/Win7 inte ett enda trots att jag försökt vara slarvig. Det har inte berott på mitt antivirus utan att jag faktiskt inte råkat ut för något... Så kom igen.... det är lite som vargskräcken... :)

Någon off-topic är det knappast eftersom det frågades just om internetsäkerhet inledningsvis i tråden.

Lasse

Edit: Som chef inom IT så vet du väl att buset på nätet ändrat inriktning och väldigt mycket gått ifrån virus och trjaner. Man satsar på andra metoder numera....

ds

Silverfisk
2012-02-17, 15:28
Du blir verkligen provcerad och du missar helt poängen med mina inlägg. Är man medveten om riskerna som finns på internet, kör därefter så är risken att få ett virus eller trojan extremt liten. Min analogi med bilbältet syftade inte att köra utan bilbälte utan att det trots allt är bra att ha den dagen det händer något. Vad rökningen kommer in i bilden förstår jag inte.... Under alla de år jag har kört internet, fildelat, varit ute på riktigt fula sajter, så har jag dragit på mig en handfull virus/trojaner. Sedan Vista/Win7 inte ett enda trots att jag försökt vara slarvig. Det har inte berott på mitt antivirus utan att jag faktiskt inte råkat ut för något... Så kom igen.... det är lite som vargskräcken... :)

Någon off-topic är det knappast eftersom det frågades just om internetsäkerhet inledningsvis i tråden.

Lasse

Edit: Som chef inom IT så vet du väl att buset på nätet ändrat inriktning och väldigt mycket gått ifrån virus och trjaner. Man satsar på andra metoder numera....

ds

aghr.... jag hade tänkt lämna denna tråd men du lockade fram mig igen :) Eller va det tristessen av att vara hemma och vabba samtidigt som linan till jobbet krånglar(lugn inget virus inblandat här, jag har skydd)

Bäste herr radioactive jag är inte en dugg provocerad av dina och daves inlägg... tro mig. jag tycker bara det är kul att tjöta :-)

Vidare så känns det som vi inte kommer någon vart i denna diskution så fortsätt gärna utan mig...
/S

dave
2012-02-17, 15:32
haha dave:) nä jag blir verkligen inte provocerad... Era argument, som jag tycker både är roliga och uppfriskande har gett mig både ett och två goda skratt. Vidare har jag försökt svara på era argument med ironi och glimten i ögat, jag beklagar om det missat dig.

Du är säkert så superjättekompetent som du vill ge sken av och säkert varit på massor av företag men eftersom jag tillhör chefs skrået inom it så är jag troligen lite mer konservativ än en systemutvecklare och har ett större och bredare perspektiv att rätta mig till... Och därför företräder jag den rådande och allmänt accepterade uppfattningen om att man skall ha bandvägg och virusskydd på en privat hemmaklient.

Men vad ni själva gör lägger jag mig inte i så fortsätt ni köra utan virusskydd, bilbälte, ta en cigg osv. risken är ju så liten, det händer ju aldrig er. Varför inte ta ett skumbad med brödrosten för att piffa till livet lite(för inte har ni väl jordfelsbrytare)...

Men för guds skull rekommendera inte andra att göra det, om man utger sig för att vara expert måste man vara försiktig med vad man säger tycker jag...

Och visst ta ner skyddet en stund för att köra en speciellt pgm kan väl vara ok(det är inte det jag vänder mig mot utan det är stollerierna om att köra utan virusskydd och brandvägg hela tiden)...

tack för mig nu skall inte jag trasha tråden med mer OT och trevlig helg
/S

Visst är det så att många IT-chefer är restriktiva och i vissa fall bör dom även vara det då dom är IT-chefer på företag som kanske är extra attraktiva för it-brottslingar. Då är det en helt annan sak än en privat dator.

Det som kanske provocerat mig att skriva långa inlägg är väl att du förutsätter att du har rätt och att jag har fel.
Visst är det svårt att slå sönder den allmänna bilden som finns om windows och virus men faktum är att sen vista kom har det förrändrats totalt vad gäller säkerhet.

Svårt att ta sånt här genom forum för man kan ju skriva vad som helst som du säger utan att någon vet kunskapsnivån men jag tycker att ska du säga att vi har fel och det är olämpligt det vi rekommenderar så måste du ju komma med ett motbevis på att vi har fel och inte bara hänvisa till den allmänna uppfattningen som är den samma som den varit de senaste 15åren trots att tekniken nu är annorlunda...

Sorry för långa inlägg men man blir lite frustrerad när man inte blir trodd inom ett område som man kan mycket väl och jobbar inom...

dave
2012-02-17, 15:38
aghr.... jag hade tänkt lämna denna tråd men du lockade fram mig igen :) Eller va det tristessen av att vara hemma och vabba samtidigt som linan till jobbet krånglar(lugn inget virus inblandat här, jag har skydd)

Bäste herr radioactive jag är inte en dugg provocerad av dina och daves inlägg... tro mig. jag tycker bara det är kul att tjöta :-)

Vidare så känns det som vi inte kommer någon vart i denna diskution så fortsätt gärna utan mig...
/S

Jepp det är kul att tjöta.

Har haft många diskussioner med IT-chefer om hur vårt system fungerar och varför det inte finns någon som helst risk att någon kan ta sig in i deras system genom vår mjukvara (molnbaserad)
Egentligen bara att rita upp hur mjukvaran fungerar och hur deras egna nätverk fungerar så går det bra sedan.
Självklart ska en IT-chef vara restriktiv till ett system för det finns riktiga hobbylösningar inom vissa brancher...

bogieboy
2012-02-17, 16:51
Intressant läsning. Så här är det för mig. Ända sen min systers man som är datateknisk civilingenjör sa till mig att av installera mina virusskydd och köra med vistas egna esentinal (vet inte hur det stavas) har jag inte haft några som helst problem och mina datorer känns som nya igen. Men det är bara min uppfattning personligen är jag ganska novis på datorer.

thnilsson
2012-02-17, 18:19
Tack TommyTz



Mvh Per

Vindfrisk
2012-02-17, 18:34
Hej! Tänkte köpa en naza till en y6:a. Har den så många ingångar att jag kan ha en kamerahållare med två servon? Är det någon av er som har flugit med den som en y6:a?

Per

tänk på att med en y6 konfiguration skapar den övre propellern en del turbulens för den undre propellern, alltså ganska svårt att få helt vibrationsfri